دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعویض سقف خودرو و نشانه های ماشین چپی

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که سقف خودرو تعویض شده باشید ممکن است نشانه چپی بودن ماشین باشد یا این که جسم سنگینی به سقف برخورد کرده است. در این مطلب تشخیص تعویض سقف خودرو و نشانه های ماشین چپی را فرا می گیرد.

سقف خودرو به دلیل چپ کردن ماشین یا برخورد جسم سنگینی به آن آسیب جدی دیده و مورد تعویض قرار می گیرد. به این ترتیب هنگام خرید باید خیلی دقت کنید زیرا در مواردی این خودروها تعویض پلاک هم نمی شوند. در این مطلب به تشخیص تعویض سقف خودرو و نشانه های ماشین چپی می پردازیم.

تشخیص تعویض سقف خودرو

برخی افراد به دلایلی ترجیح می دهند به جای خودروی صفر، خودروی دست دوم و کارکرده خریداری کنند. خودروی دست دوم قیمت پایین تری داشته و برای افراد با بودجه کم مناسب تر می باشد. ضمنا خودروی کارکرده به آب بندی هم نیاز ندارد. از این رو می توان گفت همیشه هم خرید خودروی صفر بهترین تصمیم نیست.

ولی با این وجود خرید خودروی دست دوم همان اندازه که می تواند به صرفه باشد، ریسک هایی نیز داشته و اگر هنگام خرید خوب دقت نکنید، به راحتی سرمایه شما از دست می رود. یکی از مواردی که در خرید خودرو دست دوم باید بسیار دقت داشته باشید، تعویض سقف خودرو می باشد. در ادامه بیشتر پیرامون این موضوع به بحث می پردازیم.

بررسی سقف خودرو

اگر سقف خودرو صدمه دیده باشد، معمولا در شکل و زاویه ستون ها تغییراتی ایجاد می شود. هنگام تعمیر یا تعویض سقف؛ پرس هایی که کارخانه زیر نوارهای دور درب ها زده، از بین می روند. حتی اگر تعمیرکار بخواهد این پرس ها را ایجاد کرده تا مشتری متوجه این موضوع نشود باز هم نمی تواند همانند فابریک کارخانه عمل کند.

اخیرا نیز تعداد ماشین هایی که سقف و ستون آن ها مورد برش و تعویض قرار گرفته بسیار شده است. این موضوع اکثرا در خودروهای چپی مشاهده می شود چرا که موقع چپ کردن ماشین، بیشترین آسیب به سقف و ستون آن وارد می شود که به دلیل صرفه جویی در زمان و همچنین تمیزی کار و فابریک شدن سقف نسبت به تعویض سقف و ستون استوک اقدام می شود.

  •  آرون گروپس

هر چند تعویض سقف همیشه نشانه چپی بودن ماشین نیست زیرا ممکن است جسم سنگینی به سقف برخورد کرده باشد و ناچارا سقف تعویض شده باشد. باید بدانید در مواردی این خودروها حتی تعویض پلاک هم نخواهند شد. پس در خرید خودروی دست دوم باید بسیار محتاطانه و با دقت عمل کنید.

از این رو در هنگام خرید یا کارشناسی خودرو به بررسی آسیب دیدگی سقف اقدام شود. در میان قطعات تشکیل دهنده ماشین بعد از شاسی، آسیب دیدگی سقف بیشترین افت قیمت را به دنبال دارد. از این رو بررسی سقف خودرو بسیار حائز اهمیت است. به این ترتیب باید نقاط اتصال سقف به کلاف ستون بازدید شود.

برای این کار اول از سمت شاگرد به صورت برعکس روی صندلی نشسته و به کمک نور چراغ قوه محل اتصال و نقطه جوش های پوسته سقف و کلاف که به هم دوبل شده مورد بررسی قرار می گیرد. در حالت استاندارد لبه هایی که روی همدیگر دوبل شده نباید دفرمه و به هم خوردگی داشته باشد.

لازم به یادآوری است که در خودروهای شاسی و هاچبک برای بازدید لبه های محل اتصال پوسته سقف می توان از قسمت صندوق عقب استفاده نمود. پوسته سقف و کلاف توسط جوش نقطه ای به هم متصل شده و برای جدا کردن پوسته سقف باید با مته دریل نقطه جوش ها را باز نمود و دوباره پوسته سقف جدید را به کلاف ستون جوش داد.

این کار موجب از بین رفتن حالت استاندارد و یکنواختی نقطه جوش های لبه سقف می گردد و توسط بازدید چشمی و با اندکی تجربه می توان فرم غیر استاندارد آن را تشخیص دارد. رنگ زدگی در محل نقطه جوش ها و سوختگی رنگ اطراف محل اتصال سقف و کلاف از بیرون می تواند نشانگر تعویض پوسته سقف باشد.

در مواردی که آسیب دیدگی پوسته سقف شدید است، و کلاف ها هم ابراد پیدا کرده اند، سقف به همراه کلاف تعویض می شود.

تعویض سقف ماشین چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص تعویضی بودن سقف و ستون یک ماشین به این صورت است که باید ۶ برش در کلاف پایه های دو سمت خودرو دیده شود. دو برش در کلاف پایه های جلو، دو برش در کلاف پایه های عقب و دو برش در ستون های وسط. البته در برخی خودروهای شاسی بلند این برش ها به ۸ تا نیز می رسد که دو برش اضافی در پایه لچکی عقب است.

در تشخیص سقف و ستون تعویضی همچنین به این نکته هم دقت کنید که حتما همه برش ها مشاهده شود و صرفا از روی دو یا ۴ برش تصمیم نگرفته زیرا ممکن است در آن خودرو از برش دیگری استفاده شده باشد. در صورتی که ۶ عدد برش روی ستون ها مشاهده شد، تعویض سقف از روی ستون احتمال دارد. همچنین برای پیدا کردن برش ها می توانی از قلم مگنت کمک بگیرید.

به این ترتیب یکی از مهمترین مسائل هنگام خرید خودروی کارکرده و دست دوم دقت به آسیب های پنهانی آن است که ممکن است فروشنده از شما مخفی نموده باشد. احتمال زیادی هست که خودروی دست دوم با آسیب های ناچیزی به دلیل برخوردهای کوچک یا تصادفات معمولی همراه باشد.

ولی اگر خودرویی به علت تصادفات شدید یا رانندگی چپ کرده، قطعا آسیب های جدی تری دیده و فقط آن را سرپا نموده اند؛ در حالی که ستون ها و کلاف ها سست می باشند. با خرید چنین ماشینی هم جان خود را به خطر می اندازید و هم سرمایه تان را هدر می دهید.

نشانه های ماشین چپ شده

در صورتی که سقف ماشین آسیب جدی دیده باشد، به این معنا است که به احتمال زیاد خودرو قبلا چپ شده است. ماشینی که سابقه چپ شدگی دارد به هیچ وجه ارزش خرید نداشته زیرا روی کیفیت سواری، جلو بندی و تنظیم فرمان، سر و صدای داخل کابین و هماهنگی در درزها و کلاف های درب و دیگر بخش ها تاثیر می گذارد.

سقف ماشین بخش حساسی است که در اثر کوچکترین ضربه ای، به سادگی تغییر شکل می یابد. اگر ماشینی در این قسمت با کوچکترین ضربه روبرو شود، شکل و زاویه ستون های سقف، شیب و حتی شکل آن به راحتی تغییر پیدا می کند. آسیب دیدگی سقف می تواند ناشی از سقوط جسم سنگین نیز باشد.

البته وجود تورفتگی های جزئی در سقف و ستون که عمدتا ناشی از برخورد سنگریزه ها به خودرو بوده زیاد جای نگرانی ندارد. ماشینی که در تصادف چپ کرده و روی سقف فرود آمده، آسیب های جدی در ناحیه سقف و ستون پیدا می کند. گاهی مواقع شدت این آسیب ها به حدی است که باید حتما سقف تعویض شود.

اگرچه تعویض سقف همواره نشانگر چپ شدگی ماشین نیست، زیرا همانطور که اشاره شد ممکن است جسم سنگینی به آن برخورد کرده و نسبت به تعویض آن اقدام شده باشد. در صورت قابل تعمیر و صافکاری بودن سقف، بعد از پروسه تعمیر عموما رنگ می شود.

برخی افراد سودجو از خودروهای تصادفی ؛برای منفعت بیشتر و کاهش هزینه های تعمیر، بخش آسیب دیده ماشین را از بدنه اصلی برش داده و قسمت مدنظر را از یک خودروی تصادفی دیگر یا ماشین اوراقی به خودروی اصلی جوش می دهند. از این رو برای خرید خودرو دست دوم از یک کارشناس خبره کمک گرفته زیرا این خودروها حتی تعویض پلاک هم نخواهند شد. در ادامه با برخی نشانه های خودروی چپی آشنا می شوید

۱. سقف تعویضی یا رنگ شده

ماشین هنگام چپ کردن، در صورتی که یک بر نشود، کاملا برگشته و روی سقف به زمین بر می خورد. از این رو مهم ترین نشانه ماشین چپی، سقف آن می باشد. به این ترتیب باید سقف خوب بررسی شود. در صورتی که تغییر شکل پیدا کرده باشد (تغییر شیب یا وجود ناهمواری و فرورفتگی) یا کاملا تعویض شده، ممکن است ماشین چپی باشد.

با این وجود این نشانه قطعی نبوده و در صورتی که سقف رنگ دارد یا حتی تعویض شده یک احتمال هست که جسم سنگینی به آن برخورد کرده است. از این رو برای تشخیص ماشین چپی نشانه های دیگری را نیز باید مورد توجه قرار دهید.

۲. عدم اصل بودن رنگ ماشین

دومین نشانه در تشخیص ماشین چپی، رنگ خودرو است. معمولا ماشین چپی کاملا رنگ شده و این تنها به سقف مربوط نیست. ماشینی که چپ کرده روی سقف بر می گردد ولی به جز سقف نقاط دیگر نیز آسیب پیدا می کند. معمولا با اندکی دقت می توان رنگ شدگی ماشین را تشخیص داد.

اگر بعضی بخش های ماشین رنگ شده باشد، تفاوت رنگ به وضوح مشخص است. البته در نمایشگاه اتومبیل به علت نورهای زیاد کمی این تشخیص دشوار می شود. از این رو خودرو زیر نور طبیعی در فضای باز بررسی کنید. تفاوت رنگ در نور طبیعی بسیار ساده تر تشخیص داده می شود.

با توجه به این که طیف رنگ های طبیعی زیاد است و هر یک کد معینی دارد که نشان می دهد هر رنگ با چه نسبتی از رنگ اصلی طراحی و ترکیب شده، تعمیرکار خودرو نمی تواند همان ترکیب رنگ کارخانه و اصل را ارائه دهد. در صورتی که کل ماشین رنگ شده باشد، تشخیص آن برای افراد غیر حرفه ای دشوار خواهد بود.

با این وجود با کمی دقت بیشتر می توان متوجه رنگ شدگی کل خودرو شد. کیفیت رنگ کارخانه با کیفت رنگ تعمیرگاه تفاوت زیادی دارد. در ضمن تمام مراحل رنگ شدگی خودرو در کارخانه، پیش از کامل شدن خودرو صورت می گیرد. از این رو با بررسی پاشیدگی رنگ در لبه ها و درزها و بیشتر نقاط دیگر که نباید در آن ها رنگ دیده شود، و همچنین غیر یکنواختی یا زبری رنگ، می توان پی برد که خودرو در تعمیرگاه رنگ شده است.

همچنین یک روش دیگر بردن خودرو برای تست رنگ است. با استفاده از دستگاه های دیجیتال تشخیص رنگ و کمک گرفتن از دستگاه سنجش ضخامت رنگ، این اطمینان ایجاد می شود که رنگ ماشین فابریک و کارخانه ای است یا خیر.

۳. عدم تنظیم بودن شاسی ماشین

موقع چپ کردن ماشین، فشار زیادی به شاسی آن وارد می شود که ماشین را از حالت طبیعی و از جای تنظیم شده خارج می سازد. این امر بعد از خرید خودرو برای شما دردسر ساز می شود. با سپردن ماشین به یک تعمیر کار مورد اعتماد؛ می توانید متوجه شوید که شاسی خودرو از حالت طبیعی خارج شده و با کشیدگی دوباره تنظیم شده است یا خیر.

۴. تعمیر یا تعویض قطعات ماشین

در ماشینی که چپ کرده علاوه بر سقف، اجزای دیگر نیز صدمه می بینند. بعضی از این اجزا باید تعویض شوند و بعضی دیگر به صافکاری نیاز دارند. هنگامی که خودرو چپ کرد، فشار وارده به سقف، بدنه و ستون ها آن ها را از حالت طبیعی خارج کرده و با توجه به این که ستون های ماشین، قابل تعویض نیستند، باید به حالت اولیه باز گردند.

این قسمت کار سخت است و ضدت ضربه معمولا طوری است که ممکن نیست مجددا همه خطوط و درزهای خودرو به خوبی سر جای خود قرار گیرد. از این رو با بررسی خطوط و درزها می توان پی برد ماشین چپی است یا خیر. ضمنا داشبورد ماشین را بررسی نمایید.

با توجه به این که موتور در قسمت جلو ماشین است، از این رو در صورت چپ کردن ماشین، سنگینی قسمت جلوی خودرو سبب می شود فشار زیادی به داشبورد و قطعات جلو وارد گردد. به این ترتیب داشبورد صدمه می بیند و حتی ممکن است آن را تعویض نمایند. البته این موضوع در تصادفات شدید نیز امکان بروز دارد. از این رو صرف تعویض داشبورد نشانه اصلی چپی بودن ماشین نیست.

همچنین کاپوت خودرو نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. در ماشین چپی این قطعه آسیب شدیدی پیدا کرده و احتمال این که بتوان آن را مجددا به حالت اولیه بازگرداند، کم است. معمولا یک تعمیرکار حرفه ای می تواند تفاوت قطعات فابریک و یدکی را به راحتی متوجه شود. همچنین برای آشنایی با معایب خودرو اتاق تعویض و زمان تعویض ضد یخ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *