دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طریقه تهیه کود از تفاله چای و مزایای استفاده از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که طرز تهیه کود تفاله چای چندان سخت و پیچیده نیست و در این مطلب سعی داریم شما را با دستورالعمل تهیه کود و مزیت های آن برای بستر گیاه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر به دنبال یک کود خانگی برای گیاهان منزل خود هستید و نمی خواهید از کود های شیمیایی استفاده کنید توصیه می شود که استفاده از کود تفاله چای را امتحان نمایید و تاثیر آن را بر روی رشد گیاهان خود مشاهده نمایید زیرا تفاله چای یکی از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که به مرور زمان تجزیه شده و مواد مورد نیاز گیاه را تامین خواهد کرد.

چگونگی تهیه کود از تفاله چای

بهتر است بدانید که در واقع تفاله چای یکی از بهترین کود ها برای گیاه به شمار می آید که کاملا بی ضرر است و به تدریج تبدیل به خاکی سالم می شود که رشد بهتر گیاه را تضمین می کند. به طور کلی این کود برگ های گیاهان آپارتمانی و گلدانی را شفاف تر می کند و کنتراست رنگ در گل ها و گیاهان را نیز افزایش خواهد داد. برای مثال با ریختن تفاله چای در گلدان هایی مانند حسن یوسف به مرور زمان قرمزی برگ ها بیشتر و سبزی شان هم بیشتر خواهد شد. همچنین کود تهیه شده از تفاله چای به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد مانند یک آفت کش برای خاک گلدان عمل می کند و گیاه را از سموم شیمیایی مختلف بی نیاز می سازد.

چگونگی تهیه کود از تفاله چای

دستورالعمل تهیه کود چای:

به طور کلی برای تهیه کود از تفاله چای می توانید از چای کیسه ای به عنوان یک کمپوست درون ظرف تهیه کمپوست استفاده نمایید و یا خود تفاله چای را مستقیما اطراف خاک گیاه بریزید. با انجام این کار ترکیبات غنی از نیتروژن در اختیار خاک قرار می گیرند و مواد غنی از کربن متعادل می شوند. اما نکته مهم در روند استفاده از چای کیسه ای این است که بایستی در ابتدا مطمئن شوید درون کیسه تجزیه پذیر قرار گرفته است زیرا که پوسته برخی از انواع چای کیسه ای ممکن است از پلی پروبلین ساخته شده باشد که تجزیه پذیر نیستند و در این صورت بایستی کیسه چای را باز کنید و محتوای چای آن را خالی نمایید. توجه داشته باشید که اغلب چای کیسه هایی که از کاغذ، ابریشم و یا پارچه تهیه شده اند برای کمپوست مناسب هستند و نیازی به باز کردن آن ها و جدا نمودن پوسته نیست.

توجه داشته باشید که برای استفاده از تفاله چای به صورت مستقیم می توانید آن را پای گیاه بریزید تا از مواد غذایی آن استفاده کند و یا می توانید آن را با خاک بستر ترکیب نمایید تا بتواند از مواد مغذی درون تفاله چای به خوبی بهره مند شود و به مرور زمان تاثیر چای را بر رشد گیاه خود مشاهده نمایید. بهتر است بدانید که استفاده از تفاله چای برای بستر گیاه هیچ اختلالی در روند رشد ایجاد نخواهد کرد زیرا نه تنها با تجزیه مواد چای گیاه مواد مغذی دریافت خواهد کرد بلکه به حفظ رطوبت در محدوده سیستم ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علف های هرز نیز کمک خواهد کرد.

دستورالعمل تهیه کود از تفاله چای

تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان:

به طور کلی برای افرادی که دوست دار طبیعت و محیط زیست می باشند و در پی کاهش زباله های تولید شده هستند در واقع بهترین راه استفاده مجدد از مواد بازیافتی خودمان است و معمولا بیشترین چیزی که ما ایرانی ها همیشه مصرف می کنیم چای است و از آنجایی که تفاله چای سرشار از مواد مغذی برای گیاهان می باشد می توان به راحتی آن را در اختیار گیاه قرار داد. پس توصیه می شود که از این به بعد پس از هر وعده مصرف چای تفاله های آن را به جای ریختن درون سطل آشغال درون خاک باغچه بریزید زیرا چای مانند یک کود قوی عمل کرده و می تواند به بهبود رشد گیاه، سلامت کلی و قدرت آن کمک نماید.

  •  آرون گروپس

تاثیر تفاله چای بر روی سلامت گیاهان

  • مزیت های تفاله چای برای گیاه:
  • باعث رشد بیشتر گیاه می شود
  • مواد مغذی خاک را تامین خواهد کرد
  • جایگزین خوبی برای مواد سمی و شیمیایی م باشد
  • با خاصیت ضد باکتریایی که دارد مانند یک آفت کش عمل کرده و از بیمار شدن گیاه جلوگیری می کند
  • راهی برای نجات زمین و پرورش محصولات ارگانیک است
  • به هیچ وه برگ یا ریشه گیاهان را نمی سوزاند
  • تفاله چای برگ ها را شفاف تر کرده و کنتراست رنک را افزایش می دهد
  • بسیار ارزان و راحت است.

مزیت تفله چای برای گیاهان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل به مطالب کاشت چای و اصول خشک کردن برگ چای نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *