دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کلیسای مریم مقدس تهران و معرفی بخش های مختلف آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کلیسای مریم مقدس تهران یکی از کلیساها و بناهای تاریخی در این شهر است. این بنا متعلق به ارامنه می باشد و با ویژگی های منحصر به فردی که در معماری آن دیده می شود، مورد توجه گردشگران زیادی است. این کلیسا دارای موزه می باشد که در آن مجموعه کتب تاریخی دیده می شود.

تهران یکی از کلان شهرهایی است که اکثر گردشگران به دلیل وجود جاذبه های مدرن و تفریحات آن را می شناسند. یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر کلیسا مریم مقدس تهران می باشد. این کلیسا در سال ۱۳۲۴ به وسیله فردی خیر ساخته شده است. رومان عیسی یان فردی است که این بنا را ساخته و این کلیسا نیز به عنوان اولین کلیسای جامع ارامنه در تهران شناخته می شود. این کلیسا در واقع تنها کلیسا جامع شهر به شمار می آید. امروزه نیز این کلیسا محل برگزاری مراسم مذهبی و دیگر اعیاد می باشد.

کلیسای مریم مقدس تهران

کلیسای مریم مقدس تهران را بشناسید

 این کلیسا اولین کلیسای ارامنه در تهران است و بعد از ساخت آن چندین کلیسا دیگر در تهران ساخته شده است. اگر قصد سفر به استان تهران را دارید و یا اگر در تهران ساکن هستید و تا کنون از این کلیسا دیدن نکرده اید، پیشنهاد می کنیم حتما از این ساختمان تاریخی بازدید به عمل آورید. این مکان دیدنی علاوه بر اینکه برگزارکننده مراسم های مذهبی می باشد. همه روزه به جز روزهایی که مراسم مذهبی در اجرا می شود، برای بازدید عموم باز می باشد.

کلیسای مریم مقدس کجاست

پیشینه تاریخی کلیسا:

یکی از مهم ترین ساختمان های مهم و تاریخی که در استان تهران واقع شده است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این کلیسا می باشد. این کلیسا در سال ۱۳۲۴ خورشیدی توسط شخصی به نام رومان عیسی یان ساخته شده است و به عنوان یک نماد بزرگ در فهرست آثار ملی قرار دارد. این ساختمان که قدمت آن به دوره پهلوی باز می گردد، همه روزه گردشگران زیادی را در خود جای می دهد و همچنین اکثر ساکنین اطراف آن ارمنی هستند.

دیدنی های کلیسای مریم مقدس

در محوطه کلیسای مریم مقدس تهران مزار افراد مشهور و سرشناس ارمنی وجود دارد که از مهم ترین این شخصیت ها می توان به نام  یپرم داوید داویدیان و هوهانس خان ماسحیان اشاره نمود. این ساختمان برای ارمنی های ساکن تهران از اهمیت زیادی برخوردار است و برای آن ها به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این کلیسا کجا واقع شده است؟

این جاذبه در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی واقع شده است و می توانید علاوه بر استفاده از خودروی شخصی خود با اتوبوس و مترو نیز به آن سفر نمایید. این کلیسا یکی از بناهای تاریخی مهمی است که در شهر تهران قرار دارد و از جذابیت های منحصر به فردی برای گردشگران برخوردار می باشد. این بنای تاریخی می تواند بسیار مورد توجه باشد. این کلیسا یکی از مکان های دیدنی تهران است.

نمای بیرونی کلیسای مریم مقدس

بخش های مختلف کلیسا:

این موزه دارای معماری خاص و بسیار منحصر به فردی است که شکل داخلی و خارجی آن صلیبی شکل است و محراب این کلیسا ۳ پنجره دارد که نور کافی را در روشنایی روز به داخل کلیسا منعکس می کند. این بخش ها یک دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کلیسای مریم مقدس تهران است. همچنین ثبت عکس و خاطرات در این کلیسا و در قسمت هایی از آن مجاز است و در چند بخش ویژه اجازه عکاسی وجود ندارد که می توانید از اشخاصی که به عنوان راهنما در کلیسا حاضر هستند، کمک بگیرید.

نمای این کلیسا از نمای بیرونی و داخلی صلیبی شکل می باشد. اطاق کوچکی که در بخشی از این کلیسا می بینید، به شکل قرینه است. نمازخانه اصلی نیز یکی از بخش های این کلیسا به شمار می آید. این بنا دارای گنبدی کوچک می باشد که دارای نورگیر نیز می باشد. ناقوسخانه کلیسا که یکی دیگر از بخش های آن است، در قسمت غربی بنا واقع شده و زیبایی های زیادی دارد.

بخش های کلیسای مریم مقدس

این کلیسا دارای سه در ورودی می باشد. درب اصلی این بنا دارای سردر بزرگی با دو ستون است. سنگ نوشته ای که ر بالای بنای این کلیسا واقع شده اطلاعات مهمی از سازنده این بنا را در اختیار شما قرار می دهد. در محوطه این کلیسا نیز مقبره ای از دو شخصیت بزرگ قرار دارد. جذابیت های این کلیسا همانند کلیسای کانتور می باشد.

موزه:

در مجاورت این ساختمان بزرگ موزه ای ساخته شده است که در سال ۲۰۰۸ میلادی ساخته شده و قدمت بسیار زیادی ندارد. شما در این موزه می توانید از لوازم و ادوات، نقشه‌های کلیسا، کتاب های دینی و لباس های سنتی ارامنه بازدید نمایید و با رسوم این مردم آشنا شوید. همچنین در این موزه می توانید، از آثار هنرمندان ارمنی ایران بازدید و تماشای از بخش های مختلف لذت ببرید.

موزه کلیسای مریم مقدس

این موزه جذابیت های زیادی برای بازدیدکنندگان دارد، زیرا در این موزه می توانند با مجموعه فرهنگی ارزشمندی از این بنا آشنا شوند. در این موزه اطلاعات مهمی درباره این بنا وجود دارد که می تواند مورد توجه باشد. بسیاری از مراسم مذهبی در این موزه برگزار می شوند. از جمله مجموعه آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمندی که در این موزه یافت می شود، می توان به ادوات، کتب خطی، لباس های سنتی، مدارک، نقشه های کلیسا اشاره نمود.

کلیسای مریم مقدس شهر

کتب های خطی و کتب های دینی بخش مهمی از جاذبه های این موزه را برای بازدیدکنندگان تشکیل می دهد. این مجموعه کتب دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند و اطلاعات مهمی درباره این ادیان در اختیار شما می گذارند. این موزه که از بخش های جذاب و دیدنی در کلیسای مریم مقدس تهران محسوب می شود، دارای جاذبه های زیبایی است و می تواند گردشگران زیادی را جلب کند.

درون کلیسای مریم مقدس

جاذبه های دیدنی تهران:

تهران شهری با جاذبه های گردشگری بسیار متنوع است. این شهر دارای جاذبه های تاریخی زیادی نیز می باشد. شما در سفر به این کلان شهر می توانید از جاذبه های دیدنی بسیار زیادی بازدید نمایید. در سفر به این شهر توصیه می کنیم از مکان های دیدنی حومه تهران نیز بازدید نمایید.

از دیگر دیدنی های تاریخی در شهر تهران می توان به کاخ ها و موزه های تاریخی آن اشاره نمود. کاخ معروف سعدآباد که یکی از مجموعه کاخ های تاریخی در دروان پهلوی است، در این شهر قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. موزه آبگینه نیز یکی دیگر از موزه های تاریخی در این شهر می باشد. باغ ملی، کاخ گلستان، باغ فردوس، کاخ نیاوران و … از دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی در شهر تهران هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *