دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آب انبار سنتی کیش با سبک معماری دیدنی و جالب

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

آب انبار سنتی کیش سازه ای تاریخی که جاذبه های زیادی دارد. این آب انبارها مکانی برای جمع آوری آب های سطحی و آشامیدنی بوده و دارای بادگیر و معماری خاصی است.

کیش، جزیره ای با جاذبه های دیدنی متنوع بوده که از چشم اندازهای آن بازدید خواهید کرد. این منطقه جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوعی دارد. آب انبار سنتی کیش که یکی از سازه های قدیمی و مهم در این جزیره می باشد، محلی برای جمع آوری آب های سطحی بوده است.

آب انبار سنتی کیش

معرفی آب انبار سنتی کیش

این آب انبار دارای پنج بادگیر بوده و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در این جزیره است. این مکان در سال ۱۳۷۲ یکی از سازه های باستانی بوده و محلی برای جمع آوری کردن آب های سطحی بود. این آب انبار از پنج بادیگر و دو گنبد تشکیل شده که شیوه خاصی در معماری دارد. سبک معماری سنتی این بنا نیز جالب توجه است.

معرفی آب انبار کیش

احداث بادگیرها در معماری این بنا به خنک کردن فضای داخلی کمک زیادی کرده است. در بالای ورودی این آب انبار نیز پنج بادگیر وجود دارد که روزنه هایی از آن ایجاد شده است. این روزنه ها برای متعادل کردن هوای درون فضا می باشد. این روزنه ها در خنک کردن فضا نقش مهمی داشته و امروزه نیز هیچ آب انباری در آن وجود ندارد. این موزه از دیدنی های کیش است.

دیدنی های آب انبار کیش

کاربرد سازه:

این سازه ها در گذشته برای جمع آوری کردن آب های آشامیدنی استفاده می شده اند. امروزه تنها بقایای این سازه ها است که جلب توجه می کند. کیش منطقه ای پر از ساخت و ساز بوده که این آب انبارها از قدیمی ترین آن هستند. با توجه به اینکه مسیرهای منتهی به این آب انبارها از بین رفته اند، دستگاه های آب شیرین کن برای شیرینی های آب ها به کار می روند.

  •  آرون گروپس

بازدید از آب انبار کیش

مسیر آب انبار:

آب انابر سنتی کیش که سازه قدیمی است در نزدیکی مجموعه درخت سبز و در شهر تاریخی حریره قرار دارد. مجموعه ورزشی المپیک نیز یکی از مجموعه هایی است که در نزدیکی این سازه واقع شده است و شگفتی های زیادی دارد. آب انبار دوقلو نیز یکی دیگر از سازه های سنتی در این جزیره به شمار می آید. در فصل های گرم سال نیز این مجموعه موجب خنک کردن آب ها شده اند.

زیبایی آب انبار کیش

شیوه کار این سازه ها نیز بسیار ویژه بوده و همانطور که اشاره شد، موجب متعادل سازی هوا شده اند. هوا با وارد شدن از یک سو و رسیدن به قسمت های پایینی موجب خنک تر شدن فضا می شود. در اطراف این مجموعه نیز گونه هایی از کاکتوس ها وجود دارند که نمای زیبایی به این سازه می بخشد.

معماری آب انبار کیش

شهر حریره که مکان قرارگیری این آب انبار باستانی است، یک شهر زیبا و گردشگری بوده که اغلب دارای سازه های تاریخی می باشد. این مکان قدمت بالایی داشته و علاوه بر این ها شما می توانید از جذابیت های فرهنگی این شهر نیز بیشتر مطلع شوید.

در این بخش به معرفی یکی از مکان های دیدنی کیش پرداختیم که شما علاقمندان می توانید در لینک با جاذبه های بیشتری از این جزیره توریستی آشنا شوید. این جزیره توریستی شگفتی های زیادی را به خود اختصاص داده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *