دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های بیماری آندومتریوز، عوارض، علل و روش های درمان این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱
  • ۰

بیماری آندومتریوز در بسیاری از افراد وجود دارد از این رو بهتر است با نشانه های آن آشنا شوید تا بتوانید سریع تر آن را تشخیص داده و برای درمان اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیش تر در این زمینه همراه ما باشید.

بیماری آندومتریوز  یکی از بیماری های زنانه می باشد و می تواند مشکلات بسیاری برای خانم ها ایجاد نماید. در ادامه این بیماری را به صورت کامل برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید این بیماری را به راحتی شناخته و برای درمانش اقدام نمایید.

علت های ایجاد آندومتریوز

بیماری آندومتریوز و نشانه های آن

آندومتریال بافت مخاط در رحم می باشد و شامل غدد، گلبول های خونی و بافت های همبند می باشد. این بافت درون رحم رشد می نماید و رحم را برای تخمک گذاری آماده می کند. این بافت همان بافتی در رحم می باشد که دچار تغییرات قاعدگی می شود. در واقع تا زمانی که این بافت درون رحم می باشد همه چیز طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد ولی اگر این بافت به بخش های دیگر مانند لگن وارد شود و در جایی نا به جا قرار بگیرد ممکن است منجر به ایجاد التهاب های شدید و چسبندگی هایی در این ناحیه شود و کیست های شکلاتی در تخمدان نیز شکل خواهند گرفت.

این بیماری می تواند درد های شدید لگنی ایجاد نماید زیرا روی اعصاب و بافت های درون آن تاثیراتی می گذارد و این درد ها معمولا در خانم های جوان تر شایع می باشد و در سنین باروری می تواند منجر به ایجاد ناباروری شود از این رو نیاز است تا اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه داشته باشید و با درمان های به موقع این مشکل را از بین ببرید.

بیش ترین جایی که این بافت ها جایگزین می شوند درون لگن می باشد و تخمدان ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نظر داشته باشید که تخمدان ها و عضله های رحم مهم ترین بخش هایی هستند که از هجوم این بافت ها در امان نخواهند بود و اگر دچار این مشکل شوید قطعا تخمدان های شما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به صورت عادی این بافت در دوران قاعدگی فرو می ریزد و از بین می رود و  هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی اگر در جای دیگری این بافت ها رشد کرده باشند دیگر قادر به انجام این کار نمی باشند و نشانه های بسیار زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوارض آندومتریوز

نشانه های آندومتریوز

این بیماری مانند سایر بیماری ها دارای نشانه های بسیار خاصی می باشد از این رو بهتر است با نشانه های آن آشنا باشید تا بتوانید زمان طلایی درمان را از دست نداده و سریعا این مشکل را با استفاده از روش های متفاوت درمان نمایید. مهم ترین نشانه های این بیماری عبارت است از :

  • درد های مزمن در لگن
  • درد های بسیار شدید و غیر قابل تحمل در دوران قاعدگی
  • درد در حین رابطه جنسی
  • قاعدگی های بیش از هفت روز
  • خونریزی های شدید در حین قاعدگی
  • مشکلات روده ای
  • تهوع و استفراغ
  • مشاهده خون در ادرار
  • مشاهده خون در مدفوع
  • خستگی های بیش از حد

علل ابتلا به اینم بیماری

بسیاری از افراد هنوز در حال تحقیق در مورد یافتن علتی برای این بیماری می باشند با این حال دو نظریه در مورد علت های ابتلا به این بیماری وجود دارد. این نظریه ها را در ادامه برایتان به صورت کامل بررسی می کنیم.

نظریه اول

طبق این نظریه مقداری از خون که در حین قاعدگی از رحم خارج می شود امکان دارد که از طریق لوله ها به شکم باز گردد و به دلایل بسیار متفاوتی به این خون آندومتر گفته می شود و در همان بخش نشا می کند و از تخمدان ها تغذیه می کند و می تواند به زندگی خود ادامه دهد و نشانه های آندومتریوز در زنان دیده خواهد شد.

نظریه دوم

طبق این نظریه در دوران جنین سلول ها قابلیت این را دارند که به هر بافتی تبدیل شوند و یک سریاز عوامل ناشناخته روی آن ها تاثیر می گذارد و منجر به ایجاد تغییر ماهیت آن ها شده و بافت های آندومتر را ایجاد می کند و همین مورد به ظاهر ساده می تواند نشانه های آندومتریوز را به وجود آورد.

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است هنوز اتفاق نظرهایی در مورد علت ایجاد این مشکل وجود ندارد و دانشمندان اختلافات شدید بر سر این موضوع دارند.

مشکل آندومتریوز

عوارض این بیماری

این بیماری همانند سایر بیماری های زنانه دارای عارضه هایی می باشد از این رو بهتر است با آن آشنا باشید در غیر این صورت ممکن است این بیماری را کم خطر تلقی کنید و مشکلاتی را برای سلامتی خود به وجود آورید. عارضه های این بیماری عبارت است از :

  • ناباروری در خانم ها
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان رحم و سرطان تخمدان
  • التهابات شدید درون لگن
  • ایجاد اسکار و چسبندگی بافت های رحم
  • مشکلات شدید روده ای و مثانه ای

آندومتریوز در سن باروری

باید بدانید که این بیماری در سن باروری بسیار خطرناک تر خواهد شد زیرا رشد این بافت ها با هورمون استروژن می باشد و این هورمون در بارداری به شدت افزایش می یابد و باعث رشد غیر عادی این بافت ها خواهد شد.

تشخیص آندومتریوز

این بیماری همانند سایر بیماری های زنانه با لاپاراسکوپی صورت می گیرد و با وجود یک سری ضایعات در داخل لگن نیز قابل تشخیص خواهد بود. البته روش های دیگری مانند روش های سرمی نیز می تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد با این حال مثبت و منفی بودن این آزمایشات نمی تواند دلیل قطعی بر وجود آندومتریوز در فرد باشد.

بیماری آندومتریوز

عوامل موثر بر آندومتریوز

یک سری عوامل هستند که بر ایجاد این بیماری تاثیر دارند که بهتر است با آن ها نیز آشنا شوید.

  • این بیماری بیش تر در سنین بین ۳۰ الی ۴۰ سال رخ می دهد.
  • بچه دار نشدن نیز دلیل بر ایجاد این بیماری می باشد.
  • اگر در افراد خانواده شما قبلا چنین مشکلی وجود داشته است باید حواستان به خودتان باشد زیرا این بیماری از طریق ژنتیکی نیز انتقال می یابد.
  • اگر عفونت لگن، مشکلات غیر طبیعی لگن و یا بیماری های مرتبط با قاعدگی دارید امکان ابتلا به این بیماری در شما وجود دارد.
  • داشتن قاعدگی های نامنظم بیش از ۷ روز و یا چرخه کوتاه تر از ۲۷ روز دلیل بر ایجاد این بیماری است.
  • استفاده از کافئین و الکل می تواند بر این بیماری و ایجاد شدنش تاثیراتی داشته باشد.
  • نداشتن فعالیت ورزشی نیز می تواند منجر به افزایش استروژن در بدن شده و این بیماری را ایجاد کند.
  • سایر بیماری هایی که با این مورد در ارتباط می باشند شامل آسم، سرطان رحم، سرطان سینه و سرطان  تخمدان، سندرم خستگی مزمن و آلرژی و بسیاری از بیماری های خود ایمنی هستند که منجر به ایجاد این مشکل می شوند.

روش های درمانی این بیماری

درمان های متنوعی برای این بیماری وجود دارد و شما می توانید از روش های متنوعی زیر نظر متخصص با توجه به شرایط پزشکی خود بهره مند شوید. در ادامه تمامی روش هایی که در این زمینه به شما کمک می کنند را بررسی می کنیم و اطلاعاتی مفید رد این زمینه به شما خواهیم داد.

نشانه های آندومتریوز

مسکن ها

استفاده از مسکن ها ساده ترین روشی می باشد که می توانید از آن ها استفاده کرده و درد های ناشی از این مشکل را تا حدودی بکاهید. دارو هایی که می توانید در این زمینه استفاده کنید شامل دارو های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می باشد که پزشک برایتان بهترین نوع را به هرماه نحوه استفاده از آن بیان می نماید.

هورمون درمانی

همانطور که می دانید این بیماری در اثر یکسری از هورمون های خاص رشد می نماید و ممکن است پزشک با توجه به شرایط بیماری تان هورمون درمانی را برای شما تجویز نماید در این صورت شما باید از دارو های خاص هورمونی برای درمان استفاده کنید. از مهم ترین دارو ها در این زمینه دارو های ضد بارداری مانند ال دی و اچ دی می باشد و همچنین دارو های هورمونی آزاد کننده گنادوتروپین نیز کاربرد بسیاری در این زمینه دارد.

جراحی

جراحی با توجه به میزان بیماری شما انجام می شود و در برخی از شرایط تنها بافت آندومتریوز صورت می گیرد با این حال امکان دارد برداشتن تخمدان ها نیز لازم باشد و این مورد را پزشک تشخیص خواهد داد. معمولا ناباروری هایی که در این روش ایجاد می شود با روش ivf قابل درمان می باشد.

 علل ایجاد آندومتریوز

شناخت سریع این بیماری در درمان آن موثر می باشد و می توان بدون تخریب بافت های دیگر در بدن این بیماری را درمان نمود از این رو زمانی که نشانه ها را مراجعه می کنید سعی کنید سهل انگاری نکرده و سریعا خود را به پزشک نشان دهید تا این مشکلات در بدن شما کاهش یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *