دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیماری دگرآزاری یا سادیسم و نشانه های آن

  • سعیده ستاری
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

بیماری دگرآزاری نوعی بیماری روانی و اختلال شخصیتی می باشد که فرد در آن از آزار و اذیت دیگران لذت می برد و احساس رضایت می کند. این نوع بیماری به چهار دسته تقسیم می شود که سادیسم انفجاری و سادیسم بی مهره از انواع سادیسم می باشد.

بیماری دگرآزاری را می توان یک اختلال شخصیتی نام برد و تعریف کرد که در این نوع اختلال بیمار رفتارهایی چون سادیستی، بی رحمانه، تحقیرآمیز و تهاجمی از خود نشان می دهد. خشم و سوء استفاده از علائم بارز در روابط اجتماعی یک شخص سادیسمی می باشد و نام دیگر این بیماری سادیسم هم می باشد.

بیماری دگرآزاری چیست؟

این افراد با دیگران نمی توانند احساس همدلی و نگرانی داشته باشند. این افراد  از تحقیر و رنج کشیدن دیگران لذت می برند. این اختلالات می تواند شامل لذت بردن از آزار و تحقیر دیگران باشد. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان دهنده این می باشد که این افراد نه تنها از آزار رساند و اذیت کردن دیگران لذت می برند بلکه زمانی که می بینند فردی مورد آزار و اذیت دیگران هم قرار می گیرد هم لذت می برد. نشانه های یک فرد سادیسمی تا ۶ ماه باید ادامه داشته باشد. طبق یک نظریه روانکاوی، سادیسم در واقع به دوران کودکی شخص و رابطه ی او با اطرافیانش بستگی دارد. تربیت جنسی صحیح از جمله مواردی است که می تواند باعث پیشگیری این بیماری خطرناک باشد.

معرفی بیماری دگرآزاری

انواع سادیسم

تئودور میلون اختلال دگرآزاری را به چهار دسته تقسیم کرده است. هر شخصی که به این بیماری مبتلا باشد دارای ویژگی هایی است که الان برای شما بیان می کنیم. این دسته از افراد از مشاهده ناراحتی، غم و غصه دیگران و رنجیدن آن ها احساس خوشحالی و رضایت دارند. بیماری دگرآزاری را نمی توان به یک نوع اختصاص داد، بر اساس ادعای تئودور میلون سادیسم یا دگرآزاری دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام دارای خصوصیت های به خصوصی هستند.

سادیسم انفجاری

در این نوع از سادیسم افراد به خشونت غیرقابل پیش بینی مشهور می باشند چون چنین افراد از زندگی خود ناامید می باشند. هنگامی که این افراد احساس تحقیر شدن یا ناامیدی بکنند باعث می شود کنترل خود را از دست بدهند و انتقام این بدرفتاری را بگیرند. این رفتار های خشونت آمیز به وسیله عصبانیت، حملات ترسناک به دیگران، به خصوص اعضای خانواده و خشم غیر قابل کنترل نشان داده می شود. به صورت کلی سادیست های انفجاری در یک شرایط خاص به صورت ناگهانی احساس خطر می کنند و با تغییرات ناگهانی خود دیگران را متعجب می سازند. چنین افرادی از شخصیت مرزی برخوردار هستند و به راحتی عصبانی و خشمگین می شوند. خشونت و عصبانیتی این افراد دارند فقط برای یک فرد خاص می باشد اما عمدتا به عنوان یک تخلیه و وسیله ای برای خارج کردن احساساتی می باشد که درون خود دارند. چنین افرادی پس از انفجار خشم و عصبانیتی که تجربه می کنند عموما پشیمان می شوند.

دلیل بیماری دگرآزاری

سادیسم بی مهره

این نوع سادیست با دیگر سادیست ها مغایر می باشد. چون این افراد به شدت احساس ناامنی می کنند و به شدت ترسو می باشند. چنین افرادی تخیلات خصمانه خود را بیان می کنند و برای حمله به سراغ افراد ناتوان و ضعیف می روند. چنین افرادی حتما باید تحت حمایت گروهی قرار بگیرند.

  •  آرون گروپس

سادیسم اجبارگر

این دسته از افراد به طور معمول در میان گروهبانان نظامی، روسای دانشگاه ها، ناظران زندان ها، افسران پلیس و … یافت می شوند. چون آن ها در مقامی می باشند که فکر می کنند توانایی این کار را دارند که کسانی که قوانین را نقض می کنند را مدیریت کرده و آن ها را تنبیه نمایند. اگر چه آن ها بر این باور هستند که این کار را برای منافع مشترک انجام می دهند ولی انگیزه های عمیق تر و فراتری از این قضیه وجود دارد. این سادیست ها به صورت کلی قانون شکنان در حیطه کاری خود یا به صورت کلی در جامعه پیدا می کنند و شدیدترین مجازات هایی را که می توانند بر آن ها داشته باشد را اعمال می کنند.

علائم بیماری سادیسم

اگر سادیست های اجبارگر در جامعه به مقام بالایی مانند رئیس زندان یا پلیس برسند توانایی این را دارند که کارهای ظالمانه ای انجام بدهند و چون به دلیل سمتی که دارند افراد قاعدتا رفتار آن ها عادلانه تلقی می کنند. این افراد هرچه بیشتر دیگران را مورد ظلم و تنبیه قرار بدهند بیشتر احساس قدرت می کنند. این رفتارها کم کم به یک نوع اعتیاد مبدل می شود به صورتی که فرد سادیست دیگر در کنترل آن ناتوان است چون از انجام این کار لذت می برد و احساس رضایت می کند.

سادیسم ستمگرانه

در این نوع از دگرآزاری یکی از ترسناک ترین و ظالمانه ترین انواع زیرگروه های اختلال روانی می باشد. چون چنین افرادی از تهدید و عمل وحشیانه استفاده می کنند تا دیگران را آزار دهند و از این آزار و اذیت احساس رضایت می کنند. چنین افرادی قربانی های خود را به اطاعت و تسلیم شدن در برابر خود وادار می کنند. این زیرگروه تا حدی به سادیسم انفجاری شباهت دارد. ولی سادیست های ظالم بسیار ظالمانه تر و روشمند تر رفتار می کنند. چنین افرادی برای انتقام ناامیدی و رفتار های تحقیرآمیز حمله نمی کنند بلکه اینکار را به عنوان وسیله ای برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می کنند. این افراد دائما عصبانی و خشمگین هستند و این عصبانیت را بروز می دهند.

نشانه های بیماری دگرآزاری

تفاوتی میان سادیست های انفجاری و ظالمانه وجود دارد این است که سادیست های ظالم با دقت تمام قربانیان خود را انتخاب کرده تا از این اطمینان پیدا کنند که در زمان حمله به آن ها گزینه مقابله ای وجود نخواهد داشت. سادیست های ستمگر و ظالم به صورت کلی از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و از ناامنی های درونی رنج می برند و به شدت سعی می کنند این خصوصیات خود را پنهان کنند. بنابراین از اذیت و آزار نسبت به قربانیان می توانند احساس برتری را نسبت به اطرافیان خود داشته باشند.

نشانه های فرد سادیسمی

بیماری دگرآزاری به معنای این می باشد که از تحقیر شخصی یا آزار و اذیت او احساس رضایت و لذت می کنند. راهنمای DSM-5 اختلال سادیسم جنسی را به صورت اختلالی عنوان می کنند که فرد در آن با ایجاد احساس درد و آزار به دیگران از نظر جنسی برانگیخته می شود. ولی سادیسم به خودی خود تنها به معنای آزار جنسی نیست. علائم و نشانه های سادیسم به شرح زیر می باشد:

  • به روش های کنترل کننده با دیگران رفتار می کنند.
  • احساس رضایت و خوشحالی از آزار دیگران
  • احساس شادمانی و لذت از مشاهده دیگران در زمان آزار دیدن به واسطه دیگران
  • ایجاد حس برانگیختگی جنسی هنگام آزار دیدن دیگران
  • زمان زیادی را به فکر کردن و داشتن تخیل برای صدمه رساندن به دیگران صرف می کنند حتی اگر در واقعیت این کار را انجام ندهند.
  • در زمان عصبانیت بسیار دوست دارند به دیگران صدمه برسانند.
  • از تحقیر دیگران به خصوص در موقعیت های اجتماعی لذت می برند.
  • به سمت رفتار و کار های وحشیانه و پرخاشگرانه تمایل دارند.

علت بیماری سادیسم چیست

معالجه سادیسم

    در حقیقت بسیار دور از انتظار است که افرادی که به بیماری دگرآزاری جنسی مبتلا هستند به خودی خود به دنبال درمان این مشکل خود باشند. در عوض، افرادی که به بیماری دگرآزاری دچار هستند معمولا در حین ارتکاب جرم دستگیر می شوند و بدین وسیله می توان آن ها را درمان کرد. درمان سادیسم قاعدتا شامل ترکیبی از روان درمانی و مصرف دارو می باشد.

    مصرف دارو

    برخی مواقع، داروهای ضدافسردگی برای تعادل مواد شیمیایی مغز و کاهش رفتار های تکانشی تجویز می شود. به طور مشابه، بعضی مواقع دارو های ضدآندروژنی برای سرکوب میل جنسی افراد تجویز می شود.

    رواندرمانی

    به صورت دقیق تر رفتار درمانی شناختی می تواند در این زمینه به افراد کمک کند تا الگوهای تحریک جنسی را تشخیص دهند و روش های بهتر و سالم تر را برای مبارزه با آن یاد بگیرند. بازسازی و اصلاح شناختی امکان دارد به فرد یاری برساند تا الگو های مضر فکری را شناسایی کند و بر آن ها غلبه کند.

    معرفی بیماری سادیسم

    در پایان برای آشنایی با روان درمانی انسان گرا و درمان مازوخیسم می توانید این مطالب را دنبال کنید.

    منبع : آرگا

    مطالب مرتبط
    مطالب داغ
    همچنین ببینید
    مشاهده دیدگاه های این مطلب
    دیدگاه های مطلب
    ۰ دیدگاه برای این نوشته

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *