دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مستحبات تشهد نماز و حکم تشهد فراموش شده

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

ذکر تشهد یکی از واجبات نماز می باشد که در رکعت دوم و رکعت آخر نماز بعد از دو سجده باید خوانده شود. این مطلب به مستحبات تشهد نماز می پردازد.

تشهد از اجزای واجب نماز می باشد که به گفتن شهادتین و فرستادن صلوات بر حضرت محمد(ص) در رکعت دوم و رکعت آخر بعد از دو سجده و قبل از سلام نماز اشاره دارد. برای کسب ثواب بیشتر هنگام تشهد مستحباتی نیز قابل انجام می باشد. در این مطلب با مستحبات تشهد نماز آشنا می شوید.

آشنایی با مستحبات تشهد نماز

تشهد یکی از واجبات نماز برشمرده می شود که در رکعت دوم و رکعت آخر نماز بعد از دو سجده خوانده می شود و به یگانگی خدا، پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین صلوات بر پیامبر و خاندان او اشاره دارد. تشهد جزو اجزای غیر رکنی نماز بوده از این رو هر چند خواندن آن واجب بوده ولی فراموش شدن آن سبب باطل شدن نماز نمی شود.

همانطور که اشاره شد این بخش از نماز به گفتن شهادتین(گواهی به یگانگی خدا و پیامبری حضرت محمد(ص)) و فرستادن صلوات بر پیامبر در رکعت دوم و رکعت آخر بعد از دو سجده و قبل از سلام نماز اشاره می کند. در نماز دو رکعتی تشهد یک مرتبه قرائت می شود که بعد از سر برداشتن از سجده آخر می باشد.

در نماز سه و چهار رکعتی دو مرتبه، مرتبه نخست بعد از سر برداشتن از سجده آخر رکعت دوم و مرتبه بعد پس از سر برداشتن از سجده آخر رکعت آخر تشهد قرائت می شود. تشهد واجب می باشد ولی رکن نبوده و به واسطه ترک آن تا رکوع رکعت بعد که عمدی باشد نه سهوی، نماز باطل می شود.

در ضمن قضای تشهد در ترک به صورت سهوا واجب است. همچنین تشهد باید به لفظ صحیح عربی خوانده شود و فردی که تلفظ صحیح را نمی تواند انجام دهد، واجب است که نسبت به یادگرفتن آن اقدام کند. باید اشاره کرد تشهد نماز دارای مستحباتی هم می باشد که انجام آن ثواب نماز را دو چندان می کند.

  •  آرون گروپس

به این ترتیب در هنگام خواندن تشهد، رعایت موالات(پشت سرهم خواندن)، ترتیب، طمانینه و درست قرائت کردن کلمات شرط است. همچنین از اعمال مستحب تشهد نماز این است که نمازگزار دست ها را روی ران پا قرار داده و انگشت ها را به هم بچسباند و به دامان خود بنگرد.

در هنگام تشهد، تورک مستحب بوده یعنی روی پای راست را بر کف پای چپ قرار دهد و نمازگزار روی ران چپ بنشیند. همچنین مستحب است که پیش از تشهد ذکر «الحمدلله »یا «بسم الله و بالله و الحمدلله و خیر الاسماء لله »گفته شود. و پس از اتمام تشهد اول نماز بگوید «و تقبل شفاعته و ارفع درجته» (پروردگارا شفاعت پیامبر را پذیرا باش و درجه او را بالاتر قرار ده).

حکم فراموش کردن تشهد چیست؟

به فتوای مراجع تقلید، در صورتی که نمازگزار تشهد را فراموش کند و تا قبل از رکوع رکعت بعدی متوجه شود، باید سریعا نشسته و تشهد را به جا آورد و بعد نماز را ادامه دهد. همچنین برخی مراجع اعلام کرده اند که در این حالت نمازگزار باید بعد از پایان نماز دو سجده سهو به جای آورد. همچنین اگر نمازگزار در رکوع یا بعد از آن متوجه شده که تشهد رکعت قبلی را به جا نیاورده، باید بعد از اتمام نماز، تشهد را قضا نموده و بنابر احتیاط واجب؛ برای تشهد فراموش شده دو سجده سهو انجام دهد.

همچنین برای آشنایی با آثار و برکات تعقیبات مشترکه نماز و فلسفه نماز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *