دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قرمز شدن پوست سر چه دلیلی دارد؟ چطور رفع می شود؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

قرمز شدن پوست سر به دلایل مختلفی از جمله بیماری های پوستی ممکن است ایجاد شود. در این مطلب پیرامون موضوع مذکور به بحث خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اگر با خارش و قرمزی پوست سر روبرو شده اید و به دنبال علت بروز این عارضه هستید با این مطلب همراه ما باشید تا با دلایل و درمان قرمز شدن پوست شر آشنا شوید.

دلایل خارش و قرمز شدن پوست سر

قرمز شدن پوست سر به دلایل مختلفی از جمله بیماری های پوستی ممکن است ایجاد شود. اگرچه بسیاری از آن ها درمان خاصی ندارند ولی طیف گسترده ای از درمان ها می توانند علائم را تسکین بدهند. در این مطلب به برخی از دلایلی که ممکن است سبب بروز لکه های قرمز روی پوست سر شده، شکل ظاهری و درمان هایی که به بهبود آن ها کمک می کند، اشاره می شود.

 ۱. بیماری پسوریازیس

بر اساس داده های بنیاد ملی پسوریازیس، بیشتر از ۶۰ درصد افراد مبتلا به این عارضه به پسوریازیس پوست سر نیز مبتلا می باشند. این عارضه می تواند روی پوست سر ، خطوط رویش مو، پشت گردن، پشت گوش و پیشانی تاثیر داشته باشد. از علائم آن می توان به  خارش، خونریزی، لکه های قرمز روی پوست سر، ریزش موقت مو، احساس درد و سوزش، پلاک های ضخیم و پوسته ای ، فلس های ریز و سفید نقره ای که مشابه شوره سر هستند اشاره کرد.

لازم به ذکر است دمای پایین هوا، استرس و هوای خشک می تواند پسوریازیس پوست سر را تشدید کند.

۲. باقی مانده شامپو روی پوست سر

گاهی به دلیل عدم آبکشی صحیح شامپو از بین موها، سبب حساسیت و قرمزی پوست سر می شود . همچنین این موضوع سبب خارش فراوان پوست سر نیز می شود. برای رفع این مشکل باید در روش شستشوی سر با شامپو و نرم کننده دقت بیشتری داشته باشد.

۳. خشکی پوست سر به علت خشکی هوا

گاه خشکی پوست سر می تواند به علت خشکی هوا و تغییرات آب و هوایی باشد. که نتیجه آن قرمزی و خارش فراوان پوست سر می باشد. از این رو برای برطرف شدن مشکل بهتر است از سرم مو، لوسیون و روغن زیتون بر پوست سر استفاده نمایید تا خشکی پوست را کاهش دهد.

  •  آرون گروپس

۴. فولیکولیت

فولیکولیت یک نوع عفونت پوستی بوده که روی فولیکول های مو تاثیر دارد. این عارضه به جز کف دست و پا می تواند در هر نقطه از بدن از جمله پوست سر نیز روی دهد. به نظر می رسد که شبیه آکنه باشد. لکه های ناشی از فولیکولیت ممکن است حلقه قرمزی در اطراف خود داشته باشند.

این بیماری به خاطر آسیب به فولیکول مو اتفاق می افتد که در نتیجه آن میکروب ها اجازه ورود به پوست سر را پیدا کرده و سبب عفونت می شوند. در صورتی که فرد به طور مداوم پوست خود را مالش داده یا لمس کند و مرتبا لباس تنگ و کلا بپوسد یا با تیغ موهای بدن را بتراشد آسیب به فولیکول مو روی می دهد.

در صورتی که عفونت فولیکولیت در پوست سر روی دهد ، گاه با درد، سوزش، خارش و قرمزی همراه می شود و گاه ممکن است فرد به جز لکه های پوستی علائم دیگری را تجربه نکند.

۵. درماتوفیتوز

درمافیتوز نوعی عفونت قارچی بوده که می تواند در هر جای بدن اتفاق بیفتد. شکل ظاهری این بیماری به محل قرارگیری آن روی بدن بستگی داشته و بروز آن در پوست سر با علائمی همچون خارش شدید، نقاط سیاه روی طاس سر، ریزش مو، طاسی وسیع همراه با لکه های ضخیم و پوسته پوسته ریز، زخم های باز حاوی چرک، ملتهب و اسفنجی شدن بخشی از پوست سر و قرمزی آن همراه است.

۶. درماتیت سبورئیک

این عارضه نوعی اگزمای پوستی است که می تواند مشابه پسوریازیس باشد. پوست سر فرد مبتلا به این بیماری معمولا با خشکی، قرمزی، پوسته های ضخیم چرب و سفید یا زرد رنگ همراه است. معمولا این عارضه در بزرگسالان و نوجوانان در محلی از پوست ایجاد می شود که چربی بیشتری تولید می کند. به عبارتی سبورئیک می تواند در کناره های بینی، اطراف ابروها، پوست سر و قفسه سینه مردها نیز ایجاد شود.

۷. شوره سر

ممکن است به دلیل خشکی و نبود رطوبت کافی، پوست سر حساس تر شده و با قرمزی و خارش همراه شود. اگر خارش با التهاب و حساست است، پوست سر به شکل لکه های ریز سفید رنگ از سر جدا شده و آثار آن در لباس و موها نمایان باشد. گاهی تصور شده که شوره سر و در پی آن خارش و قرمزی می تواند به علت عدم رعایت بهداشت باشد.

ولی صحت این موضوع قطعیت کامل نداشته زیرا خشکی پوست دلیل اصلی شوره و خارش پوست سر گزارش شده است. برای درمان این عارضه از شامپوهای ضد شوره مناسب بهره گرفته یا به پزشک پوست و مو مراجعه شود.

۸. شپش سر

شپش سر ، حشرات ریز  قهوه ای یا خاکستری رنگی هستند که روی پوست سر زیست می کنند. آن ها می توانند هر پوست سر با هر مویی را تحت تاثیر قرار دهند. شپش به طور معمول از طریق تماس سر گسترش می یابد. از این رو افرادی که کلاه، برس مو، شانه یا بالش مشترک داشته باشند ، می توانند این حشرات را منتشر کنند.

از علائم شپش سر می توان به تخم های کوچک زرد یا سفید رنگ متصل شده به نزدیک پایه مو، شپش قهوه ای یا خاکستری، خراش روی پوست سر، قرمزی، چسبناک شدن پوست سر، غدد بزرگ روی گردن، مدفوع شپش روی بالش که شبیه لکه های تیره بوده، و برجستگی های صورتی خارش دار در اطراف پوست سر و پشت گردن اشاره داشت.

۹. آکنه

اکثر جوش های آکنه در مناطق صورت، گردن ، کمر ، شانه ها و قفسه سینه بروز می یابند. دلیل دقیق آکنه مشخص نیست ولی کارشناسان عقیده دارند که تغییر در سطح هورمون ها، مصرف داروهای خاص، عوامل ارثی و استفاده از لوازم آرایشی در این موضوع دخیل هستند.

آکنه به روش های مختلفی از جمله جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، جوش های چرکی، ندول ها، برجستگی های صورتی رنگ و حساس و کیست ها بروز می کند. گاهی مواقع ممکن است آکنه به پوست سر نیز سرایت کرده و سبب خارش و قرمزی آن شود.

۱۰. بیماری گال

این بیماری مسری و عفونی می تواند دلیل دیگری بر خارش و قرمزی پوست سر باشد. حشره ای به اسم مایت بیماری گال یا جرب را پدید می آورد. برای رفع این مشکل نیاز است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه تا داروی مناسب تجویز شود.

روش های درمانی قرمزی پوست سر

لازم به ذکر است هر بیماری پوست سر کاملا قابل درمان نبوده و درمان ها صرفا جهت تسکین و مدیریت علائم ارائه می شود. از جمله این درمان ها عبارتند از:

۱. درمان های پزشکی

درمان های متعدد پزشکی می توانند به رفع چندین عامل موثر برای بروز لکه های پوست سر کمک نمایند. از جمله در مورد بیماری آکنه که روی پوست سر ایجاد می شود می توان با شامپوهای دارویی آن را برطرف نمود. همچنین این شامپوها برای بهبود پسوریازیس سر، درماتیت سبورئیک و عفونت های قارچی و باکتریایی پوست سر سودمند باشند.

۲. درمان های خانگی

به همراه درمان های دارویی، اغلب افراد همواره به دنبال روش های خانگی برای درمان نیز هستند. خوشبختانه در این راستا درمان های خانگی هم در دسترس می باشند و لی اثر بخش آن ها زمان بیشتری می برد. افراد می توانند با مرطوب نمودن منظم پوست سر و شستشوی آن با پاک کننده های ملایم گیاهی درماتیت سبورئیک را کنترل نمایند.

جهت درمان شپش سر نیز افراد درگیر می توانند مرتبا شانه و برس های خود را در آب داغ شسته تا به جلوگیری از انتشار آن کمک کنند. همچنین از دمکرده برگ یا ریشه برخی گیاهان برای شستشوی سر استفاده نموده تا این آفت را از بین ببرند. ضمنا مربیان بهداشت نیز بایستی مرتبا موهای کودکان را در سنین مدرسه از این نظر بررسی نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *