دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های مورد استفاده در درمان سوزش بینی

  • سعیده ستاری
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

از داروهای گیاهی که در درمان سوزش بینی می توان استفاده کرد روغن کنجد، روغن نارگیل، حمام سونا، روغن بادام و … می باشد. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خشکی و سوزش بینی می‌تواند نشانه شایعی از بعضی شرایط محیطی نامناسب و همچنین عارضه جانبی مصرف بعضی داروها مانند آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها می باشد. در ادامه در مورد درمان سوزش بینی صحبت می کنیم.

درمان سوزش بینی در طب سنتی

درمان سوزش بینی در طب سنتی

آدم های زیادی به علت مصرف بیش از اندازه برخی داروها مانند اسپری های بینی و آنتی هیستامین ها به خشکی بینی دچار می شوند بینی انسان برای انجام عملکرد مناسب به سطح خاص از رطوبت احتیاج دارد و شرایط به شدت خشک یا داغ می تواند باعث ایجاد خشکی بینی شود آب و هوای گرم و خشک رطوبت پایین به همراه استفاده از دستگاه های تهویه هوا می توانند به خشکی بینی منجر شوند.

روغن بادام

روغن بادام از ویتامین ها و مواد معدنی و اسیدهای چرب سرشار می باشد. استفاده از این روغن برای کنترل خشکی بینی تاثیر زیادی دارد روغن بادام مثل یک ماده نرم کننده عمل می کند. می تواند از فقدان رطوبت جلوگیری کند، استفاده از روغن بادام به عنوان یک مرطوب کننده می تواند به پوست حساس داخل بینی شما کمک نماید و آن را نرم و انعطاف پذیر تر کند و از این راه خطر ترک خوردن پوست آن ناحیه را کم می کند. برای استفاده از روغن بادام برای از بین بردن خشکی و سوزش بینی می توانید یکی از روش های زیر استفاده کنید:

شیوه اول:

  • مقداری روغن بادام را داخل غشاء مخاط بینی خود بمالید تا خشکی آن را تسکین دهد.
  • می توانید تکه کوچک پنبه را سر یک چوب کبریت بپیچید آن را به روغن بادام آغشته نمایید و برای مالیدن روغن به داخل بینی خود از آن استفاده کنید.

معالجه سوزش بینی در طب سنتی

شیوه دوم:

روغن بادام را با آلوئه ورا مخلوط کنید آلوئه ورا به تنهایی می تواند فورا به نرم کردن خشکی بینی شما کمک زیادی نماید. با این وجود به اندازه روغن بادام نمی تواند رطوبت طولانی تری به داخل بینی شما ببخشد.

  •  آرون گروپس
  • نصف قاشق چای خوری روغن بادام و با یک چهارم قاشق چای خوری ژله آلوئه ورا مخلوط کنید.
  • نوک یک گوش پاک کن (یا چوب کبریت و پنبه) را به این ترکیب آغشته کنید و با ملایمت داخل بینی خود بمالید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست سرشار از فایده است. بنابراین می تواند برای رفع خشکی بینی نیز به ما کمک کند روغن نارگیل با خواص فراوان و متفاوت خود به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و درمان موثر و ویژه‌ای برای درمان خشکی بینی به شمار می‌رود. باید از میان تمام انواع روغن نارگیل، ارگانیک و بکر آن را انتخاب کنید که به آسانی در بیشتر فروشگاه‌های مواد بهداشتی و عطاری ها یافت می شود.

روغن نارگیل دارای ترکیب متمایزی از اسیدهای چرب می‌باشد که از خاصیت های دارویی منحصر به فرد روغن نارگیل در صورت استفاده خوراکی از آن باعث تشکیل اسید لوریک و همچنین گلیسریل لورات می شود که هر دوی این ترکیبات برای نابودی عوامل بیماری زای خطرناک مانند باکتری ها قارچ ها و ویروس ها موثر هستند و همین علت روغن نارگیل می تواند بدون آسیب زدن به تعادل طبیعی بدن شما عامل اصلی خشکی بینی شما را ریشه یابی نماید.

نحوه درمان سوزش بینی

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به فنجان چای یا قهوه خود اضافه کنید و آن را نوش جان کنید.
  • برای شستشوی سوراخ های بینی خود با روغن نارگیل رقیق شده از قوری بینی شوی یا یک قطره چکان استفاده کنید. روغن نارگیل را با آب خالص و کمی جوش شیرین و یا نمک مخلوط کنید و مجاری بینی خود را شستشو دهید.
  • نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل را در ظرفی بریزید که مناسب استفاده در مایکروویو باشد آن را به اندازه‌ای گرما دهید که سفت شود فقط لازم می باشد آن را به حالت نیمه جامد در بیاورید سپس نوک یک گوش پاک کن به مقدار زیادی از روغن نارگیل آغشته کنید آن را داخل سوراخ های بینی خود بمالید به گونه‌ای که دیواره های داخل بینی خود را بپوشاند.

بخور دادن

زمانی که داخل بینی خود را پر از بخار کنید این بخار می‌تواند غشاء مخاطیی خشک و دردناک داخل بینی شما را مرطوب کند.  ظرف مدت کوتاهی ناراحتی ناشی از خشکی بینی را آرام می‌کند و بینی شما را نیز تمیز می نماید و دیگر لازم نیست برای تمیز کردن بینی خود بیش از اندازه فین کنید که این کار باعث خشک شدن بینی شما می‌شود این روش در بین درمان های خانگی برای خشکی بینی یکی از موثرترین گزینه ها می باشد که انسانها قرن ها است که برای رهایی از شر خشکی و سوزش بینی از آن استفاده می کنند. برای انجام این روش کافی است دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

  • مقدار آب را بجوشانید و آن را به کاسه بزرگ انتقال دهید.
  • صورت خود را روی کاسه بگیرید و حوله ای را روی سر خود بیندازید تا آن را کاملا پوشش دهد.
  • ۵ تا ۱۰ دقیقه به این صورت تنفس کنید و ۱۵ دقیقه دیگر را نیز با استفاده از روغن نارگیل به این کار ادامه دهید.

حتی استنشاق بخار چای یا رفتن به حمام داغ نیز به آسانی می توانند در رفع خشکی بینی شما موثر باشند. این دستورالعمل را روزی سه بار انجام دهید.

بررسی مداوا سوزش بینی

روغن گلیسیرین

گلیسیرین مثل نرم کننده عمل می‌کند که می‌تواند در جلوگیری از خشکی و سوزش بینی شما کمک کند. استفاده از گلیسیرین موجب می شود درد و خشکی داخل بینی شما تسکین پیدا کند به پشت بخوابید و چند قطره گلیسیرین را داخل بینی خود بچکانید نگران بلعیدن مقدار کمی از گلیسیرین نیز نباشید، چون که برای شما خطری ندارد این مورد نیز یکی دیگر از درمان های موثر برای درمان سوزش بینی به شمار می رود.

حمام سونا

رفتن به سونا یکی از خوشایند ترین درمان های خانگی برای خشکی بینی می باشد که می توانید آن را انجام دهید قرار گرفتن در بین بخار آب متراکم برای حفظ رطوبت بینی خشک بسیار مفید است و سونا دقیقاً همان جایی است که می‌تواند به بخار آب و متراکم دست پیدا کنید چون نه تنها موجب تسکین درد و تحریک بینی شما می شود بلکه همچنین به تنظیم گردش خون شما نیز کمک می کند. با وجود این، مدت بسیار زیادی در سونا نمانید این گرما باعث تعریق زیاد می شود و در نتیجه آب بدن شما کاهش پیدا می کند و دچار کم آبی می شوید. پس از خروج از آن مقدار زیادی آب بنوشید.

معرفی درمان سوزش بینی

روغن کنجد

یکی از درمان های گیاهی برای سوزش بینی روغن کنجد می باشد. درد و خارش احتمالاً یکی از آزاردهنده‌ترین علائم مربوط به خشکی بینی می باشد که با نتایج آخرین تحقیقات، روغن کنجد تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را تسکین می دهد چنانچه روغن کنجد را با روغن های معطری مانند روغن بابونه ترکیب کنید می‌تواند خارش حاد و تحریک بینی را کم کند. روغن کنجد مانند یک دارو قدرتمند می تواند تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را کاهش دهد هر روز ۲ الی ۳ مرتبه روغن کنجد را داخل بینی خود بمالید تا به طور طبیعی از شر خشکی بینی رهایی پیدا کنید.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی از مطالبی چون درمان خانگی بوی بد بینی و درمان زخم داخل بینی دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *