دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ام جی ۵ خودروی کامپکت جوان پسند ۲۰۲۲

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

شرکت ام جی نسخه ۲۰۲۲ و جدید خودرو ام جی ۵ را با اندکی تغییرات ظاهری و اضافه کردن برخی امکانات نو به بازار چین روانه کرده است. این مطلب به بررسی ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲ می پردازد.

نسخه جدید خودرو ام جی ۵ امسال در نمایشگاه خودروی چونگ کینگ رونمایی شد. این خودرو یک فیس لیفت سالانه است که برای رقابت با محصولاتی مانند چانگان ایدو وارد بازار می شود. با بررسی ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲ همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲

برند ام جی نسخه ۲۰۲۲ و جدید ام جی ۵ را با تغییرات اندک ظاهری و اضافه کردن بعضی امکانات جدید به بازار چین روانه کرده است. این شرکت به عنوان یکی از برندهای خودروسازی بزرگ چین به حساب می آید که همیشه با طراحی محصولات جذاب موفق شده نگاه مخاطبان زیادی را به خود جلب نماید.

البته این ویژگی به ریشه این برند باز می گردد. زیرا موریس گاراژ که سابقه آن به ۱۹۲۴ بر می گردد و بیشتر علاقمندان به این حوزه خودرو وی را با رودسترهای اسپرت می شناسند که با نشان مشهور ام جی محصولاتش را به بازار ارائه می دهد. این برند از زمان تاسیس تا کنون حدود ده بار تغییر مالکیت پیدا کرده ولی سرانجام از سال ۲۰۰۵ به عنوان بخشی از گروه خودروسازی سایک موتورز چین در حال ادامه فعالیت است.

نسل نخست ام جی ۵ در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و با بدنه رویی ۳۵۰ ساخت چین به اسم ام جی ۳۵۰  در ایران به طور محدود عرضه شد. اکنون و در سال ۲۰۲۲ برند ام جی با حضور در نمایشگاه خودرو چونگ کینگ ۲۰۲۲ نسخه جدید ام جی ۵ را رونمایی کرد. این خودرو جدید را با ید یک فیس لیفت سالانه تلقی کرد که برای رقابت با خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو ارائه شده و در بازار چین با قیمتی حدود ۶۷۹۰۰-۹۹۹۰۰ یوان به فروش می رسد.

  •  آرون گروپس

ام جی سابق بر این نیز همانطور که اشاره شد در ایران فعالیت داشت و به لطف کیفیت مطلوب خود در آن باز زمانی موفق شد دیدگاه ایرانیان را نسبت به خرید خودروهای چینی تغییر دهد. از این رو در این مطلب قصد داریم به بررسی ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲ پرداخته تا میزان پیشرفت خودروسازان چینی و نگرش آن ها به بازار جهانی را به مخاطبان نشان دهید. به این ترتیب در ادامه با یکی از اقتصادی ترین سدان های کامپکت بازار چین و امکانات آن بیشتر آشنا می شوید.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی ظاهری ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲ شایان ذکر است که از این نظر کاملا شبیه نسخه ۲۰۲۱ بوده ولی تغییرات اندکی نسبت به نمونه قبلی پیدا کرده و حالا عناصر بدنه با تفکر زیبایی شناسی جوانان و نگاه بصری آن ها تطابق دارد. اکنون مشتریان می توانند این خودرو را با آینه های جانبی با قاب مشکی رنگ، رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی جدید و رنگ آمیزی آبی پرایتون داشته باشند.


شایان ذکر است ام جی ۵ جدید همان سبک طراحی خانواده برند ام جی را دنبال کرده و دارای جلو پنجره ای مشکی بزرگی است. چراغ ها باریک بوده و چهره  ای تهاجمی به خودرو بخشیده است. در نمای کناری خطوط صاف و بدون تغییر نسبت به نمونه قبلی را شاهدیم و فقط ظاهر و برآمدگی خطوط روی درب ها، خط بالای گلگیر عقب و دور آن نظر را به خود مجذوب می کند.
در ضمن قوس سقف و شیوه رسیدن آن به بخش انتخابی خودرو درخور توجه است. طراحی و شکل ظاهری بخش عقب نیز از لحاظ زیبایی شناختی در سطح متوسط جای دارد.

در عقب خودرو تزئینات زیادی به کار نرفته و درون چراغ های این بخش از عناصر مشکی رنگ استفاده شده است. ابعاد ام جی ۵ جدید در طول و عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۶۷۵، ۱۸۴۲ و ۱۴۷۳ میلی متر است و فاصله محوری نیز ۲۶۸۰ میلی متر می باشد. از لحاظ اندازه این خودرو حد واسط رقبای خود یعنی امگرند و ایدو می باشد.

کابین

بررسی ها نشان می دهد در کابین ام جی ۵ جدید نیز همان طراحی قبلی به کار رفته ولی برخی جزئیات به ظاهر کوچک اما با اهمیت در آن لحاظ شده است. حالا در کابین می توان از سه رادار اولتراسونیک و چهار دوربین نقطه کور با کیفیت بالا بهره برد و به این ترتیب همه زاویه های کور از بین رفته و دید راننده بهتر می شود.

در ضمن در محیط داخلی نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی به کار گرفته شده که به عنوان کنترل مرکزی با پنل ips و رزولوشن بالا همراه است که به سمت راننده حدود ۱۴ درجه زاویه دارد و به این خاطر فضایی اسپرت برای راننده خودرو فراهم آورده است. دقت کنید که به علت محدودیت هزینه و تلاش جهت کاستن قیمت تمام شده، در کابین ام جی ۵ جدید بیشتر مواد پلاستیک خشک به کار گرفته شده اما با این حال عملکرد مطلوب کابین و طراحی آن هنوز جلب توجه می کند.

ناگفته نماند در کابین سیستمی خاص به کار رفته که مبتنی بر صوت بوده و تا نود ثانیه گفتگوی هوشمند به صورت مداوم را بعد از فعال شدن پشتیبانی دارد. همچنین ام جی ۵ نسخه ۲۰۲۲ به اسپیکر یاماها تجهیز شده و صدایی بسیار با کیفیت را ارائه می دهد.

پیشرانه

ام جی ۵ جدید از دو پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربو بهره می گیرد. توان پیشرانه ها به ترتیب ۱۱۷ و ۱۷۰ اسب بخار می باشد و گشتاور آن ها نیز ۱۵۰ و ۲۷۵ نیوتن متر گزارش شده است. پیشرانه تنفس طبیعی برای انتقال نیرو در نسخه های مختلف گیربکس cvt یا ۵ سرعته دستی را به کار می گیرد و پیشرانه توربو برای انتقال سرعت از گیربکس ۷ سرعته dct بهره می گیرد.

قابل ذکر است موتور تنفس طبیعی ام جی ۵ جدید با داشتن گیربکس cvt عملکرد بهتری نسبت به مدل ۱.۸ لیتری جیلی امگرند دارد. ضمنا سیستم تعلیق جلو خودرو مستقل و از نوع مک فرسون می باشد و سیستم تعلیق عقب از فنر پیچشی متغیر بهره برد و غیر مستقل است. تعبیه سیستم مک فرسون و فنر پیچشی متغیر در کنار هم با توجه به قیمت این خودرو معقول به نظر می رسد. همچنین ساختار فنرهای پیچشی متغیر نسبت به نوع معمولی آن بهبود یافته و سواری بهتری ارائه می شود.

امکانات خودرو

گران قیمت ترین نسخه ام جی ۵ جدید نسخه ۱.۵ لیتری توروبو است که در آن سطح امکانات و قابلیت های مدل ۲۰۲۲ به اوج می رسد. در این نسخه ۶ عدد ایربگ، سیستم سطح ۲ رانندگی هوشمند، صندلی برقی رانند، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی یاماها، گرمکن صندلی های جلو، چراغ های دیلایت، خروجی هوای صندلی عقب، تهویه هوای اتومات، سقف پانوراما و … دیده می شود.

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سایر خودروهای برند ام جی نظیر ام جی ۵۵۰ و ام جی ۳۶۰ کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *