دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دلیل زرد شدن پوست

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

دلیل زرد شدن پوست می تواند مشکلاتی جدی باشد از این رو اگر این مشکل را دارید بهتر است اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید برای درمانش راحت تر اقدام نمایید.

زرد شدن پوست یکی از نشانه های بیماری می باشد و بهتر است با این نشانه ها آشنا باشید. در واقع این نشانه می تواند خبر از یک بیماری جدی را بدهد و در ادامه قرار است شما را با دلیل زرد شدن پوست آشنا کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما بدهیم تا بتوانید بیماری های متفاوتی که ممکن لاست با آن ها درگیر شده باشید را بررسی کنید و بتوانید در صورت نیاز درمان های لازم را انجام دهید.

دلیل زرد شدن پوست

دلیل زرد شدن پوست و شایع ترین آن ها

زردی پوست بیشتر به دلیل بروز بیماری یرقان می باشد و زمانی رخ می دهد که بیلی روبین بسیار زیادی وارد خون شود. در واقع بیلی روبین یکی از موادی می باشد که از صفرا ترشح می گردد و رنگ زردی دارد و در اثر شکستن و آسیب دیدن گلبول های قرمز ایجاد می شود. جمع شدن این ماده در بدن می تواند منجر به زرد شدن پوست و چشم ها و حتی مخاط گردد.

زردی معمولا زمانی ایجاد می شود که بدن نتواند گلبول های قرمز را شناسایی نماید و با جریان خون به کبد منتقل می شود. در کبد برای دفع شدن آماده می شود و معمولا به صورت مدفوع دفع می گردد. علل های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به هپاتیت، انسداد مجاری صفراوی، سرطان ها و سنگ های صفرا اشاره کرد. با این حال تاکید می کنیم که با مشاهده زردی پوست باید پزشک خود را در جریان قرار دهید در غیر این صورت امکان بروز مشکلات بد تری نیز برای شما وجود دارد.

البته این ها تنها مواردی نیستند که می توانند منجر به زردی شدن پوست شوند و دلایل دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد که آن ها را در ادامه برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی کامل در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید این بیماری را در مراحل ابتدایی درمان نمایید.

چرا پوست زرد می شود؟

  •  آرون گروپس

عارضه داروها

یک سری از داروها هستند که می توانند عوارضی را ایجاد کنند. از این داروها باید زیر نظر متخصص استفاده کنید در غیر این صورت امکان بروز مشکلات جدی تری در بدن می شوند. داروهایی که می توانند این مشکلات را ایجاد کنند عبارتند از:

  • استامینوفن
  • داروهای ضد التهابی و غیراستروئیدی
  • آمپودارون
  • ایزونیازید
  • استروئیدهای آنابولیک
  • آموکسی سیلین

پوست زرد ژنتیکی

در شرایط بسیار نادری ممکن است پوست فرد زرد شود و این زردی پوست را به نام هیپر بیلی روبینمی می شناسند و با اختلالات شدید بیلی روبینی همراه می باشد.

سندرم ژیلبرت

از دیگر مواردی که می تواند منجر به ایجاد زردی پوست شود سندرم ژیلبرت می باشد. این سندرم در آمریکا حدودا ۳ الی ۷ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط نیز منجر به افزایش بیلی روبین در خون خواهد شد و معمولا خفیف می باشد با این حال احتمال بروز این مشکل به صورت شدید نیز وجود دارد.

سندرم کریگلر نجار

این سندروم غیر آمیخته ژنتیکی می باشد و بسیار جدی خواهد بود. این نوع سندرم بسیار کم تر از سندرم ژیلبرت در افراد یافت می شود و در اثر جهش های ژنتیکی رخ می دهد. از هر یک میلیون نوزادی که متولد می شود یک نوزاد به این بیماری مبتلا خواهد بود و مشخصه اصلی این سندرم وجود مقادیر بسیار زیاد بیلی روبین در خون می باشد و این میزان می تواند تهدید کننده جان نوزاد باشد. این سندرم در دو نوع وجود دارد و نوع یک آن بسیار شدید و مرگ آور می باشد در حالی که نوع دوم آن شدت بسیار کم تری دارد.

تاثیر ژنتیک بر زردی پوست

اختلال های ژنتیکی

یک سری از اختلال های ژنتیکی هستند که می توانند منجر به شکسته تر شدن گلبول های قرمز شده و زردی را ایجاد کنند. در واقع این مشکلات ممکن است برای هر نوزادی که دارای اختلال های ژنتیکی می باشد ایجاد شده باشد از این رو بهتر اگر این مشکل را در نوزاد خود مشاهده کردید سریعا پزشک را از این موضوع با خبر کنید.

مشکلات قلبی و عروقی

زرد شدن پوست در هر سنی می تواند نشانه ای از بیماری های قلبی و عروقی باشد از این رو بهتر است این مشکل را جدی بگیرید. اگر بیماری های قلبی مادرزادی دارید در خطر بیشتری برای ابتلا به سنگ های صفرا می باشید و مشخصه اصلی سنگ صفرا زردی پوست می باشد زیرا این بیماری می تواند میزان بیلی روبین زرد رنگ را در خون افزایش دهد.

سبک زندگی نا درست

در برخی از شرایط افراد دارای سبک زندگی نا درستی می باشند و این مورد به تنهایی می تواند منجر به افزایش خطر در سلامت شده و به کبد آسیب های جبران ناپذیری وارد نماید. التهاب کبد و پانکراس نیز می تواند از اصلی ترین دلایل زردی پوست باشد و اگر الکل مصرف می کنید باید منتظر چنین مشکلاتی در بدن خود باشید.

دلیل زرد شدن پوست

مقادیر بالای ویتامین A

ویتامین ها اگر به اندازه باشند برای بدن ضروری اند و در غیر این صورت می توانند مضراتی برای بدن به همراه داشته باشند. ویتامین های محلول در چربی بیشتر از ویتامین های دیگر برای بدن خطرناک اند و باید به اندازه مصرف شوند در غیر این صورت مشکلاتی برای فرد ایجاد خواهند کرد.

استفاده مقادیر بسیار زیاد از ویتامین A می تواند به کبد آسیب برساند در عین حال استفاده درست و مناسب از این ویتامین می تواند برای سلامت چشم ها و استخوان ها مفید باشد. افراد بزرگسال در روز به مقدار ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ IU از این ویتامین نیاز دارند و بالا تر از ۴۰۰۰ IU استفاده از این ویتامین در روز می تواند آسیب های کبدی و زردی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین می توان گفت زرد شدن پوست دلیلی جز افزایش بیلی روبین در بدن ندارد و افزایش این ماده در بدن دارای علل های متفاوتی است. در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در زمینه درمان التهاب عنبیه و درمان بیماری استوما بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک گرفته و به صفحات مربوطه وارد شوید و اطلاعاتی مفید را مشاهده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *