دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع غذاهای سازگار و ناسازگار در رژیم غذایی برای اسهال

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱
  • ۰

اسهال نوعی اختلال دستگاه گوارش است که ممکن است برای هر فردی در هر سن و سالی روی دهد. با اطلاع از رژیم غذایی برای اسهال می توانید به رفع این مشکل گوارشی اقدام کنید.

برای رفع اسهال بایستی از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز و برخی مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. در این مطلب سعی داریم شما را با رژیم غذایی برای اسهال آشنا نماییم تا بدانید کدام مواد غذایی برای رفع اسهال مفید بوده و کدام اوضاع را بدتر می کند.

معرفی رژیم غذایی برای اسهال

اسهال یا شکمروش نوعی اختلال دستگاه گوارش است که در هر سن و سالی روی می دهد و جای نگرانی ندارد. آنچه در این مطلب با آن آشنا می شوید این است که خوردن چه مواد غذایی از اسهال جلوگیری می کند و در مقابل چه مواد غذایی سبب تشدید اسهال می شود. به عبارتی قصد داریم رژیم غذایی برای اسهال را مورد بررسی قرار داده تا بدانید کدام مواد غذایی برای رفع اسهال مفید بوده و کدام یک سبب بدتر شدن اوضاع می شود.

قابل ذکر است افرادی که دچار بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر و … باشند به طور مداوم و منظم به اسهال دچار می شوند که این تجربه یقینا برای این افراد آزاردهنده است و درمان اسهال ضروری می باشد. لازم به ذکر است برای رهایی از این شرایط پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و مخصوص اهمیت دارد.

علائم اسهال

اسهال علیرغم بروز علامت شل شدگی مدفوع که کاملا واضح می باشد با علائم زیر نیز همراه است:

  • نفخ شکم و درد
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب
  • احساس حباب در روده ها
  • نیاز فوری به دفع مدفوع

فواید رژیم غذایی مخصوص شکم روش

اگر شکم روش و علائمی مانند حالت تهوع، نفخ و گرفتگی شکم وجود دارد می توانید غذاها را محدود کرده و از غذاهای زود هضم استفاده نمایید تا دستگاه گوارش استراحت داشته و بتواند به حالت معمول برگردد. رژیم غذایی مخصوص شکم روش سبب شده الکترولیت و مایعات از دست رفته به بدن بازگردد.

  •  آرون گروپس

انتخاب های ساده غذایی می تواند کمک کند مواد کمتری در روده باقی بماند. به این معنی که حرکات روده کمتر خواهد شد. سرعت کمتر در انتقال مواد به کاهش اسهال کمک کرده و بدن می تواند خوب تغذیه نماید. در شرایطی که مواد در روده سریع حرکت می کنند، خروج همه مواد مغذی از آن ها برای بدن کار سختی خواهد بود.

رژیم غذایی اسهال به رژیم BRAT بسیار شبیه است. رژیم BRAT برای مشکلات گوارشی مناسب بوده و مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست در انگلیسی می باشد. این مواد در رژیم های مخصوص اسهال نیز قرار می گیرند.

عملکرد رژیم غذایی شکم روش

غذاهای رژیم غذایی اسهال ساده بوده و همانطور که اشاره شد، بایستی به بدن اجازه استراحت داده شود. دقت کنید که پیروی از این رژیم موقتی بوده و عدم انجام آن منجر به بدتر شدن یا طولانی تر شدن علائم اسهال می شود. یکی از تغییراتی که بایستی ایجاد شود میزان فیبر مصرفی روزانه می باشد.

به یاد داشته باشید با وجود این که در این رژیم میزان فیبر مصرفی کاهش می یابد ولی همچنان قسمت مهم این رژیم غذایی محسوب می شود. به عبارتی بخش مهم این رژیم غذایی یافتن میزان مناسب فیبر بدون وخیم تر نمودن علائم مشکل گوارشی می باشد.

مدت زمان پیروی از رژیم غذایی شکم روش

فقط چند روز پیروی از رژیم غذایی شکم روش برای درمان آن کافی می باشد. چرا که غذاهای سازگار با این رژیم غذایی انواع مواد مغذی را به میزان کافی فراهم نکرده و در طولانی مدت سلامتی را به خطر می اندازد. هرگاه فرد احساس کرد که می تواند به رژیم غذایی اصلی اش(شامل میوه، سبزیجات، غلات و … می باشد) باز گردد، می تواند این کار را انجام دهد. به طور کلی بازگشت به رژیم اصلی یک تا دو هفته زمان می برد.

مواد غذایی سازگار در رژیم شکم روش

از جمله غذاهای مناسب و سازگار که می توانید در رژیم شکم روش استفاده کنید، عبارت است از:

  • آب و آب نارگیل:

برای از دست رفتن مایعات و الکترولیت بدن در شرایط اسهال به نوشیدن آب زیاد اقدام کرد. همچنین آب نارگیل نیز مفید است. حتی برای جبران الکترولیت استفاده از نوشیدنی های ورزشی نیز توصیه شده است. هر چند میزان شکر زیادی دارند.

  • نان سفید یا تست:

نان تست تولید شده با آرد سفید و نان سفید از گزینه های خوب هنگام بروز اسهال هستند ولی نان سفید چون هضم راحت تری دارد، توصیه می شود.

  • ماکارونی:

ماکارونی و پاستا تولید شده با آرد سفید را بدون سس یا کره در شرایط اسهال مصرف کنید.

  • موز:

موز میوه نرمی است که هضم راحتی دارد. این موضوع سبب شده تا انتخاب خوبی برای مشکل شکم روش محسوب شود. همچنین موز منبع خوب پتاسیم است و می تواند الکترولیت پتاسیم از دست رفته در شرایط اسهال را تامین کند. ضمنا موز غنی از فیبر محلول پکتین است که در هنگام اسهال می تواند به جذب مایع در روده ها کمک کرده و از یبوست جلوگیری کند.

  • برنج سفید:

برنج سفید هضم راحتی دارد و می تواند به بهبود اسهال کمک کند. می توانید آن را ساده بپزید یا به همراه مرغ مصرف کنید.

  • سس سیب:

سس سیب نسبت به خود سیب انتخاب بهتری بوده زیرا پوست سیب دارای فیبر نامحلول بوده و خوردن آن سبب وارد شدن فشار به دستگاه گوارش می شود.

  • سینه مرغ بدون پوست:

مرغ بخار پز یکی از منابع حیوانی پروتئین به شمار می رود که هضم راحتی دارد. ضمنا می توان از گوشت بوقلمون، ماهی و گوشت گاو بهره برد.

  • سوپ مرغ:

سوپ مرغ کمک کرده تا مایعات و سدیم از دست رفته جایگزین شود.

  • ماست کم چرب:

تنها محصول لبنی که می توان در هنگام اسهال مصرف کرد ماست کم چرب می باشد. ماست با داشتن باکتری های فعال سبب بهتر شدن اوضاع می شود. دقت کنید ماست انتخابی شکر کمی داشته و فاقد افزودنی های شیرین کننده باشد. زیرا این مواد می توانند به بدتر شدن شرایط اسهال و تولید گاز معده بینجامند.

  • بیسکوییت نمکی:

این نوع بیسکوئیت ها که معمولا با آرد سفید درست می شوند دارای نمک بوده و می توانند به بازگرداندن سدیم به بدن کمک کنند.

  • جو دوسر:

همچنان که حال فرد رو به بهبود می رود بهتر است جو دوسر به رژیم غذایی اضافه شود. جو دوسر یک منبع دیگر فیبر محلول محسوب می شود. بهتر است موقع اسهال از افزودن شکر، عسل یا لبنیات به جو دوسر خودداری شود.

آبگوشت، تخم مرغ آب پز، چای بدون کافئین و سیب زمینی سفید نیز از دیگر مواد غذایی سازگار در این رژیم می باشد.

ممنوعیت های غذایی در رژیم برای شکم روش

مواد غذایی که با رژیم شکم روش ناسازگار هستند و نباید استفاده شود عبارتند از:

  • نوشیدنی های گازدار:

این نوع نوشیدنی ها سبب تولید گاز معده می شود. اگرچه برخی معتقدند نوشیدنی گازدار با طعم زنجبیل به بهتر شدن اوضاع اسهال آن ها کمک کرده است.

  • قهوه:

قهوه سبب تحریک روده شده و نباید آن را مصرف کرد.

  • لبنیات به جز ماست:

تا زمانی که وضعیت اسهال خوب نشده خوردن لبنیات ممنوع است. حتی اگر در حالت عادی با هضم لاکتوز مشکلی ندارید موقع اسهال هضم لاکتوز برای بدن دشوار می شود.

  • بستنی و پودینگ:

هرچند بستنی و پودینگ جزو خوراکی های نرم به شمار می روند ولی دارای میزان زیادی شیر و شکر هستند که وضعیت اسهال را بدتر می کنند از این رو نباید مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین آجیل ها، لوبیا و حبوبات، سبزیجات خام، ذرت، سیر و پیاز، چیپس سیب زمینی، آدامس یا آب نبات، گوشت سرخ شده ، تند و چرب، گروه کلم ها، میوه های خشک شده، غلات کامل، کره گردو، الکل، مرکبات و آبمیوه از دیگر مواد غذایی ناسازگار این رژیم به شمار می روند.

ضمنا دقت کنید که نوشیدنی خیلی گرم یا خیلی سرد وضعیت حرکت روده را در شرایط اسهال بدتر می کند. سعی کنید نوشیدنی را در حالت متعادل شده با دمای اتاق مصرف کنید.

نکات مهم برای رژیم غذایی شکم روش

توصیه می شود در راستای استفاده از رژیم غذایی شکم روش نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • در صورت پیروی از رژیم شکم روش ساده ترین راه برای هضم بهتر میوه و سبزیجات، پختن آن ها است. هویج، لوبیا سبز، کدو حلوایی ، کدو سبز را به راحتی بخار پز نمایید یا بجوشانید و مصرف کنید.
  • اگر به همراه اسهال دچار استفراغ شده اید، پیش از شروع رژیم شکم روش، تا زمانی که بتوانید غذا مصرف کنید ، صبر کرده و با نوشیدن آب و سوپ آغاز کنید تا ببینید چه تغییری در اوضاع شما ایجاد می شود.
  • با توجه به علت شکم روش، بهتر است چند ساعت تا یک روز کامل تنها مایعات مصرف شود. هر موقع احساس کردید که آماده خوردن غذا هستید با غذاهای ملایم و مطلوب شروع کرده و میزان کمی غذا بخورید.

  • به معده فرصت دهید تا بین وعده های غذایی سبک و میان وعده ها استراحت نماید. ولی اگر همچنان حالت تهوع دارید یا سریعا احساس سیری پیدا می کنید، سعی نموده در زمان های جداگانه غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید.
  • اگر پس از چند روز احساس بهبودی ایجاد شد می توانید به حالت تغذیه عادی و معمول خود برگردید.

برای آشنایی با رژیم غذایی برای فشار خون و رژیم غذایی برای کبد چرب برای می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *