دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت انقباضات پس از زایمان و روش های تسکین درد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع انقباضات رحمی پس از زایمان رخ می دهند و دلیل های زیادی می تواند موجب ایجاد آن شود که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با علت ها و اصول رفع انقباضات پس از زایمان آشنا شوید.

به طور کلی گرفتگی هایی که به عنوان پس دردهای بعد از زایمان در ناحیه رحم شناخته می شوند اغلب به دلیل انقباضات رحم برای برگشتن به اندازه و موقعیت پیش از بارداری است. این فرآیند انقباضات پس از زایمان می تواند بخشی از روند بهبود مادران باردار باشد.

بروز انقباضات پس از زایمان

بهتر است بدانید که این انقباضات اغلب مشابه دردهایی هستند که در اوایل زایمان تجربه کرده اید اما این بدان معنا نیست که شما یک نوزاد دیگر به دینا می آورید این فقط راهی است که بدن شما برای کمک به کوچک تر شدن رحم و در نهایت بازگشت به اندازه طبیعی خود دارد.

علل انقباضات پس از زایمان

معمولا انقباضاتی که پس از تولد تجربه می کنید اغلب به آن ها دردهای پس از زایمان گفته می شود که به از دست دادن خون بیش از حد جلوگیری می کند. بدن مادران معمولا پس از زایمان تغییراتی خواهد شد که برای بازگشت به حالت پیش از بارداری و بهبود کامل نیاز به گذشت زمان خواهد داشت. مادرانی که به تازگی زایمان کرده کرده اند با داشتن اطلاعات کافی در مورد تغییرات بدن مادران پس از تولد نوزاد و انجام دقیق دستورات پزشک می توانند نیروی اولیه شان را مجددا به دست بیاورند.

به طور کلی با تمام شدن زایمان، انقباضات شدید رحمی پایان می یابد اما چون هنوز برای جمع شدن رحم و خونریزی طبیعی به انقباض نیاز است، رحم به منقبض شدن ادامه خواهد داد. این انقباضات ممکن است کمی دردناک باشد که به آن ها پس درد می گویند و شیردهی در این زمان برای برگشت سریع تر رحم به اندازه طبیعی موثر خواهد بود.

در نهایت انقباضات موجب کوچک شدن رحم می شود و رحم مانند یک مشت خود را می بندد. این انقباضات همچنین موجب جدا شدن جفت از دیواره رحم می شوند و همانطور که می دانید پس از خروج جفت، رحم بیشتر پایین می آید و رگ های خونی را در جایی که به جفت متصل بوده است، می بندد.

نشانه های انقباض رحم پس از زایمان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در چندین روز اول پس از زایمان شما می توانید قسمت بالای رحم خود را زیر ناف یا چند انگشت پایین تر از ناف احساس کنید. یک هفته پس از زایمان رحم شما حدود ۵۰۰ گرم وزن خواهد داشت و پس از دو هفته وزن آن تنها حدود ۳۰۰ گرم خواهد بود و به صورت کامل درون لگن قرار گرفته است.

در حدود چهار هفته پس از زایمان، وزن رحم به وزن قبل از بارداری یعنی ۱۰۰ گرم یا کمتر می رسد و این فرآیند به نام جمع شدن رحم شناخته خواهد شد. حتی پس از برگشت رحم به داخل لگن نیز ممکن است برای چندین هفته یا بیشتر همچنان تا حدودی باردار به نظر برسید. دلیل این مسئله این است که عضلات شکم شما در طول بارداری کشیده می شود و مدتی زمان و ورزش منظم لازم است تا شکم شما به حالت اولیه خود بازگردد.

دلایل بروز انقباضات پس از زایمان:

به طور کلی زمانی که باردار هستید اندازه رحم شما به ۲۵ برابر اندازه معمولی می رسد تا بتواند کودک در حال رشد را درون خود جای دهد. زمانی که کودک به دنیا می آید، باقی ماندن رحم شما در این اندازه منبسط شده ایمن نیست و بنابراین بدن شما یک فرآیند طبیعی به نام انفولشن را شروع خواهد کرد.

تغییر اندازه رحم پس از زایمان

در طول این مرحله از چرخش، رحم شما تقریبا به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت، البته تا زمانی که جنین شما شش هفته داشته باشد. در این مدت دردی تجربه خواهید کرد که احساس انقباض و کوچک شدن رحم خواهد بود.

این انقباضات پس از تولد ممکن است ناراحت کننده باشند اما در واقع بخش مهمی از روند بهبودی خواهند بود. آن ها به دفع هر گونه لخته خون کمک می کنند و رگ های خونی شما را فشرده خواهند کرد تا از خونریزی پس از زایمان جلوگیری شود.

این انقباضات پس از زایمان اغلب مشابه دردهای قاعدگی هستند و اگر قبلا زایمان کرده باشید معمولا بدتر هم می شوند. این دردها در روزهای اول پس از زایمان در شدیدترین حالت خود خواهند بود چه زایمان طبیعی داشته باشید و یا سزارین شده باشید.

بهتر است بدانید که این انقباضات پس از زایمان وقتی کودک شما سه روزه است شروع به کاهش می کند. اگر درد های شما واقعا شدید باشد و یا ب نظر می رسد بدتر شده بایستی برای مشاوره با ماما یا پزشک خود اقدام نمایید.

چگونگی ایجاد انقباضات پس از زایمان

روش های تسکین درد ناشی از انقباضات رحم:

به طور کلی در صورت داشتن پس دردهای پس از زایمان بهتر است مراقب باشید که مثانه تان را خیلی پر نگه ندارید. زیرا مثانه پر موجب می شود تا رحم نتواند به راحتی جمع شود. علاوه بر این نکات دیگری نیز وجود دارند که می توانید با رعایت آن ها از میزان این درد کم کنید. برخی از مهم ترین این نکات شامل موارد فوق هستند.

  • خوابیدن به صورت دمر در حالی که یک بالش زیر شکم قرار دارد به برخی از خانم ها کمک خواهد کرد.
  • دفع ادرار حتی به مقدار را هم انجام دهید حتی اگر نیازی به آن حس نمی کنید.
  • ماساژ ملایم و آرام پایین شکم به برخی از مادران کمک شایانی خواهد کرد.
  • مصرف ایبوپروفن می تواند در کاهش پس درد پس از زایمان موثر باشد. البته توصیه می شود که پیش از مصرف هر دارویی حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

چگونگی تسکین درد ناشی از انقباض رحم

مراجعه به پزشک:

در صورت مشاهده از کدام از مواد فوق نیاز است تا پزشک تان تماس بگیرید زیرا این موارد می توانند نشانه ای از عفونت یا مشکل دیگری باشند که نیاز به توجه و پیگیری پزشکی خواهد داشت.

  • کاهش پیدا نکردن درد و گرفتگی پس از گذشت چندین روز
  • غیر قابل تحمل شدن این درد و گرفتگی

در پایان به منظور مطالعه مطالبی در رابطه با درد رحم بعد از زایمان و بازگشت به کار بعد از زایمان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *