دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های موثر در کنترل گفتگوی درونی

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

کنترل گفتگوی درونی باعث می شود که بتوانید ذهنی آرام تر داشته باشید و اگر می خواهید از آشفتگی ذهنی رهایی یابید بهتر است این مطلب را از دست ندهید در غیر این صورت مشکلاتی برای شما ایجاد می گردد.

همه افراد یک سری گفتگوهایی را با خود دارند و این حرف ها می تواند یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که عادت های شما شکل می گیرد و یا رفتارهایی را در طی روز از خودتان بروز می دهید. برای این که بتوانید به کنترل گفتگوی درونی دست یابید باید یک سری تکنیک ها را بلد بوده و آن ها را در زندگی خود اجرا نمایید. البته که گفتگوی درونی به هیچ عنوان بد نمی باشد ولی در برخی از شرایط می تواند مشکلات بی شماری را برای فرد ایجاد کند از این رو بهتر است راه های کنترل این افکار را بلد باشید.

کنترل گفتگوی درونی

روش های کنترل گفتگوی درونی

حرف های درونی می تواند به فرد این امکان را بدهد که با  خود نیز به صورت بلند بلند حرف بزند و این حالت در میان جمع کمی آزار دهنده می باشد از این رو یک سری از افراد دوست دارند که این حالت را کنترل نمایند. این گفتگوها می تواند منجر به ایجاد شخصیت هایی در شخص شود و پایه های این شخصیت ها بسیار مقاوم نیستند و اگر می خواهید شخصیت شما محکم و استوار باشد باید پایه های شکل گیری آن را تغییر دهید در غیر این صورت نمی توانید این شخصیت را برای خود بسازید.

آگاهی بر گفتگوها

اگر بتوانید بر حرف های درونی خود آگاه باشید و ان ها را کنترل کنید می توانید از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و سعی کنید حرف های منفی را از خودتان دور نمایید. بسیاری از افراد هستند که بر روی حرف هایی که در تنهایی با خود می زنند آگاهی ندارند و این حرف ها می تواند برای آن ها بسیار آزاردهنده باشد و خودشان متوجه این مورد نباشند.

برای این مورد باید در زمان هایی که مشغول حرف های درونی هستید باید آن ها را در نظر بگیرید و از زیر ذره بین ردشان کنید تا بتوانید به نتیجه برسید. زمانی که این گفتگوها شکل می گیرد باید حواستان باشد که حرف  های منفی در زندگی شما می تواند منجر به آسیب های شدید شود و باید سعی کنید آن ها را با ایده ها و تفکرات جدید جایگزین کنید تا بتوانید نتیجه آن را در زندگی خود ببینید.

بزرگ ترین رازی که آدم های موفق دارند این است که تفکراتی ذهنی مثبتی دارند از این رو می توانند به هر آن چه که می خواهند برسند و دست آور های بسیار بزرگی دارند. بنابراین اگر می خواهید شما نیز روزی از از این فاراد باشید و در رده آن ها قرار بگیرید می توانید در حین گفتگو های درونی خود روی شخصیتی که دارید کار کنید.

  •  آرون گروپس

در واقع اگر افکار شما منفی باشد می تواند شخصیت شما را به سمت همان تفکرات و نا توانی ها بکشاند و اگر تفکرات مثبتی داشته باشید و این مورد را در گفتگوهای درونی خود اعمال نمایید می توانید به هر آن چه که می خواهید برسید و زندگی بهتری را برای خود بسازید. بسیاری از افراد عادی زمانی که درگیر گفتگوهای درونی می باشند سعی می کنند حوادث تلخ گذشته  را به یاد بیاورند و از این رو سعی می کنند با آن چیزی که گذشته است سر و کله زده و در نهایت هیچ وقت نمی توانند فرد موفقی شوند.

حرف های درونی را چگونه کنترل کنیم؟

داشتن مانتراهای مثبت

مانترا یکی از واژه هایی می باشد که به معنای آزاد شدن افکار است. این کلمه در ادیان بودایی، هندو و مزداییسم بسیار کاربرد دارد و در این روش از مجموعه کلمات با آهنگ های خاصی استفاده می شود و این آهنگ ها در دفعات بسیار زیادی تکرار می شوند. در واقع این کلمات می تواند بر روی مغز شما تاثیر گذاشته و باعث می شود که شما مجموعه ای از کلمات مثبت را انتخاب کرده و به همین ترتیب کنترل گفتگوی درونی رخ می دهد و شما می توانید تمامی گفتگوهای خود را به سمت موارد مثبت سوق دهید.

پرهیز از حرف های منفی در جمع

در نظر داشته باشید که مثبت بودن ذهن به تنهایی کافی نمی باشد و شما باید سعی کنید حتی در جمع ها نیز نوع حرف زدن خود را تغییر داده و سعی کنید مثبت زندگی کنید. اگر با دوستان خود بسیار صمیمی هستید بهتر است سعی کنید در جمع آن ها از جملات مثبت استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید صحبت های شما در جمع می تواند بر روی دیگران نیز تاثیراتی داشته باشد و این تاثیرات زمانی بیش تر خواهد شد که حرف های شما منفی باشد. جملات کوتاه و کلیشه ای می تواند هم روی شما و هم روی دیگران تاثیرات بدی داشته باشد از این رو بهتر است سعی کنید از عبارت های شیرین و زیبا در جمع استفاده کنید تا بتوانید دیگران را نیز از نا امیدی و ذهن منفی دور نمایید.

روش های مثبت کردن گفتگو های درونی

واکاوی کردن داستان های منفی

زمانی که در حال یادآوری یک خاطره بد هستید و سعی می کنید که آن را کنترل کنید سعی کنید آن را بررسی کنید و با سوال پرسیدن از خود در مورد این داستان بار منفی آن را کاهش دهید. سوال پرسیدن می تواند به صورت کلی میزان بار منفی این حادثه و داستان را تا حدودی تغییر داده و در نهایت به راحتی می توانید به کنترل گفتگوی درونی دست یابید.

استفاده از افعال به جای صفت ها

زمانی که در حال گفتگوی درونی هستید باید سعی کنید آن را به گونه ای بیان نمایید که بتوانید از آن یک نتیجه ای دریافت کرده و از این نتیجه در آینده استفاده کنید. باید سعی کنید در این گفتگوها از خودتان سوال هایی بپرسید و دلایل وقوع یک رخداد را بررسی نمایید. بهتر است در این گفتگوها خود را مقصر ندانید و سعی کنید از افعالی استفاده کنید که تاثیرات مثبتی بر روی روحیه شما داشته باشد.

گفتگوهای مثبت

سعی کنید گفتگوهای مثبتی داشته باشید و این مورد را در خود پرورش دهید تا بتوانید از موضوعاتی که ناراحت هستید دوری کرده و زندگی بهتری داشته باشید. در واقع ذهن انسان بک حقیقتی دارد و آن هم این است که اگر به موضوعی فکر کند برایش عادت خواهد شد و این عادت ها می تواند برای فرد بسیار مضر باشد.

برای این که بتوانید عادت های فکری خود را تغییر دهید نیاز است تا حتی زمانی که با خودتان در حال حرف زدن هستید از حرف های مثبت استفاده کنید و در دفعات اول بعد از چند دقیقه ممکن است به گفتگوهای منفی بازگردید با این حال باید تلاش کنید و سعی کنید زندگی بهتری را برای خود بسازید و عادت های خود را تغییر دهید.

کنترل گفتگوی درونی

فکر کردن به زیبایی ها

اگر بتوانید به چیزهای زیبا فکر کنید می توانید افکار بهتری را نیز برای خود بسازید در غیر این صورت نمی توانید کنترل حرف های درونی را در دست داشته باشید و مشکلاتی که برایتان ایجاد می شود بر اثر همان ناتوانی در کنترل گفتگوی درونی می باشد. در نظر داشته باشید که همیشه همه افراد یک سری عیب هایی را در زندگی دارند با این حال اگر در گفتگوهای خود تنها عیب های خود را به یاد می آورید و سعی می کنید آن ها را اصلاح کنید کار بسیار اشتباهی می باشد و ممکن است بعد از مدتی این احساس به شما دست بدهد که شما هیچ چیز نیستید و این موضوع می تواند به راحتی یک فرد را از پای در آورده و در نهایت زندگی را برای شما بسیار سخت خواهد کرد.

در واقع شما بد ترین کاری که در حق خودتان می کنید همین است و زمانی که شما زیبایی ها و خوبی های خود را نبینید نمی توانید این مورد را باور داشته باشید از این طریق دیگران نیز آن ها را نمی بینند و شما به فردی بی کفایت تبدیل خواهید شد. برای پیشگیری از این مورد بهتر است سعی کنید زیبایی های خود را دیده و سعی کنید زندگی بهتری را برای خودتان بسازید.

فهرست بندی کردن

سعی کنید برای این که بتوانید به کنترل گفتگوی درونی برسید آن ها را فهرست بندی نمایید. در واقع نه تنها برای گفتگوهای منفی بلکه برای گفتگوی مثبت خود نیز باید فهرستی داشته باشید در غیر این صورت ممکن است نتوانید آن ها را نیز کنترل نمایید. فهرست داشتن برای گفتگوها و زمانبندی کردن آن ها باعث می شود که شما بتوانید زندگی بهتری داشته باشید و از نا امیدی هایی که در اثر گفتگوی منفی ذهنی ایجاد می شود تا حدودی دور باشید.

آگاهی بر روی حرف های درونی

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در این زمینه مانند کنترل افکار مزاحم و مفهوم انگیزه درونی بدست آورید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده بزنید و وارد صفحات مربوطه گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *