دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی درختان میوه سردسیری با بیشترین مقاومت در برابر کم آبی و سرما

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش درختان میوه سردسیری چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با انواع مختلف درختان مقاوم به سرما زمستان آشنا شوید.

به طور کلی یکی از بهترین درختان میوه برای مناطق سردسیری استفاده از ارقام دیر گل است  به سرما برای مناطق سردسیری دارند را تولید نماید.که نهالستان فردین کشت در این راستا سعی می کند نهال های اصلاحی و دیر گل که مقاومت بیشتری

آشنایی با درختان میوه سردسیری

بهتر است بدانید که درختان میوه در واقع از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشند و به همین خاطر شما می توانید از این میان انتخاب های زیادی برای کشت باغ یا زمین خود داشته باشید. اما با این حال درختانی نیز هستند که در مناطق سردسیر نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند و اغلب پس از مدتی رشد آن ها نسبت به آب و هوای نامناسب متوقف خواهند شد.

انواع درختان میوه سردسیری

معمولا پرورش دهندگان خبره گل و گیاه توصیه می کنند که پیش از کشت هر نوع درخت میوه ای حتما به نیاز آب و هوایی آن توجه کنید. درختانی وجود دارند که مقدار آن ها به آب بسیار کم بوده و در شرایط خشکسالی می توانند به رشد خود ادامه دهند و به هیچ وجه ریشه آن ها از بین نرود. این درختان را درخت میوه مناطق سردسیر و مقاوم به کم آبی می خوانند.

اگر شما نیز در مناطقی زندگی می کنید که برای کاشت درخت میوه مناطق سردسیر با مشکل کم آبی مواجه هستید پیشنهاد می کنیم برای کاهش درختان میوه حتما از درختان مقاوم در این زمینه استفاده نمایید.

به صراحت می توان گفت که رشد گیاهان و درختان میوه به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت که مهم ترین آن ها شرایط آب و هوایی منطقه ای است که قصد کاشت نهال درخت را دارید. با توجه به اینکه آب و هوای بسیار متنوعی در جهان وجود دارد بایستی در انتخاب گیاه و درخت مناسب به نوع اقلیم آن دقت زیادی داشته باشید. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا چندین نمونه از انواع درختان میوه مناطق سردسیری را بیان نماییم:

انواع درختان مناطق سردسیری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درخت انگور:

درخت انگور در واقع یک پیشنهاد بسیار عالی برای افرادی محسوب می شود که در مناطق کم آب زندگی می کنند. البته لازم به ذکر است که در اوایل رشد و زمانی که درختان و نهال ها را کشت کردید بایستی نیاز آبی آن ها به درستی و به مقدار کافی فراهم شود.

درخت عناب:

درخت عناب در برابر کم آبی و سرمازدگی بسیار مقاوم بوده و افرادی که در مناطق سردسیر هستند و قصد کشت نهال درختی دارند درخت عناب انتخاب خوبی می تواند باشد.

درخت بلوبری:

یکی از درختان میوه مناسب برای مناطق سردسیری درخت بلوبری می باشد که می توانید آن را به راحتی در شرایط نامناسب آب و هوایی کشت نمایید. از خصوصیات جذاب این گیاه می توان به گل های زیبا و میوه خاص آن اشاره کرد و درخت بلوبری در کم آبی و خشکسالی بسیار مقاوم بوده و به راحتی و با اطمینان خاطر می توانید آن را کشت نمایید.

خصوصیات درخت بلوبری

درخت زیتون:

یکی از مزیت های درخت زیتون این است که در برابر کم آبی و خشکسالی بسیار مقاوم است و همچنین درخت زیتون نماد مقاومت در سراسر جهان نیز به شمار می آید. همچنین میوه این درخت نیز بسیار پرطرفدار می باشد.

درخت انجیر:

انجیر یکی دیگر از درختان میوه مناسب مناطق سردسیری می باشد که نسبت به آب و هوای گرم مقاومت بسیار خوبی دارد و در مقابل نسبت به هوای سرد و سرما در دوره ای که تازه کشت شده بسیار حساس است. این درخت می تواند نسبت به کم آبی و مناطق کم آب بسیار مقاوم باشد.

درخت بادام:

درخت بادام دارای ریشه هایی عمیق و بسیار مقاوم نسبت به خشکسالی بوده و به همین خاطر است که در مواقع خشکسالی می تواند با ریشه های قوی و پرقدرتی که دارد نیاز آبی خود را تامین نماید.

پرورش درخت بادام در مناطق سردسیر

سیب:

درخت سیب نیز در برابر سرما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد و می توان آن را جز درختان مناطق معتدل و سرد دانست. همچنین اگر این درخت در مناطقی باشد که زمستان های گرمی دارد به صورت مناسب رشد نخواهد کرد.

درخت گیلاس:

گیلاس نیز مانند درخت سیب در منطقی که دارای هوای سرد و معتدل و زمستان های خشک است، رشد می کند. البته لازم به ذکر است که اگر کاشت درخت گیلاس در مناطقی که دارای هوای مرطوب و شرجی هستند صورت گیرد موجب بروز بیماری هایی مانند شانکر می شود.

گردو:

یکی دیگر از درختان میوه سردسیری و مقاوم در برابر سرمای شدید و آب و هوای نامتعادل درخت گردو است. این درخت را می توانید رد شهر های کوهستانی که دارای آب و هوای بسیار سرد هستند کشت نمایید و در نهایت یک باغ پر از گردو داشته باشید.

میوه های سردسیری و پرورش آن ها

درخت خرما:

نخل خرما نیز اغلب در رطوبت پایین مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد و توانایی ماندگاری و سازگاری در رطوبت پتیین را نیز دارا می باشد. همچنین نخل خرما می تواند در شرایط نامناسب آب و خاک نیز سازگاری بسیار بالایی داشته باشد. توجه داشته باشید که خرما در اصل درختی گرمسیر بوده و تنها برخی از انواع آن در مناطق سردسیر نیز توانایی رویش دارند.

درخت به:

یکی از دیر گل ترین نهال های سردسیری در فصل بهار به می باشد. از آنجایی که ریشه های به برای رشد نیاز به اکسیژن زیادی دارند پس بهتر است در خاک هایی با درصد شن بالا کشت شوند. به دلیل حساسیت به بیماری آتشک باید در مناطقی مانند اصفهان و کاشان کشت شود که تابستان آن ها نسبتا خشک است.

درخت آلو:

این درخت زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک را برای رشد ترجیح می دهد. نیاز سرمایی این درخت بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه می باشد. انواع آلو و گوجه سبز نیز شرایط مشابهی خواهند داشت و نهال های سردسیری نیز محسوب می شوند.

پرورش درختان مقاوم به سرما

درخت شلیل:

بهتر است بدانید که درخت شلیل می تواند به راحتی هوای سرد را در مناطق سرد تحمل کند و در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتی گراد به خوبی رشد خواهد کرد. درخت شلیل نسبت به بازه دمایی بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بسیار مقاوم بوده و همچنین برای مناطق سردسیری انتخاب ایده آلی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *