دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بحران وجودی چیست و راه غلبه بر آن چگونه است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

شناخت بحران های فردی می تواند راهی برای درمان بحران وجودی باشد از این رو باید شناخت آن و ویژگی هایش را جدی گرفت تا بتوان در زمان مناسب برای درمانش اقدام نمود.

بحران های وجودی که گاها ممکن است شما آن ها را به عنوان اضطراب شناخته باشید منجر به این می شوند که فرد احساس کند زندگی بیهوده است و هیچ نتیجه ای در انتها نخواهد داشت. در واقع این مشکل در بسیاری از موارد می تواند منجر به افسردگی فرد شده ولی این مورد با اضطراب های وجودی دارای یک سری تفاوت های بسیار جزئی می باشند با این حال هر دو دارای نگرانی های یکسانی می باشند. در ادامه ای مشکل را برایتان بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی به شما خواهیم داد تا بتوانید این بحران را شناخته و برای درمانش اقدام نمایید.

بحران وجودی

بحران وجودی و راه های شناخت آن

بحران وجودی نوعی اضطراب می باشد و می تواند منجر به اختلالاتی در زندگی فرد گردد. این بحران ها معمولا گذرا می باشند و زمانی رخ می دهند که فرد می خواهد از یک مرحله از زندگی خود وارد مرحله دیگری از زندگی شود. این مشکل زمانی بیشتر خواهد شد که فرد به سختی خود را با شرایط جدیدش تطبیق می دهد و گاها احساس می کند که امنیت خود را از دست داده است و این مشکل در یک سری از افراد بیشتر خواهد بود و به خصوص در سنین جوانی افراد بیشتری دچار این مشکل خواهند شد.

اگزیستانسیالیسم  یا همان هستی گرایی یکی از اصطلاحاتی می باشد که بیشتر فیلسوفان آن را برای در نظر گرفتن اعمال و باورهای فرد بیان می کنند و اعتقاد دارند که هر فردی مسئول زندگی خود بوده و باید هدف خود را از این موضوع بیابد در غیر این صورت امکان ندارد بتواند از دیگران برای این کار کمک گرفته و موفق گردد. اگزیستانسیالیسم  یکی از واژه هایی می باشد که در قرن ۱۹ ام میلادی بیان شد و اولین فیلسوف اگزیستانسیالیست سورن کی برکگور در دانمارک بود و نظریه های این مکتب را پایه گذاری نمود.

در این مکتب برخلاف پوچ گرایان که اعتقاد دارند زندگی هیچ معنایی ندارد بیان شد که انسان خودش باید معنای زندگی خود را بسازد و این مکتب دارای هفت موضوع کلیدی می باشد و این هفت موضوع شامل فلسفه به عنوان یک روش زندگی، اصالت، آزادی، وضعیت، وجود، بی معنا بودن جهان و اثر اطرافیان می باشد.

کنار آمدن با بحران های وجودی

  •  آرون گروپس

نشانه های این نوع اضطراب

این اضطراب های وجودی می تواند با نشانه هایی همراه باشد. در واقع شناخت این نشانه ها بسیار مهم می باشد از این رو بهتر است با دقت بیشتری آن ها را مطالعه کنید تا بتوانید فردی که دچار این مشکل شده است را سریع تر شناسایی کرده و برای درمانش اقدام کنید و یا او را وادار کنید تا به درمان برود. نشانه های افرادی که دارای این مشکل هستند عبارت است از :

  • اضطراب شدید
  • افسردگی مزمن
  • احساس بی قراری
  • گوشه گیر شدن
  • کمبود انگیزه و انرژی
  • نگرانی های زیاد
  • افکار وسواس گونه

افراد مستعد این مشکل

یک سری از افراد هستند که بیشتر از سایرین درگیر این مشکل می شوند با این حال بهتر است این افراد و شرایطی که ممکن است داشته باشند را بهتر بشناسید. شناخت این موقعیت ها کمک می کند تا افرادی که درگیر این بحران هستند را راحت تر شناسایی نمایید. این موقعیت ها و شرایطی که افراد را مستعد این بحران می کند عبارت است از :

  • تغییر دادن شغل
  • مرگ نزدیکان
  • تشخیص بیماری های سخت و نگران کننده
  • وارد شدن به یک سن خاص
  • تجربه ای آسیب زا
  • صاحب فرزند شدن
  • ازدواج
  • طلاق
  • اختلال های اضطرابی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • داشتن سابقه افسردگی
  • تنهایی در یک سن خاص
  • اختلال وسواس اجباری

بحران وجودی

علت بحران های درونی

بحران های وجودی از مهم ترین بحران ها هستند و اگر درمان نشوند امکان دارد مشکلاتی برای فرد ایجاد کند. علت هایی برای این بحران ها وجود دارد که عبارت اند از :

  • داشتن احساسات سرکوب شده
  • داشتن احساس ندامت و پشیمانی
  • داشتن انتخاب های برآورده نشده
  • بلاتکلیفی در مورد آینده

نکته : در نظر داشته باشید که این احساس ها طبیعی می باشند و بسیار سالم اند با این حال اگر آن ها بیش از حد زندگی را تحت تاثیر قرار داده و استرس بی شماری به فرد وارد نماید امکان آسیب های جدی را فراهم می کند و آسیب زا خواهند شد.

نمونه هایی از این بحران

برای این که این بحران را بهتر بشناسید نمونه های بسیار شایع ان را برایتان بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی بسیار مفید در مورد این بحران در شرایط متفاوت به شما می دهیم.

معنی زندگی

در زمان هایی که با این اضطراب ها درگیر می شوید احتمال این که این سوال برایتان ایجاد شود که معنی زندگی چیست ایجاد خواهد شد. در نظر داشته باشید که هر چه در مسیر زندگی پیش می روید امکان دارد در معنای یک سری از مفاهیم دچار شک و تردید شوید و با خود معنای زندگی را زیر سئوال خواهید برد.

یکی از روزنامه نگار ها و نویسنده های فرانسوی به نام آلبر کامو در این مورد اینچنین استدلال می کند که توانایی اشتیاق داشتن به چیزی نشان دهنده قدر دانستن خود زندگی می باشد و اگر بتوان طوری زندگی کرد که رو پایان آن تمرکز نداشته باشید زندگی بهتر و کامل تری را خواهید داشت و می توانید با شور و اشتیاق بیشتری زندگی خود را ادامه دهید. این مورد با ذهن آگاهی که در پزشکی می باشد بسیار متفاوت می باشد و اگزیستانسیالیست ها دقیقا نقطه ای مقابل روانشناسان قرار دارند و اضطراب را چیزی می دانند که نمی شود از آن اجتناب کرد و باید آن را پذیرفت و جنبه های مثبتی از زندگی را با استفاده از آن ها ساخت و این مورد در حالی می باشد که روانشناسان اضطراب را نوعی بیماری می دانند که باید درمان و کنترل شود.

کنار آمدن با بحران ها و نوشتن آن ها

ترس و مسئولیت

اگزیستانسیالیسم ها تاکید دارند که همه افراد  در انتخاب های خود آزاد می باشند و این آزادی می تواند مسئولیت هایی را نیز به همراه داشته باشد با این حال می توان گفت نتیجه نهایی و سرنوشت نهایی همه مرگ می باشد. در واقع اگر شما این مورد را بی معنا تلقی نمایید امکان این که اضطراب تمام شما را فرا بگیرد بسیار زیاد می باشد ولی تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چقدر برای یک تصمیم گیری فکر کردید و ترس از اشتباه بودنش داشتید؟ همین ترس از اشتباه بودن می تواند نشانه ای از این باشد که اضطراب نوعی آزادی می باشد و با بحران های وجودی متفاوت می باشد.

افرادی که در این مکتب کار می کنند بر این باور اند که هیچ مسیر مشخص و معینی  وجود ندارد و فردی در این یمان به راهنمایی ما کمک نخواهد کرد و هر فردی برای درست و غلط بودن کارش باید در خودش معنای زندگی ایجاد نماید. در بسیاری از مواقع افراد مسئولیت کارهای بزرگ را قبول نمی کنند و با پس کشیدن و شانه خالی کردن از پس این مسئولیت ها سعی می کنند خود را از قرار گیری در معرض بحران های درونی حفظ نمایند.

آغاز مرحله جدید در زندگی

بسیاری از افراد هستند که وارد مرحله های جدیدی از زندگی خود می شوند و این تغییر مراحل می تواند منجر به ایجاد چنین بحران هایی گردد. در واقع زمانی که از کودکی به بزرگسالی و از بزرگسالی به سالمندی وارد شوید این بحران ها را بیشتر از هر زمان دیگری احساس خواهید کرد. رویدادهای بسیار مهم در زندگی مانند شغل های جدید، تغییر دادن شغل، ازدواج، طلاق و بچه دار شدن  و یا حتی همان بازنشستگی نیز بحران هایی را برای فرد ایجاد می کنند و زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهند.

اضطراب وجودی چیست؟

بیماری و مرگ

بیماری نیز می تواند استرس و اضطراب هایی را در فرد ایجاد کند زیرا احتمال فرار رسیدن مرگ با بیماری ها وجود دارد از این رو فرد دچار بحران می شود. از دست دادن عزیزان نیز می تواند منجر به ایجاد مشکلات اضطرابی گردد.

بی ایمان شدن

از دیگر مواردی که می تواند منجر به ایجاد اضطراب های وجودی شود بی ایمانی است. این مورد در بسیاری از موارد در افراد مذهبی رخ می دهد و فرد گاها به وجود خداوند شک می کند و استرس و اضطراب هایی در او شکل می گیرد که می تواند مشکلاتی برایش ایجاد کند و او را از ادامه داد راهش بدون استرس باز دارد.

اصالت

از دیگر بحران های وجودی می توان به اصالت اشاره کرد. در نظر داشته باشید که این بحران ها می تواند شما را به سمتی سوق دهد که بروید و اصالت هستی را بجویید و این مورد منجر به ایجاد یک سری از استرس هایی در شما خواهد شد و بحران هایی را ایجاد می کند. این مشکل می تواند شما را به جایی برساند که دیگر مشکلات کوچک روزمره شما را نگران نکند و تمامی افکارتان با مسائل بزرگ تری رو به رو خواهد شد  و احساس اضطراب شما با توجه به این مورد به شدت زیاد می شود.

اظراب وجودی و مشکلات آن

غلبه بر بحران های وجودی

روش هایی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها بر این بحران ها و مشکلاتی که برایتان ایجاد می شود مقابله کنید و آن ها را تا حدودی در زندگی خود کمرنگ تر نمایید. ساده ترین کاری که در این زمینه می توانید انجام دهید صحبت کردن با عزیزان و پی بردن به اهمیت این مسائل می باشد و زمانی که شما متوجه شوید که بی مورد آن ها را بزرگ جلوه داده اید می توانید از این استرس ها و بحران ها کاسته و زندگی بهتری را تجربه نمایید.

هرچند که این مورد از اضطراب ها نوعی از استرس های بیمار گونه نمی باشند و بیشتر اجتناب نا پذیر اند با این حال باید سعی کنید راهی برای پذیرش آن ها بیابید و سعی کنید آن ها را همانطور که هست بپذیرید. در واقع برای پذیرش این موارد هم راه های سودمند وجود دارد و هم راه های بی فایده هستند که می توانید از هر کدام از آن ها استفاده نمایید ولی اگر بتوانید روش های سودمند را امتحان نمایید می توانید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

جالب است بدانید که این مورد می تواند برای شما تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد و منجر به این شود که شما هدف های خود را زیر سوال ببرید و سعی کنید درست ترین راه را برای رسید به آن ها انتخاب نمایید.

چط.ر به اضطراب های وجودی کنار بیاییم؟

نوشتن در مورد بحران ها

ساده ترین روشی که برای مقابله با این مدل از بحران ها وجود دارد نوشتن در موردشان می باشد. این نوشتن ها می تواند انگیزه ای برای شما باشد تا بتوانید زندگی خود را مدیریت کرده و ان را به سمت و سویی درست سوق دهد. برای شروع کار می توانید روی یک کاغذ در مورد بحران ها نوشته و سعی کنید جوابی درست و منطقی به آن ها بدهید.

کمک گرفتن

راه دیگری که برای مقابله با این اضطراب ها وجودی دارد کمک گرفتن از اطرافیان و نزدیکانی کمی باشد که مورد اعتماد شما اند. صحبت کردن با افرادی که آن ها را دوست دارید می تواند دیدگاه شما را نسبت به یک سری از مسائل متفاوت تر کرده و تاثیر مثبتی بر روی زندگی شما خواهد گذاشت. این کار همچنین می تواند به شما کمک کند تا هدفی برای خود و زندگی تان انتخاب کرده و این کار را به درستی انجام دهید.

مراقبه کردن

مدیتیشن و مراقبه می تواند به آرام تر شدن ذهن و آرام شدن استرس ها و اضطراب های وجودی کمک بسیار زیادی بکند از این رو بهتر است سعی کنید با استفاده از این روش ها ذهن خود را آزاد کرده و افکار منفی خود را جایگزین افکار بد کنید و سعی کنید به افکار بد خود اجازه پیشروی ندهید.

بحران وجودی

درمان این بحران

برای درمان اضطراب وجودی روش خاصی وجود ندارد و شما می توانید تنها از روش های خاصی برای کنترل آن کمک بگیرید در غیر این صورت نمی توانید این اضطراب را به خوبی پشت سر گذاشته و زندگی بهتری داشته باشید. از درمان های کمک کننده به این مشکل می توان به درمان شناختی رفتاری و یا CBT اشاره کرد. این درمان با کمک یک روانشناس انجام می شود و می تواند مشکلات بسیاری را رفع نماید.

داروها نیز در درمان این اضطراب ها بسیار موثر می باشند و استفاده از داروها می تواند منجر به ایجاد وابستگی شدید در فرد شده از این رو کافی است تا زیر نظر متخصص از آن ها استفاده شود.

از دیگر درمان هایی که در این زمینه به شما کمک می کند بالا بردن اعتماد به نفس فردی می باشد. اگر این کار را انجام دهید به خودباوری بالایی خواهید رسید و می توانید در برابر مشکلات راحت تر واکنش نشان داده و زندگی بهتری داشته باشید زیرا تطبیق دادن خود با محیط نیز می تواند روشی بسیار خوب برای درمان بسیاری از مشکلات اضطرابی باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *