دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انشا درباره پدر و مادر با نگارش های زیبا و دوست داشتنی

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از سرگرمی های زببا و جذاب در بین دانش آموزان انشا نوشتن می باشد که یکی از موضوعات زیبا پدر و مادر است که در این مقاله چند انشا درباره پدر و مادر را در اختیار شما دوستان عزیز قرار خواهیم داد.

یکی از نعمت های بزرگ خداوند پدر و مادر هستند که برای انشا نوشتن نیز جزو موضوعات زیبا و جذاب می باشد که معلمان عزیز از دانش آموزان می خواهند تا در مورد آن انشا بنویسند بنابراین، بهتر است تا پایان مطلب انشا درباره پدر و مادر همراه ما باشید.

مجموعه ای از چند انشا درباره پدر و مادر

چند انشا درباره پدر و مادر

یکی از ساعت هایی که معلمان عزیز در مدرسه به آن اختصاص می دهند انشا خواندن است که به منظور قدر دانی از زحمات پدر و مادر انشا با موضوع پدر و مادر بسیار زیبا است و اما برای برخی از دانش آموزان انشا نوشتن کمی دشوار است به همین خاطر، در ادامه مطلب چند انشا در مورد پدر و مادر را در اختیار شما دوستان عزیز قرار خواهیم داد تا بتوانید از بین آن انشا زیبا و جالبی را انتخاب کنید.

انشا در مورد احترام گذاشتن به پدر و مادر

احترام گذاشتن بـه پدر و مادر فقط بـه این نیست کـه پاهامون را جلوی انها دراز نکنیم، جلوتر از انها حرکت نکنیم، جلو پاهایشان بلند بشویم، در اتاق و اتومبیل را براشون باز کنیم و … همه ی‌ی این ها کارهای خوبی‌اند ولی اگر طوری باشیم کـه هر کس مـا را دید با لحنی آمیخته بـه ستایش و احترام بگویداین فرزند فلانی اسـت یا اینکه:این هرچه دارد از پدر و مادرش دارد.

بـه نظرم این بهترین تعریفی اسـت کـه مردم می توانند از پدر و مادرهامون بکنند و بهترین احترامی اسـت کـه مـا تقدیم آن ها کرده‌ ایم. کارهایی کـه مـا در ارتباط با پدر و مادرهامون انجام میدهیم، ریشه در تربیت مـا دارد. ریشه در صفاتی دارد کـه مـا بر اساس آن ها بار آمده‌ایم و شکل گرفته‌ایم. حتی اگر محل زندگی و شهر و همسایه‌هامون را عوض کنیم نمیتوانیم و نباید صفات مثبتی کـه پایه‌هـای تربیت خانوادگی مـا اسـت از دست بدهیم.

آنهایی کـه با یک تغییر آب و هوایی همه ی‌چیز را از دست میدهند حتی پدرشون را نه تنها با نام کوچک بلکه بـه صورت نصف و نیمه صدا میزنند و این را حمل بر صمیمیت می کنند با این کارشون نشان میدهند کـه در رنگ‌پذیری و هم‌رنگ جماعت شدن و حتی از جماعت هم جلو افتادن، رکوردشکن هستند. اگر در احترام گذاشتن مـا بـه پدر و مادرهامون:

  •  آرون گروپس

زمان و مکان یا شرایط اقلیمی و آب و هوایی یا نوع لباسی کـه میپوشیم یا مبلی کـه روش می نشینیم و یا خوراکی‌ ای کـه میخوریم و یا دوست و رفیقی کـه انتخاب کرده‌ایم و یا زبانی کـه یاد گرفته‌ایم یا داریم یاد می گیریم، یا گوشی موبایلی کـه بـه دستمان گرفته‌ایم و یا …. تأثیر داشته باشند باید مطمئن باشیم کـه هنوز در الفبای این درس در جا می زنیم.

 

*****

انشا در مورد احترام به پدر و مادر

انشا با موضوع پدر و مادر و تشکر از آن ها

ازآنجا کـه اصل وجود هر انسانی از پدر و مادر اسـت، ‌می‌توان گفت درمیان پیوندهای خویشاوندی، هیچکس بـه اندازه پدر و مادر بـه انسان نزدیک نیست. همچنانکه هیچکس بـه اندازه انها، با انسان مهربان نیست. پدر و مادر بعد از خداوند، حق حیات بر گردن فرزند دارند. این دو موجود مهربان، فرزند یا فرزندان خودرا از دوران ضعف و ناتوانی انها یعنی از دوران کودکی تا زمان توانمندی یاری میرسانند و همه ی امکانات خودرا سخاوتمندانه نثار فرزندان می کنند.

بنابر این نقش حیاتی و ارزشمند پدر و مادر در پرورش و رشد فرزند، بر کسی پوشیده نیست و بر فرزندان لازم اسـت کـه قدر زحمات پدر و مادر را بدانند. جایگاه پدر و مادر در تمام ادیان آسمانی و حتی مکاتب غیرالهی، مورد احترام و تکریم قرار گرفته اسـت. پیامبر و اهل بیت آن حضرت و همچنین آیاتی از قرآن کریم، بطور مکرر، مقام و منزلت والدین را بیان کرده و بـه انسانها سفارش می کنند کـه از احترام بـه پدر و مادر و نیکی بـه انها غفلت نورزند.

در چند سوره از قرآن کریم، نیکی بـه والدین، بلافاصله پس از مبحث توحید آمده اسـت. اهمیت این موضوع تا بدان پایه اسـت کـه در روایات اهل بیت پیامبر «ص» توصیه شده کـه حتی اگر پدر و مادر کافر باشند، رعایت احترامشان لازم اسـت. در سوره انعام قسمتی از آیه ۱۵۱ میخوانیم : چیزی را شریک خدا قرار ندهید و بـه پدر و مادر نیکی کنید…

*****

انشا زیبا و جالب در مورد پدر و مادر

انشا زیبا و جالب در مورد والدین

پدر و مادر آدم هـای زحمت کشی هستند که هیچ وقت مـا فرزندان نمی توانیم زحمات انها را جبران کنیم.از وقتی که بـه دنیا می آییم مادر بـه مـا شیر می دهد و گریه هـای مارا تحل می کند اگر مریض شویم بـه پدر و مادر در بالای سر مـا هستند و نگران هستند که مـا طوری مان نشود و پدر و مادر خیلی زحمت کشیده اند تا مـا بـه اینجا رسیده ایم و مواظب بوده اند اتفاقی نیوفتد.

مـن پدر و مادرم را خیلی دوست دارم چون برای مـن خیلی زیاد زحت کشیده اند و مـا باید احترام انها را داشته باشیم،انها را در پیش مردم ضایع نکنیم،در پیش مردم از خوبی هـای آن ها بگوییم در جلوی آن ها با خواهر و برادر دعوا نکنیم،وقتی آن ها گفتند برو این کار را برای مـن انجام بده،بریم و کار آن ها را انجام دهیم.با انها خوش رفتار و خوش اخلاق باشیم و احترام آن ها را در پیش مردم داشته باشیم.

و با دوستانی که بنظر انها خوب نیستند، دوستی نکنیم و با دوستانی که درنظر آن ها خوب اسـت دوستی کنیم و چیزی که مـا می خواهیم ودر نظرآنها خوب نیست و نخریدند بهانه نگیریم و بگوییم آن چیز را باید حتماً برای مـن بخرید و این کار زشت اسـت و باعث می شود انها ناراحت شوند و وقتی پدر و مادر دارند حرف می زنند باید سکوت کنیم تا حرف آن ها بـه پایان برسد و بعد مـا حرف بزنیم اگر مـا سکوت نکنیم و حرف بزنیم ناراحت می شوند.

*****

انشا در مورد پدر و مادر

انشا در مورد خوبی های پدر و مادر

خداوند رحمان نعمت‌هـای فراوانی رابه انسان‌ها عطا نموده اسـت، یکی از این نعمت‌‌هـای ارزشمند و گران‌بها وجود پدر و مادر اسـت. خداوند در وجود فرزندان، عاطفه و علاقه خاص نسبت بـه والدین قرار داد و این علاقه را ممکن نیست بتوان از انسان سلب نمود و هم‌ چنین در آیات قرآن و احادیث درباره محبت فرزندان بـه پدر و مادر سفارشاتی صورت گرفته اسـت.

سالیانی اسـت کـه شعرا و نویسندکان بزرگ و کوچک، مردمان عادی و خاص در وصف پدر و مادر، کتاب‌ها و شعرها و مقالات نوشتند اما هیچ‌گاه این توصیفات پایانی نداشته، ندارد و نخواهد داشت، چرا کـه وجود مقدس‌شان را پایانی نیست و اگر بخواهند در وصف‌شان گویند و کتابی بنگارند، کلمه کـه هیچ، زبان کـه هیچ، زمان هم کم می آورد و مثنوی هفتاد مـن کاعذ هم کاعذ پاره ای بیش نخواهد بود.

رضایت والدین در سرنوشت دنیای انسان باعث افزایش عمر، گشایش روزی و دفع مرگ‌هـای بد اسـت، اگر پدر و مادر از انسان راضی باشند، اولین هدیه‌ای کـه نصیب شخص می شود کسب رضایت خداست ودر مرحله بعد، این رضایت والدین نقش و تأثیر مثبت و سازنده‌ ای در زندگی دنیوی افراد دارد. در حدیثی از پیامبر اکرم«ص» اسـت کـه فرمودند: دعایی کـه پدر برای فرزند کند، همانند دعایی اسـت کـه پیامبری برای امت خود نماید.

بسیار روشن اسـت کـه احترام بـه پدر و مادر در دین اسلام بسیار سفارش شده اسـت و کسیکه بـه پدر و مادر خود نیکی کند مورد رضایت خداوند خواهد بود، بنابر این بر همگان واجب اسـت کـه در همه ی حال با احترام بـه والدین، رضایت خداوند را حاصل نمایند و حتی اگر پدر و مادر آن‌ها در قید حیات نیست با رفتن بر سر مزار آن‌ها و قرائت فاتحه، دعای پدر و مادر را بدرقه راه زندگی خود کنند.

اگر شخصی کوچک‌ ترین نیکی و احسانی در حق انسان بجای آورد، عقل تشکر و قدردانی از وی را لازم میداند حال با توجه بـه اینکه پدر و مادر از جان خود برای پرورش او مایه می گذارند، آیا جای اندکی تآمل نیست؟ اگر انسان بـه زحمت ها و رنج‌هـای والدین توجه کند هرگز نیکی‌هـای آنان را از یاد نمیبرد. امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید: حق مادرت آن اسـت کـه بدانی.

او بـه گونه‌ای تـو را حمل کرد کـه هیچکس، کسی را چنین حمل نکرده اسـت و چنان ثمره‌ای از قلبش رابه تـو داده اسـت کـه هیچ‌کس بـه کسی نمیدهد، او با جوارحش تـو را حفظ کرده و هراسی ازآن نداشته اسـت کـه باوجود گرسنگی، تـو را سیر و باوجود تشنگی، تـو را سیراب کند و تـو را بپوشاند در حالی‌کـه خود لخت اسـت. سپاس‌گزارى از پدر و مادر، نشانه و گواه سلامت فطرت اسـت.

******

گلچینی از چند انشا درباره پدر و مادر

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی انشا می توانید در مورد موضوعات مختلف انشا های زیبایی را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *