دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کلیسای چورا و آشنایی با معماری این بنای زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

کلیسای چورا یکی از زیباترین سازه های باستانی در استانبول می باشد. بنایی که با وجود دیواره های نقاشی شده مذهبی اش مورد توجه است. این کلیسا دارای معماری باشکوه بیزانسی بوده که از آن دیدن می کنید.

استانبول از دیرباز شهری توریستی با جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوعی است. شهری که به واسطه ثروت فرهنگی خود نیز مورد توجه قرار می گیرد. اغلب جاذبه های تاریخی این شهر متعلق به دوران باستان بوده و کلیسای چورا نیز یکی از این جاذبه های تاریخی است.

نمایی زیبا از چورا

کلیسای چورا:

این کلیسا که یکی از دیدنی های شهر استانبول بوده دارای دیواره هایی با هنر دوران بیزانسی می باشد. نقاشی های مذهبی بر روی در و دیوار این سازه بسیار جلب تجه می کند. نقاشی های این دیواره ها در همه جای دنیا نظیر ندارد. این بنا در طی یک زلزله آسیب های زیادی را تحمل کرده است. در این بخش به معرفی یکی از دیدنی های استانبول می پردازیم.

معماری بیرونی چورا

خانه های چوبی و بازسازی شده در اطراف این کلیسا مکان مناسبی برای سرو قهوه و لذت بردن از منظره می باشند. این منطقه دور از شلوغی و هیاهو بوده و توجه شما عزیزان را جلب می کند. معماری این بنا از یک سو و از سوی دیگر مناظر آن بسیار جالب توج هستند.

معماری داخلی چورا

معماری کلیسا:

این کلیسا یا بنا یکی از مهم ترین سازه های دوران بیزانسی است. دیواره های داخلی در این سازه نقاشی های دیواری داشته و موزاییک های آن نی رنگ و لعاب زیبایی دارند. نقاشی های مذهبی از مریم مسیح بر روی دیواره ها زببایی خاصی به بنا بخشیده اند.

  •  آرون گروپس

دیدنی های کلیسای چورا

معماری های بیزانسی ادامه دهنده معماری رومی بوده و ساختارهای ویژه ای دارند. نمایی که امروزه از این کلیسا مشاهده می کنید، متعلق به سال ۱۰۷۷ بوده و همانند صلیبی بازسازی شده است. در طی تاریخ آجرها جایگزین سنگ و موزاییک شده اند و گنبدها نیز دارای ساختاری پیچیده تری می باشند.

در بالای درب اصلی موزاییک کاری های از حضر مسیح خودنمایی می کنند. درب اصلی در این بنا در بخش غربی بوده و ورود به این بنا از هشتی صورت می گیرد. در هشتی داخلی می توانید، دری مشاهده کنید که شما را به سمت کلیسا هدایت می کند.

ویژگی های معماری چورا

بخش های مختلف چورا:

کلیسای چورا شامل بخش های مختلفی بوده و دارای دو هشتی داخلی و خارجی است. هشتی خارجی در این بنا راهرویی با طول ۲۳ متر بوده و همانطور که اشاره شد دارای موزاییک کاری های متعددی می باشد. بر روی این دیوارها می توانید، روایت و داستان های مذهبی را مشاهده کنید.

نمای از چورا

هشتی داخلی این بنا دارای پهنایی با ۱۸ متر است. این هشتی دارای دو گنبد بوده و مشاهده می کنید. سرای اصلی این بنا دارای سه گنبد می باشد. این گنبد قدمتی به دوره عثمانی دارد. سرای اصلی در این بنا شگفت انگیز بوده و معماری زیبایی را نظاره گر می کند. ترکیبی از سنگ های سبز و زرد و آبی در این سازه بسیار چشم نواز به نظر می رسد. شمار در سفر به استانبول می توانید از زیبایی این بنا بازدید کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *