دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص ماهی هوکی و نحوه بهره مندی از ارزش غذایی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

ماهی هوکی برای افرادی که نمی توانند گوشت قرمز استفاده کنند، گزینه بسیار خوبی می باشد. در این مطلب با خواص ماهی هوکی آشنا می شوید.

ممکن است برخی افراد به گوشت قرمز حساسیت داشته باشند یا تمایل چندانی به مصرف گوشت قرمز نداشته باشند. از این رو مصرف ماهی هوکی می تواند یک جایگزین بسیار خوب برای گوشت قرمز باشد. این مطلب به خواص ماهی هوکی می پردازد.

آشنایی با خواص ماهی هوکی

زیستگاه ماهی هوکی در اعماق ۱۰ تا هزار متری دریاهای نیوزیلند و استرالیا می باشد. این ماهی به خانواده هوک تعلق داشته و به آن ماهی شلاقی نیز گفته می شود. ماهی هوکی گوشت سفیدی دارد و برای افرادی که به گوشت قرمز حساسیت داشته یا تمایلی به مصرف گوشت قرمز ندارند می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

این ماهی به همان اندازه و بلکه بیشتر پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می نماید. گوشت ماهی هوکی کم چرب است و نسبت به سایر ماهی ها ارزش غذایی بالاتری دارد. به این ترتیب برای افرادی که در حال رژیم بوده یا رژیم سختی دارند مناسب است. می توان این ماهی را به راحتی سرخ کرد و گوشت نرم و لذیذش به ذائقه بیشتر افراد سازگار است.

می توانید چند حبه سیر را هنگام سرخ کردن ماهی هوکی استفاده کرده تا طعمش را لذیذتر نماید. یا به آرد سوخاری، نمک و فلفل آغشته نموده و داخل ماهیتابه سرخ نمایید. پیش از آن نیز روغن زیتون زده تا خشک شده و بعد به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید با حرارت ملایم سرخ شود. این ماهی همراه با سبزیجات، سالاد و پوره سیب زمینی سرو می گردد. در ادامه به معرفی و سپس خواص ماهی هوکی می پردازیم.

ماهی هوکی

در توصیف ظاهر ماهی هوکی باید گفت که این ماهی خوشمزه دارای چشم هایی بزرگ و درست و بدنی باریک و لاغر می باشد که رنگ بدنش، سبز کم رنگ تا آبی و شکم ماهی نیز نقره ای و رنگ باله ها تیره تر است. ماهی هوکی دندان های تیز و دهان بزرگی داشته و جزو ماهی های گوشتخوار طبقه بندی شده است.

  •  آرون گروپس

ماهی هوکی خوشمزه و ارزان قیمت بوده و به خاطر داشتن خواص و ویژگی های متعدد در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این ماهی گوشتخوار با استفاده از دندان های تیز و بزرگ خود به شکار پرداخته و گوشت لذیذ و ملایمی دارد که حتی در ساندویچ های مک دونالد نیز مورد استفاده واقع می شود.

خاستگاه اصلی ماهی هوکی همانطور که پیشتر نیز اشاره شد اعماق دریاهای جنوبی نیوزیلند است و باید گفت نیوزیلند یکی از قطب های مهم ماهیگیری در دنیا محسوب می شود. ماهی هوکی در سواحل جنوب نیوزیلند به وفور یافت می شود و دارای امگا ۳ بالایی می باشد.

ناگفته نماند ماهی هوکی یکی از ماهی های با کیفیت جنوب کشور، مازندران و تهران نیز است. فواید و خواص این ماهی برای سلامتی فراوان بوده و یکی از مزیت های هوکی بسیار خوشمزه و خوش طعم این است که فاقد استخوان است. می توان این ماهی را به عنوان فیله در غذا به کار برد.

جالب است بدانید که ظاهر ماهی اشتها برانگیز بوده و هر ذائقه ای را به سمت خود جلب می کند. گوشی هوکی نرم و سفید بوده و حاوی پروتئین بالایی هم هست. این ماهی پرطرفدار بوده و فروش بالایی دارد و می توان گفت در بازارهای تجاری با قیمت استثنایی فروخته می شود.

شایان ذکر است ماهی هوکی در اقتصاد نیوزیلند که قطب ماهیگیری دنیا محسوب می شود، نقش پر رنگی دارد. گوشت خوشمزه و خوش طعم آن هر سلیقه ای را به سوی خود جلب می کند. جالب است بدانید که یکی از شرکت های غذایی مشهور دنیا، از ماهی هوکی در منو غذایی خود بهره می گرد و جزو یکی از خریدهای اصلی این شرکت هم محسوب می شود.

این ماهی به خاطر داشتن ظاهر اشتها آور، گوشت لطیف، سفید و مرطوب افراد زیادی را ترغیب می کند تا همانند مصرف گوشت مرغ از هوکی نیز استفاده نمایند. همچنین اگر می خواهید ماهی هوکی تازه خریداری کنید یک نشانه آن داشتن باله سراسری و چشمان درست است که به راحتی قابل شناسایی بوده و از نشانه های دیگر می توان به رنگ سبز کم رنگ تا آبی ؛شکم نقره ای رنگ و داشتن باله های تیره اشاره کرد.

طریقه استفاده از ماهی هوکی

همانطور که اشاره شد ماهی هوکی طرفداران زیادی دارد و می توان آن را به صورت گریل، سرخ شده، بخارپز و … مورد استفاده قرار داد. در صورتی که مایل به استفاده از ماهی هوکی هستید بهتر است برای پخت آن از فر استفاده کنید زیرا هم ماهی را نرم و آبدار نگه می دارد و هم این که چربی کمتری به خود می گیرد.

از این رو بعد از تمیز کردن ماهی و مزه دار کردن آن، فر را روشن کرده تا گرم شود بعد دو طرف ماهی را با فلفل سیاه و ادویه های دلخواه آغشته کرده سپس مقداری کره روی تکه ماهی قرار داده و با فویل بپیچید. قبل از آن فویل را چرب و یک پیاز حلقه ای کف آن قرار دهید.

قابل ذکر است بیشتر افراد به دلیل جدا کردن فلس و تیغه های ماهی تمایل زیادی به خوردن آن ندارند در حالی که ماهی هوکی مانند ماهی سالمون فاقد استخوان یا فلس بوده و خوردن آن ها نسبت به دیگر ماهی ها ساده تر می باشد. گوشت از پوست در ماهی هوکی به راحتی جدا شده و تکه تکه کردن آن نیز به خاطر نبود استخوان آسان می باشد. از این رو می توان از هوکی به عنوان فیله در بیشتر غذاها استفاده کرد.

ماهی هوکی چه فوایدی دارد؟

ماهی هوکی دارای پروتئین، آهن، امگا ۳، کلسیم، فسفر، پتاسیم و همه ویتامین های گروه ب، است. و از جمله ماهی هایی است که هنگام تمیز کردن، پوست آن به سادگی جدا می شود. در این بخش به خواص ماهی هوکی مانند مفید برای سیستم عصبی، شادابی و طراوت پوست، جلوگیری از کم خونی، سلامت جسم و ذهن جنین در شکم مادر و نوزاد شیرخوار اشاره می شود.

از سایر خواص ماهی هوکی می توان موارد زیر را نام برد:

رشد و سلامت استخوان ها

ماهی هوکی برای کودکان فایده زیادی دارد زیرا به رشد استخوان آن ها کمک زیادی می کند. همچنین این ماهی امگا ۳ فراوانی دارد که برای سلامتی نقش مهمی دارد. همچنین در پژوهش های که بر روی ماهی هوکی صورت گرفت مشخص شد که بر جلوگیری از ابتلای کودکان به آسم نیز تاثیر دارد. از این رو این ماهی هم غذای کاملی برای رشد کودک محسوب می شود  و هم در سلامت عمومی بدن نقش دارد.

تامین پروتئین مورد نیاز بدن

ماهی هوکی سرشار از ویتامین و پروتئین هایی است که نیاز روزانه بدن را تامین می کند و در تنظیم سلول های عصبی نیز تاثیر مفیدی دارد. میزان پروتئین موجود در هوکی ۱۵ گرم در هر صد گرم است. ضمنا چربی این ماهی نیز مشابه چربی های گیاهی سالم بوده که امگا۳ نام دارد. هوکی با داشتن یک گرم چربی، ۳۲ میلی گرم کلسترول در هر گرم حدود ۶۹ کیلوکالری به همراه دارد.

آرامش اعصاب

ماهی هوکی حاوی ویتامین های گروه ب می باشد که این ویتامین به تنظیم سلول های عصبی مغز پرداخته و تاثیر مهمی روی آرامش اعصاب و روان دارد.

بهبود دستگاه گوارش

همانطور که اشاره شد ماهی هوکی سرشار از پروتئین می باشد. این پروتئین زودهضم بوده و به راحتی در سیستم گوارش بدن هضم و جذب می شود. پروتئین این ماهی طوری است که اگر ۱۵ گرم از این ماهی مصرف شود، حدود ۱۰۰ گرم پروتئین به بدن می رسد. چربی ماهی نیز زود جذب بوده و مشابه چربی های گیاهی است.

نشاط و شادابی

گزارش ها حاکی از آن است مصرف ماهی هوکی سبب نشاط و شادابی انسان می گردد. زیرا سبب بهبود عملکرد مغز شده و برای افرادی که از افسردگی رنج می برند، خوردن این ماهی سودمند است. همچنین اگر می خواهید پوست شادابی داشته باشد مصرف این ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. پروتئین های این ماهی خواص زیادی داشته و برای زنان باردار و شیرده سودمند است و سبب رشد ذهنی و جسمی جنین می گردد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

همانطور که اشاره شد ماهی هوکی سرشار از امگا ۳، ویتامین ها و پروتئین است. از این رو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. در پژوهش ها به این نتیجه رسیده اند افرادی که مرتبا در رژیم غذایی خود ماهی استفاده می کنند، کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند.

البته باید در انتخاب نوع ماهی دقت کنید زیرا برخی ماهی ها دارای جیوه زیادی هستند که برخلاف امگا ۳ عمل نموده و اثر سو بر مغز می گذارند.

جلوگیری از زوال عقل

ماهی هوکی می تواند با ازدیاد فعالیت قشر خاکستری مغز مانع از زوال و پیری آن شود. که این موضوع در طی پژوهش هایی به اثبات رسیده است. افراد پیری که در طی عمرشان از این ماهی خوشمزه زیاد استفاده کرده اند، مغزشان به ندرت دچار زوال عقل شده است و در کل عملکرد بهتری دارند.

کاهش افسردگی

باید اشاره کرد امگا ۳ علاوه بر بهبود مغز در کاهش افسردگی تاثیر زیادی دارد و همانطور که اشاره شد ماهی هوکی سرشار از امگا ۳ می باشد. از این رو برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی و درمان آن حتما ماهی هوکی مصرف نمایید.

تقویت سیستم ایمنی

ماهی هوکی همانند ماهی قزل آلا یک منبع خوب برای تامین ویتامین دی بدن می باشد. این ویتامین از اساسی ترین ویتامین های مورد نیاز بدن بوده زیرا در جذب کلسیم و تقویت سیستم ایمنی نقش شایانی ایفا می کند. به این ترتیب با مصرف ماهی هوکی می توان سیستم ایمنی را تقویت کرد.

بهبود دیابت نوع یک

وقتی سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود به بافت های سالم حمله کرده و بیماری ایجاد می شود که به آن بیماری خود ایمنی اطلاق می شود. اشاره شده که ماهیان هوکی در بهبود و سرکوب دیابت نوع یک که به دلیل این بیماری ایجاد می شود، نقش شایانی دارند.

پیشگیری از بیماری لکه زرد

مصرف ماهی هوکی می تواند از بروز بیماری لکه زرد که یک بیماری مرتبط با بینایی در دوران میان سالی می باشد، پیشگیری کند و با مصرف این ماهی خانم ها تا ۴۲ درصد و مردها تا ۵۳ درصد از ابتلا به این بیماری ایمن می گردند.

بهبود کیفیت خواب

یکی از عوارض کمبود ویتامین دی، کاهش کیفیت خواب می باشد. در پژوهش های صورت گرفته روی ۹۵ مرد میان سال به این نتیجه رسیدند که مصرف سه بار در هفته ماهی هوکی سبب شده ویتامین دی تقلیل یافته جبران شده و کیفیت خواب بهبود یابد. این ماهی پخت راحتی دارد و محبوب سرآشپزهای زیادی در دنیا می باشد. زیرا در تایم کوتاهی مغز پخت شده و آماده سرو می باشد.

سخن پایانی

شایان ذکر است شرکت مک دونالد از ماهی هوکی برای تهیه ساندویچ فیله ماهی معروف و خوشمزه اش بهره می گیرد. از این رو اگر می خواهید کودک خود را به خوردن ماهی علاقمند کنید، می توانید ماهی هوکی یا سوف را انتخاب کنید که فاقد تیغه و استخوان بوده و فقط به صورت فیله هستند. همچنین پخت راحتی داشته و بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

به این ترتیب این ماهی برای کودکان مناسب بوده و مصرف آن لذت بخش است. در هنگام خرید ماهی دقت کنید که خیلی ریز نباشد و البته بسیار درشت هم نباشد. باید اشاره کرد ماهی های دریایی نسبت به نوع پرورشی املاح بیشتر و جیوه بیشتری دارند. ماهی هوکی علیرغم طعم لذیذی که دارد بدون بو و یا کم بو است و می توان به روش های گوناگونی از جمله سوخاری، تنوری، کبابی، بخارپز، سرخ کردن یا شکم پر مورد استفاده قرار دارد.

ناگفته نماند طول عمر ماهی ها و اندازه شان، تعیین کننده سطح جیوه موجود در آن ها است. از این رو هر اندازه زنجیره غذایی ماهی بالاتر باشد، غلظت جیوه آن بیشتر می باشد. ولی در کل ماهی های هوکی در سطح پایین تر زنجیره غذایی قرار داشته و نسبت جیوه کمتری دارند. به این ترتیب سلامت بیشتری را به همراه می آورند.

در پایان از همراهی شما با این مطلب از آرگا سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل  برای آشنایی با خواص ماهی کپور و خواص ماهی شیر روی لینک های مزبور کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *