دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیماری قلبی بدون علامت و شناخت علائم پنهان آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از مهمترین ابزار و راه های تشخیص یک بیماری علائم و نشانه های آن بیماری می باشند که پزشک بر اساس آن به رفع و درمان می پردازد اما برخی اوقات همچون بیماری قلبی بدون علامت، علائم بیماری خاموش بوده و نیاز به بررسی دقیق تری داشته تا بتوان از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

یکی از انواع بیماری ها و مشکلات رایج که عاملی موثر و شایع در مرگ و میر افراد در سر تا سر دنیا بوده بیماری قلبی می باشد که اکثر افراد مهمترین نشانه ابتلا به آن را بروز درد و ناراحتی در قسمت قفسه سینه می دانند در حالی که امکان دارد برخی اوقات این عارضه بدون هیچ نشانه ای بروز پیدا کرده و فرد از بیماری خود بی اطلاع باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به بررسی دلایل بروز بیماری قلبی بدون علامت و نحوه پیشگیری از آن بپردازیم.

نحوه تشخیص بیماری قلبی بدون علامت

اغلب کسانی که مشکلات قلبی دارند در قسمت قفسه سینه خود دردی نداشته و حتی بعضی افراد بدون این نشانه درگیر حمله قلبی می شوند، بدین ترتیب نیاز است که افراد نسبت به بیماری قلبی بدون علامت آگاهی داشته و با اطلاع داشتن از عوامل موثر در بروز این عارضه بتوانند از ایجاد مشکلات جدی همچون سکته قلبی و مرگ پیشگیری نمایند.

بیماری قلبی بدون علائم

بهتر است بدانید که بیماری قلبی حدود چند نوع مشکل قلبی را در بر گرفته که در ایران رایج ترین آن بیماری عروق کرونر می باشد که می تواند سبب بروز سکته قلبی گردد. بدین ترتیب می توان متوجه شد که با عوض شدن سبک و شیوه زندگی بیماری های کشنده و خطرناک قلبی نیز شیوع زیادی در بین مردم پیدا کرده و هر ساله افراد بسیاری در اثر بیماری قلبی و عوارض ناشی از آن دچار مرگ شده اند.

بیماری قلبی نوعی بیماری مزمن بوده که روند طولانی مدتی داشته و اصلی ترین موضوع در رابطه با این بیماری پیشگیری از آن با رعایت کردن برنامه غذایی مناسب و پرهیز از عوامل خطرساز قابل جلوگیری و انجام فعالیت های فیزیکی مناسب می باشد. عواملی همچون فعالیت بدنی ناکافی، افزایش سن، اعتیاد داشتن به مشروبات الکلی، پیشینه خانوادگی بیماری قلبی، برنامه غذایی ناسالم، وجود دیابت و فشار خون بالا از جمله دلایل موثر بر بروز این عارضه هستند.

راه های پیشگیری از بیماری قلبی بدون علامت

متاسفانه برخی مواقع نشانه بیماری بسیار آشکار و مشخص نمی باشد. بیماری قلبی همواره با درد قفسه سینه همراه نبوده حتی گاهی اوقات برخی از نشانه های بیماری قلبی در محلی غیر از قفسه سینه دیده می شود. این احتمال وجود دارد که بتوانید نشانه های اولیه بیماری های قلبی را مورد شناسایی قرار دهید ولی بعضی دیگر از علائم معمولی نیز از نشانه های پنهان ابتلا به این عارضه می باشند. نبود نشانه قلبی به معنای نداشتن مشکل قلبی نمی باشد بدین ترتیب بهتر است با آزمایش های دوره ای مرتب و مناسب در پی شناسایی بیماری باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علائم پنهان عارضه قلبی

به منظور به تاخیر انداختن سکته قلبی و پیشگیری از نشانه های بیماری قلبی خاموش بهتر است در صورت پی بردن به هر یک از این علامت ها به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه به شرح این نشانه ها پرداخته ایم.

نحوه تشخیص بیماری قلبی خاموش

بروز آپنه خواب

از انواع مشکلاتی که بایستی به آن اهمیت زیادی داده شود آپنه خواب یا قطع شدن تنفس در خواب بوده چرا که از نشانه های مشکل قلبی می باشد. آپنه خواب در برخی موارد می تواند خطرناک و مرگبار باشد و به همین خاطر در صورت بروز این نشانه بایستی به پزشک مراجعه گردد.

استحکام بدنی کم

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که به هر اندازه توانایی و قدرت دست شما برای فشردن زیاد باشد درصد مبتلا شدن به مشکلات قلبی پایین تر است. در صورتی که توان دست شما برای فشردن اجسام کم باشد امکان دارد یکی از نشانه های مهم بیماری قلبی باشد.

وجود سرگیجه

سرگیجه از دیگر نشانه های مهم مبتلا شدن به عارضه قلبی و از انواع علل حمله قلبی خاموش در آقایان و خانم ها می باشد. البته سرگیجه امکان دارد به دلایل گوناگون ایجاد شود که از جمله علل آن می تواند وجود مشکلات قلبی باشد. ولی از انواع اعمال ابتدایی سکته قلبی این است که پیش از بروز سکته نشانه ها را تشخیص داده و درمان نمایید. در این رابطه هم معمولا دلیل اصلی سرگیجه این است که خون لازم به مغر نرسیده و به همین خاطر علت سرگیجه امکان دارد آهنگ نامنظم قلب و ضعیف شدن عضله قلب باشد به ویژه در صورتی که این وضعیت با حس لرزش و تپش تند قلب همراه باشد.

بیماری قلبی بدون نشانه

عوض شدن رنگ پوست

انگشت های آبی یا خاکستری رنگ امکان دارد به خاطر جریان خونی باشد که بدون اکسیژن کافی می باشد. این موضوع به دلیل نقض در کارکرد قلب و مسدود شدن عروق خونی اتفاق می افتد. در این حالت حتی احتمال خونریزی در پوست دست و پا نیز وجود دارد. تغییر یافتن رنگ پوست از انواع نشانه های مشکل قلبی می باشد.

متورم شدن بخش پایینی پاها

امکان دارد علت این موضوع نارسایی قلبی و جریان خون ضعیف باشد. متورم شدن پاها امکان دارد به دلیل یک لخته خون باشد که جریان خون را از اندام های پایینی بدن به طرف قلب قطع می کند. در صورتی که ورم پاها به شکل غیرمنتظره اتفاق بیفتد حتما با پزشک مشاوره نمایید چرا که امکان دارد علت این امر مبتلا شدن به مشکلات قلبی و از انواع نشانه ها پیش از بروز حمله قلبی در مردان و زنان و حتی افراد جوان باشد.

نحوه تشخیص بیماری قلبی بدون علامت

خونریزی کردن لثه ها

با وجود این که هنوز رابطه بین خونریزی لثه و مبتلا شدن به مشکلات قلبی به شکل آشکاری تشخیص داده نشده ولی تحقیقات انجام گرفته مشخص کرده تورم لثه ها با خونریزی آن ها امکان دارد سبب ملتهب شدن قلب گردند. طبق نظریه ای انجام شده می توان گفت باکتری ها از لثه به گردش خون ورود پیدا کرده و موجب به وجود آمدن التهاب در قلب می گردند.

بروز اختلال در تنفس

وجود مشکل در تنفس و نفس های کوتاه مدت و گسسته امکان دارد از دیگر نشانه های مشکل قلبی و حمله قلبی باشد. در صورتی که پس از بعضی اعمال همچون فعالیت های ورزشی یا پیاده روی سبک یا حتی در وضعیتی که دراز کشیده اید در عمل تنفس درگیر مشکل می شوید و البته قبل از این به آن شکل نبوده اید بهتر است به پزشک مراجعه نموده چرا که این امر امکان دارد از جمله علائم رایج مبتلا شدن به مشکلات قلبی باشد.

علائم پنهان مشکل قلبی

احساس خستگی زیاد

همواره خستگی را به خاطر کمبود خواب و فعالیت زیاد در نظر نگیرید. از جمله نشانه های رایج مبتلا شدن به مشکلات قلبی امکان دارد وجود حس خستگی در شما باشد چرا که ماهیچه قلب به حدی قوی نبوده که بتواند احتیاجات بدن را برطرف سازد. از طرف دیگر حس ضعف و خستگی می تواند به علل گوناگون از قبیل سرطان، کم خونی یا حتی افسردگی باشد. با رفع افسردگی و خستگی به شکل اصولی و تحت نظر پزشک در حقیقت جلوگیری از حمله قلبی را از جایگاه اول آغاز می کنید.

مشکل قلبی بدون نشانه

در مطلب ارائه شده با انواع علائم پنهان و خاموش بیماری قلبی بدون علامت آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *