دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونگی درمان پلاکت خون پایین در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان پلاکت خون پایین معمولا از طریق روش های مختلفی انجام می شود که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکارهای موثر در افزایش پلاکت خون آشنا شوید.

همانطور که می دانید پلاکت یکی از عوامل اصلی در انعقاد خون به شمار می آید که ممکن است فرد را در معرض خونریزی و در موارد شدید حتی مرگ قرار دهد. به همین خاطر سطح پلاکت خون پایین بایستی جدی گرفته شده و برای درمان آن سریعا اقدام شود.

راهکارهای درمان پلاکت خون پایین

به طور کلی پلاکت ها گروهی از سلول های خونی به شمار می آیند که نقش مهمی در انعقاد خون دارند و تعداد زیادی پلاکت در خون وجود دارد اما عوامل مختلفی تعیین می کنند که پلاکت خون بایستی چند باشد. انواع سرطان، کم خونی، بیماری های خودایمنی، عفونت های ویروسی و مصرف برخی داروها می توانند سطح پلاکت خون را بسیار کاهش دهند.

چگونگی درمان پلاکت خون پایین

از علائم پلاکت خون پایین می توان به مواردی مانند ضعف یا خستگی، سردرد، کبودی پوست و خونریزی شدید یا ناگهانی اشاره داشت. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که رابطه ای میان پلاکت خون و کرونا وجود دارد. در بیماران مبتلا به کرونا تعداد پلاکت های نابالغ افزایش می یابد که ممکن است به تشکیل لخته خون در نقاط مختلف بدن منجر شود.

علاوه بر این به نظر می آید که کاهش خفیف پلاکت خون با کرونا رابطه مستقیمی داشته اند. با توجه به روابط مذکور میان پلاکت خون و کرونا بهتر است میزان پلاکت خون همواره در سطح عادی نگه داشته شود. خوشبختانه راهکارهای تغذیه ای و درمانی زیادی برای افزایش پلاکت خون پایین وجود دارد. افراد مبتلا به این بیماری می توانند با مشورت پزشک یکی از راهکارها را متناسب با شرایط خود انتخاب نمایند.

به صراحت می توان گفت که توجه به علت ابتلا به پلاکت پایین نیز در درمان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار  است. در هر حال به غیر از راهکارهایی مانند استفاده از آمپول خون یا قرص افزایش پلاکت خون مانند داروهایی که موجب تولید بیشتر پلاکت می شوند یا با مکانیسم هایی موجب افزایش پلاکت خون می شوند، رژیم غذایی افراد نیز تاثیر زیادی در درمان این بیماری خواهد داشت.

مواد غذایی مفید در افزایش پلاکت خون

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در هر حال آشنایی با برخی مواد غذایی و مکمل های مفید کمک می کند تا پلاکت پایین خون تان را تا حد زیادی کنترل و حتی افزایش دهید:

منابع غذایی غنی از فولات

در واقع فولات یا اسید فولیک یکی از انواع ویتامین B به شمار می آید که برای حفظ سلامت سلول های خونی ضروری خواهد بود. یکی از بهترین راه ها برای افزایش پلاکت خون دریافت روزانه مقادیر کافی از ویتامین ب خواهد بود. بر اساس مطالعات انجام شده بزرگسالان و زنان باردار به ترتیب به ۴۰۰ و ۶۰۰ میکروگرم فولات در طول هر روز نیاز دارند.

سبزیجات برگ داری مانند اسفناج، کلم بروکسل، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، برنج و مخمر از جمله مواد غذایی هستند که می توان برای افزایش جذب فولات مصرف نمود. همچنین لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد مکمل های اسیدفولیک می تواند در عملکرد ویتامین B12 اختلال ایجاد کند و در این مواقع بایستی از مصرف آن به شدت خودداری نمایید.

تاثیر اسید فولیک بر افزایش پلاکت خون

منابع غذایی سرشار از ویتامین B12

به طور کلی ویتامین B12 در ساخت گلبول های قرمز خون نقش داشته و مقادیر پایین آن در کاهش پلاکن های خون موثر است. بر طبق اطلاعات موسسه ملی سلامت افراد بالای ۱۴ سال به ۴.۲ میکروگرم و زنان باردار به ۸.۲ میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند.

این ویتامین معمولا در منابع غذایی حیوانی مانند انواع ماهی چرب، گوشت گوساله، جگر گاو و تخم مرغ یافت می شود. مکمل های ویتامین B12 نیز می توانند در افزایش جذب آن کمک نمایند اما مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین تاثیر بیشتری خواهند داشت.

منابع غذایی سرشار از ویتامین C

این ویتامین نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و به عملکرد صحیح پلاکت ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در واقع ویتامین C در جذب آهن که در ساخت پلاکت ها و گلبول های قرمز مهم اس، تاثیر زیادی دارد. اغلب میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C خواهند بود.

انواع مرکبات مانند لیمو و پرتقال، فلفل دلمه، توت فرنگی و کیوی تنها برخی از این موارد محسوب می شوند. البته لازم به ذکر است که حرارت می تواند ویتامین C را از بین ببرد بنابراین بهتر است مواد غذایی دارای این ویتامین را به صورت خام مصرف نمایید.

مزیت های مصرف ویتامین C

منابع غذایی از سرشار از ویتامین D

ویتامین دی در پایداری و عملکرد صحیح سیستم ایمنی، اعصاب، ماهیچه ها و استخوان های بدن مشارکت دارد. ویتامین دی همچنین به مغز استخوان در تولید پلاکت ها و سایر سلول های خونی کم شایانی خواهد کرد. بزرگسالان ۱۹ تا ۷۰ سال روزانه به ۱۵ میکروگرم ویتامین دی نیاز خواهند داشت.

بدن معمولا با استفاده از نور خورشید به ساخت ویتامین دی اقدام می کند اما برخی افراد روزانه به میزان کافی در برابر آفتاب قرار نمی گیرند و یا به آن دسترسی ندارند. برای جذب کافی این ویتامین می توان از برخی منابع غذایی مانند ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، روغن جگر ماهی و شیر یا ماست غنی شده استفاده نمود. همچنین افراد گیاه خوار نیز می تونند از غلات، شیر سویا، آب پرتقال و مکمل های غنی شده با این ویتامین را مصرف نمایند.

مصرف ویتامین K

همانطور که می دانید ویتامین K یکی از عوامل اصلی در انعقاد خون به شمار می آید که به حفظ سلامت استخوان ها نیز کمک شایانی خواهد کرد. هرچند ویتامین K به صورت مستقیم در افزایش پلاکت خون پایین نقشی نداد اما به ساخت پروتئین هایی کمک می کند که در فرآیند پیچیده انعقاد خون کلیدی هستند.

مصرف ویتامین K برای درمان پلاکت خون پایین

میزان جذب روزانه این ویتامین برای افراد بالای ۱۹ سال تقریبا ۱۲۰ میکروگرم برای مردان و تقریبا ۹۰ میکروگرم برای زنان خواهد بود. از اصلی ترین منابع غذایی برای جذب این ویتامین می توان به سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، دانه ها، روغن سویا و کدوتنبل اشاره نمود.

مصرف منابع غذایی غنی از آهن

به طور کلی آهن برای تولید و حفظ تعداد کافی از گلبول های قرمز و پلاکت ها در بدن لازم خواهد بود. افزایش میزان جذب آهن بدن می تواند به افزایش سطح پلاکت خون کمک شایانی کند. معمولا مردان بالای ۱۸ سال و زنان بالای ۵۰ سال به ۸ میلی گرم و زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال به ۱۸ میلی گرم آهن روزانه نیازمند هستند.

البته این نکته حائز اهمیت است که مصرف منابع غذایی غنی از آهن به همراه منابع ویتامین C به جذب بهتر و بیشتر آهن کمک شایانی می کند.

غذاهای مفید برای افزایش پلاکت خون

مواد غذایی مفید

تقریبا ۱۰ ماده غذایی برای افزایش پلاکت خون مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه سعی داریم به بیان این مواد غذایی به صورت کامل بپردازیم:

  • آب گیاه گندم
  • عصاره برگ پاپایا
  • آلوئه ورا
  • گیلوی
  • گوشت قرمز
  • تمشک، توت فرنگی و بلوبری
  • گوشت قرمز
  • ماهی ها و سبزیجات قرمز
  • کدوحلوایی
  • چغندر

میوه های مفید در افزایش پلاکت پایین خون

میوه های موثر در افزایش پلاکت خون

توجه داشته باشید میوه هایی که در ادامه ذکر شده اند بهترین گزینه برای افزایش پلاکت خون هستند که بایستی آن ها را مصرف نمایید:

  • تمشک
  • مرکبات
  • توت فرنگی
  • شاتوت
  • کدوحلوایی
  • کلم بروکلی
  • نارگیل

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *