دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل مرگ راحت و آسان شدن قبض روح

  • سعیده ستاری
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از عوامل مرگ راحت می توان به تقویت ایمان، اعتقاد کامل، تعلق نداشتن به مادیات و غیره اشاره کرد. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

در روایات اهل بیت هم به عواملی اشاره شده که موجب آسان شدن مرگ، راحت از دنیا رفتن و سختی نکشیدن فرد می شود و هم عواملی که موجب می شود فرد با سلامت از دنیا برود. این دو نکته می باشد، اینکه هم انسان راحت از این عالم به عالم دیگر منتقل می شود و سختی نکشد. هم با سلامت فوت می کند و به آن وسوسه هایی که شیاطین در لحظه ی آخر انسان را می کنند و تیر های آخر را به سمت او پرتاب می کنند نشود. هم اکنون عوامل مرگ راحت را برای شما بیان می کنیم.

توضیح درباره عوامل مرگ راحت

بیان عوامل مرگ راحت

در روایات اهل بیت (ع) هم به عواملی اشاره شده که موجب راحتی مرگ، راحت از دنیا رفتن و سختی نکشیدن فرد می شود و هم عواملی که موجب می شود فرد با سلامت از دنیا برود. این دو نکته است، اینکه هم انسان به آسانی از این عالم به عالم دیگر منتقل شود و سختی نکشد. هم با سلامت رفته و به آن وسوسه های شیاطین در لحظه ی آخر دچار نشود. اینجا دیگر منزل آخری است که دست شیطان به انسان می رسد و در نهایت تمام تلاش خود را در این لحظه می کند. در ابتدا باید بیان کنیم که برای انسان مومن گاهی اوقات مرگ دشوار نعمتی می باشد که او را از گناهان دنیایی پاک کرده و با روحی پاک روانه آخرت می کند. با این وجود دعاهایی وجود دارد که انسان مرگ راحت و آسانی را از خدا بخواهد. در ادامه چندین عوامل مرگ راحت را برای شما بیان می کنیم:

۱- اعتقادی

مهمترین عامل مرگ راحت عامل اعتقادی می باشد؛ یعنی اگر شخص دارای اعتقاد و ایمان کامل باشد، مرگی آسان خواهد داشت. حقیقت مرگ، این است که انسان از عالمی به عالم دیگر انتقال پیدا می کند. این انتقال برای مومن مبارک و شادی بخش می باشد، اما برای کافر اتفاقی ناخوشایند و نامبارک است؛ چون دنیا برای مومن؛ مثل زندان و مرگ برای او در حکم آزادی از زندان است، ولی همین دنیا برای کافر مانند بهشت است و مرگ او را از بهشتش جدا می کند و به عذاب منتقل می کند.

ولی کافران سرنوشت دیگری برای آن ها رقم می خورد. پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«وقتی فرشته مرگ برای گرفتن روح کافر نازل می‌شود، همراه خود سیخی آتشین دارد که با آن روح کافر را می‌گیرد. پس جهنم ناله می‌زند. … این بلا برای حاکمان ظالم یا کسانی که مال یتیمی را خورده باشند یا شهادت دروغ داده باشند، حتی اگر مسلمان هم باشد، اتفاق خواهد افتاد و اختصاصی به کافر ندارد»

  •  آرون گروپس

آشنایی با عوامل آسانی مرگ

چنان که در بعضی از روایات محبت به اهل بیت (ع) از عوامل مرگ راحت محسوب شده است؛ از پیامبر اکرم (ص) در این مورد نقل شده است:

«دوستى من و دوستى خاندانم در هفت جا -که بسی هولناک است- سودمند است: ۱. در دم جان سپردن‏، ۲. در قبر، ۳. به هنگام رستاخیز(برپایی قیامت و وقت بر آمدن از قبر)، ۴. موقع دریافت نامه اعمال، ۵. به وقت حساب، ۶. در پاى میزان ۷. در گذشتن از پل صراط»

۲- عامل روانی

یکی دیگر از عوامل مرگ راحت عامل روانی می باشد؛ در واقعیت باید دید چه عواملی باعث ترس و وحشت از مرگ می شود؟ پس برای مرگی راحت در ابتدا باید عوامل روانی ترس از مرگ را نابود کرد. مردم زیادی مرگ را به معنای فنا و نیستی و نابودی تفسیر می کنند. بدیهی می باشد که انسان از فنا و نیستی وحشت دارد. اگر انسان مرگ را بدین گونه معنا کند، حتما از آن فراری می باشد؛ به همین سبب؛ حتی در بهترین حالات زندگی، فکر مرگ، شهد زندگی را در کام او زهر می کند  و همیشه از این جهت نگران می باشد. انسان باید باور داشته باشد که مرگ پا نهادن به جهان آخرت و دیدن تلاش های این دنیا می باشد. این باور اقتضا دارد که آدمی به مسئولیت ها و وظایف شرعی و انسانی خود عمل نماید و رحمت گسترده خداوند امید داشته باشد. در این صورت است که انسان نه تنها از مرگ نمی هراسد، بلکه آن را به جهت القای الهی دوست دارد و به آن عشق می ورزد.

پیامبر اکرم می فرماید:

«مرگ هدیه مؤمن است»

حضرت علی (ع) می فرماید:

«به خدا سوگند! فرزند ابى طالب علاقه‌‏‌اش به مرگ بیشتر است از کودک شیرخوار به پستان مادر»

آشنایی با عوامل مرگ راحت

۳- عوامل عمی آسان شدن مرگ

انسان هایی هستند که مرگ را پایان زندگی نمی دانند و در عین اعتقاد به معاد به علت اعمال ناپسند  و کارهای خلاف خود، از مرگ می ترسند و از آن هراسانند؛ چون مرگ را شروع رسیدن به نتایج شوم اعمال خود می بینند. پس، برای فرار از محاسبه الهی و کیفر اعمال تمایل دارند هر چه بیشتر مرگ را به تاخیر بیاندازند.

شخصی از پیامبر اکرم (ص) پرسید:

«چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمودند: آیا ثروت داری؟ عرض کرد: آری، فرمودند: چیزی از آن را پیش خود فرستاده ای؟ عرض کرد: خیر، فرمودند: به همین دلیل است که مرگ را دوست نداری.»

این همان است که امام علی (ع) در یکی از سخنان حکمت آمیزش از آن، آه و ناله سر داده و هشدار می دهد:

«آه، از کـمـى تـوشـه آخرت و طولانی بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود»

امام صادق (ع) می فرماید:

«فردی از ابوذر پرسید: چرا از مرگ می‌ترسیم؟ پاسخ داد: براى این‌که دنیا را آباد کرده‌‌‏اید، و آخرت‌تان را ویران. طبیعى است که دوست ندارید از نقطه آباد به مکان ویران منتقل شوید.»

چنان که از این روایات استفاده می شود، دلیل وحشت و هراس از مرگ، تلاش نکردن برای آخرت، بلکه بی توجه بودن به آن و روی کردن به دنیا می باشد؛ همین باعث نابودی و ویرانی آخرت است.

ارزیابی عوامل آسانی مرگ

بعضی از عوامل عملی که در آسانی مرگ موثر می باشد

عوامل عملی را که در مرگ راحت موثر می باشند را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

الف) اعمالی که خود فرد در زمان حیات انجام می دهد. به نظر می رسد مهم ترین عامل آسانی مرگ پس از ایمان و اعتقاد کامل، اعمال و رفتار فرد در زمان حیات است که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  • سبک نشمردن نماز و خواندن نماز در اول وقت: در بعضی روایات در مورد آثار سبک شمردن نماز آمده است که به سه مصیبت در زمان مرگ دچار می شود: با حالت تحقیر و ذلت جان می دهد؛ گرسنه می میرد و تشنه جان می سپارد به طوری که اگر آب تمام رودخانه ها دنیا را به او بدهند، سیراب نخواهند شد.

البته در روایات نماز شفیع بین انسان ملک الموت، و باعث محافظت ملک الموت از او می شود.

  • تهیه لباس برای نیازمندان: امام صادق می گوید:

« هر کس برادر خود را جامه زمستانی یا تابستانی بپوشاند، خداوند متعال از جامه‌های بهشت بر او بپوشاند، سکرات مرگ را بر او آسان کند و قبر او را گشاد نماید.»

معرفی عوامل مرگ راحت

  • صله ارحام و خویشان و نیکی به پدر و مادر: امام صادق در این باره می فرماید:

« کسی که دوست دارد خداوند متعال سکرات مرگ را بر او آسان کند، صله ارحام و خویشان به جا آورد و به پدر و مادر احسان نماید.»

ب) اعمالی که اطرافیان می توانند انجام بدهند؛ مثل خواندن سوره یس، زلزله و کلمات فرج.

ج) خواندن بعضی از نمازها و اذکار که در کتاب های ادعیه آمده است.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید به جهت آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه دانستنی های مذهبی بر لینک های عواقب ترک نماز و تقویت ایمان کلیک فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *