دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روایات متعدد معصومین (ع) در خواندن دعا برای رفع ترس

  • شقایق ایران دوست
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

استفاده از دعا برای رفع ترس بسیار مفید می باشد و شما می توانید در خانه و در کم ترین زمان ممکن ترس خود را نسبت به هر چیزی از بین ببرید. در این مورد روایت هایی از امامان و پیامبر وجود دارد که آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

ترس یکی از واکنش های غیر ارادی بدن می باشد و هر فردی ممکن است آن را تجربه نماید. در واقع ترس در موقعیت های استرس زا برای هر فردی رخ می دهد و اگر می خواهید این واکنش غیر ارادی بدن را از خود دور کرده مو آرامش بیشتری داشته باشید باید یک سری از دعاها را بخوانید. همراه ما باشید تا دعا برای رفع ترس از دیدگاه امامان و رسول اکرم را برایتان بررسی کنیم.

 دعا برای رفع ترس

دعا برای رفع ترس از نظر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع

برای این که بتوانید ترس های خود را از بین ببرید بهتر است به دعا کردن پناه ببرید زیرا این کار می تواند آشوب هایی که در دل شما ایجاد می شود را به راحتی از بین برده و آرامش را در دل هایتان جایگزین خواهد کرد.

پیامبر اکرم (ص)

پیامبر اکرم (ص)یکی از اولین افرادی بودند که دعاهایی را برای رفع این مشکل بیان کردند. از ایشان دو روایت وجود دارد که هر دوی آن ها را در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد.

اولین روایت

در اولین روایت این گونه است که ایشان خطاب به حضرت علی (ع) فرمودند که هر گاه احساس خطر کردند آیه زیر را تلاوت نمایند :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، وَلا حَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیـمِ.

  •  آرون گروپس

( به نام خداوند بخشنده مهربان، جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ. )

در این صورت خداوند بلا و آفت را از شما دور خواهد کرد.

دومین روایت

در دومین روایت از ایشان چنین نقل شده است که :

هر کس سوره سبأ را بنویسد و بر خود آویزد تا هیچ جنبنده مزاحمی به او نزدیک نشود و اگر بشوید و بنوشد و بر خود پاشد ترسش می ریزد.

دعا از نظر پیامبر برای درمان ترس

امام صادق (ع)

دعا برای رفع ترس از امام صادق (ع) بسیار آمده است و در ادامه تمامی روایت هایی که از ایشان به جا مانده است را برایتان بیان خواهیم کرد تا بتوانید برای از بین بردن ترس های خود از آن ها استفاده نمایید.

اولین روایت

اولین روایت از سید ابن طاووس می باشد و او از قول امام صادق (ع) چنین نقل کرده است که :

اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه داشته باشند از خوف و خطر ناشی از ان در امن می‌مانند و در‌ های خوبی‌ها برایشان گشوده می‌شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است

دومین روایت

در دومین روایت فردی از ترس و وحشت نزد این امام شکایت کرد و ایشان فرمودند که اگر این آیه را بخوانید دیگر در روز و شب از چیزی وحشت نخواهید کرد :

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اِنَّهُ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللَّهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْئٍ قَدْراً اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى کَنَفِکَ وَ فى جِوارِکَ وَاجْعَلْنى فى اَمانِکَ وَ فى مَنْعِکَ.

( بنام خدا و به یارى خدا و توکل کردم بر خدا که به راستی هرکه توکل کند بر خدا او برایش بس است به راستى خدا برساند فرمانش را و قرار داده خدا براى هر چیز اندازه اى خدایا قرار ده مرا در کنف خود و در جوار خود و قرارم ده در امان و حفظ خودت. )

سومین روایت

امام صادق (ع) در مورد ترس و وحشت فرمودند که هر کس دعای زیر را سه بار در صبح و شب بخواند خداوند او را از هر آنچه که از او می هراسد ایمن می سازد. این دعا عبارت است از :

أَصْبَحْتُ فِی ذِمَّهِ اللَّهِ وَ ذِمَّهِ مَلَائِکَتِهِ وَ ذِمَمِ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ ذِمَّهِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ ذِمَمِ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَانِیَتِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ وَ أَشْهَدُ أَنَّهُمْ فِی عِلْمِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ کَمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه.

صبح کردم در عهد خدا و عهد فرشتگان خدا و پیغمبران و رسولان او علیهم السلام و بر عهد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و بر عهد جانشینانش که اهل بیت او هستند علیهم السلام ایمان آوردم به سر و پنهان آل محمد علیهم السلام و آشکار و ظاهر و باطن آن بزرگواران و گواهی می دهم که آن ها در مقام علم حق و اطاعت حق مانند محمد صلی الله علیه و آله هستند.

امام صادق و روایت های او در مورد رفع ترس با دعا

روایات دیگر

امام صادق (ع) در مورد دعا برای رفع ترس از سوره های قرانی نیز یاد کردند. این سوره ها که از نظر ایشان برای از بین بردن ترس مناسب می باشد را از قول خودشان روایت می کنیم.

سوره فتح را نوشته و بشویند و به آنکه خوف و ترس دارد بخورانند تا علاج یابد ان‌شاءالله.

برای غلبه بر ترس کسی که در خواب می‌ترسد در وقت خواب سوره فلق و سوره ناس را با آیه الکرسی بخواند ایمن گردد.

برای غلبه بر ترس هر کس دچار اضطراب و ترس است سوره صافات را بنویسد آب پاک بر آن ریخته و وقت استحمام از آن آب بر بدن خود بریزد آرامش بیابد.

در مواضع وحشتناک دست بر سر بگذار. و آیه ۸۳ آل عمران را بلند بخوان و نیز اذان گفتن با صدای بلند در مکان خلوت جهت دفع ترس مؤثر است. ( أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ )

برای غلبه بر ترس و جهت رفع اضطراب و نگرانی و ترس و وحشت هر روز بعد از نمازهای پنجگانه آیه ۸ سوره آل‌عمران را ۱۰ بار بخواند شفا یابد.  ( رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً ۚ إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ )

برای غلبه بر ترس هر کسی  ۱۵۰۰ بار ذکر زیر را هر روز بخواند از ترس و پریشان احوالی ایمن بود و قرب حق تعالی یابد و صاحب بقین گردد. ( یا واحد توحدت بالوحدانیه فی وحدانیه وحدانیتک یا واحد )

از بین بردن هراس در خانه و با ذکر های خاص

برای از بین بردن ترس از نظر امام صادق (ع) می توانید از آیه (کهیعص ، حمعسق ، و لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلَّا بِاللَّهِ العَلِیِ العَظِیم) استفاده نمایید.

روایت دیگری از امام صادق (ع) وجود دارد و بیان شده است که ره فردی که می ترسد ذکر (حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل) را بگوید ترسش از بین خواهد رفت.

روایت دیگری از ایشان نقل شده است که اگر زمانی دچار ترس شدی آیه الکرسی را بخوان. (اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٢۵۵﴾ لَا إِکْرَ‌اهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَیِّ ۚ فَمَن یَکْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْ‌وَهِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٢۵۶﴾ اللَّـهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿٢۵٧﴾)

در روایت دیگری از ایشان آمده است که زمانی که از چیزی ترسیدی این دعا را بخوان و بعد آنچه می خواهی ( صاحب شر ) را یاد کن. (اللهُمَّ اِنَّکَ لا یَکفِی مِنکَ اَحَد و اَنتَ تَکفِیُ مِن کُلِّ اَحَدَ مِن خَلقِکَ فَاَکفَنی شَرُّ. (نام فرد شرور آورده شود.))

 دعا برای رفع ترس

روایت های امام باقر (ع)

روایتی نیز از این امام بزرگوار نقل شده است که آن را در ادامه به صورت کامل برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید دعا برای رفع ترس را از دیدگاه ایشان نیز مشاهده نمایید.

از امام محمّدباقر (علیه السلام) روایت شده است که، چون امرى پیش آید که از آن می ترسی، رو به سوی قبله کن و دو رکعت نماز بگذار و بگو:

(یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ، وَیا اَسْمَعَ السّامِعینَ، وَیا اَسْرَعَ الْحاسِبینَ، وَیا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.)

( ای بیناترین بینایان و ای شنواترین شنوایان و ای تندترین حسابگران و ای مهربانترین مهربانان. )

این کلمات را هفتاد مرتبه بگو و در هر مرتبه که آن را گفتی حاجت خود را نیز با آن ذکر کن.

روایت های امام کاظم (ع)

امام کاظم (ع) نیز یکی از امامانی بودند که در مورد رفع ترس یک سری نظر هایی داشتند. در ادامه تمامی روایت هایی که از ایشان به جا مانده است را برای رفع ترس برایتان بیان می کنیم.

هرگاه از چیزی به هراس افتادی صد آیه از هر جای قرآن بخوان سپس سه بار بگو :

(اللّهمَّ اکشِفْ عَنّی البَلاء )

برای غلبه بر ترس قبل از طلوع آفتاب حداقل صد بار《یا وارث》بگوید سپس ۳ یا ۷ بار بخواند:

(ربِّ لاتَذَرْنی فَردًا وأنتَ خَیْرُ الوارِثین.)

هرگاه برای ورود به کاری ترس و وحشت داشتی ، آیه ۸۰ سوره اسراء را بخوان سپس اقدام کن :

(وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا .)

به جهت رفع خوف و ترس از دشمن ۱۱ بار بگوید :

(یا مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاکَ نَعْبُدُ و إِیَّاکَ نَسْتَعِین.)

از بین بردن هراس با روش های گوناگون

آیه های قرانی و اذکار مهم برای از بین بردن ترس

یک سری از آبه های قرآنی و ذکرهای مهم برای از بین بردن ترس وجود دارد و این آیه ها و اذکار را برای شما بررسی می کنیم.

سوره الاسراء

برای از بین بردن ترس و دلشوره و اضطراب می توانید از آیه ۴۵ و ۴۶ سوره الاسراء استفاده نمایید. این آیات عبارت اند از :

(«وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَهِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾» )

آیت الکرسی

روش دیگر از بین بردن وحشت تنهایی این است که آیت الکرسی را خوانده و بعد از آن ذکر زیر را بگویید :

(اَللّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتى، وَآمِنْ رَوْعَتى، وَاَعِنّى عَلى وَحْدَتى.)

خدایا آرامش ده وحشتم را و ایمنی بخش به ترسم و کمکم ده بر تنهاییم.

ذکر معروف

یک ذکر بسیار معروف وجود دارد که اگر روزی ۱۵۰۰ بار آن را بگویید از ترس رها می شوید :

(«یا واحِدُ تَوَحَّدتَ بِالوَحدانِیَّهِ والوَحدانِیَّهُ فی وَحدانِیَّهِ وَحدانِیَّتِکَ یا واحِدُ»)

دعا های مهم از بین بردن هراس

روش های زیادی برای از رفع ترس خود وجود دارد و آن ها را برایتان آورده ایم و امیدواریم از این مطلب رضایت داشته باشید و بتوانید با استفاده از دعا ها تمامی ترس و استرس خود را از بین ببرید.

در پایان این مطلب می توانید اطلاعات دیگری در زمینه خواص سوره ها همچون خواص سوره فلق و خواص سوره نجم بدست آورید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و وارد صفحات مربوطه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *