دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی هایما s7 و شناخت ویژگی های متفاوت این شاسی بلند چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

S7 دومین خودوی شاسی بلند شرکت ایران خودرو است. این خودرو با ظاهر زیبا و جذاب مصرف سوخت کمتری نیز دارد. در این مقاله هایما S7 مورد بررسی قرار می گیرد.

هایما s7 اولین تجربه ایران خودرو در همکاری با یک شرکت چینی برای تولید خودروی شاسی بلند است. نمونه اولیه s7 در شرکت ایران خودرو خراسان، مونتاژ و تولید شد. رونمایی از این شاسی بلند در پانزدهمین نمایشگاه خودرو مشهد صورت گرفت و به بازار کشور عرضه گشت. در این مقاله قصد داریم تا هایما s7 را مورد بررسی قرار دهیم.

شناخت و بررسی هایما s7

بازنگری خودروی هایما S7

معرفی خودرو

شرکت خودروسازی هایما در سال ۱۹۹۲ با مشارکت شرکت مزدا تاسیس شد. این شرکت تازه تاسیس شده در سال ۲۰۰۹ به دلیل پاره ای مشکلات از کمپانی شناخته شده مزدا جدا شد و از آن زمان سعی دارد تا تولید خودرهای نیمه مستقل خود را ادامه دهد. بزرگترین و گران قیمت ترین خودرویی که تا به حال تولید کرده هایما s7 می باشد. در سال ۲۰۱۰، هایما s7 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی و به بازار عرضه شد.  در ادامه s7 سه بار مورد بازبینی یا فیس لیفت قرار گرفت. مدل عرضه شده این خودرو در ایران مربوط به فیس لیفت دوم در سال ۲۰۱۳ است.

آشنایی و بازبینی هایما S7

s7 دومین خودروی شاسی بلند شرکت ایران خودرو است. هایما S7 با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه دارای حداکثر قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بوده و همچنین حداکثر گشتاور تولیدی آن۱۸۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه می باشد. حداکثر سرعت S7 با وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم ۱۶۵ کیلومتر در ساعت می باشد. این خودرو دارای ۴ سنسور رادار و سیستم EPS (برای کنترل و پایداری خودرو) بوده که این سیستم ها امنیت خودرو را فراهم می کنند. همچنین به سیستم کنترل و نمایش فشار باد لاستیک ها نیز مجهز بوده که در افزایش عمر مفید تایرها و کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد. این خودرو با ارتفاع مناسبی که دارد به نظر می رسد در جاده های ناهموار عملکرد خوبی داشته باشد و گزینه خوبی برای مسافرت بیرون شهری باشد. در ادامه به بررسی بیشتر هایما S7 می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ظاهر هایما S7

هایما S7 ظاهری زیبا و جذاب دارد. در نگاه اول با توجه به ابعاد بزرگ S7 (طول ۴۴۹۸، عرض ۱۸۳۰ وارتفاع ۱۷۳۰ میلیمتر) به یک شاسی بلند واقعی شبیه است. در نمای جلو با طراحی ساده  و بدون شلوغکاری اضافی روبرو هستیم. در واقع این قسمت از طراحی هماهنگی بهره می برد. به کار بردن خطوط باریک و سیال به همراه زوایای نه چندان تند، نمایی کارامد و مهیج در خودرو به وجود آورده است. چراغ های جلو کشیده و بدون زاویه طراحی شده و جلو پنجره ای خودرو  نیز عمودی است. در عوض چراغ های مه شکن ظاهر خودرو را اسپرت و جذابتر نموده اند. در کناره خودرو برجستگی گلگیرها تا زیر دربها امتداد یافته که سبب ایجاد حالت قدرتمندی در خودرو شده است.

بررسی هایما S7

بررسی نمای کناری هایما S7 نشان داد ترکیب حجم ها روی رکاب، درب های جانبی و ستون ها از ۲ سبک طراحی کره ای و ژاپنی بهره برده است. در نمای عقب نیز اندکی از طراحی بی ام و X1 و میتسوبیشی ASX برخوردار است. در این نما با ظاهری زیبا و اسپرت با اندکی کپی برداری روبرو هستیم. سبک فرم دهی بدنه به سبک خودروسازان اروپایی شبیه است خصوصا فرم دهی چراغ های عقب نشان از بهره گیری از سبک آلمانی است که البته زیبا اجرا شده است. در پایین سپر عقب ۲ اگزوز ۴ ضلعی تعبیه شده است که سبب اسپرت شدن این نما شده است. به طور کلی در فیس لیفت جدید هایما S7 در نمای جلو تغییرات خاصی اعمال شده است و با چراغ و جلوپنجره ای کاملا متفاوتی در کشور عرضه می گردد اما نمای عقب ظاهری ساده و کلاسیک دارد.

  •  آرون گروپس

بررسی طراحی داخلی هایما S7

 بررسی فضای داخلی هایما S7 نشان داد که طراحی داخلی تا حدودی شبیه به محصولات سال های گذشته خودروسازان کره ای است. در بخش بالایی داشبورد صفحه نمایش ۷ اینچی قرار دارد و در بخش پایینی آن تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی قرار گرفته است. ترمز دستی مکانیکی به همراه دسته دنده و دو جا لیوانی مکمل این بخش هستند.

شناخت هایما S7

پشت آمپری S7 دارای طراحی کلاسیک دورسنج موتور و کیلومترشمار بوده که صفحه نمایش دیجیتال بین این دو قرار گرفته است. طرح رودری ها ساده بوده و تنها دستگیره های کرومی به این بخش جلوه داده است. تودوزی های کابین با چرم صندلی ها و رودری ها هماهنگ شده و به همراه دوخت رنگی نمای داخلی را زیبا نموده و همچنین حس پلاستیکی بودن کابین S7 را نیز تا حدودی کاهش داده است. با این که صندلی ها فرم نیمکتی دارند، فضای کافی برای پاهای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.سانروف بزرگ طراحی شده به نحوی که سرنشینان عقب نیز از آن بهره مند خواهد شد. به طور خلاصه می توان گفت فضای داخلی خودرو نسبت به رقبای هم رده خود خوب و راحت طراحی شده است.

بررسی موتور هایما S7

موتور هایما S7 مورد برسی قرار گرفت. موتور خودو ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، تنفس طبیعی بوده که حداکثر قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید نموده، همچنین حداکثر گشتاور تولیدی آن۱۸۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه می باشد. قدرت تولیدی این خودرو توسط جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. نسخه توربو شارژر S7 با موتور به حجم ۱۷۹۵ سی سی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد.

شناخت و وارسی هایما S7

حداکثر سرعت S7 با وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم ۱۶۵ کیلومتر در ساعت می باشد. سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله به نام مولتی لینک است. ضریب تراکم موتور خودرو ۹.۳:۱ است. هایما S7 از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها برخوردار است و گیربکس ها در دو نوع دستی و اتوماتیک ارائه می شوند. استاندارد آلایندگی خودرو یورو۴ بوده و با مصرف سوخت حدود ۸.۸ در هر صد کیلومتر به عنوان شاسی بلندهای کم مصرف شناخته می شود.

بررسی امکانات رفاهی و تجهیزات هایما S7

بررسی های انجام شده بر روی هایما S7 نشان داد خوشبختانه این خودروی چینی دارای آپشن های متعددی است. از نظر ترمز و پایداری شامل سیستم های ترمز ضد قفل(ABS)- ترمز کمکی(BAS)، کنترل کشش(TCS) و پایداری الکترونیکی(ESP) می باشد.  خودرو مجهز به ۴ کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و  ایربگ های جانبی می باشد. سیستم صوتی خودرو مجهز به ۶ اسپیکر بوده و نمایشگر ۷ اینچی با GPS و بلوتوث آن را تکمیل کرده است.

بازبینی خودروی هایما S7

از دیگر تجهیزات S7 می توان به سامانه کنترل فشار باد تایرها(TPMS)، دوربن دنده عقب، کامپوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آیینه داخلی الکتروکرومیک، آیینه های جانبی گرمکن دار به همراه تاشوندگی برقی، سانروف و شیشه های برقی تمامی سرنشینان، صندلی های چرمی، صندلی های جلومجهز به گرمکن و برای راننده دارای تنظیمات برقی ۸ جهته، کیلس و استارتر دکمه ای، کروز کنترل، چراغ های روز به همراه تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، دوربین عقب ۳۶۰ درجه، اسپویلر، سنسور نور و سنسور باران اشاره کرد.

بررسی کیفیت رانندگی با هایما S7

در این بخش به بررسی کیفیت رانندگی با هایما S7 می پردازیم. هنگام نشستن در خودرو متوجه خواهید شد که خودرو از سطح زمین اتفاع بالایی دارد که می تواند دید رو به بیرون را مانند دیگر شاسی بلندها کاهش دهد. از نظر کیفیت رانندگی باید گفت سواری با آن (با توجه به تنظیمات فنربندی متمایل به نرمی) راحت و نرم گزارش شده است. فرمان برقی سبکی دارد و با این که از تایرهای با شکاف نسبتا بزرگ(۲۳۵/۶۵)  بهره می برد اما این شرایط وزنی تاثیر چندانی روی فرمان ندارد.

آشنایی با عملکرد هایما

تنها ایرادی که به این خودرو گرفته می شود شتابگیری ضعیف آن است و عملا از پس وزن بالای خودرو بر نمی آید به همین دلیل مدل توربوشارز آن عرضه شد. عملکرد ترمزها متوسط گزارش شده است و خیلی پایین عمل می کنند البته بنابر گفته نمایندگی ایران خودرو و تاییر برخی دارندگان این مشکلات پس از مدتی استفاده رفع خواهد شد. بنابران پس از تحویل خودرو تا مدتی با احتیاط برانید تا ترمزها عملکرد مطلبوب خود را به دست آورند. با توجه به ارتفاع زیاد، نرمی سیستم تعلیق و لاستیکهای فاق بلند، هنگام فرمان دادن سریع حس عدم رانندگی برای راننده ایجاد خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که سیستم تعلیق مک فرسون جلو و مولتی لینک عقب و همچنین سیستم های کنترل کشش و پایداری موجود در S7 می تواند نگرانی شما را کاهش داده و با اطمینان بیشتری به حرکت در جاده های ناهموار بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *