دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ مزیت تفاله چای برای گیاهان و طریقه استفاده آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تفاله چای می تواند یک کود خانگی خوب به جای کودهای شیمیایی بوده و تاثیر شایانی بر رشد گیاهان داشته باشد. در این مطلب با فواید تفاله چای برای گیاهان آشنا می شوید.

اگر به دنبال روشی ارگانیک برای کوددهی گیاهان آپارتمانی می باشید و طرفدار چای هم هستید. بهترین کود تقویتی برای گیاهان منزل شما، تفاله چای خواهد بود. با این مطلب همراه ما با شید تا با فواید تفاله چای برای گیاهان آشنا شوید.

فواید استفاده از تفاله چای برای گیاهان

در صورتی که به دنبال یک کود خانگی خوب برای گیاهان آپارتمانی خود می باشید و تمایلی به استفاده از کودهای شیمایی ندارید، توصیه می شود کود تفاله چای را تست کنید و تاثیر آن را بر رشد گیاهان منزل خود مشاهده کنید. اگر طرفدار چای باشید هم که این کود را بیشتر در دسترس خواهید داشت.

تفاله چای یکی از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که به تدریج تجزیه شده و مواد مورد نیاز گیاه را در اختیارش قرار می دهد. برای تهیه این کود می توانید از تفاله چای سبز برای گلدان بهره بگیرید یا به آسانی یک کمپوست چای در منزل درست کرده و آن را در اختیار گیاه قرار دهید.

کودی که از تفاله چای حاصل می شود، ملایم بوده و قابل استفاده در هر زمان از سال است. این کود می تواند به تنظیم اسیدیته خاک کمک کرده و در رفع آفات گیاهی هم موثر واقع شود. معمولا تفاله چای مورد استفاده قرار نمی گیرد و دور ریخته می شود، ولی اگر از فواید متعدد آن برای گیاهان آشنا باشید، حتما نسبت به جمع آوری آن اقدام می کنید. در ادامه با فواید کمپوست یا کود تفاله چای برای گیاه بیشتر آشنا می شوید.

تفاله چای برای گیاه های آپارتمانی

کمپوست تفاله چای یکی از کودهای تقویتی ارگانیک برای رشد گیاه های آپارتمانی محسوب می شود که بعد از استفاده از آن شاهد رشد خوب گیاهان خواهید بود. می توانید از چای کیسه ای هم برای این کار استفاده کنید. و باید حتما کیسه استفاده شده چای را به خوبی درون خاک مدفون نمایید. حتی می توانید از آب چای نیز برای آبیاری گیاهان بهره برده ولی دقت کنید که چای حداقل دو ساعتی در لیوان قرار داشته تا هم دمای محیط شده بعد استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

تاثیر و مزیت استفاده از تفاله چای برای گیاه

مصرف چای در کشور ما بسیار بالا بوده و بیشتر افراد روز خود را با نوشیدن یک لیوان چای شروع می کنند. و در طول روز چندین مرتبه چای می نوشند. به این ترتیب تفاله چای زیادی حاصل می شود. باید اشاره کرد که تفاله چای غنی ترین زباله ای است که پر از مواد مغذی برای رشد گیاهان می باشد.

از این رو می توان تفاله چای را در کشاورزی و باغبانی مورد استفاده قرار داد. تفاله چای می تواند به عنوان کود عمل کرده و سبب تقویت گیاهان گردد. از جمله فواید تفاله چای برای گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. ممانعت از رشد علف های هرز

با قرار دادن تفاله چای در نزدیکی ریشه گیاه، گیاه می تواند از آب بهتر استفاده کرده و به این ترتیب علف هرز قدرت رشد را از دست می دهد.

۲. بهسازی خاک با افزودن مواد مغذی

چای مورد مصرف و برگ های تازه آن دارای مواد مغذی و اسد تانیک می باشند که با اضافه شدن آن به خاک، محیط خاک گیاهان آپارتمانی، باغ و باغچه حاصلخیزتر می شود. تفاله چای جزو مواد آلی بوده و با بهبود کیفیت خاک، سطح فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک را افزایش می دهد. ضمنا با بهبود اکسیژن رسانی، سبب ایجاد یک سیستم ریشه ای قوی برای گیاه می شود.

با توجه به این که گیاه از طریق ریشه آب و مواد مغذی را جذب می کند، به این ترتیب با تقویت شدن توسط کود تفاله چای شاداب تر و سالم تر می شود.

۳. ارتقای سلامت خاک

با اضافه شدن تفاله چای مصرفی به خاک، نیتروژن موجود در خاک ازدیاد یافته که این کار سبب ارتقای سلامت خاک می شود.

۴. افزایش رشد

کمپوست تفاله چای مواد مغذی و معدنی زیادی دارد که به سبز شدن، افزایش رشد و زیبایی بیشتر برگهای گیاه کمک قابل توجهی می کند.

۵. افزایش میکروب های مفید برگی

وقتی کود مایع چای روی سطح برگ گیاه اسپری گردد، سطح برگ پر از میکروب های مفید شده و دیگر جایی برای فعالیت موجودات مضر و آسیب رسانی باقی نمی ماند. به این ترتیب از بروز آفت و بیماری برای گیاه پیشگیری می شود.

۶. افزایش اسیدیته خاک

اگر گیاه آپارتمانی شما طرفدار خاک اسیدی است، تفاله چای می تواند اثر مثبت داشته و با افزودن آن به خاک محیط را برای رشد گیاه مساعد نمایید.  البته دقت کنید که تمام گیاهان در هنگام اضافه شدن تفاله چای به صورت مستقیم یا به صورت کمپوست، پاسخ مثبتی به این کار نخواهند دارد.

اسید تانیک موجود در چای با تجزیه آب باران به آب شیرین، سبب افزایش اسیدیته خاک می شود. این موضوع برای گیاهانی که خاک قلیایی را می پسندند، مناسب نبوده و فقط برای گیاهان دوست دار محیط اسیدی همچون سرخس جواب می دهد. از این رو برای تهیه خاک قلیایی یا اسیدی مورد علاقه گیاه، ابتدا نیاز خاکی گیاه را شناخته و بعد با روش های خانگی میزان اسیدیته خاک را تنظیم نمایید.

۷. افزایش ارگانیسم های مفید

میکروب های مفید و زنده سبب افزایش ایمنی گیاه و خاک می شوند و از آنجا که تفاله چای سرشار از مواد مغذی برای گونه های گیاهی بوده؛ سبب رشد باکتری های و ارگانیسم های مفید گیاه می شود. این مواد ریز مغذی چای به سرعت توسط گیاه جذب شده به این ترتیب موجب تقویت و سلامت گیاه و همچنین مقاومت بیشتر آن در برابر تنش های گیاهی می شود.

۸. مبارزه با بیماری و آفات گیاهی

کمپوست تفاله چای موجب مبارزه گیاه با میکروب های بیماری زا، تجزیه مواد شیمایی و آفت کش های سمی، تحریک هورمون های رشد گیاهی و همچنین افزایش میزان مواد معدنی مورد نیاز گیاه می شود.

۹. عدم سوختگی برگ ها

استفاده از تفاله چای به عنوان کمپوست موجب مقابله با آفت زدگی و حشرات مضر گیاهی شده از این رو همواره به جای سموم مضر از کمپوست تفاله چای برای مبارزه با آفات کمک بگیرید زیرا هرگز سبب سوختگی ریشه یا برگ های گیاه نمی شود.

۱۰. رشد ارگانیگ گیاه

برای این که محصول گیاهی شما مواد سمی کمتری داشته و برای مصرف مناسب تر گردد، از کمپوست چای به جای کودهای شیمیایی کمک بگیرید تا گیاه شما رشد ارگانیک و سالم تری داشته باشد. همچنین کمپوست چای سبب می شود برگ های گیاه سبز تر و پر پشت تر شود.

به این ترتیب به طور خلاصه می توان فواید اضافه کردن تفاله چای پای گیاهان را موارد زیر برشمرد:

  • کار کوددهی را انجام داده و سبب تسریع رشد گیاه می شود.
  • سبب شفافیت رنگ برگ ها می شود.
  • ارزان و ارگانیک بوده و استفاده زیاد از آن سبب برگ سوختگی نمی شود.
  • یک جایگزین عالی برای مواد شمیایی و سمی خاک است.
  • پر از مواد مغذی بوده و کمبودهای گیاهی را مرتفع می سازد.
  • ضد باکتری بوده و آفت کشی جالب است.
  • مانع از رشد علف های هرز می شود.

 نحوه استفاده از تفاله چای به عنوان کود یا کمپوست

همانطور که پیشتر اشاره شد می توانید از چای کیسه ای یا تفاله چای به طور مستقیم برای رشد گیاه استفاده نمایید. اما نکته مهم درباره چای کیسه ای این است که اطمینان یابید حتما از مواد تجزیه پذیر در ساخت روکش آن استفاده شده باشد. برای پی بردن به این موضوع به روی بسته بندی آن دقت کنید که اگر از مواد پلی پروپیلن درست شده یعنی تجزیه پذیر نیست.

این نوع چای کیسه ای ها ممکن است هنگام لمس لغزنده حس شوند و لبه های مهر و موم شده با حرارت داشته باشند.  اگر روکش چای کیسه ای غیر قابل تجزیه باشد، میکرو ارگانیسم ها قادر به تجزیه آن نخواهند بود. حال در این صورت برای استفاده از این نوع چای کیسه ای ها، کافی است کیسه چای را پاره کرده و چای داخل آن  را درون خاک بریزید.

کیسه های چای تجزیه پذیر از موادی همچون کاغذ یا ابریشم ساخته می شوند که به راحتی می توان آن ها را درون خاک قرار داد. البته دقت کنید که این کیسه ها نیز دارای برچسب ها و موادی هستند که باید دور ریخته شوند. در مورد تفاله چای نیز توجه کنید که حتما خشک شده باشد. بعد روی تفاله باید خاک ریخته زیرا در غیر این صورت سبب تجمع مگس و پشه های ریز مزاحم می شود که محیطی نامطلوب برای گیاه و منزل ایجاد می شود.

استفاده از تفاله چای درون کود گیاهی

بهترین نوع استفاده از تفاله چای این است که آن را درون کود مورد نیاز گونه های گیاهی ریخته و به خاک مورد استفاده برای گل و گیاه اضافه نمایید. در این حالت با قرارگیری تفاله چای درون کود گیاهی، کرم های خاکی این مواد را تجزیه کرده و اثر بخشی آن را افزایش می دهند. از آنجا که کرم های خاکی در پروسه تجزیه نقش مهمی دارند، می توانید تفاله چای مصرفی را درون کود گیاهی قرار داده و از مزایای آن بهره بگیرید.

استفاده از آب تفاله چای برای آبیاری گیاه

در صورتی که نمی خواهید از تفاله چای به دلیل برخی مسائل بعدی استفاده کنید، می توانید از آب تفاله چای برای این کار بهره بگیرید. برای این کار کافی است تفاله ها را درون ظرفی ریخته و بعد روی آن آب ولرم بریزید. سپس یکی دو ساعتی صبر کرده که آب تغییر رنگ بدهد. در نهایت از این آب برای آبیاری گیاه استفاده نمایید.

ضمنا بهتر است بعد از مصرف چای از تفاله آن در حالی که همچنان خیس و مرطوب می باشد، استفاده نمایید تا خواص سودمند آن برای گیاه تقلیل پیدا نکند. از آنجا که نوشیدن چای عمومیت زیادی دارد و در پی آن میزان زیادی تفاله چای تولید می شود. از این رو بهتر است به جای دور ریختن تفاله چای، از مزایا و خواص آن برای گونه های گیاهی منزل بهره برده و به افزایش سلامت و بهره وری گیاه کمک کنید. همچنین در مصرف آب صرفه جویی کرده و از رویش علف های هرز پیشگیری کنید.

این کار تاثیر قابل توجهی در شادابی و سلامت گیاهان داشته و به شما انگیزه بیشتری برای لذت بردن از یک فنجان چای می دهد.

استفاده از تفاله چای برای خاک کشاورزی و باغبانی

برای خاک کشاورزی و باغبانی بهترین روش استفاده از تفاله چای این است که با کودهای کمپوست ترکیب شده و به خاک اضافه شود. این کار سبب می شود چای به راحتی توسط کرم های خاکی تجزیه شده و ترکیب عالی آن بیشتر افزایش یابد و بر مزرعه تاثیر زیادتری داشته باشد.

البته دقت کنید که از چای دو بار دم شده برای این کار استفاده نشود زیرا تمام خواص آن از بین رفته و هیچ اثری روی گیاه نخواهد داشت. در ضمن اجازه دهید تفاله چای خوب خشک شده و به خاک اضافه کنید. و در صورت تمایل به آبیاری با آب تفاله صبر کنید که کاملا خنک شود بعد پای گیاه بریزید.

استفاده از تفاله چای سبز برای گیاه

اگر برای شما جای سوال است که آیا می توان از چای سبز هم به عنوان کود برای گیاه بهره برد؟ در پاسخ باید گفت . بله شما می توانید از چای سبز کیسه ای یا جعبه ای موجود در بازار استفاده کنید. روش استفاده نیز همانند تفاله چای سیاه بوده و تفاوتی با آن ندارد و دارای همه ویژگی ها و مزایای اشاره شده در بالا می باشد.

چند نکته:

در راستای استفاده از تفاله چای توصیه می شود نکات زیر را به خاطر بسپارید تا از مزایای این کار بیشتر بهره مند شوید:

  • پیش از افزودن چای به زمین زراعی یا باغ و باغچه، هر نوع فلزی را از کیسه های چای جدا نمایید.
  • استفاده از چای دوبار دم شده فایده ای برای گیاه ندارد و فاقد هر نوع مواد مغذی است.
  • حتما صبر کنید، چای کاملا خنک شده بعد آن را مورد استفاده قرار دهید تا مانع از بروز شوک یا سوزاندن گیاه شود.

در پایان از همراهی شما سپاس گزاریم و امیدواریم از مطالب و نکات ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با طرز تهیه کود از تفاله چای و تهیه کود با تفاله قهوه و مزایای آن روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *