دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اصول رابطه خواهر برادری و تاثیر روابط بر رشد اجتماعی آن ها

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

رابطه خواهر برداری تاثیر عمده ای بر رشد اجتماعی آن ها دارد. این تاثیر از طرق مختلفی اعمال می گردد. شناخت اصول رابطه خواهر برادری یکی از موضوعات مهم در خانواده می باشد تا رابطه زیباتری بین آن ها صورت گیرد.

اغلب خواهر و بردارها با یکدیگر رابطه دوستانه و صمیمانه ای داشته و به هم محبت می ورزند. ولی برخی با یکدیگر چنین روابطی ندارند. در این مطلب قصد داریم اصول رابطه خواهر برادری را مورد بحث قرار دهیم که شناخت آن تاثیر مهمی بر روابط صمیمانه آن ها دارد.

آشنایی با اصول رابطه خواهر برادری

روابط خواهر و بردار بر رشد اجتماعی آن ها تاثیر عمده ای می گذارد که به طرق مختلفی این تاثیر اعمال می گردد. اغلب خواهر و بردارها با یکدیگر رابطه دوستانه ای داشته و با محبت رفتار می کنند. اما برخی این چنین نیستند. از این رو شناخت اصول روابط خواهر برادری اهمیت پیدا می کند چرا که کمک می کند تا ارتباط آن ها شکل زیباتری پیدا کند.

نکته مهم در دانستن اصول خواهر برادری این است که آن ها در بسیاری از تجارب با یکدیگر شریک بوده و به نوعی محرم راز هم هستند. به این صورت اگر مشکلی پیش بیاید، می توانند به یکدیگر کمک کنند. ولی این شرایط در مواردی که دارای فاصله سنی ۶ سال و بیشتر باشند، صدق نمی کند. از همین روی در جلسات مشاوره گاه والدین از کمبود صمیمیت بین خواهر و برادر صحبت می کنند.

همچنین بین آن ها در سال های ابتدای نوجوانی بیشتر از سنین دیگر رقابت دیده می شود. با بزرگتر شدن بچه ها، تعارضات میان خواهر برادرها نیز به تدریج کاهش پیدا می کند. شایان ذکر است آثار خشونت در رابطه خواهر و برادر نسبت به یکدیگر تاثیر عمقی بر سازگاری هیجانی آن ها دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بسته به تفاوت سنی و جنسی، گزارش ها درباره خشونت خواهر و بردار در مطالعات اخیر تایید شده است. بدیهی است مشاهده بازتاب گزارش های جامعه امروز در کانون خانواده ها زیاد جای تعجب ندارد. بچه های بزرگتر اغلب نقش محرم راز، همبازی، معلم و مراقب جانشین را برای کوچکترها ایفا می کنند.

اهمیت رابطه خواهر و برادری

رعایت اصول خواهر برادری و داشتن روابط لذت بخش با یکدیگر می تواند در احساس پذیرش، تعلق و امنیت فرزندان کوچکتر اهمیت زیادی داشته باشد. اما رابطه طرد کننده و خصمانه ممکن است موجب خلق احساس عمق دشمنی، خشم، ناامنی و اضطراب بشود که دامنه آن تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.

بیشتر بچه ها با مراقبت از خواهر و برادر کوچک خود در دوره رشد، مسئولیت ها و نقش های بزرگسالی را فرا می گیرند. اما برخی مواقع به نوجوانان مسئولیت هایی بیشتر از توان آن ها سپرده می شود که سبب شده آن ها به اجبار بخش بزرگی از وظایف والدین را بر دوش گیرند.

این موضوع سبب شده که آنان با بیزاری از این مسئولیت ها که مانع از آزادی آنها می شود ، رشد می کنند. خواهر و برادر بزرگتر شخصیت و رفتار مردانه یا زنانه را برای بچه های کوچکتر از خود نشان می دهند. آن ها با ظاهر، منش و رفتارشان تجلی تصویری می باشند که فرزند کوچکتر می تواند در آینده به آن تبدیل گردد. این روند با توجه به تصویر شکل گرفته در ذهن آن ها می تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد.

خواهر و برادر آزاری

شایع ترین مشکل آزار در خانواده خواهر و برادر آزاری می باشد. این نوع خشونت شایع تر از آزار فرزند توسط والدین و نیز همسر آزاری یا زن آزاری در خانواده گزارش شده است. یکی از مطالعات به کاوش تعارض و خشونت در روابط خواهر و برادرها در دوره کودکی و تاثیر سازگاری هیجانی بعدی آن ها پرداخته که جامعه آماری آن شامل ۱۴۵۰ نفر دانشجو فارغ التحصیل با یک یا چند خواهر یا برادر می باشد که دوقلو هم نیستند.

از مجموع این آزمون، ۵۴ درصد گزارش شد که حداقل یکی از خواهر یا برادرها در دوره رشد آنها را زیاد اذیت و آزار نموده است. و هنگامی که از آن ها سوال شد آیا خواهر یا برادری داشتند که آنها را زیاد اذیت کند، ۴۸ درصد پاسخ مثبت دادند. از کل موارد ۱۷ درصد گزارش شد که بیشتر از اعضای دیگر خانواده ها یکی از خواهر یا برادرهای خود را اذیت می کرده اند. تعجبی ندارد که خواهر برادر های بزرگتر در تعارض با خواهر یا برادر کوچکتر خود بیشتر نقش مرتکب را ایفا نمایند تا قربانی.

واکاوی رقابت خواهر و برادرها

روانشناسان بر احساس رقابت در عین صمیمت در اصول رابطه خواهر برادری تاکید زیادی دارند. رقابت خواهر و برادرها در متون روانشناسی عبارت دلخواهی به شمار می رود. در حقیقت رقابت در بچه ها یکی از واکنش های طبیعی آن ها است. این عبارت به معنای مبارزه خواهر و برادرها برای جلب توجه، تایید و محبت والدین می باشد.

مشکلات به خاطر غبطه، حسادت و ترس از این که یکی از خواهر یا برادرها در جلب توجه فیزیکی یا هیجانی و امتیازات بیشتر پدر و مادر موفق تر است، ایجاد می شود. در حقیقت این نوع مشکلات بسیار زیاد بوده ولی شدت آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. در حقیقت استثنا قائل شدن برای یک فرزند سبب برانگیختگی احساس حسد، خشم یا حقارت در سایر فرزندان می شود.

زیرا هر فرزند جایگاه خاص خود را در خانواده دارد. تجربه های هر کودک در خانواده با دیگری کاملا فرق دارد. زیرا شخصیت آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. برای والدین امکان پذیر نیست که با همه یکسان رفتار نمایند. از این رو گاهی مهم نیست که والدین چه کاری انجام داده اند در حقیقت رفتارشان سبب اوج گیری رقابت میان خواهر و برادرها شده است.

در این میان والدین نقش مهمی در تربیت و حل بحران رقابت بین فرزندان بازی می کنند. والدین باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا بین فرزندان تفاوت و تبعیضی قائل نشده و هیچ گاه آن ها را با هم مقایسه نکنند و از جملات تحقیر کننده بپرهیزند. چرا که این امر سبب از بین بردن اصول صحیح رابطه خواهر و برادری می شود.

مدیریت رابطه خواهر و برادری

والدین باید اجازه داده هر یک از بچه ها مطابق شخصیت خود رفتار نمایند و از برچسب زدن به فرزند دوری کنند. آن ها باید پذیرا باشند که فرزندان در میزان توانایی و علایق متفاوت بوده و از موفقیت های هر یک از آن ها لذت برده و وی را مورد تشویق قرار داده و بقیه را تحقیر یا سرزنش نکنند و با آسیب های ناشی از فرق گذاشتن بین فرزندان آگاه باشند.

پدر و مادر باید بچه ها را برای همکاری تربیت نموده نه رقابت و به آن ها روش های مثبت جلب توجه را بیاموزند. به آنها یاد دهند که چطور برای بازی به خواهر و برادر نزدیک شده و اسباب بازی ها را با آن ها تقسیم کنند و به آن ها احترام بگذارند. در حقیقت اگر فرزندها تجربه های خوبی کنار هم داشته باشند، در هنگام بروز مشاجره یا تنش بهتر عمل می کنند.

والدین باید تلاش نموده تا فرزندان عشق و علاقه به یکدیگر را فرا گیرند و وقتی فرزندان به هم کمک می کنند، آن ها را تشویق کرده از آن ها قدردانی نمایند. به یاد داشته باشید تاثیر تشویق کودکان زیاد بوده و سبب ایجاد انگیزه می گردد. سعی کنید بازی های گروهی ترتیب داده تا کودکان حس محبت و همکاری برای موفقیت را فرا بگیرند.

از دیگر اصول رابطه خواهر برادری توصیه شده توسط روانشناسان به والدین این است که وقتی با رقابت بین خواهر یا برادر روبرو می شوند، بدون سرزنش یا دعوا کردن آنها، سعی نموده تا مهارت های همدلی را به فرزند آموخته و به دنبال راهکارهایی برای موفقیت آنها باشند.

رابطه خواهر و برادری و رشد اجتماعی

نه تنها والدین بلکه رابطه خواهر و برادرها نیز تاثیر عمده ای بر رشد اجتماعی فرزند دارند. محققین تلاش نموده که تاثیر عواملی مانند ترتیب تولد، تعداد خواهر و برادرها در خانواده، جنس وسن آن ها را روی رشد اجتماعی کودکان بررسی نمایند. مشخص شد که اصول رابطه خواهر و برادری از برخی جنبه ها بی همتا بوده و تفاوت زیادی با اصول روابط کودک با والدین یا همسالانش دارد.

هر چند خواهر و برادر ها از نظر سنی یکسان نیستند ولی به یکدیگر نزدیک بوده و علایق آن ها غالبا با علایق پدر و مادر متفاوت است. و دیدگاه و دلبستگی های مختلفی به زندگی دارند. گاه خواهر و برادرها آنچنان تاثیر شایانی روی هم دارند که تا دوره بزرگسالی نیز ادامه یافته و به حفظ روابط نزدیک آنها در سراسر عمر ختم می شود.

در مواردی نیز این روابط از همان ابتدا مشکل ساز بوده و پدر و مادرها نمی دانند چطور باید دو یا چند فرزند را در خانواده ای واحد مدیریت نمایند. باید اشاره کرد تک فرزند بودن یا فرزند چندم خانواده بودن تفاوت هایی را ایجاد می کند. نقش ترتیب تولد در شخصیت بچه ها تاثیر به سزایی دارد.

پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد فرزند اول بر سایر فرزندان خانواده مزایایی دارد. به طور مثال ازنظر آماری در بین دانشجویان مدارس عالی بیشتر نمایان بوده و قابل ذکر است ۵۲ درصد از روسای جمهور ایالات متحده امریکا فرزند اول و ارشد خانواده می باشند.

این تحقیقات درباره اصول رابطه خواهر و برادری نشان از آن دارد که والدین به فرزند اول اهمیت بیشتری می دهند زیرا هنوز رقیب دیگری نیست و تا هنگامی که فرزند دوم متولد نشده می توانند همه توجه و علاقه شان را به فرزند اول معطوف نمایند. از این رو خواهر یا برادر ارشد معمولا محیط فکری غنی تری دارند. همچنین در این پژوهش ها مشخص شده که فرزندان بزرگتر و ارشد؛ اجتماعی تر و مهربان تر بوده و بیشتر از دیگر فرزندان خانواده پیشرفت خواهند کرد.

البته باید اذعان داشت کوچکترین فرزند خانواده هم، چون از همه کوچکتر می باشد معمولا توجه ویژه ای از سوی پدر و مادر دریافت می کند. حتی این توجه به فرزند آخر از سوی خواهر و برادر بزرگتر نیز صورت می گیرد. به این ترتیب هر چه رابطه خواهر و برادری عمق و صمیمیت بیشتری پیدا کند، بر رشد اجتماعی آن ها نیز تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

در پایان به منظور کسب اطلاعات در رابطه با ویژگی های فرزند اول و ویژگی های فرزند آخر می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *