دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دلایل زرد شدن برگ بابا آدم

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع زرد شدن برگ بابا آدم می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این عوامل و حتی اصول رفع آن ها آشنا شوید.

به طور کلی بابا آدم گیاهی بزرگ و باشکوه می باشد که بومی جنگل های استوایی آسیا و شرق استرالیا می باشد و برای رشد آن دما و نور خورشید ضروری خواهد بود. از آنجایی که گیاه بابا آدم نمی تواند در هر شرایطی رشد کند بنابراین اگر محیط کشت مساعد نباشد برگ های آن شروع به زرد شدن خواهند کرد.

علت های زرد شدن برگ بابا آدم

بهتر است بدانید که در واقع بابا آدم که با عنوان آلوکازیا و نام علمی Alokasia نیز شناخته می شود یک گیاه آپارتمانی و خاص می باشد که با ظاهر زیبای خود هر کسی را جذب می کند. البته لازم به ذکر است که این گیاه به خاطر ظاهر زیبایی که دارد گیاهی حساس شناخته شده و بیماری های مختلفی سلامت آن را تهدید خواهند کرد.

علت زرد شدن برگ بابا آدم

گیه بابا آدم را می توان یک انتخاب ایده آل برای تصفیه هوای محیط دانست که با دارا بودن برگ های بسیار بزرگ می تواند کمک شایانی به تصفیه هوای محیط شما داشته باشد. این گیاه دارای ریشه هایی آسیایی بوده و دست بر قضا در محیط های تهران رشد بسیار خوبی دارد و خواص بابا آدم نیز موجب محبوبیت بیشتر آن شده است.

این گیاه علاوه بر چهره و جذابیتی که دارد خواص درمانی نیز دارد که ریشه آن به دلیل وجود مقدار زیادی آهن می تواند برای افرادی که دچار مقدار زیادی آهن می تواند برای افرادی که دچار کم خونی هستند مفید باشد. گیاه باباآدم که با نام آلوکازیا نیز شناخته می شود دارای ظاهری شیک و مجلل می باشد و در دکوراسیون های مدرن نیز بسیار کاربرد دارد.

این گیاه در محیط های مختلف رشد می کند و ارتفاع آن از یک و نیم متر تا دو متر خواهد بود و همچنین قادر به رشد تا ۷۰ سانتی متر در طبیعت می باشد. این گیاه دارای میوه ای به شکل فندق و زرد رنگ می باشد که زیبایی آن به گل های جذاب و چشمگیرش خواهد بود.

همچنین بابا آدم دارای ریشه هایی بلند و دراز است که هویجی شکل هستند و رنگ های نقره ای می باشد. همچنین این گیاه دارای ریشه هایی سفید رنگ و شیرین اما با بوی نامطبوع است.

  •  آرون گروپس

در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین علت ها و روش های درمان زرد شدن برگ های بابا آدم را به صورت کامل شرح دهیم:

روش های درمان زردی برگ گیاهان

بالا رفتن سن گیاه

یکی از شایع ترین علت های زرد شدن برگ های بابا آدم می تواند افزایش سن گیاه باشد. این یک روند طبیعی بوده که نباید نگران باشید زیرا زرد شدن برگ ها به ویژه در برگ های بیرونی و مسن تر رایج تر است. به دلیل ایجاد فضا برای برگ های جدید معمولا این اتفاق ناگزیر رخ می دهد.

آبیاری بیش از حد

در نگهداری گیاه بابا آدم توجه داشته باشید که شایع ترین علت زرد شدن برگ های این گیاه، آبیاری بیش از حد آن است. در واقع اگر گیاهتان را بیش از حد آبیاری نمایید ریشه های آن مرطوب و پس از مدتی پوسیده خواهند شد. به همین خاطر توصیه می شود پیش از آبیاری حتما ریشه های خاک را بررسی نمایید و اگر ریشه های بابا آدم بوی نامطبوعی داشت احتمالا پوشیده اند و برای حل این مشکل می توانید راهکار های فوق را انجام دهید:

در ابتدا ریشه های گیاه را به خوبی بررسی نمایید. سپس برگ های زرد گیاه را کوتاه کنید و در خاک خشک تری کشت نمایید. همچنین می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه های گیاه از قارچ کش نیز استفاده نمایید. توصیه می شود که پس از یک هفته و خشک شدن خاک گیاهتان را آبیاری نمایید.

همچنین در هنگام آبیاری نیز دقت نمایید که تقریبا ۷ سانتی متر از خاک بستر گیاه خشک شده باشد و سپس تمام قسمت های خاک را به صورت یکنواخت آبیاری نمایید. همچنین می توانید گلدان را پر از آب کنید البته از این نکته غافل نشوید که گلدان شما بایستی به خوبی زهکشی شده باشد تا آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.

تاثیر آبیاری بر زرد شدن برگ های گیاه

سطح پایین رطوبت

گیاه بابا آدم معمولا در شرایط مرطوب رشد می کند و با وجود اینکه قابلیت رشد در رطوبت کم را نیز دارد اما برای رویش ایده آل بایستی در محیطی مرطوب با رطوبت ۶۰ درصد کشت شود. در اغلب اوقات رطوبت کمتر می تواند موجب زرد شدن برگ های بابا آدم شود. در این مواقع راهکار های افزایش رطوبت گیاه می توانند برای رفع این مشکل موثر باشند:

زمانی که سطح رطوبت محیط کشت کم شده باشد می توانید گیاهان گرمسیری خود را در نزدیکی چندین سینی یا کاسه پر از آب قرار دهید. همچنین می توانید گیاه را در فضای حمام قرار دهید و یا برگ های آن را با آب اسپری نمایید.

ترکیب نامناسب خاک گلدان

بهتر است بدانید که خاک بسیار خشک و یا بسیار مرطوب می تواند یکی از علت های زرد شدن برگ های بابا آدم باشد. گیاه بابا آدم معمولا برای رشد خاک های متعادل و کمی مرطوب را ترجیح می دهد. همچنین اگر خاک شما مواد مغذی نداشته باشد ظرفیت تخلیه آب اضافی را نیز نخواهد داشت و رطوبت را در خود نگه نمی دارد.

این گیاه معمولا در خاک های کمی اسیدی همراه با PH بین ۵.۵ تا ۶.۵ رشد ایده آلی دارد. همچنین می توانید ذغال سنگ نارس را با خاک ترکیب نمایید تا ظرفیت نگهداری رطوبت خاک بیشتر شده و در نتیجه بهترین ترکیب خاک برای رویش گیاه فراهم گردد.

نشانه های زرد شدن برگ بابا آدم

نور ناکافی خورشید

یکی دیگر از مهم ترین علت های زرد شدن برگ های بابا آدم، ناکافی بودن نور دریافتی است. در واقع گیاه بابا ادم برای رشد ایده آل به نور کمی نیاز دارد زیرا اغلب در سایه های گرمسیری یافت می شود . زمانی که تغییرات فصلی رخ می دهد نور خورشید کم می شود و برگ های بابا آدم زرد می شوند. در این مواقع می توانید راهکار های فوق را برای حل این مشکل مورد استفاده قرار دهید:

گیاه بابا آدم را نزدیک پنجره جنوبی خانه قرار دهید تا نور کافی به آن برسد. اگر برگ های بابا آدم زرد شدند و سوختند بایستی سریعا گیاهتان را به جای بهتر انتقال دهید تا نور کافی به آن برسد. از این نکته غافل نشوید که نور غیر مستقیم برای این گیاه انتخاب ایده آلی خواهد بود.

همچنین می توانید با استفاده از مالچ از رسیدن نور بیش از حد خورشید به گیاهتان جلوگیری نمایید. مالچ نور خورشید را به خود می گیرد و شرایط معتدلی را برای گیاه فراهم می کند.

دمای کاهش یافته

گیاه بابا آدم معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند و دمای مناسب برای محیط آن بایستی بیشتر از ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. کمتر شدن دمای محیط کشت می تواند موجب زرد شدن برگ های گیاه شود که برای رفع این مشکل می توانید اقدامات فوق را انجام دهید:

تاثیر دمای محیط بر زرد شدن برگ ها

برای گرم نگه داشتن ریشه های گیاه بهتر است از تجهیزاتی مانند پدهای گرمایشی استفاده نمایید. همچنین می توانید با استفاده از پلاستیک محفظه ای را برای گیاهتان ایجاد نمایید. دقت داشته باشید که گیاه نباید به هیچ وجه در مقابل کولر یا بخاری قرار بگیرد.

کود ناکافی

همانطور که می دانید کوددهی ناکافی می تواند موجب کمبود تغذیه گیاه شود و علت زرد شدن برگ های گیاه باشد. در این مواقع می توانید اقدامات فوق را انجام دهید:

زرد شدن رگبرگ ها به این معنی است که فاقد منیزیم و گوگرد است. می توانید با نمک اپسوم و سولفات منگنز این مشکل را حل نمایید. همچنین زردی در تیغه و ابتدای برگ بالغ به این معنی است که گیاه بابا آدم کمبود نیتروژن دارد. با کود های غنی از نیتروژن مانند کود NPK علت زرد شدن برگ بابا آدم را از بین ببرید.

توصیه می شود که از کوددهی بیش از حد خودداری نمایید زیرا موجب زرد شدن یا سوختن برگ گیاه می شود. اگر زیاد کود داده اید بایستی گلدان گیاه را با آب تمیز بشویید تا کود اضافی آن حذف شود.

هجوم آفات و بیماری های قارچی

یکی از بیماری ها و مشکلات گیاه بابا آدم آفات و بیماری های قارچی هستند. اگر گیاه شما لکه های سفیدی بر روی برگ هایش داشت نشانه ای از وجود آفت خواهد بود و در این مواقع می توانید از راهکار های فوق برای از بین برن آفات و بیماری ها کمک بگیرید:

چگونگی رفع زردی برگ های بابا آدم

توصیه می شود که برای از بین بردن کنه های عنکبوتی از صابون حشره کش استفاده نمایید. همچنین می توانید از الکل ایزوپروپیل یا روغن چریش برای از بین بردن شپشک آردآلود استفاده نمایید.

اگر گیاهتان بیماری قارچی داشت بایستی رطوبت آن را به حداقل برسانید، برگ های افتاده را بردارید و اطراف آن را تمیز کنید. توصیه می شود زمان تکثیر بابا آدم و هرس آن حتما از دستکش و ابزار استریل استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *