دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی جیپ گرند واگنیر شاسی بلند آمریکایی با طراحی داخلی کاملا متفاوت

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

جیپ گرند واگنیر خودروی شاسی بلند تمام عیار و مدرنی است که دارای قابلیت آفرود می باشد. برای آشنای بیشتر شما با این خودرو در این مطلب به بررسی جیپ گرند واگنیر پرداخته ایم.

خودرو گرند واگنیر با عنوان شاسی بلند نیمه لوکس آمریکایی معرفی شد اما طراحی داخلی آن چیزی از لیموزین های تشریفاتی گران قیمت کم ندارد. اگر مایلید تا با این خودرو بیشتر آشنا شوید در ادامه به بررسی جیپ گرند واگنیر می پردازیم.

آشنایی و بررسی جیپ گرند واگنیر

جیپ با معرفی واگنیر و گرند واگنیر نشان داد که می تواند شاسی بلند تمام عیار و مدرنی را با قابلیت آفرود ارائه دهد که فضای بار، متریال عالی کابین و امکانات ایمنی را به همراه داشته باشد. این دو نسخه در سه تریم با اسامی سری ۱، سری ۲ و سری ۳ ارائه می شوند که سری ۳ تیپ فول محسوب می شود.

گرند واگنیر به عنوان یک شاسی بلند نیمه لوکس آمریکایی معرفی شد ولی طراحی داخلی آن از لیموزین های تشریفاتی گران قیمت چیزی کم ندارد. این خودرو با ظاهری کاملا متفاوت و امروزی قصد دارد رقیبی جدی برای خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی باشد.

جیپ در دهه های قبل چندان توجهی به کلاس شاسی بلندهای سایز بزرگ نداشت ولی اکنون با مدل های جدید واگنیر و گرند واگنیر می خواهد این غفلت را جبران نماید. این دو خودرو از فرمول کاملا اثبات شده این سگمنت پیروی می کنند. همچنین مانند سایر رقبای آمریکای این کلاس، جیپ نیز برای بهبود سواری و ارتقای فضای بار و جاداری صندلی های ردیف سوم، از تعلیق مستقل بهره برده است.

قابل ذکر است اگرچه جنرال موتورز شاسی بلندهای فول سایز خود را توسط سه برند و ۴ نام مختلف ارائه می دهد ولی گروه کرایسلر تصمیم گرفته که پرچمدار جدیدش را توسط برند جیپ به بازار روانه کند. واگنیر ارزان ترین عضو این خانواده بوده و با قیمت پایه ۶۰ هزار دلار گران ترین شاسی بلند بازار به حساب می آید و بیشتر از ۸ هزار دلار از شورلت تاهو گرانتر می باشد.

  •  آرون گروپس

گرند واگنیر نیز با قیمت پایه ۹۰ هزار دلار حدود ۱۲ هزار دلار گران تر از کادیلاک اسکالید پایه بوده که این اختلاف قیمت چشمگیر است. در ضمن اگر در لیست آپشن های گرند واگنیر تمام گزینه ها را تیک بزنید، قیمت آن از ۱۰۰ هزار دلار نیز به راحتی فراتر می رود.  در این مطلب قصد داریم جیپ گرند واگنیر را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری

در این بخش طراحی ظاهر جیپ گرند واگنیر را مورد بررسی قرار می دهیم. قبل از هر چیز باید اشاره کرد طول خودرو معادل ۵۴۵۳ میلی متر و عرض خودرو  برابر ۲۱۲۳ میلی متر اعلام شده (از کادیلاک هم ۶۶ میلیمتر بیشتر) و فاصله بین محوری آن ۳۱۲۴ میلی متر می باشد.

جلو پنجره ای گرند واگنیر مشبک با خطوطی عمودی است که طراحی های جیپ را یادآوری کرده و پنجره های بزرگتر جهت ایجاد دید بهتر در این خودرو لحاظ شده است. در ظاهر تفاوتی هایی در چراغ و جلو پنجره ای و ضمنا نوشته مدل در بخش عقب خودرو جیپ واگنیر را از گرند واگنیر متمایز می سازد. در هر دو خودرو نیز یک خط کرومی از ستون ای شروع شده و در امتداد سقف در اطراف خودرو ادامه یافته و در حاشیه پنجره ها نیز خطوط کرومی جلوه خوبی به خودرو بخشیده است.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر می توان گفت جیپ جهت این که حرف و حدیثی درباره جایگاه لوکس خودرو باقی نماند، هر آنچه را که تصور نمایید در کابین تعبیه کرده است که از جمله آن ها می توان به ۷ نمایشگر، ۴ خروجی برق، ۲۶ پورت یو اس بی، ۲۳ بلندگو، هندزفری و … اشاره نمود.

البته بیشتر این نمایشگرها و بلندگوها سفارشی می باشند. به طور مثال سیستم مکینتاش با ۲۳ عدد اسپیکر بخشی از پکیج حدود ۴ هزار دلاری بوده و برای نمایشگر سمت شاگرد باید ۱/۱۹۵ دلار پرداخت شود. با این وجود جیپ به جزئیاتی مانند دسته راهنما، و برف پاک کن اهمیت نداده و این قطعات از پلاستیک سیاه ساخته شده اند که در نسخه ارزان قیمت کامپس دیده می شود.

ناگفته نماند روکش چرم ناپا به طور استاندارد در سری ۱ گرند واگنیر به کار رفته است و در سری ۲ به بالا چرم مخصوص پالرمو استفاده شده است که خودرو را پرمیوم تر می نماید. فاصله محوری بلند در گرند واگنیر موجب شده فضای قابل قبولی در کابین ایجاد شود و فضای بار یک شاسی بلند نیز قابل قبول به نظر برسد.

با این وجود به جز برخی قسمت های پلاستیکی و کلیدهای ارزان قیمت روی فرمان، سایر متریال داخلی گرند واگنیر متناسب با قیمت ۶ رقمی آن می باشد. چرم نرم تر، تریم های فلزی و روکش مشکی پیانویی برای بیشتر کلیدها و سوییچ ها با آنچه که قبلا در کادیلاک و لینکلن مشاهده شده بود ، تطابق دارد.

شایان ذکر است خریداران در کلاس شاسی بلند بیشتر به دنبال کابین جادار می باشند و بررسی ها نشان داد که گرند واگنیر فضای داخلی بسیار بزرگی را در اختیار قرار می دهد. هر دو کنسول میانی خودرو که بین صندلی های جلو صندلی های خلبانی عقب جای گرفته اند، بزرگ بوده و کابین عریض و دلباز به نظر می رسد.

صندلی های ردیف دوم به آسانی به جلو حرکت کرده و با ایجاد دهانه ای بزرگ، دسترسی به صندلی های ردیف سوم را بدون احتیاج به خم شدن بسیار فراهم می نمایند. صندلی های ردیف سوم هم حتی برای افراد بزرگسال خیلی راحت و جادار می باشند. داخل کابین خودرو در نسخه فول تلفیقی از چوب و آلومینیوم به کار رفته که آن را خیلی لوکس جلوه می دهد.

ناگفته نماند در کابین گرند واگنیر نورپردازی داخلی با رنگ های مختلف استفاده شده که جیپ آن را به زیبایی طراحی کرده است. در این خودرو نمایشگر دیگری در پایین وجود دارد که سیستم تهویه توسط آن کنترل می گردد و همانطور که اشاره شد یک نمایشگر در مقابل شاگرد تعبیه شده است. این صفحه به شکل اختصاصی می تواند به یک گوشی هوشمند متصل شده تا شاگرد از سیستم اطلاعات و سرگرمی مستقلی بهره ببرد.

جالب است بدانید این صفحه دارای فیلتری است که از زاویه راننده امکان مشاهده آن وجود نداشته تا تمرکز راننده برای رانندگی از بین نرود. در ردیف دوم دو نمایشگر در پشت صندلی های جلو وجود دارد که دسترسی هایی را در اختیار سرنشینان عقب می گذارد.

در نهایت باید گفت جاداری زیاد کابین خودرو تا حد بسیاری به استایل جعبه ای شکل و فرم عمودی قسمت عقب خودرو مربوط است. ستون های همرنگ بدنه در کنار سقف مشکی سبب شده ارتفاع کلی خودرو بیشتر دیده شود. از این رو می توان گفت طراحی داخلی گرند واگنیر بسیار کاربردی است.

پیشرانه

در بررسی ها مشخص شد جیپ گرند واگنیر از پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 بهره می برد و فاقد هر نوع نیروی کمکی برقی می باشد و کاملا سنتی است ولی کارش را به خوبی اجرا می کند. این پیشرانه در حالت درجا صدایی مانند قایق موتوری داشته و با نشاط و چابکی این خودروی ۲۸۷۰ کیلوگرمی را حرکت می دهد.

قدرت پیشرانه به کار رفته در گرند واگنیر حدود ۴۷۱ اسب بخار و نهایت گشتاور آن ۶۱۷ نیوتن متر گزارش شده است و این نیرو توسط گیربکس ۸ سرعته اتومات به شکل استاندارد با جعبه انتقال دو سرعته به همه چرخ ها هدایت می شود.

با این مشخصات می توان گفت جیپ گرند واگنیر قوی تر از رقبایی همچون اسکالید و نویگیتر می باشد. البته در این دو خودرو  سیستم انتقال قدرت ۱۰ سرعته به کار رفته است و نویگیتر گشتاور بالاتری ارائه می دهد ولی در مجموع گرند واگنیر در این سگمنت قوی تر است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این شاسی بلند حدود ۵.۴ ثانیه ثبت شده است که ۰.۵ ثانیه از اسکالید با موتور ۶.۲ لیتری V8 اندکی ضعیف تر و سریعتر است. البته این شتاب گیری سریع هزینه ای نیز در پی دارد. اگرچه پیشرانه سنتی ۶.۴ به سامانه غیر فعال سازی سیلندرها تجهیز شده ولی ارقام مصرف سوخت گرند واگنیر جالب نیست.

بر اساس اعلام EPA مصرف سوخت ترکیبی خودرو در هر صد کیلومتر حدود ۱۵.۶ لیتر است که آن را جزو پر مصرف ترین خودرو این کلاس قرار می دهد. این در حالی است که اسکالید حدود یک لیتر و نویگیتور با پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت پایین تری دارند.

در ضمن گرند واگنیر فاقد هندلینگ چابک شاسی بلندهای سایز بزرگ جنرال موتورز بوده که از فرمان خیلی دقیقی برخوردارند و موقع رانندگی کوچکتر از آنچه که هستند، حس می شوند. روی جاده کمی بزرگ و وزن سنگین جیپ همواره حس می شود. فرمان اطلاعات کمی را به راننده منتقل کرده و موقعی که خودرو تا مرز محدودیت های هندلینگ تحت فشار واقع می شود، با حرکات کششی همچون بدنه روبرو می شود.

با این وجود مزیت اصلی سواری گرند واگنیر کیفیت سواری خیلی نرم و آرامش بخش آن می باشد. به طوری که حتی با رینگ های ۲۳ اینچی نیز بدون هچ ارتعاشی از روی دست اندازهای مسیر می گذرد. همچنین در این جا حرکات جانبی سرنشینان به حداقل رسیده و کابین به نحو خوبی از سرو صدای جاده ایزوله است به طوری که در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۶۶ دسی بل صدا درون خودرو به ثبت رسید.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها حیپ گرند واگنیر دارای کابین مجهز تر، موتور V8 بزرگتر و قابلیت ۴ چرخ محرک به صورت استاندارد می باشد که در برابر حریفانی مانند کادیلاک اسکالید، جی ام سی، لینکلن نویگیتر و لکسوس ال ایکس حرف هایی برای گفتن دارد. ضمنا در میان این رقبا تنها لکسوس ال ایکس قیمتی کمتر از جیپ گرند واگنیر دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *