دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش های موثر مورد استفاده در درمان دانه روی زبان

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با روش های دارویی و خانگی برای درمان دانه روی زبان آشنا می کنیم و اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه ها به شما خواهیم داد و بهتر است برای دریافت مطالب مفید در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

دانه هایی که روی زبان ایجاد می شود می تواند منجر به اذیت شدن شما در زمان غذا خوردن و یا نوشیدن چای گردد از این رو نیاز است تا سریع تر آن ها را درمان نمایید. دلیل های بسیار زیادی برای این مشکل وجود دارد و در ادامه شما را با نحوه درمان دانه روی زبان آشنا کرده و اطلاعاتی بسیار مفید به شما خواهیم داد تا بتوانید اطلاعاتی مفید در این زمینه بدست آورید.

  درمان جوش زبان با مسکن ها در خانه

درمان دانه روی زبان در خانه

دانه هایی که روی زبان وجود دارند به دلیل های متفاوتی ایجاد می شوند و بسیاری از آن ها جدی نمی باشند و خود به خود از بین می روند ولی اگر احساس می کنید این دانه ها شما را آزار می دهند و شما مشکلی در این زمینه دارید می توانید از دو روش این دانه ها را درمان نمایید. درمان دارویی بهترین و سریع ترین راه درمانی می باشد و می تواند در عرض چند ساعت این مشکل را از بین ببرد و درمان خانگی نیز از جمله مهم ترین درمان هایی می باشد که شما می توانید با کم ترین هزینه در خانه انجام داده و نتایج بسیار خوبی را از آن ها بگیرید.

روش های دارویی

از مهم ترین روش های درمانی روش دارویی می باشد و شما می توانید در کم ترین زمان ممکن و با ساده ترین داروها این دانه ها را از بین ببرید. در ادامه دارو های مفید در این زمینه را برای شما بررسی خواهیم کرد  اطلاعاتی مفید به شما خواهیم داد تا بتوانید این مشکل خود را از بین برده و تا حدودی خوردن و آشامیدن برای شما آسان تر خواهد شد. البته به شما توصیه می کنیم که بدون نسخه پزشک از این روش ها استفاده نکنید زیرا خوددرمانی همیشه می تواند جنبه های منفی بسیار زیادی را با هود به همراه داشته باشد و مشکلاتی شدید را در اثر تداخل های دارویی و غذایی ایجاد نماید.

کاهش دانههای روی زبان با دارو ها در خانه

استفاده از مسکن ها

اگر احساس می کنید که زخم ها و دانه های روی زبان ملتهب می باشند و شما را بسیار آزار می دهند می توانید از انواعی از مسکن ها در این زمینه استفاده کنید تا بتوانید التهابات را کاهش داده و دردهای ناشی از آن را به حداقل برسانید. البته اگر به متخصص مراجعه کنید برای شما مسکن های مخصوصی که عموما دهانشویه می باشند را تجویز می کند و برخی از آن ها مانند دهان شویه هایی که دارای بنزیدامین می باشند در اولین استفاده با سوزش همراه خواهند شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کورتیکواستروئیدها

از بهترین روش هایی که می تواند به محض تشکیل دانه ها روی دهان و زبان خود آن ها را از بین ببرید استفاده از این داروها می باشد. کورتیکواستروئیدها منجر به کاهش درد و التهاب شده و دانه ها را سریعا از روی زبان فرد حذف می کند ولی باید در این مورد با پزشک مشورت کرده و بعد از این داروها استفاده کنید.

دهان شویه های کلرهگزدین

استفاده از این دهان شویه ها  بسیار موثر می باشد و دارای عناصری مانند بی حسی موضعی، آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها بوده و می تواند به از بین رفتن دانه روی زبان کمک بسیار زیادی کند. اگر بتوانید در این زمینه و استفاده از این دهان شویه نیز با یک متخصص مشورت کنید بهتر می توانید از این مورد کمک بگیرید.

درمان های دارویی جوش زبان

مکمل های ویتامین دار

کمبود یک سری از عناصر مهم در بدن  و ویتامین ها می تواند منجر به ایجاد این دانه ها شود. بنابراین گاها به تشخیص پزشک باید از مکمل های ویتامین دار استفاده کنید تا بتوانید ویتامین های ضروری بدن را مانند آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 را به بدن برسانید و روند درمانی را سریع تر نمایید. اگر نمی توانید از این مکمل ها استفاده کنید سعی کنید از مواد غذایی غنی استفاده کنید تا بدون نیاز به مکمل های دارویی بتوانید این نیازهای بدن را تامین نمایید.

داروهای هورمونی

این داروها برای هر فردی تجویز نمی شود و عموما برای خانم هایی می باشد که در زمان قاعدگی خود دچار این دانه ها روی زبان خود شده اند. این داروها باید زیر نظر متخصص باشد در غیر این صورت می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده و تعادل هورمونی را در بدن فرد از بین ببرد.

درمان های خانگی

از دیگر روش هایی که شما می توانید از آن ها استفاده کرده و دانه روی زبان را درمان کنید روش های خانگی می باشد. این روش ها بسیار ساده اند و شما می توانید با کم ترین هزینه آن ها را درمان نمایید. درمان دانه روی زبان را با چند ماده ساده برای شما بررسی خواهیم کرد و روش انجام این کار ها را نیز به شما خواهیم گفت.

جوش زبان و کاهش مشکلات آن

روغن نارگیل

یکی از موثرترین روغن های گیاهی برای درمان دانه روی زبان روغن نارگیل می باشد. این روغن می تواند در رفع مشکلات گوارشی بسیار مفید باشد و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و و ضد میکروبی دانه ها و جوش هایی که روی زبان ایجاد شده است را از بین خواهد برد و در نهایت باعث می شود که شما راحت تر بتوانید غذا بخورید و یا نوشیدنی های داغ را میل نمایید. برای این که بتوانید از این روغن استفاده کنید نیاز است تا از یک گوش پاک کن استفاده کرده و مقداری از این روغن را روی جوش ها به صورت مستقیم قرار دهید. از این روش چند بار در روز استفاده کنید تا بتوانید این دانه ها را به صورت کامل درمان نمایید. این درمان بسیار موثر می باشد و تبدیل به یکی از روش های درمانی بسیار خوب شده است و در رتبه اول قرار گرفته است.

بابونه

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان دانه روی زبان بابونه می باشد و شما می توانید به راحتی برای این درمان از آن استفاده کنید. استفاده از بابونه بسیار راحت می باشد و کافی است چای کیسه ای آن را تهیه کنید. اجازه بدهید این چای کیسه ای در آب جوش بماند تا دم بکشد و بعد از این که چای سرد شد آن را قرقره کنید. این کار شما منجر به این می شود که بابونه با جوش ها و دانه ها تماس داشته باشد و درد و التهابات ناشی از آن را به شدت کاهش می دهد.

بابونه برای درمان جوش زبان

فلفل قرمز

فلفل قرمز دارای مقادیر بسیار زیادی کپسایسین می باشد. این ماده خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد و در تسکین این دو مورد بسیار موثر می باشد. برای استفاده از این روش باید خمیری از فلفل و آب تهیه کرده و آن را برای مدتی روی زبان خود قرار دهید. یادتان باشد که این ترکیب نباید بیش از حد تند باشد در غیر این صورت ممکن است منجر به سوزش دهان شما گردد. استفاده روزانه دو بار از این روش به شما کمک می کمند تا بتوانید سریع تر بهبودی یافته و به زندگی عادی باز گردید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از مهم ترین ضد التهاب های شناخته شده می باشد و شما می توانید در خانه از آن استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید ابتدا یک برگ آلوئه ورا را تهیه کرده و مقداری از ژله آن را خارج کنید. ژل را در آب حل کنید و سه بار در روز آن را قرقره کنید. این کار به روند درمانی کمک می کند و باعث می شود که  دانه ها سریع تر بهبود پیدا کنند. البته بسیاری از افراد به این گیاه حساسیت دارند و بهتر است قبل از این که از آن استفاده کنید حساسیت داشتن و نداشتن به آن را چک نمایید تا مشکلات و واکنش های آلرژیکی برای شما ایجاد نشود.

درمان دانه روی زبان

عسل

عسل یکی از مواد بسیار مهم در خانه ها می باشد و می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار بگیرد و یکی از این موارد درمان دانه روی زبان می باشد. برای این که بتوانید این مشکل را از بین ببرید بهتر است یک عسل ارگانیک تهیه کنید و درمان را شروع کنید تا بتوانید در کم تر از چند روز این مشکل را از بین ببرید. برای درمان نیاز است تا ابتدا دهان خود را با آب گرم شستشو داده و و مقداری عسل را به صورت مستقیم بر روی جوش ها و دانه های زبان قرار دهید. این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید تا بتوانید به روند درمانی کمک کرده و آن را تسریع بخشید.

ماست

ماست می تواند منجر به تعادل باکتری ها در دهان شده و میزان جوش ها و دانه هایی که در اثر آن ها ایجاد شده است را به حداقل خواهد رساند. در واقع طبع خنک ماست باعث می شوند که روند درمانی سریع تر باشد و التهابات زبان را تا حدودی کاهش می دهد و توصیه ما به شما این می باشد که حتما در روز چند بار از ماست استفاده کنید. برای این که بتوانید طعم ماست را تغییر داده و بر خاصیت آن بیفزایید نیاز است تا مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش را چند بار در روز استفاده کنید تا بتوانید در کم ترین زمان ممکن این مشکل را از بین ببرید.

پودر زاج

آخرین روشی که شما می توانید از آن برای درمان دانه روی زبان کمک بگیرید استفاده از پودر زاج می باشد. این پودر باعث می شود ناحیه ملتهب زبان خشک نگه داشته شده و در نهایت سریع تر منجر به از بین رفتن آن دانه ها می شود. برای استفاده از این پودر کافی است مقداری از آن را روی دانه های زبان قرار داده و بگذارید یک الی دو دقیقه بماند. بعد این مواد را از دهان خود خارج کنید و هرگز بعد از استفاده از این پودر دهان خود را نشویید. بعد از یک روز می توانید به راحتی میزان تاثیر گذاری این ماده را احساس کنید.

زاج برای درمان جوش زبان

رژیم غذایی مناسب

از دیگر مواردی که باید در این مدت که زبان شما دچار التهاب می باشد آن را رعایت کنید داشتن یک رژیم غذایی درست می باشد. یک سری نکاتی را باید در این دوران رعایت کنید که این موارد را برای شما بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی در این مورد به شما خواهیم داد.

  • در طی روز باید از مایعات بسیاری استفاده کنید و اگر این کار برای شما سخت کمی باشد می توانید برای نوشیدن از نی استفاده کنید تا این مایعات با دانه های روی زبان شما برخورد نداشته باشند.
  • در رژیم غذایی خود سعی کنید بیشتر از ماست، بستنی، شیر، عسل و ژلاتین استفاده کنید.
  • سعی کنید از استفاده مواد غذایی تحریک کننده و ادویه های زیاد در غذاهای خود پرهیز کنید تا روند درمانی را کند نکرده و سریعتر بهبود یابید.
  • در دوره درمانی خود اصلا از آدامس استفاده نکنید زیرا این کار می توانید منجر به بیشتر شدن التهابات شود و روند درمانی را کند تر خواهد کرد.
  • حتما از دهان شویه استفاده کنید و سعی کنید بهداشت دهان خود را رعایت کنید.
  • مسواک زدن بعد از خوردن هر وعده غذایی را از یاد نبرید.
  • یک سری از داروها هستند که باید با بزاق دهان حل شوند و در این دوره باید از خوردن این دارو ها پرهیز کنید در غیر این صورت ممکن است التهابات زبان شما افزایش یابد.

از بین بردن جوش زبان با روش های خانگی

استفاده از دخانیات می تواند روند از درمان دانه روی زبان را به شدت کاهش داده و حتی منجر به ایجاد التهابات بیشتر نیز شود. بهتر است برای پیگیری وضعیت دهان خود و دانه هایی که روی زبان ایجاد می شود حتما به یک پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت نمی توانید از دلیل این مورد اطلاع پیدا کنید و ممکن است این التهابات و جوش ها نیز بیشتر برایتان ایجاد شود.

در آخر این مطلب نیز می توانید درمان التهاب زبان و درمان خانگی آفت دهان را نیز مورد مطالعه قرار دهید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *