دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدها و خطرات ناشی از برچسب زدن به کودک

  • سعیده ستاری
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب در مورد اینکه برچسب زدن به کودک چه اثراتی دارد و هم چنین دلایل توقف این مسئله و راه های توقف این مسئله را به شما یاد می دهیم. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

به چه دلیل برچسب زدن به کودکان آسیب وارد می کند پیامدهای سخت این کلمات دائمی قادر است مشکلاتی را در کودکان ایجاد کند اگر شما رفتار آنها را برچسب بزنید کودکان را به انتخاب های منفی از راه اقدامات خود مجبور می کنید. در این مقاله درباره برچسب زدن به کودک صحبت می کنیم.

آشنایی با برچسب زدن به کودک

توضیح برچسب زدن به کودک

سعی کنید به جای این کار تمرکز خود را بر اعمال و رفتار با کودک خود بگذارید. گفتن چیزهایی که منظور ما نیست، بسیار راحت است و چیزهایی که فکر نمی کنیم قبل از ۳ ثانیه بعد از گفتن با بچه های ما باقی می ماند ولی اینطور نیست. اثری که بر کودک می گذرد بسیار زیاد است. همین علت باید برچسب زدن به کودک را متوقف کنید.

بیایید کمی مسئله را با دقت زیاد تری نگاه کنیم مواردی مثل ”چرا باید تا این اندازه سخت باشیم“ یا ”شما خیلی خوب نیستید“، می تواند تاثیرات طولانی مدتی داشته باشد احتمالا ما در زمان گفتن متوجه نمی شویم. به این علت است که زمانی که به کودک برچسب می‌زنیم، به جای رفتار و احساسات دیگر چینی رفتاری را تحریک کرده است، با یک ویژگی دائمی در مورد اینکه کودک فکر می کند چه کسی است به وجود می آوریم. به راحتی می‌توان از برچسب ها استفاده کرد:

  • بدبین
  • بی ادب
  • سرسخت
  • بدخلق
  • گستاخ
  • دروغگو
  • ناله کننده
  • عصبی
  • بی پروا
  • خودخواه

احتمالاً این موارد از نظر ما ساده هستند. ولی کلمات بار معنایی زیادی دارند. از این رو منجر به مشکلات زیادی در کودکان می شوند. مسائلی که در آینده می تواند افسردگی در کودکان و مشکلات روانی زیادی به همراه داشته باشد.

آشنایی با برچسب زدن به بچه ها

اثرات برچسب زدن به سلامت روانی کوک

خواندن این مطالب امکان دارد خاطرات برچسب هایی را که در دوران کودکی شما به شما چسبانده شده بود، ایجاد کند. البته امکان دارد صدای خودتان را که در خانه صحبت می کند یا حتی اینکه این برچسب ها را فریاد می‌زند به خاطر بیاورید بیاید. تاثیرات این مورد در سلامت عاطفی کودک و ایجاد روابط را بررسی کنیم. برچسب زدن به کودک می تواند اثرات زیر را به دنبال داشته باشد:

  •  آرون گروپس

برچسب ها به کودکان می چسبند

کودکان روزانه اطلاعاتی درباره خود دریافت می‌کنند آنها با تصاویر مثبت از خود به دنیا نمی‌آیند. والدین نقش اساسی در این بخش ایفا می کنند. والدین به عنوان آینه های روانی عمل می کنند و آنچه را که می خواهید به آنها بچسبانید به کودکان نشان می‌دهند. تلاش کنید تصور کودک از خود را مانند یک سیمان مرطوب بدانید. تصور کنید که هر یک از جواب های ما به او اثری از خود به جا می‌گذارد و شخصیت او را به وجود می‌آورد. پس بدانید که این کار در آینده او تاثیر منفی می‌گذارد. می‌تواند مشکلات زیادی را حتی در رابطه و ازدواج ایجاد کنند و توصیه می‌شود این ترفند فرزندپروری را در ذهن به خاطر بسپارید.

توضیح در مورد برچسب زدن به کودک

هزینه هایی که برای کودک به دنبال دارد

به گفته هایم جینوت، روانشناس:

“حتی در سرگرمی، می تواند ناتوان کننده باشد.”

کلمات قادر هستند به رابطه ی والدین و فرزندان صدمه وارد کنند. چون با گذشت زمان، والدین به صورت خاص طبق برچسب شروع به دیدن فرزند خود می کنند تصور می‌کنند کلمات کودکان را وصف می کنند. (فرزند من همیشه بد اخلاق است بهتر است از او دوری کنید). والدین می‌توانند از نظر توانایی کامل کودکان محدود شوند و چالش های خود را برای رشد کودکان محدود نمایند. غالباً واژگان «همیشه» یا «هرگز» با برچسب‌هایی همراه هستند اینها به این علت که معمولا نادرست است به هزینه اضافه می کند.

واژگان مثل زنجیره عمل می کنند

یک کودک چهار ساله را در نظر بگیرید که توسط پدر و مادر خود با برچسب احمق شناخته می‌شود و از این برچسب در روابط خود با دوستانش استفاده می کند. در زمان بازی کودک با دوستان متوجه می شویم که از این کلمه یا مشابه آن برای همراهان خود استفاده می کند. در واقع اغلب برای کودک راحت تر است که به روش های قدیمی خود شکست دهنده پایبند باشد. چون حداقل برایِ او آشنا هستند. در این راستا والدین باید به صورت عمل‌کننده که کودک توانایی های خود را به روشی مثبت ببیند. توصیف رفتار و کارهای کودک درست است. شخصیت فرزند را می توانند با رفتار آن را می‌توان خلاقیت نامید توصیف کنند. این کار به ایجاد تصویری جدید در کودک از خود منجر می شود.

بررسی برچسب زدن به بچه ها

صحبت ها و واژگان با کودک حرف می زنند

برچسب ها دارای پیام‌های هستند که بیشتر کودک را به نقش یا رفتار خاصی محدود می‌کند. کودکی که دائماً بد یا مزاحم نامیده می‌شود خود را چنین می داند. پس بر طبق این برچسب ها عمل می کند مسیری در سیستم اعتقادی او به وجود می آید که به او می گوید او است حتی برچسب های مثبت مانند “شاهزاده خانم”، “زیبا”، “پادشاه” یا “بچه باهوش” می تواند کودک را به این باور برسند که حق دارد به صورت منظم با او رفتار شود زمانی که از “پرنسس” خواسته می شود اتاق خود را تمیز کند، امکان دارد قبول ندارد اظهار می‌دارد که کار زیادی است و شخص دیگری باید این کار را برای  او انجام بدهد.

رهایی از برچسب زدن به اطفال

شیوه هایی زیادی وجود دارد که به رهایی از این مسئله منجر می شود. در ادامه ما به بررسی این ترفندها می پردازیم.

ایجاد تصویری از خود در کنار کودک

بگذارید کودک حرف های مثبت را درباره خود بشنود. به عنوان مثال: اگر شما نبودی من نمی توانستم تمام کارهایم را انجام دهم. یک ساعت کمکی که در کامپیوتر و جمع آوری به من کردی واقعا مفید بود. این ها به متوقف شدن برچسب زدن به طفل منجر می شود. البته اعتماد به نفس او را بیشتر می کند. الگویی از رفتارهایی که دوست دارید ببینید را خود اجرا کنید. زمانی که فرزند بزرگتر بر سر فرزند کوچکتر فریاد می زند از او بخواهید که کنار شما بیاید. به او بگویید: شما بایستی به خواهر/بردار خود توضیح دهید که چه چیزی شما را ناراحت کرده است.

بررسی برچسب زدن به کودک

رفتار دلگرم کننده و همراه با پشتیبانی

حذف برچسب ها امکان دارد دشوار باشد. ولی هرگز برای تغییر، آگاهی از تاثیر برچسب ها، درک منفی از فرزند خود و تلاش برای “قاب بندی مجدد” آن تصویر دیر نیست. اطمینان حاصل پیدا کند واژگانی که به کار می برید، کلمه هایی هستم که خوشحال می شوید روی آنها تمرکز کنید. با فرزندان خود در این زمینه صحبت کنید. هزینه پیام هایی را که فرزندان شما دریافت می کنند به شماره تا در دوران بلوغ، واژگانی که با خود حمل می کنند، دلگرم کننده و حمایت کننده چالش های روبروی او باشد. اگر شما برچسب زدن به کودک را قطع کنید بهتر است. در بزرگسالی فردی با روحیه مثبت خواهد بود.

دلایل توقف برچسب زدن به اطفال

می توان با رفتار و انتخاب آن علامت داشتن را تغییر داد. به او فرصت می‌دهد تا اوضاع را برعکس کند. دفعه بعد تصمیمات بهتری بگیرد. صحبت کردن درباره رفتار بسیار اهمیت دارد. احساسات بزرگ پیش از وقوع رفتار به وجود می‌آید. به آشکاری احساسات کودک کمک می‌کند. در این زمینه که دفعه بعد انتخاب متفاوتی داشته باشد کمک می کند. جواب به همدلی گزینه مناسبی است. نتیجه های بهتری نسبت به زیر سوال بردن رفتار خواهد داشت. به ویژه نسبت به واکنش فوری و برچسب زدن به طفل. این همچنین به کودک بیان می‌کند که فارغ از هر چیزی صرف نظر از رفتار و احساسات بزرگ او هنوز هم فرد خوبی است و شما او را دوست دارید. وقتی به کودک برچسب می‌زنید، او چنین احساسی ندارد و بازگشت از آن سخت و مشکل است. شما می توانید به کودکان در ایجاد آرامش و مهارت‌های مقابله‌ای، حتی در فضای آرام در خانه خود کمک کنید.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین از مطالب های درمان عقده های کودکی و تکنیک های تربیتی کودک دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *