دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه برند فندر و مرور زندگینامه خالق این برند

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

تاریخچه برند فندر پر از فراز و نشیب هایی می باشد که جالب است در مورد آن ها اطلاع داشته باشید و در ادامه این اطلاعات را به صورت کامل در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برندهای معروفی که تا کنون به وجود آمده اند بی شک دارای پستی و بلندی هایی در طول زمان خود بوده اند. در نظر داشته باشید که برای موفقیت باید شکست هایی را در طول زندگی خود تجربه کنید در غیر این صورت نمی توانید به موفقیت برسید. در ادامه تاریخچه برند فندر را برایتان بررسی می کنیم و اطلاعاتی را در مورد این برند تا سال ۲۰۱۴ برای شما بیان خواهیم کرد.

بنیانگذار فندر

تاریخچه برند فندر تا سال ۲۰۰۱۴

کلارنس لئونیداس فندر بنیانگذار این برند در سال ۱۹۰۹ در آناهیم کالیفرنیا چشم به جهان گشود. وی زمانی که از دبیرستان فارغ شد در یک ایستگاه رادیویی مشغول به کار شد و به تولید امپلیفایر و سایر دستگاه های صوتی پرداخت. وی به مدیریت این ایستگاه رادیویی در سال ۱۹۲۸ در آمد و توانست کار خود را گسترش دهد.

فندر در سال ۱۹۳۸ توانست اولین فروشگاه خود را با نام Fender’s Repair Service  تاسیس کند. در واقع وی در این فروشگاه مشغول به تعمیرات سازهای موسیقی و دستگاه های اعلانات عمومی مشغول شد. حدودا هشت سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۶ فندر تصمیم گرفت نام فروشگاه خود را به چیز دیگری تغییر دهد و او نام فروشگاهش را در این سال به Fender Electric Instruments Company تغییر داد. وی در همین سال مدیریت کارهای شرکت را به فردی دیگر به نام دیل هایت داد تا بتواند تمرکز خود را بر روی تولید سازها بگذارد. حدود سه سال بعد در سال ۱۹۴۹ سازهای تولید فندر جای خود را در میان سایر سازها باز کرده بود و تا حدودی معروف شده بود.

در سال ۱۹۵۰ سازهای الکتریکی فندر در دو مدل دو پیکاپ و تک پیکاپ به بازار عرضه شد و حدودا ۵۰۱ عدد از آن تولید شده بود و این سازها دارای تراس راد نبود. قبل از تولید این محصول دسته ای قابل تنظیم به آن اضافه شد و نام آن به برادکستر تغییر نمود. حدودا یک سال بعد نام این گیتارها تغییر کرد زیرا این نام با مدل درامز برادکستر کمپانی گرچ شباهت بسیاری داشت و بسیاری از افراد این دو مدل را با یک دیگر اشتباه می گرفتند.

تاریخچه برند فندر

  •  آرون گروپس

در سال ۱۹۵۱ فندر مغازه خود را بست تا بتواند تمرکز خود را بر روی تولید سازهای بادی قرار دهد. در اواخر این سال گیتار بیس الکتریکی از این برند تولید شد و می توان گفت این گیتار از محبوب ترین گیتار های بیس بود و هنوز هم محبوبیت خود را دارد. ۹ سال بعد Jazz Bass  به بازار معرفی شد و در این زمان شرکت فندر بیش از ۱۰۰ کارمند داشت.

بعد از سال ۱۹۶۴ فندر تولید گیتارهای آکوستیک را آغاز نمود و در این زمان ۶۰۰ کارمند در این شرکت کار می کرند و حدودا ۵۰۰ نفر از آن ها در بخش تولید مشغول به کار بودند. فندر در سن ۵۵ سالگی مشکلات جسمی پیدا کرد و به شریک خود پیشنهاد داد تا شرکت را از او بخرد ولی او پول کافی برای این کار را نداشت و قرار بر این شد تا شریک دیگری برای خود پیدا نماید تا فندر بازنشسته گردد.

در ژانویه سال ۱۹۶۵ شرکت فندر به مبلغ ۱۳ میلیون دلار به یکی از زیر مجموعه های سی بی اس فروخته شد و سی بی اس بلافاصله این شرکت را تغییر داد و در سال بعد فارست وایت در سمت نائب رئیس قرار گرفت و در کم تر از دو سال از کار خود استعفاء داد. این استعفا به دلیل سیاست های شرکت و نگرانی در مورد کیفیت کارهای تولیدی بود.

شولتز و شرکت فندر

در سال ۱۹۷۵ تولید ساز به قدر بسیار زیادی افزایش یافته بود با این حال بسیاری از ساز های تولید شده کیفیت خوبی نداشتند و فقط مهر تایید بر روی آن ها زده می شود و معدود ساز هایی وجود داشت که کیفیت فوق العاده ای داشته باشند و همین سایست های غلط مشکلاتی را برای این شرکت ایجاد نمود.

در سال ۱۹۸۵ سی بی اس شرکت فندر را به مبلغ ۱۲ و نیم میلیون دلار به گروه ویلیام شولتز داده شد و نام شرکت توسط گروه شولتز به Fender Musical Instruments Corporation تغییر پیدا کرد و این واگذاری به صورت ناقص بود و گواهی های ثبت و ماشین آلات کارخانه شامل آن ها نبود از این رو تا مدت ها تولیدی در ایالت متحده صورت نمی گرفت و تنها مدل های موجود در بازار از نوع چینی بودند.

شرکتی که در دست سی بی اس بود حدودا ۱۱ میلیون دلار مقروض بود و شولتز شرکت فندر امروزی را در سال ۱۹۸۵ پایه گذاری کرد. دقیقا دو سال بعد از این که تولیدات فندر در آمریکا متوقف شد کارگاه سفارشی این برند در شهر کرونای آمریکا پایه گذاری و افتتاح شد و در همان سال نوعی از ساز با نام Fender Musical Instruments Corporation به بازار عرضه گردید.

در سال ۱۹۹۱ فندر در یک روز بارانی از دینا رفت و کارگاه خصوصی او در شرکت G & L دست نخورده باقی مانده است و امروزه نیز می توانید آن را در این شرکت ببینید.

انواع ساز های فندر

بعد از این که فندر در دنیا رفت در همان سال دفتر مرکزی از کرونا به آریزونا منتقل گردید و این دفتر مرکزی تمام تاسیسات فندر در سطح جهانی مانند آمریکا، مکزیک، ژاپن، فرانسه، کره، چین و آلمان را تحت نظر داشت. چهار سال بعد در سال ۱۹۹۵ فندر شرکت گیتار سازی گیلد را خریداری نمود و در سال بعد شرکت فندر حدودا ۵ هزار عدد گیتار در سال تولید می نمود و این گیتارها ارزشی برابر ۲۵۰ میلیون دلار داشت.

در تاریخچه فندر آمده است که این شرکت در سال ۱۹۹۸ تاسیسات بسیار مجهز و مدرنی را با مساحت ۱۶۴۴۰ متر مربع در یک زمین به وسعت ۱۹ جریب آماده کرد و در این زمان دیگر این شرکت می توانست در روز حدود ۳۵۰ عدد گیتار تولید نماید. این تاسیسات در کرونای کالیفرنیا احداث شد.

در سال ۲۰۰۴ به مناسبت ۵۰ سالگی استرتوکستر نمونه ای باز سازی شده و قوی تری از این مدل به بازار با نام ۵۰th Anniversary عرضه شد.نوع قدیمی این ساز  در سال ۱۹۵۴ تولید و به بازار عرضه شده بود. سال بعد ویلیام شولتز خود را بازنشسته کرد و در سال ۲۰۰۷ سه فرد در تالار مشاهیر فندر جای گرفتند و نام آن ها لئو فندر، دونالد رندال و ویلیام شولتز می باشد. این سه فرد در تاریخچه برند فندر دارای جایگاه بالا و بسیار ویژه ای می باشند زیرا کارهای بسیار مهمی را برای این شرکت انجام دادند.

فندر و فروش این شرکت

مهم ترین کار دیگری که این برند انجام داد در سال ۲۰۱۴ بود و شرکت گیلد را به قیمت بسیار کم تری فروخت. از این سال تا کنون نیز این برند هیچ تغییری نداشته است.

حال که با تاریخچه برند فندر آشنا شدید در پایان می توانید مطالب دیگری در مورد برندهای مختلف همچون تاریخچه برند ریبوک و تاریخچه برند زارا را ملاحظه کنید و از داستان های جالب این برندها آگاهی پیدا کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *