دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی علت و روش های درمان انحراف شست پا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان انحراف شست پا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های درمان و مراقبت پس از درمان این انحراف ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی انحراف انگشت شست پا حالتی است که در آن انگشت شست حالت طبیعی و مستقیم خود را از دست می دهد و به سمت انگشتان دیگر خم می شود و همچنین در این عارضه یک برامدگی در بخش خارجی پا ایجاد شده که بایستی سریعا درمان گردد.

آشنایی با نحوه درمان انحراف شست پا

بهتر است بدانید انحراف شست پا که با نام هالوکس والگوس نیز شناخته می شود شایع ترین دفورمیتی پا خواهد بود که امروزه به آن بونیون شست پا نیز گفته خواهد شد. علت این عارضه رشد یک برجستگی استخوانی اضافی به سمت بیرون در انگشت شست پا خواهد بود.

چگونگی درمان انحراف شست پا

فشار وارد شده به پا در حین راه رفتن، ایستادن طولانی مدت و پوشیدن کفش های تنگ می تواند زمینه ساز انحراف شست پا به سمت بیرون باشد. لازم به ذکر است که انحراف شست پا علاوه بر مسئله زیبایی می تواند بسیار دردناک نیز باشد و بر کیفیت زندگی انسان ها تاثیر مفنی بگذارد.

دقت داشته باشید که این عارضه در صورت عدم درمان در مراحل پیشرفته می تواند راه رفتن را نیز غیر ممکن نماید. در واقع انحراف شست پا را می توان یک برآمدگی استخوانی در مفصل پایه انگشت بزرگ دانست که معمولا زمانی ایجاد خواهد شد که انگشت بزرگ پا به انگشت کناری فشار وارد کرده و موجب بزرگ شدگی و بیرون زدگی مفصل شست پا شود.

در چنین حالتی پوست انگشت دارای انحراف، قرمز و متورم خواهد شد و همچنین پوشیدن کفش های تنگ و باریک موجب ایجاد انحراف و یا تشدید انحراف موجود در شست پا خواهند بود. از این نکته نیز غافل نشوید که انحراف شست پا در نتیجه ی وجود یک مشکل ساختاری و ژنتیکی، فشار به پا یا مشکلاتی مانند آرتریت ایجاد خواهد شد.

علت های کجی شست پا:

بهتر است بدانید که چندین عامل به صورت همزمان در ایجاد این بیماری نقش دارند که ژنتیک یکی از عوامل موثر در ابتلا به آن خواهد بود. در واقع برخی از ژن ها موجب انعطاف پذیری بیشتر رباط ها می شوند و به این ترتیب احتمال به وجود آمدن بونیون را بیشتر می کنند. به همین خاطر این عارضه تا حدی زمینه ارثی و خانواده خواهد داشت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علل اصلی کج شدن شست پا

در واقع پوشیدن کفش های نامناسب، ایستادن طولانی مدت و فشاری که در حین راه رفتن به پا وارد می شود در افرادی که زمینه ارثی این بیماری را دارند می تواند علت بروز انحراف شست پا باشد. همچنین داشتن برخی از ریسک فاکتور های فوق نیز احتمالا ابتلا به این بیماری را دوچندان خواهد کرد:

  • سابقه خانوادگی ناهنجاری های پا مانند انحراف شست پا و صافی کف پا
  • وارد شدن آسیب به پا
  • بیماری های التهابی که موجب درگیری مفاصل پا می شوند مانند آرتریت روماتوئید

نشانه های کجی شست پا:

بهتر است بدانید که نشانه ها علائم اصلی انحراف شست پا شامل موارد فوق خواهند بود:

  • تورم، قرمزی و یا درد در اطراف مفصل انگشت بزرگ پا
  • وجود یک برآمدگی متورم در خارج از پایه ی انگشت بزرگ
  • کالوس یا پینه زمانی ایجاد خواهد شد که انگشت اول و دوم روی هم قرار داشته باشند.
  • دردهای مداوم یا متناوب
  • ایجاد محدودیت خرکتی در انگشت بزرگ پا در صورتی که انگشت به آرتریت مبتلا گردد

نشانه های کجی شست پا

چگونگی تشخیص بیماری کج شدگی شست پا:

با مراجعه به پزشک فوق تخصص در هنگان تشخیص علائم توصیف شده یک انحراف شست پا بونیون را به عنوان تشخیص احتمالی در نظر می گیرد. سپس آناتومی کامل پا از لحاظ عملکرد مفصلی در طول معاینه ارزیابی خواهد شد.

رادیوگرافی شامل فیلم های اشعه ایکس پا می توانند برای تعیین یکپارچگی مفاصل پا و برای دیدن شرایط اساسی مانند آرتریت و یا نقرس بسیار مفید باشند. به صراحت می توان گفت که فیلم های اشعه ایکس یک روش ایده آل برای محاسبه تراز انگشتان پا در موقعیت ایستاده و در هنگام تحمل وزن خواهند بود.

راهکار های درمان انحراف شست پا:

با وجود اینکه بونیون ها پس از تشکیل به هیچ وجه از بین می روند و فرآیند درمان آن بر مدیریت و تسکین علائم تمرکز دارد اما برخی از روش های خانگی و پزشکی نیز وجود دارند که برای درمان کجی شست پا موثر خواهند بود و در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

راهکار های ایده ال برای بهبود انحراف شست پا

  • تغییر کفش و استفاده از کفش مناسب:

برای کم کردن فشار وارد شده به انگشتان پا بایستی از کفش هایی که پنجه پهن تری دارند استفاده نمایید. همچنین می توانید با کمک وسایل مخصوص پنجه کفش های قبلی تان را نیز پهن تر نمایید.

  • استفاده از نوار و پد های مخصوص بونیون:

پد های بدون نسخه که برای درمان بونیون طراحی شده اند اغلب التهاب محل را کاهش می دهند و از شدت درد می کاهند. همچنین می توانید از نوار های طبی نیز به منظور نگه داشتن پا در وضعیت صحیح استفاده نمایید.

  • مصرف مسکن ها:

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در کنار استفاده از کمپرس یخ می تواند به کاهش درد و التهاب در محل ضایعه کمک شایانی بکند.

  • استفاده از کفش های ارتوپدی:

به طور کلی کفش های ارتوپدی مخصوص نیز می توانند به اصلاح وضعیت پا و کاهش میزان انحراف شست پا کمک شایانی بکنند. بستن آتل در طول شب نیز می تواند به بهبودی و کاهش علائم در برخی از افراد کمک کند.

تاثیر کفش های ارتوپدی بر درمان کجی شست پا

  • فیزیوتراپی:

ماساژ، فیزیوتراپی و اولتراسوند درمان با کاهش چسبندگی های بافت نرم به کاهش درد و التهاب ناشی از بونیون کمک شایانی خواهد کرد. امروزه تمرین هایی وجود دارند که می توانند به بهبود قدرت عضلانی اطراف بونیون کمک نماید و به این ترتیب وضعیت طبیعی پا را بهبود ببخشند.

  • تزریق موضعی داروهای استروئیدی:

تزریق موضعی این دسته از داروها می تواند به کاهش درد و التهاب در مفصل درگیر کمک شایانی بکند. اما اگر تزریق استروئید ها به دفعات زیاد انجام شود یا به خود مفصل تزریق شود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. در واقع تزریق استروئید اغلب در موارد شدید بیماری و در صورت عدم پاسخ مناسب به سایر درمان ها برای به تعویض انداختن یا جلوگیری از جراحی انجام می گیرد.

  • جراحی:

دقت داشته باشید که این راهکار معمولا در مواردی توصیه می شود که سایر راهکار های غیر جراحی به بهبود وضعیت بیمار کمکی نکنند و شدت ضایعه نیز به حدی باشد که راه رفتن را برای بیمار سخت نماید.

روش جراحی برای درمان کجی شست پا

در واقع به جراحی که برای درمان انحراف شست پا انجام می شود بونیونکوتومی گفته می شود که در طی آن پزشک بونیون را برداشته و سپس انگشت ها را مجددا با یکدیگر تراز می کند تا انحراف ایجاد شده در اثر رشد بونیون اصلاح گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *