دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زایمان به روش اپیدورال با چه مزایا و عوارضی همراه است؟

  • سعیده ستاری
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

زایمان به روش اپیدورال دارای عوارض و فواید بسیاری است. برخی از مادران از داروی بی حسی اپیدورال استفاده می کنند و برخی هم از این روش برای زایمان خود استفاده نمی کنند. ما در این مطلب همه چیز را در مورد زایمان به روش اپیدورال برای شما توضیح دادیم.

 سالیانی دراز است که مادران، کودکان خود را به دو صورت طبیعی و سزارین به دنیا می آورند. امروزه روشی برای انجام زایمان طبیعی به وجود آمده است که طی آن مادر بدون تحمل درد زیاد زایمان های طبیعی، نوزاد خود را به دنیا می آورد. هم اکنون زایمان به روش اپیدورال را برای شما توضیح می دهیم.

معرفی زایمان به روش اپیدورال

معرفی زایمان به روش اپیدورال

در این روش از بی حسی اپیدورال برای اینکه درد زایمان را کمتر احساس کنیم، استفاده می شود. بی حسی اپیدورال فقط یکی از روش های کاهش درد زایمان طبیعی می باشد. ولی در عین حال از تاثیرگذارترین این روش ها می باشد. در این روش متخصص بیهوشی یک سوزن در قسمت پایین کمر در فضای اپیدورال و نه در نخاع وارد می کند. سپس سوزن را بیرون می آورد اما کانتر پلاستیکی نازک روی سوزن را باقی می گذارد. بعد از آن به وسیله کاتر داروی بی حس کننده را وارد کمر می کند تا محل زایمان را بی حس کند و درد را کمتر کند. شما مادران بزرگوار امکان دارد بی حسی اپیدورال را به عنوان قسمتی از زایمان خودتان برگزیده باشید. این امر معمولی نیست که برخی از مادران در زمان آماده شدن برای زایمان طبیعی بی حسی اپیدورال را انتخاب می کنند و برخی دیگر امکان دارد زایمانی بدون بی حسی و داروهای مسکن را برای خود انتخاب نمایند.

مزایا بی حسی اپیدورال

مزایای بی حسی اپیدورال

انجام زایمان به این روش با یک سری مزایا همراه است که شامل موارد زیر می باشد.

  • تسکین درد
  • استراحت: در صورتی که شما یک زایمان طولانی را تجربه کردید و انقباضات رحمی نمی گذارند شما استراحت کنید. بی حسی اپیدورال قادر است به شما مادران برای کاهش درد بسیار کمک کند و شما می توانید با احساس آرامش بخوابید.
  • عدم نیاز دریافت بیهوشی در زایمان سزارین: اگر شما در طول زایمان به انجام سزارین نیاز دارید، بی حسی اپیدورال باعث می شود تا در زمان جراحی به دریافت بیهوشی احتیاج پیدا نکنید و در طی جراحی هوشیار باشید.
  • کم کردن اضطراب: استرس و اضطراب در طی زایمان می تواند باعث کم شدن سرعت و کاهش پیشرفت زایمان بشود. با استفاده از مسکن ها، درد و استرس پایین می آید و زایمان احتمالا سریع تر پیشرفت صورت بگیرد.
  • شل شدن عضلات: چنانچه جنین به درستی چرخیده و برای زایمان آماده شده است ولی نمی تواند از کانال  زایمان عبور کند، مصرف بی حسی اپیدورال قادر است دلیل شل شدن عضلات کف لگن شود و به نوزاد شما برای خروج از کانال زایمان بسیار کمک رسان می باشد.

مزایا زایمان به روش اپیدورال

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عوارض استفاده از بی حسی اپیدورال

بی حسی اپیدورال اگر به درستی انجام بشود، به صورت کلی روشی بسیار امن و مناسب می باشد. ولی تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد از موارد، تسکین درد به اندازه کافی به وجود نمی آید. البته در موارد نادر، میزان بی حسی اپیدورال امکان دارد بیش از اندازه بالا برود و در تنفس اختلال ایجاد کند.

  • فشار خون پایین: به ندرت فشار خون مادر به مقدار زیاد پایین می آید. این امر می تواند ضربان قلب کودک را کند نماید و روند زایمان را سخت و دشوار کند. اما این امر به ندرت اتفاق می افتد و به طور کامل گذرا است. معمولا دادن مایعات وریدی می تواند این مسئله را پایین بیاورد، ولی در موارد نادر امکان دارد به عمل سزارین احتیاج باشد.
  • بی حسی زیاد: برخی مواقع شما خیلی احساس بی حسی می کنید و نمی توانید انقباضات و ایجاد فشار را به صورت موثر احساس کنید.
  • عدم توانایی دفع ادرار: امکان دارد پس از زایمان قادر به دفع ادرار نباشید. این مشکل به دلیل عوامل گوناگونی مانند مصرف داروی محرک درد زایمان، فشار سر جنین بر کانال زایمانی، زایمان طول می کشد و بی حسی اپیدورال ایجاد می شود. در این وضعیت امکان دارد مثانه بی حس شود و قادر نباشد دفع ادرار را احساس کند و فرد به احتباس ادراری دچار بشود، به این صورت می باشد که مثانه حجم زیادی از ادرار را در مثانه خود دارد اما نمی تواند آن را دفع کند. در این مواقع سوند ادراری در داخل مثانه قرار داده می شود.
  • سردرد: در برخی از مادران این امکان وجود دارد که بعد از بی حسی اپیدورال، دچار سردرد بشوند. این سردرد می تواند شدید یا خفیف و گذرا باشد. برای درمان این نوع سردرد مایعات فراوان و مسکن و استراحت کافی نیاز است. هر چه بیشتر استراحت کنید، سردرد سریع تر بهبود می یابد.

فایده بی حسی اپیدورال

در چه مواقعی باید از بی حسی اپیدورال خودداری کرد؟

همه مادران خواهان بی حسی اپیدورال نیستند. شما اگر در معرض عوارض بی حسی اپیدورال می باشید و پزشک با شما صحبت کرده است و راه حل های دیگری را به شما پیشنهاد داده است. کسانی که نمی توانند زایمان به روش اپیدورال انجام بدهند شامل موارد زیر می باشند که آنها را برای شما بیان می کنیم.

  • افرادی که پلاکت پایینی دارند
  • کسانی که از رقیق کننده خون استفاده می کنند
  • داشتن عفونت فعال در بدن که خطر مننژیت و عفونت محل ورود کاتر را برای فرد بالا می برد.
  • کسانی که خونریزی شدید با فشار خون پایین دارند.
  • دهانه رحم کمتر از ۴ سانتی متر باز شده باشد یعنی هنوز فاز فعال زایمان آغاز نشده باشد. چون در این صورت سرعت زایمان پایین می آید.

زایمان قریب الوقوع باشد و مدت زمان زیادی تا زایمان باقی نمانده باشد. به دلیل آنکه بعد از بی حسی اپیدورال امکان دارد با توجه به این که مادر درد و فشار کمتری در ناحیه لگن احساس می کند و به دنبال قادر نیست به طور کافی و مفید در مرحله نهایی زور بزند و در بیرون آمدن جنین کمک کند، اولویت بر این قرار می گیرد که برای این که از کند شدن روند زایمان در مرحله نهایی از انجام بی حسی اپیدورال اجتناب شود. در این افراد از روش های بی دردی مثل مسکن های تزریقی، گاز بی دردی، ماساژ و تکنیکهای تن آرامی یا ریلکسیشن استفاده شود.

توضیح درباره زایمان به روش اپیدورال

نکات اساسی در مورد بی حسی اپیدورال

۱- زایمان به روش اپیدورال درست است که ترس و وحشت مادران زیادی را برای زایمان طبیعی از بین می برد، ولی لازم به ذکر می باشد که متخصص بیهوشی و متخصص زنان ماهری برای انجام این کار لازم است تا همه چیزی به خوبی و بدون مشکل و عوارض پیش برود.

۲- بی حسی اپیدورال اعم از اینکه در زایمان طبیعی یا سزارین به کار گرفته شود موجب کمردرد و آسیب نخاعی نمی شود.

۳-این عقیده در جامعه وجود دارد که این نوع از بی حسی کمردرد بعد از زایمان را به دنبال دارد. در حالی که باید آگاه باشیم عاملی که بعد از زایمان و رد حدود یکسال پس از زایمان باعث کمردرد و یا افزایش شدت کمردرد قبلی می شود، افزایش لوردوز یا گودی کمر در دوران بارداری است.

۴- شما مادر عزیز قادر هستید با انجام ورزشها در زمان بارداری، خوابیدن و نشستن یا ایستادن صحیح در زمان بارداری و بستن شکم بند طبی در بارداری از کمردرد شدید جلوگیری کنید.

۵- داروی بی حسی اپیدورال، در این روش دارو به اطراف نخاع وارد می شود و اثر آن هم به طور کامل گذرا بوده است و آسیب جدی به نخاع نمی زند.

در پایان نیز به منظور آشنایی با دیگر روش های بارداری همچون زایمان به روش اسپاینال و زایمان طبیعی بدون درد می توانید روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *