دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های تربیتی کودک در ۷ گام

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰
  • ۰

تربیت کودکان نیز مانند هر چیز دیگری دارای قاعده و اصول خاص خود است زیرا شخصیت او بر همین اساس شکل می گیرد و شما بایستی حتما تکنیک های تربیتی کودک را به خوبی بیاموزید و و مطابق با آن فرزندتان را پرورش دهید.

به طور کلی درک شخصیت و خلق و خوی کودک یکی از اصولی ترین شیوه ها و تکنیک های تربیتی کودک محسوب می شود که باعث شناسایی بهتر استعدادها و تمایلات او خواهد شد. با وجود اینکه یک روش قطعی و صحیح برای تربیت کودک وجود ندارد اما والدین می توانند از روش های مختلف و تاثیرگذار در تربیت کودکشان استفاده نمایند.

آشنایی با تکنیک های تربیتی کودک

به صراحت می توان گفت که آموزش تربیت کودک یکی از موضوعات اساسی در رشد و شکوفایی کودکان خواهند بود که عموما تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند زمینه فرهنگی، سطح رشدی و تواناهایی شناختی کودک و شخصیت والدین خواهد بود. یادگیری اصول تربیت کودک به شما کمک می کند تا تعامل مناسبی با فرزند خود برقرار کنید و متناسب با ویژگی های شخصیتی او در مسیر بهبود رابطه و شیوه های صحیح رفتاری قدم بردارید.

انواع تکنیک های تربیتی کودک

همچنین می توانید با پیروی از برخی نکات حساس و مهم به بهترین شیوه کودکتان را تربیت نمایید و زندگی شادی را برای او فراهم نمایید. از آنجایی که شیوه های صحیح تربیت کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است بایستی والدین با آگاهی و رعایت نکات فرزند پروری اقدام به تربیت کودکان خود کنند.

همچنین والدین باید نسبت به روند فرزند پروری و تاثیر آن بر کودکشان توجه داشته باشند و به جای استفاده از توصیه های اطرافیان کتاب های مربوط به اصول صحیح تربیت را مطالعه نمایند. معمولا توصیه می شود که فرآیند تربیت کودکان را جدی بگیرید تا در آینده فرزندانی مقاوم و توانمند داشته باشید.

تکنیک های هفت گانه برای آموزش کودکان

در واقع تکنیک های هفت گانه تربیتی کودک از اساسی ترین اصول تربیت کودکان خواهد بود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

روش های آموزش کودکان

  •  آرون گروپس
  • داشتن ثبات:

از آنجایی که هر پدر و مادری راهکار های منحصر به فرد خود را دارد به همین خاطر نمی توان اظهار نظر کرد که تمام روش های تربیتی در تمام زمان ها دارای ثبات و اصول مشخص هستند. با این حال در هر شیوه و راهکار تربیتی وجود کمی از اصول مشخص و ثابت نیاز است. در واقع توصیه می شود که پدر و مادر و حتی مربیان در روند تربیتی خود از قوانین مشخص و باثبات، اهداف، رویکرد ها و حتی جوایز مشخصی استفاده نمایند.

توجه داشته باشید که نداشتن ثبات و تغییر برای کودکان بسیار گیج کننده است به گونه ای که سعی می کنند با کارهای مختلف به آزمایش میزان حد و مرزی که هر یک از بزرگسالان برای آن ها تعیین می کنند بپردازند تا متوجه شوند که والدین یا مربی تا کجا روی نظرات و اصول تربیتی شان محکم می ایستند.

زمانی که والدین اصول مشخصی در راهکار های تربیتی کودک خود دارند واکنش ها و نتایج امور مختلف نیز از سوی آن ها مشخص تر خواهد بود و کودکان متوجه خواهند شد که مادر و پدر شان در برابر مسائل مختلف چه واکنش های بروز می دهند.

راهکار های تربیت اطفال

  • یافتن علت و ریشه رفتارها:

یکی از تکنیک های تربیتی کودک یافت علت و ریشه رفتار است به گونه ای که وقتی فرزندتان وقتی لیوان شیر را روی زمین پرتاب می کند بایستی به سراغ اصول و راهکار های تربیتی تان بروید و واکنش مناسبی از خود نشان دهید اما بهتر است علاوه بر واکنشی که دارید حتما علت و ریشه ی رفتار کودکتان را نیز مورد توجه قرار دهید. زیرا دلیل واکنش های کودک بسیار مهم خواهد بود که در این مثال پرتاب لیوان شیر روی زمین ممکن است یا به خاطر انسداد لوله نی باشد و یا کودکتان میلی به خوردن آن نداشته است.

در واقع شناسایی تفاوت واکنش ها با شناخت دلایل و ریشه های واکنش ها میسر خواهد شد. اگر شما علت رفتار کودکتان را بدانید می توانید با شیوه متفاوتی با او گفت و گو نمایید و نتایج متفاوتی نیز دستگیرتان خواهد شد.

  • پرهیز از ورود به نبرد قدرت:

توصیه می شود که در روند بحث با کودک بسیار دقیق عمل کنید و اگر وارد بحثی چالشی با کودکتان شدید به هیچ وجه نباید قافیه را ببازید و کوتاه بیایید. پس مراقب باشید که در درجه اول اصلا نیاز نیست در مورد تمام موضوعات بحث کنید و در مقابل تنها بر روی موضوع مهمی که مربوط به کودک است تاکید داشته باشید و از کنار مسائل بی اهمیت دیگر بگذرید و وارد چالش و درگیری با کودکتان نشوید.

جنبه های تربیت کودک

گاهی اوقات بهتر است علاوه بر تعیین مرز های معقول و قوانین پذیرفتنی، گزینه های مختلف را به عنوان اصول و قواعد لازم الاجرا به فرزندتان پیشنهاد کنید و کمی دست او را باز بگذارید. چنانچه اهمیت یک مسئله برایتان مهم و حیاتی است نباید به هیچ وجه کوتاه بیایید و به جمله فقط همین یک بار تن دهید. زیرا اگر کوتاه بیایید و از اصول تربیتتان کنار بکشید هر بار دیگری که مسئله ای مشابه پیش بیاید فرزندتان می داند که مانند دفعات قبل کوتاه خواهید آمد.

  • تشویق و تاکید بر رفتار های خوب:

بهتر است بدانید که یکی دیگر از تکنیک های تربیتی کودک این است که اگر رفتار های کودک خطر و آسیبی برایش ایجاد نمی کند و به عبارتی مثبت شناخته می شود استراتژی تربیتی موثر برای آن قطعا تشویق او در قالب رفتارهایی از جمله به آغوش کشیدن، پارک بردن و یا هر واکنش تشویقی دیگر خواهد بود. برای مثال وقتی کودک کار خوبی انجام می دهد با عبارت (بیا بغلم) او را تشویق و حمایت کنید و در مقابل نیز هنگام رفتار های ناپسند او را نادیده بگیرید.

ممکن است این ترفند در عمل دشوار تر از حرف و کلام باشد اما به واسطه آن فرزندتان متوجه می شوند که کار های خوب شان همراه با تشویق و ستایش است و کار های بد نیز تشویق و واکنش مثبتی به همراه نخواهند داشت.

نکات حائز اهمیت در فرزندپروری

  • کنترل و حفظ خونسردی:

گاهی اوقات ممکن است کودکتان از عصبانی شدن شما لذت ببرد و حتی برایش جالب باشد و آن را یک نوع پیروزی برای خود تلقی نماید. به همین خاطر بهتر است همیشه آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید. همچنین اگر لازم بود حتما چندین دقیقه نسبت به وضعیت موجود فکر کنید و پیش از هر گونه واکنشی تصمیم درست را بگیرید.

جالب است بدانید که وقتی والدین دچار احساسات یعنی عصبانی یا آشفته هستند اغلب کودکان از موقعیت سوء استفاده خواهند کرد. به همین خاطر به عنوان پدر و مادر اصلا اجازه ندهید که چنین موقعیتی برای کودک ایجاد شود. اگر گاهی اوقات عصبانی می شوید از تجربه های خود درس بگیرید و خود را به آرامش فرا بخوانید.

از آنجایی که آشفتگی و عصبانیت مجددا هم پیش خواهد آمد پس راهی برای کنترل خود پیدا کنید. معمولا حفظ خونسردی و ایجاد وقفه برای تصمیم گیری درست به کودک تان الگوی رفتاری درست را نشان خواهد داد. حفظ خونسردی در زندگی بسیار مهم است و این از تکنیک های تربیتی است که کودک بایستی این را از شما یاد بگیرد.

استفاده از تجربیات در تربیت فرزندان

  • یکپارچه بودن:

دقت داشته باشید که اگر فرد دیگری از کودک تان مراقبت می کند حتما اطمینان حاصل کنید که راهکار های تربیتی یکسانی با شما دارد و یا اگر با یکی از رویکرد تربیتی او موافق نیستند حتما در این زمینه با مربی و پرستار کودکتان صحبت کنید.

اغلب والدین آگاه هستند که استفاده از راهکار و اصول تربیتی کودک به صورت یکپارچه موثر است و دلیل این تاثیرگذاری می تواند هماهنگی اصول تربیتی بر کودکان و واکنش های آن ها نسبت به روش های تربیتی باشد.

  • کسب آگاهی در مورد اصول فرزند پروری:

از آنجایی که تکنیک های تربیتی کودک و روش های فرزند پروری متفاوت هستند به همین خاطر هر چقدر شما آگاهی تان را از لحاظ نظریه های تربیتی بیشتر کنید به مراتب آگاه تر از سایرین خواهید بود و همچنین کنترل و نظارت بیشتری نیز بر اوضاع خواهید داشت.

توجه داشته باشید که برای به کارگیری شیوه های مختلف تربیتی مانند تربیت مثبت، اصول تربیتی مربوط به مرز و محدوده مشخص، اصول تربیتی ملایم و آرام بایستی هر کدام را به خوبی بشناسید و روشی را انتخاب نمایید که با اصول فرزند پروری شما، خانواده و فرزندتان هماهنگی کامل داشته باشد.

اصول مختلف فرزندپروری

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب دخالت دیگران در تربیت کودک و همچنین اصول تربیت کودکان دوقلو نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *