دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هیوندای کوپه fx (هیوندا تیبورن) خودروی جوان پسند و اسپرت کره ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

هنگامی که هیوندای کوپه به بازار کشور ما وارد شد، در رده قیمتی آن هیچ خودرو کوپه صفر کیلومتری ارائه نمی شود. در این مطلب به بررسی هیوندای کوپه fx می پردازیم.

خودرو هیوندای کوپه یا هیوندا تیبورن، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۸ در دو نسل روی خط تولید قرار داشت. این خودرو از اولین کوپه های کره ای در بازار ایران می باشد که از سال ۲۰۰۶ وارد کشور شد. با بررسی هیوندای کوپه fx همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی هیوندای کوپه fx

شرکت هیوندای موتور از شرکت های خودروسازی کره ای شناخته شده و معروف در دنیاست که محصولات آن مانند هیوندای وراکروز، هیوندای ولستر، هیوندای ورنا و … طرفداران خاص خود را دارد. این شرکت در زمینه ساخت انواع خودروهای شهری، کامپکت، سایز متوسط، بیابانگرد، لوکس، اس یو وی، خودروهای اسپرت کوپه و … فعالیت می کند.

هیوندای کوپه که به اسم هیوندای تیبورن نیز شناخته می شود، خودروی اسپرتی است که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۸ روی خط شرکت هیوندای موتور در طی دو نسل قرار داشت.

نسل نخست هیوندا کوپه در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۱ تولید آن ادامه داشت. در سال ۲۰۰۲ نسل دوم هیوندای کوپه با تغییرات و بهبودهایی معرفی شد که نهایتا تولید آن در سال ۲۰۰۸ خاتمه پیدا کرد. قابل ذکر است هیوندای کوپه از نخستین خودروهای کوپه ارزان قیمت به بازار کشورمان است. خودرویی که رقیبی همچون جنسیس کوپه جا پای آن نهاد و موفق شد بسیار بهتر از هیوندای کوپه دیده شود.

شایان ذکر است هیوندای کوپه از سال ۲۰۰۶ به بازار ایران وارد شد. این خودرو هنگامی که روانه کشور شد در رده قیمتی اش هیچ کوپه صفر کیلومتری وجود نداشت. قیمت تمام خودروهای کوپه بالاتر بوده و اغلب محصول آلمان بودند. از این رو یک جای خالی در بازار برای قشر جوان وجود داشت و هیوندای کوپه موفق شد این جایگاه را تا زمان ورود جنسیس کوپه تاحدودی موفق پر نماید. در ادامه قصد داریم هیوندای کوپه fx را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی ظاهری

پیش از بررسی طراحی ظاهری هیوندای کوپه fx باید اشاره کرد در برخی بازارها این خودرو به اسم تیبورن و توسکانی شناخته می شود. ولی عمده کشورها این خودرو با همین اسم هیوندای کوپه می شناسند. هیوندای کوپه از سال ۲۰۰۷ توسط شرکت آسان موتور به بازار کشور وارد شد و عرضه آن تا سال ۲۰۰۸ و پایان ساخت آن توسط کره ای ها ادامه پیدا کرد.

قابل ذکر است هیوندای کوپه fx در همین مدت زمان کم نیز به علت نایاب بودن خودروهای اسپرت اقتصادی، فروش تقریبا خوبی را در کشور تجربه نمود. این خودرو از نظر ظاهری نسبت به نسل اول تغییرات زیادی را تجربه کرده و با حفظ حالت کلی اش بهبودهایی پیدا کرده و بهتر شده است.

شکل چراغ های جلو عقب به همراه رینگ های اسپرت، حسی اسپرت را به بیننده منتقل می کنند. البته هیوندای کوپه استعداد بسیاری برای مبدل شدن به یک خودرو اسپرت تر را داشته که برخی مالکان با اجرای برخی تغییرات این کار را انجام داده و نمای آن را جذاب تر می نمایند. چراغ های جلو علاوه بر اسپرت جلوه دادن خودرو آن را تهاجمی نیز نشان می دهند.

فضای داخلی ساده

طراحی فضای داخلی هیوندای کوپه ساده بوده و با وارد شدن به داخل، حس سوار شدن به یک خودرو ارزان قیمت منتقل می شود. متریال به کار رفته در درون کابین نیز از جنس پلاستیک بوده و به هیچ وجه کیفیت بالایی نشان نمی دهند. البته این موضوع به اقتصادی بودن آن نیز بر می گردد ولی به هر روی حس سوار شدن به یک خودرو اسپرت را القا نمی کند.

هیوندای کوپه fx در حقیقت یک کوپه ۴ نفره است ولی صندلی های عقب کوچک بوده و برای سرنشینان بزرگسال فضای کافی ارائه نمی دهد.

مشخصات فنی

بررسی ها نشان داد هیوندای کوپه fx در بازارهای جهانی با پیشرانه های مختلفی ارائه شده است که در کشور ما با یکی از قدرتمندترین موتورها عرضه شده است. این مدل از یک پیشرانه ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ برخوردار است که قدرتی معادل ۱۶۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر را تولید می کند.

این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۴ سرعته اتومات با قابلیت تعویض به صورت دستی و یا ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو انتقال می یابد. شایان ذکر است عملکرد گیربکس در هر دو نسخه دستی و اتومات خودرو خوب بوده و هماهنگی مناسبی بین پیشرانه و گیربکس مشاهده می شود.

ضمنا سیستم کنترل کشش نیز عملکرد خوبی داشته ولی ترمزها آنچنان قوی نیستند. هیوندای این ایرادات را در محصولات بعدی اش برطرف نکرد و جنسیس کوپه نیز با مشکل ترمز روبرو است. از آنجا که هیوندای کوپه fx قدرت زیادی ندارد می تواند گزینه مناسبی برای رانندگان جوانی که یک خودرو اسپرت را خواهان هستند، باشد.

ایمنی و آپشن های خودرو

هیوندای کوپه توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA آمریکا دریافت نماید. به این ترتیب این ۵ ستاره ایمنی، امنیت بالای خودرو را نشان می دهد. ضمنا از جمله آپشن های ایمنی در نظر گرفته شده برای هیوندای کوپه fx می توان به دو عدد ایربگ سرنشینان، ترمز ABS، سیستم های ESP, EBD و … اشاره نمود.

ضمنا این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی عملکرد خوبی نداشته و از جمله آن ها می توان به تنظیم اتومات چراغ های جلو، سیستم صوتی با ۶ عدد بلندگو، تهویه مطبوع اتومات، کروز کنترل، آینه های جانبی تاشو برقی مجهز به آبگرمکن، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم کنترل کیفیت هوا و … اشاره داشت.

سخن پایانی

می توان گفت هیوندای کوپه fx موقعی که به بازار کشورمان وارد شد، خودرویی با ارزش خرید بالا بود. در بازار فعلی نیز اگر یک خودرو با طراحی جذاب، هندلینگ خوب، پیشرانه ۶ سیلندر و لذت رانندگی خوب مدنظرتان باشد و ب ایرادهایی مانند مصرف سوخت زیاد و سیستم تعلیق خشک اهمیت نمی دهید، هیوندای کوپه می تواند گزینه مناسبی باشد.

البته باید اشاره کرد با گذشت بیش از یک دهه از ورود این خودرو به بازار کشور و این که بیشتر دست افراد عشق سرعت بوده است، پیدا کردن نمونه های سالم و بی دردسر این خودرو بسیار دشوار است و برای خرید آن باید زمان زیادی صرف کرده تا یک نمونه سالم و به درد بخور پیدا کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *