دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با این ویتامین های رشد مو، موهایتان را تقویت کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

برای این که موی سالم و زیبایی داشته باشید باید نسبت به تغذیه آن کوشا باشید که این کار توسط ویتامین ها و مواد معدنی صورت می گیرد. برای اطلاع از مهمترین ویتامین های رشد مو با ما همراه باشید.

یکی از دغدغه های بسیاری افراد داشتن موی سالم و زیبا است. مانند دیگر بخش های بدن مو نیز برای سلامت و رشد به تغذیه با ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. در این مطلب با مهمترین ویتامین های رشد مو آشنا می شوید.

مهمترین ویتامین های رشد مو

همه افراد دوست دارند که موهای سالم و زیبایی داشته باشند. ولی باید دقت کنید که مو نیز مانند دیگر بخش های بدن برای رشد و سلامت به انواع مواد مغذی نیاز دارد. در حقیقت عامل ریزش مو در مواردی کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی نادرست است.

در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و تغییرات هورمونی هم روی ریزش مو اثر دارند. مصرف بهینه مواد مغذی از ریزش مو جلوگیری می کند. در ادامه با مهمترین ویتامین های رشد مو آشنا می شوید.

۱. ویتامین دی

قابل ذکر است در یک رژیم غذایی سالم، ۱۳ ویتامین ضروری بدن باید وجود داشته باشد تا سلامت مو نیز تامین شود. ویتامین های اصلی ضروری شامل و ضروری بدن شامل ویتامین دی، ای، سی، آ، کا و گروه ب می باشند. با این وجود هنوز مدرک محکمی برای این که کدام ویتامین بر رشد مو تاثیر بیشتری دارد، ارائه نشده است.

اما همانطور که ذکر شد کمبود ویتامین های خاص می تواند ریزش مو را منجر شوند. از این رو مصرف ویتامین های موثر در رشد مو به اندازه مورد نیاز لازم است تا ریزش مو کاهش یابد. در مطالعه انجام شده سال ۲۰۱۹، مشخص شد بین کمبود ویتامین دی و آلوپسی آره تا ارتباط هست. این شرایط می تواند ریزش مو را تشدید کند.

  •  آرون گروپس

در بررسی های صورت گرفته در این تحقیق مشخص شد در افراد مبتلا به این عارضه ویتامین دی خون کم است. در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته محققان ارتباط بین مصرف ویتامین دی و ریزش مو نیافتند. در ضمن برای این که اثبات شود ویتامین دی سبب رشد دوباره مو می شود، شواهد کمی وجود دارد.

از این رو برای تایید مزایای ویتامین دی برای رشد مو به پژوهش های بسیاری نیاز است. هر چند ویتامین دی ممکن است ارتباط مستقیم با رشد مو نداشته باشد ولی مصرف آن از اثرات پایین ویتامین دی پیشگیری می کند. کارشناسان عقیده دارند افرادی که ویتامین دی کافی مصرف ندارند، برای حفظ سلامت و رشد مو باید این ویتامین را بیشتر استفاده کنند.

بدن در تماس مستقیم با نور خورشید می تواند ویتامین دی تولید کند. از جمله منابع ویتامین دی نیز می توان به ماهی، جگر، شیر کم چرب، قارچ ها و برخی گیاهان اشاره نمود. اگر مایلید تا مکمل ویتامین دی مصرف کنید توصیه بر این است که بزرگسالان روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی دریافت نمایند.

با این حال اکثر مردم جهان کمبود ویتامین دی داشته و آمارها حاکی از آن است بیش از یک میلیارد نفر در دنیا کمبود ویتامین دی دارند.

۲. ویتامین آ

همه سلول های بدن برای رشد به ویتامین آ نیاز داشته و شامل سلول های مو هم می شود. رشد مو در بدن سریع بوده از این رو رساندن مواد مغذی به آن اهمیت بسیاری دارد. ویتامین آ یا رتینول از ویتامین های اصلی در سلامت مو محسوب می شود. این ویتامین سبب ترشح ماده ای به اسم سبوم شده که مانع از شکستن مو می شود.

به این ترتیب وجود ویتامین آ برای تولید سبوم سر ضروری است. سبوم پوست کف سر را مرطوب نگاه داشته و به رشد مو کمک می نماید. رژیم های غذایی بدون ویتامین آ منجر به بروز مشکلاتی مانند ریزش مو می شوند.

البته باید دقت کنید هر چند دریافت ویتامین برای بدن اهمیت دارد ولی مصرف بیش از اندازه ویتامین آ هم خیلی خطرناک می باشد. مطالعات نشان داده که استفاده زیاد از این ویتامین ریزش مو را منجر شده و سلامت مو به خطر می افتد. از منابع ویتامین آ می توان به سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، شیر، تخم مرغ، ماست، جگر و … اشاره کرد.

۳. ویتامین های گروه ب

یکی از بهترین ویتامین ها برای رشد مو گروه ویتامین های ب گزارش شده است. مطالعات نشان داده کمبود بیوتین یا ویتامین ب در بدن سبب ریزش مو می شود. با این حال کمبود ویتامین ب در بدن نادر بوده زیرا در انواع غذاها وجود دارد. این ویتامین به ایجاد سلول های قرمز در بدن کمک کرده که موجب حمل اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکول های مو می گردد. همچنین سبب درخشندگی و رشد بهتر مو می شود.

می توانید ویتامین ب را در بسیاری غذاها مانند گوشت ، تخم مرغ، آجیل، دانه های سویا، مرغ، آواکادو، گل کلم، ماهی، غلات، غذاهای دریای، سبزیجات تیره به وفور تهیه نمایید. ضمنا غذاهای حیوانی منبع خوبی از ویتامین ب ۱۲ هستند. از این رو اگر گیاهخوار هستید بهتر است از مکمل ها بهره بگیرید. ویتامین ب کمپلکس سبب افزایش حس خوشی، تنظیم عملکرد متابولیسم و سلامت سیستم عصبی مرکزی می شود.

برخی کارشناسان عقیده دارند که ویتامین های ب سبب تقویت مو و فرم دهی آن می شوند. با این وجود بین این ویتامین و ریزش مو ارتباطی گزارش نشده است.

۴. ویتامین ای

یکی دیگر از ویتامین های ضروری برای رشد و سلامت مو ویتامین ای است. این ویتامین رشد مو را تقویت کرده و مشابه ویتامین سی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که از اکسیداتیو شدن مو پیشگیری می کند. مطالعه ای در زمینه مصرف مکمل ویتامین ای در افرادی که ریزش مو داشتند، نشان داد سبب کمک به رشد مو شده است.

از منابع خوب ویتامین ای می توان به بادام، جوانه گندم، کلم پیچ، اسفناج، آواکادو و … اشاره کرد. البته مکمل های ویتامین ای به شکل کپسول و مایع نیز در دسترس هستند.

۵. ویتامین سی

قابل ذکر است که رادیکال های آزاد در بدن از رشد مو جلوگیری می کنند و سلامت مو را تهدید می کنند. ویتامین سی آنتی اکسیدانی قوی است که مانع از اکسیداتیو شدن مو در اثر فشار رادیکال های آزاد می گردد. همچنین بدن برای تولید پروتئینی به اسم کلاژن به ویتامین سی نیاز دارد.

کلاژن قسمت اصلی ساختار مو بوده و ویتامین سی جذب آهن و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو را هم فراهم می کند. از منابع ویتامین سی می توان به توت فرنگی، مرکبات، فلفل و … اشاره نمود

جمع بندی

افرادی که دچار ریزش مو هستند باید از مکمل ها و رژیم غذایی که حاوی همه ویتامین های ضروری باشد، استفاده نمایند. این دریافت ویتامین هم از غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز، مرکبات، لبنیات و .. بوده که در بازسازی سلول ها موثر هستند و به مو سلامت و شادابی می بخشند.

البته قبل از استفاده از ویتامین های ذکر شده بهتر است برای رشد و سلامت مو ابتدا با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید تا بر اساس کمبود ویتامین مدنظر در بدن اقدام نمایید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل جهت آشنایی با توصیه های طبیعی برای افزایش رشد مو  و تاثیر تغذیه بر رشد مو  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *