دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیماری کوه گرفتگی و راهکارهای پیشگیری از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با بیماری کوه گرفتگی و نشانه های این بیماری و روش های پیشگیری از آن آشنا می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما می دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر این مطلب را از دست ندهید.

کوهنوردی یکی از فعالیت های مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد و اگر عاشق هیجان ورزش هستید بهتر است این ورزش را از دست ندهید و همراه با دوستان خود راهی کوه شده و در ارتفاعات بالا صعود کرده و خوشگذرانی نمایید. در ادامه اطلاعاتی در مورد بیماری کوه گرفتگی به شما خواهیم داد تا بتوانید با این مورد آشنا شوید.

کوه گرفتگی حاد

آشنایی با بیماری کوه گرفتگی

افرادی که برای اولین بار به کوه می روند دچار که گرفتگی می شود و این مشکل یک سر نشانه ها و علائم را برای فرد ایجاد می کند که منجر به ایجاد حال بد درون فرد شده و در نتیجه روزش را خراب خواهد کرد.

کوه گرفتگی یکی از بیماری هایی می باشد که دارای علائم بسیار زیادی بوده و می تواند در صورت صعود به ارتفاعات بالا ظاهر شود زیرا فشار هوایی که شما را احاطه می کند کاهش می ابد و اکسیژن موجود در هوا کم تر خواهد شد از این رو مشکلات بسیار زیاد برای شما ایجاد می شود.

معمولا افرادی که در ارتفاعات متوسط مانند شهرهای کوهستانی زندگی می کنند به فشار هوایی که عادت دارند اما اگر به مکان بالا تر از آنچه که زندگی می کنند صعود کنند ممکن است دچار کوه گرفتگی شود و علائمی را تجربه کنند که بسیار ناخوشایند می باشد.

انواع کوه گرفتگی

کوه گرفتگی دارای انواع متفاوتی می باشد و این بیماری را در سه دسته تقسیم بندی می کنند که یکی از آن ها کوه گرفتگی ساده دیگری کوه گرفتگی خطرناک و سومین مورد کوه گرفتگی حاد می باشد و هر سه مورد را در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پیشگیری از نشانه های کوه گرفتگی

نوع ساده کوه گرفتگی

این بیماری بسیار شایع بوده و معمولاً افراد دچار این نوع گرفتگی خواهند شد و علائمی که در این نوع مشاهده می شود بیشتر شامل خماری، سرگیجه، سردرد، دردهای عضلانی و حالت تهوع می باشد که به مرور زمان بهبود پیدا می کند.

نوع خطرناک کوه گرفتگی

این بیماری می تواند زندگی فرد را تهدید نماید زیرا مایعی که در ریه فرد جمع می شود منجر به ناتوانی در تنفس فرد شده پس در زمانی که فرد دچار این مدل کوه گرفتگی شود باید سریعاً به بیمارستان منتقل گردد.

نوع حاد کوه گرفتگی

جدیدترین و حاد ترین نوع گرفتگی نوع سوم آن می باشد و زمانی اتفاق می افتد که مایع در مغز فرد جمع می شود و می تواند زندگی فرد را مانند نوع قبلی تهدید نماید از این رو باید فرد سریع تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. نشانه هایی که فرد در این مورد دارد عبارتند از :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی شدید
  • تنگی تنفس
  • مشکلات خواب
  • کاهش اشتها

معمولاً نشانه ها بعد از ۱۲ الی ۲۴ ساعت ظاهر می شوند و بدن شما با تغییر ارتفاع بهبود می یابد. البته اگر به نوع ساده این بیماری دچار شده باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلات شدید تری برایتان ایجاد گردد. اگر نوع خفیف بیماری کوه گرفتگی در شما بروز پیدا نماید می توانید با رفتن به ارتفاع کم تر و استراحت بیشتر سلامتی خود را به دست آورده و احساس بهتری پیدا نمایید البته ارتفاع زدگی در صورتی که تنگی نفس و خستگی شدید داشته باشید و همچنین هماهنگی در حین راه رفتن از بین برود باید به پزشک مراجعه شده تا بروز مشکلات شدید تر پیشگیری شود.

موارد نادر ممکن است علائم شدیدتری دیگری مانند گیجی ناتوانی در راه رفتن و سرفه های کف دار مشاهده نمایید که باید سریعا خود را به مراقبت های پزشکی برساند زیرا این موارد ممکن است منجر به ایجاد کما گردد.

انواع کوه گرفتگی

افراد مستعد این بیماری

بیماری کوه گرفتگی مانند سایر بیماری ها دارای یک سری از شرایط می باشد که اگر فرد آن ها را دارا باشد بیشتر از سایرین مستعد این بیماری است. البته این بدین معنا نمی باشد که افراد دیگر نمی توانند دچار این بیماری شوند بلکه هر فردی می تواند این بیماری را چند بار تجربه نمایید هرچند که اگر فرد ورزشکار نیز باشد باز هم ممکن است دچار این بیماری شود. اگر در ارتفاعات ورزش می کنید باز هم شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به سایرین خواهید داشت با این حال افراد مستعد این بیماری عبارتند از :

  • داشتن سرعت بالا در حین صعود کردن به قله
  • حرکت سریع به ارتفاعات
  • خواب بودن در حین صعود به ارتفاعات
  • جوانان بیشتر از سایرین دچار ارتفاع زدگی خواهند شد.
  • داشتن سوابق بیماری می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

نکته : داشتن بیماری های خاص مانند دیابت به تنهایی نمی تواند منجر به ایجاد کوه گرفتگی شود بلکه ژن های شما ممکن است تحمل نتوانند تحمل ارتفاعات بالا را داشته باشند و توانایی بدنی شما را به شدت کاهش خواهند داد.

درمان های کوه گرفتگی

این موضوع را باید بدانید که اگر درجه یک الی دو روز بعد از اینکه اطلاعات فردی دچار سردرد و یکی از نشانه های کوه گرفتگی شدید و این نشانه ها درباره شدید بود باید به مراقبت های پزشکی خود را برسانید و پزشک باید با توجه به روش هایی که در پیشرو دارد از سایر نشانه های گرفتگی آگاه شده و مراحل اولیه درمانی را آغاز نماید‌.

اگر دچار ارتفاع زدگی حاد شده اید باید سریعا از ارتفاع پایین رفته و به پزشک مراجعه نمایید زیرا لازم است و برخی از موارد در بیمارستان بستری شوید و اقدامات لازم برای درمان شما صورت بگیرد. در صورتی که دچار ارتفاع زدگی حاد شده اید نیاز به یک داروی استروئیدی مانند دگزامتازون پیدا خواهید کرد ولی در صورتی که ارتفاع زدگی شما شدید تر باشد نیاز به دستگاه اکسیژن پیدا خواهید کرد از این رو برای درمان زمان را از دست ندهید تا مشکلی برایتان ایجاد نگردد.

بیماری کوه گرفتگی

پیشگیری از ارتفاع زدگی

اگر دوست دارید به ارتفاعات صعود نمایید بهتر است حالت هایی را برای پیشگیری از این بیماری بلد باشید و در ادامه قرار دارد چند مورد از روش های پیشگیری از این بیماری را برایتان بیان نماییم تا بتوانید با استفاده از آن ها احتمال رخداد این بیماری را کاهش دهید.

کاهش سرعت پیاده روی

برای اینکه دچار کوه گرفتگی نشوید بهتر است به بدن خود اجازه سازگاری بدهید و این بدین معناست که در حین حرکت روی کوه باید ارتفاعات را به آرامی طی کنید تا به تغییرات فشار هوا عادت نماید.

در واقع پیاده روی آهسته به ریه ها کمک می کند تا بتواند هوای بیشتری در خود را ذخیره کرده و در ارتفاع که اکسیژن کاهش پیدا می کند از این اکسیژن استفاده کرده و خون رسانی به سایر اندام ها انجام شود.

شروع از زیر ۱۰ هزار پا

اگر می خواهید به مکانی سفر کنید که ارتفاع بالا تری دارد بهتر است در روزهای قبل از رفتن به جاهایی که ارتفاع کم تری دارند بروید و یا اگر پیاده روی می کنید باید حواستان باشد که هر هزار پایی که پیاده روی کرده اید باید یک روز کامل به خود استراحت بدهید و کم بخوابید.

نوشیدن آب

برای کاهش کوه گرفتگی باید سعی کنید در روز۳ الی ۴ لیتر آب بنوشید و مطمئن شوید که رژیم غذایی شما پر از کربوهیدرات می باشد زیرا ۷۰ درصد کالری شما از این مواد تهیه می شود.

داشتن پرهیزهای خاص

یک سری از مواد هستند که قبل از کوه پیمایی باید آن ها را کنار بگذارید. از مهم ترین این مواد می توان به تنباکو و سیگار و مشروبات الکلی اشاره کرد که در حین صعود و قبل از آن نباید به هیچ عنوان از آن ها استفاده کرده باشید.

بیماری ارتفاع زدگی

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر اطلاعاتی در رابطه با بیماری های دیگر مانند درمان طبیعی پرکاری تیروئید و پایین آوردن سریع قند خون نیز بدست آورید و دانش خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *