دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش تکثیر و کاشت درخت گیلاس و آشنایی با شرایط نگهداری از این درخت

  • سحر بهرامی
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

مناسب ترین منطقه کاشت درخت گیلاس معمولا مناطقی هستند که به دور از از خطر سرمازدگی و بادهای شدید باشد. در مناطقی که درجه حرارت ها خیلی زود بالا می رود و دوره خواب زمستانه این درختان قبل از بهار شکسته می شود، در معرض خطر سرمازدگی بهاره قرار می گیرند. زیرا حساسیت گل های آنها به سرما زیاد می باشد پس باید آب و هوای شهر خود را برای کاشت گیلاس در نظر بگیرید.

برای کاشت درخت گیلاس بهتر است که اصول کاشتن آن را بدانید و درباره پرورش این درخت اطلاعات کافی را داشته باشید، ما در این مقاله اطلاعات کافی را درباره کاشتن و پرورش درخت گیلاس را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید به سادگی این درخت را پرورش دهید، بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نحوه کاشت درخت گیلاس

همانطور که می دانید گیلاس یکی از محبوب ترین میوه هاست این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه وجود دارد. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور تا دور آن را گوشت فرا گرفته . فصل کاشتن گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است. ارتفاع درخت گیلاس بین ۶ تا ۹ متر است. شکوفه های گیلاس بسیار خوشبو، و زیبا هستند که در اوایل بهار شروع به شکفتن می کنند .محصول درخت سریع و در فصل بهار می‌رسد و در اواخر بهار برداشت می‌شود.

روش اصولی کاشت درخت گیلاس

نحوه تکثیر و کاشت درخت گیلاس

تکثیر این درخت به جز کاشت از طریق بذر، به صورت قلمه زدن و خوابانیدن هم انجام می شود.

برای قلمه زدن، بخشی از ساقه، برگ یا ریشه از گیاه اصلی جدا می شود و در شرایط و محیط مناسب برای ریشه زایی قرار می گیرد. قلمه ساقه از متداول ترین روش ها برای کاشتن درخت گیلاس است. در این روش ساقه را وقتی به گیاه مادری وصل است جدا کرده و در خاک مرطوب یا پیت می گذارند، وقتی ریشه دار شد و ریشه هایش به حد کافی رسید از گیاه مادری جدایش می کنند تا جداگانه رشد کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای کاشتن درخت گیلاس باید در فصل بهار یا تابستان نهال را به باغچه خود انتقال دهید معمولا پس از انتقال نهال به زمین ۳ الی ۴ سال طول می کشد تا میوه بدهد برای کاشتن درخت گیلاس باید در ابتدا گودالی در خاک بکنید و اینکه گودال باید ۳ برابر اندازه ریشه نهال باشد پس از گذاشتن نهال در داخل گودال باید گودال را مقدار زیادی کود و کمپوست غنی همراه با خاک تازه درون آن را پر کنید و سپس نهال را آبیاری کنید تا جایش محکم شود.

نحوه کاشت درخت گیلاس

 نحوه تکثیر

کاشت درخت گیلاس به واسطه دانه درونی اش هم امکان پذیر است فقط کافیست تعدادی از دانه های گیلاس را جمع آوری کرده سپس دانه هارا به مدت ۲۴ ساعت در داخل آب بگذارید تا لایه ضخیمش به خوبی خیس بخورد سپس دانه ها را در داخل یک بستر مرطوب و گرم بکارید، ممکن است عمل جوانه زنی گیلاس مدتی طول بکشد زمانی که جوانه ها رشد کردند و به اندازه ۲۰ سانت رسیدند می توانید آن را دبه یک گلدان بزرگ تر و یا در باغچه خود انتقال دهید. که بعد از انتقال باید از این نهال کوچک بسیار مراقبت کنید.

این نوع از کاشت درخت گیلاس زحمت بسیاری دارد و جدا از آن چندین سال طول می کشد تا به عمل میوه دهی برسد .امروزه بهترین راه تهیه نهال های گیلاس است که در گل خانه ها وجود دارد.

نهال گیلاس

نحواه کاشت نهال گیلاس در باغچه

شرایط نگهداری

آبیاری: گیلاس ها به مناطقی که دارای بارندگی زیاد است نیاز دارند .اما وجود باران در تابستان و بخصوص در زمان برداشت محصول برای این میوه ضرر دارد. از طرفی خشکی خاک در تابستان منجر به عدم محصول دهی مناسب این درخت گیلاس می شود بنابراین درختان جوان را می بایست زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری کرد که در طی فصل تابستان می تواند حدود ۳-۲ مرتبه آبیاری در طی هفته لازم باشد ، اما درختان بالغ بزرگ را می تواند یک بار در هفته آبیاری کرد.

عمق آبیاری باید طوری باشد که تا عمق یک متری خاک به خوبی مرطوب شود. آبیاری باید به وسعت ۶۰ سانتی متر دو تا دور تنه درخت انجام شود.

نور: وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت برای درختان گیلاس ضروری است. مکانهایی که از نور کمی برخوردار هستند یا میوه تولید نمی کنند و یا میوه های کمی که تولید می کنند ترش مزه است. در واقع وجود نور مستقیم آفتاب در شیرین شدن میوه های درختان گیلاس تاثیر بسیار زیادی دارد.

دما: کاشت گیلاس در مناطقی که تابستان های خشک و خنک دارند به خوبی امکان پذیر است . تابستان های داغ و گرم برای این گیاه مناسب نیست. زیرا چنین شرایطی موجب می شود که میوه هایی با دو هسته به هم چسبیده و یا میوه های دو قلو شکل گیرد که اگرچه از نظر شکل جالب هستند اما از نظر اقتصادی موجب کاهش کیفیت محصول می شوند.

درخت گیلاس می تواند دمایی به اندازه ۲۵ درجه سانتی گراد از سرما را تحمل کند. به همین دلیل کاشتن این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت. به همین دلیل برای کاشتن گیلاس نیاز به سرما داریم .

خاک:درخت گیلاس به دلیل داشتن ریشه های کم عمق و سطحی نیاز به خاک با زهکشی و بافت خوب تا عمق ۱/۵ متری است .بهترین نوع خاک برای گیلاس، خاکهای لومی شنی است و می توان گفت این خاک تقریبا نوعی خاک معمولی است که حاوی شن می‌باشد و به همین دلیل زهکش خوبی نیز دارد. زهکش خوب خاک برای کاشتن درخت گیلاس مهم است زیرا درخت گیلاس نمی تواند خاک های مرطوب را تحمل کند و رطوبت باعث پوسیدگی ریشه می شود همچنین خاکهای اسیدی برای این درختان مناسب نیستند و بهتر است خاک محل کاشت کمی قلیایی باشد .

شرایط مورد نیاز برای کاشت درخت گیلاس

نکته:

اگر در منطقه ای زندگی می کنید سرعت وزش باد زیاد است باید نهال را در سال های اولیه زندگی اش به یک تیر چوبی وصل کنید تا در هنگام وزش باد آسیب نبیند.

بهترین زمان کود دهی درخت گیلاس

کود دهی به منظور سلامت درخت بسیار مهم است و بهترین زمان جهت انجام اینکار بعد از برداشت محصول می باشد از این رو، تا زمان برداشت میوه صبر کنید.

خاک مناسب جهت کاشت گیلاس

ریشه های این درخت کم عمق و سطحی می باشد از این رو، به یک خاک خوب و مناسب به عمق یک و نیم متری نیاز دارد که خاک لومی شنی بهترین نوع است و به دلیل اینکه این درخت قادر به تحمل رطوبت زیادی نمی باشد محل کاشت آن باید قلیایی باشد و از اسیدی و یا قلیایی بیش از اندازه خاک پرهیز کنید زیرا، باعث آسیب رساندن به گیلاس می شود.

خاک مناسب برای کاشت گیلاس

هرس درختان گیلاس

به منظور تضمین سلامتی درختان گیلاس هرس کردن بسیار مهم است که باید پیش از رشد درخت در سال حدید شروع شود یعنی در اوایل بهار این کارا انجام شود تا هوا و نور خورشید به تمام قسمت های درخت برسد و همچنین شکل دهی مناسبی به خود بگیرد.

آبیاری درختان گیلاس

در طول زمستان بارندگی برای این درخت بسیار مهم است ولی بارندگی در زمان برداشت محصول با مضراتی همراه است زیرا، همانطور که می دانید گیلاس دارای گوشتی نرم است و ممکن است بر اثر قطرت باران ترک بردارند، از طرفی هم برای این درختان خشکی ضرر است و باعث کاهش محصول خواهد شد از این رو، در روزهای گرم این دسته از درختان هفته ای دو تا سه بار به آبیاری نیاز داشته و برای درختان بالغ و بزرگتر هفته ای یک بار کافی است.

آبیاری درخت گیلاس

مراحل کاشت گیلاس

  • انتخاب مکان مناسب
  • آزمایش خاک
  • نور کافی خورشید
  • زهکشی مناسب یا انتخاب خاک

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با کاشت درخت می توانید بر روی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *