دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه رشته پلو خوش طعم و نکاتی برای ایجاد طعم ایده آل

  • سمانه عقیقی
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ شده و قلقلی بسیار آسان می باشد که البته با توجه به ذایقه تان می توانید از گوشت ماهیچه و مرغ نیز در تهیه ی رشته پلو استفاده کنید. میزان اندازه رشته پلویی باید نصف مقدار برنج باشد تا در رشته پلو به زیبایی نمود پیدا کند.

طرز تهیه رشته پلو خوش طعم و عالی را تقریبا همه کدبانوهای ایرانی می دانند چرا که یکی از غذاهای اصیل و قدیمی است که تهیه آن در سراسر ایران رواج داشته و دارد. رشته پلو در قدیم الایام جزء غذاهای رسمی بوده و معمولا آن را برای شب بله برون و شب عید نوروز تهیه می کردند.

طرز تهیه رشته پلو خوشمزه با گوشت چرخی

طرز تهیه رشته پلو

مواد لازم برای رشته پلو :

۱ – رشته ی پلویی : ۲۵۰ گرم

۲ – برنج :  ۵۰۰ گرم

۳ – گوشت چرخ شده :  ۳۰۰ گرم

۴ – پیاز متوسط : ۲ عدد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۵ – کشمش :  ۱۰۰ گرم

۶ – خرما : به میزان لازم

۷ – روغن :  به میزان لازم

۸ – نمک ، فلفل و زردچوبه :  به میزان لازم

طرز تهیه رشته پلو خوشمزه

 دستور ساخت رشته پلو :

۱ – برنج را از قبل شسته و به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید.

۲ – یک عدد پیاز را رنده کنید و با گوشت چرخ شده مخلوط کنید و سپس نمک و فلفل و زردچوبه را نیز مخلوط کرده و همه را با هم ورز دهید و حدودا یک ساعت در یخچال بگذارید بماند.

۳ – درون ماهی تابه روغن بریزید و پیاز دیگر را خلال خلال کرده ، در درون روغن کمی تفت دهید تا پیازها سبک شوند.

۴ – گوشت چرخ شده که درون یخچال گذاشته بودبد را بصورت گلوله های کوچک و قلقلی در آورید. و به روغن و پیاز درون ماهی تابه اضافه کنید و آن ها را سرخ کنید و وقتی خوب سرخ شدند از روغن در بیارید و کنار بگذارید .

۵ – سپس کشمش و خرمای هسته گرفته شده را نیز در روغن کمی تفت دهید و سپس آنها را کنار بگذارید.

۶ – برنج را درون قابلمه پر از آب و در حال جوش بریزید و مقداری هم نمک به آن اضافه کنید.

۷ – چهار، پنج دقیقه مانده که پرنج را می خواهید آبکش کنید ، رشته ی پلویی را اضافه کنید.

۸ – برنج را آبکش کرده ، ته قابلمه می توانید سیب زمینی حلقه شده بگذارید ، نیمی از برنج را درون قابلمه ریخته و مقداری از گوشت  را لابه لای برنج می گذاریم و دم می کنیم.

۹ – پس از دم کشیدن پلو می توان گوشت های قلقلی و همینطور کشمش و خرما را لابه لای برنج درون بشقاب و یا روی برنج بگذارید و سرو نمایید.

طرز تهیه رشته پلو لذیذ

نکاتی برای بهتر شدن طعم رشته پلو :

در طرز تهیه رشته پلو می توان از گوشت ماهیچه و مرغ نیز استفاده کرد که طعم فوق العاده ای به رشته پلو خواهد داد . برای ته دیگ نیز می توانید قبل از گذاشتن سیب زمینی ها مقداری کنجد کف قابلمه بریزید. همچنین از زعفران نیز برای یک طعم اصیل برای خوش طعم تر کردن رشته پلو می توانید استفاده کنید.

دستور تهیه رشته پلو به روشی دیگر

برای تهیه رشته پلو به روشی ساده تر با استفاده از مرغ ریش ریش و بدون استفاده از خرما و کشمش می توانید در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

دستور تهیه رشته پلو

مواد مورد نیاز

  • برنج/ ۳ پیمانه
  • رشته پلویی/ به مقدار لازم
  • مرغ/ ۳ تکه
  • پیاز/ ۲ عدد
  • کره/ ۵۰ گرم
  • زرشک/ ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه/ به مقدار لازم
  • دارچین/ به مقدار لازم

روش تهیه رشته پلو با مرغ ریش ریش

در ابتدا مرغ  را به همراه ۲ لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد، سپس آب آن را دور ریخته و مرغ ها را خوب بشویید تا خون موجود در آب آن خارج شود، سپس مرغ را به همراه نمک و زردچوبه بپزید و بعد از پختن, آن را ریش ریش کرده و کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو ، داخل تابه ای را روغن بریزید و پیاز های نگینی خرد شده را داخل آن تفت دهید، ادویه ها را نیز اضافه کرده و بعد زرشک و مرغ ریش ریش را به پیاز ها افزوده و به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا مواد به خوبی به خورد هم بروند. همچنین می توانید یک ملاقه از آب مرغ را به مخلوط مواد اضافه کنید و حرارت را مقداری زیاد کنید تا از خشک شدن مرغ جلوگیری شده و آب اضافی آن نیز تبخیر شود.

اکنون به سراغ رشته پلو بروید به این صورت که قابلمه ای که درون آن را آب ریخته اید، روی حرارت بگذارید تا آب آن به جوش آید، سپس برنج خیس کرده را اضافه کنید، زمانی که برنج نیم پز شد، یعنی چند دقیقه قبل از زمان آبکشی برنج باید رشته را بیفزایید، اکنون برنج و رشته های همراه آن را آبکش کنید، در صورت دلخواه ته قابلمه را ته دیگ بگذارید، سپس برنج را داخل قابلمه اضافه کنید، در همین حین مخلوط آماده شده در مرحله قبلی را نیز در لا به لای برنج بیفزایید، بعد از حدود ۱۰ دقیقه مخلوطی از آب و روغن ریخته و اجازه دهید پلوی شما دم بکشد، در آخرین مرحله کره را روی برنج بگذارید تا با حرارت برنج آب شود.

روش تهیه رشته پلو

در پایان امیدواریم از تهیه این غذای اصیل و خوش طعم ایرانی در منزل و به دو روش ساده لذت برده باشید، در صورت تمایل برای آشنایی با دستور پخت انواع پلو می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *