دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک هایی برای کنترل افکار مزاحم و تصورات غیر واقعی

  • سعیده ستاری
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

راه های مختلفی برای کنترل افکار مزاحم بیان شده است. در این مطلب به نشانه افرادی که دارای افکار مزاحم می باشند و راه های مقابله با این اختلال خواهیم پرداخت.

مغز انسان همیشه برای خود نگرانی هایی ایجاد می کند که با افکار منفی شما را با آن سرگرم می کند. این در ذهن یک عادت است که با فکر منفی با شما سخن بگوید. ولی در مواردی که اوضاع از تسلط ما خارج شده است و امکان یا توانایی کنترل افکار مزاحم را نداریم. برای حل اضطراب ناشی از این افکار، در درجه اول شناخت نشانه های تصورات غیر واقعی دارای اهمیت می باشد.

معرفی راه های کنترل افکار مزاحم

روش های کنترل افکار مزاحم

برای اینکه بتوانید این افکار مزاحم را از خود دور کنید، بهتر است در ابتدا بدانید ماهیتا این افکار چه افکاری می باشند، چه عواملی باعث شده است این عوامل به ذهن شما هجوم بیاورد. افکار مزاحم تصورات غیر واقعی و فکرهای بی اساس و پایه هستند که به ذهن شما خطور می کنند و آن جا را مشغول می کنند. افکاری که شما را تحت فشار می گذارند و باعث پایین آمدن کیفیت زندگی شما می شوند. افکار منفی که دائما ذهن شما را مشغول کردند و بیشتر فکر و اثر روانی شما به آن مشغول می باشد.

این افکار ممکن است در مورد اتفاقات ترسناک درباره خود یا یکی از نزدیکان شما باشد. شاید شما به این فکر کنید که به کسی صدمه می زنید. افکار مزاحم هویتی تهدید آمیز دارند، که ممکن است اضطراب زیادی را برای فرد به وجود بیاورند.

منبع افکار مزاحم

روبرو شدن با افکار مزاحم، بروز آن در ذهن به شکل تصادفی کاملا طبیعی است و ممکن است برای همه انسان ها در یکی از مراحل زندگی بروز کند. ولی اگر این افکار مزاحم آنقدر قوی و ادامه دار باشند که به اختلال وسواس فکری مبدل شود و دائما فرد را آزار بدهد. درگیری با افکار مزاحم ممکن است نتیجه ی تجربیات شخصی زندگی فرد یا شیوه واکنش او به یک اتفاق باشد. احتمالا فرد در زمان روبرو شدن با یک مشکل، به وسواس فکری دچار شود و ذهن او به صورت ناخودآگاه باعث به وجود آمدن افکار مزاحم در آن مورد خاص شود.

آشنایی با راه های دوری افکار مزاحم

نشانه های افکار مزاحم

افرادی که به افکار مزاحم و تصورات غیر واقعی دچار هستند، دارای نشانه هایی می باشند که در ادامه بعضی از این نشانه ها را برای شما بیان می کنیم.

ذهنیت منفی

کسانی که افکار مزاحم دارند، نسبت به اتفاقات و افراد مختلف ذهنیت منفی دارند. به همه چیز و همه کس منفی نگاه می کنند. تصورات نادرست و غیر واقعی که از اتفاقات دارند و شیوه فکر کردن آن ها اکثر مواقع از حقیقت فاصله دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

داشتن تصورات ترسناک

ممکن است این افراد دارای تصورات ترسناک و غیر واقعی باشند، که به شکل تهاجمی به ذهن آن ها وارد می شود، که آن را نمی توانند کنترل کنند. احتمالا به این موضوع فکر کنند که از پنجره به پایین پرت می شوند یا شاید به فردی آسیب جدی بزنند، نسبت به فردی خشونت جنسی داشته باشند و از این قبیل افکار غیر واقعی و ترسناک.

بیان کنترل افکار مزاحم

زودرنجی

کسانی که تصورات مزاحم دارند، افراد زودرنجی می باشند که سطح تحمل آن ها پایین می باشد. دارای تحریک پذیری بالایی می باشند و دید منفی نسبت به انسان های مختلفی دارند، دچار قضاوت و سوگیری نسبت به رفتار دیگران هستند که این باعث می شود افراد زود رنجی باشند.

کاهش کیفیت روحی

زندگی روحی و عاطفی چنین افرادی از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشد. به دلیل آنکه افکار آن ها به طور دائم مشغول ناراحتی و تصورات نادرست و غیر واقعی می باشد که بر روی زندگی آن ها تاثیر منفی می گذارد.

نداشتن کنترل افکار مزاحم

یک شاخص بارز دیگری که در ویژگی های این افراد وجود دارد، تمرکز کافی بر افکار خود ندارند و نمی توانند افکار مزاحم خود را به درستی مدیریت کنند.

علائم افکار مزاحم

داشتن اضطراب فراوان

کسانی که به افکار مزاحم دچار هستند، اضطراب زیادی را تحمل می کنند. افکار منفی که بر ذهن این افراد تسلط پیدا می کند، موجب می شود گاهی اوقات احساس کنند اتفاقاتی که در ذهنشان می چرخد احتمال دارد که واقعیت پیدا کند و این امر باعث می شود نگرانی و استرس آن ها بیشتر شود.

روش های کنترل افکار مزاحم

برای این که شما بتوانید از دست این افکار مزاحم رهایی پیدا کنید، باید از روش های مدیریتی بسیار خوبی استفاده کنید چون شما نمی توانید با آن ها مقابله کنید و به زور آن ها از ذهن خود خارج کنید. به جای اینکه خواهان این باشید که این افکار مزاحم را سرکوب کنید با خودتان بگویید نیم ساعت دیرتر به آن ها فکر می کنم. به تاخیر انداختن نگرانی ها در پس زمینه ذهن موجب می شود افکار مزاحم مرتبط با آن کاهش پیدا کند. روش های زیر در کنترل این افکار مزاحم بسیار کمک کننده می باشد.

راه های کنترل افکار مزاحم را توضیح دهید

کارگیری تکنولوژی فکر

در همه افراد احتمال این وجود دارد که روزانه با افکار منفی و مزاحم بسیاری روبرو شوند. یک ایده مناسبی که برای مدیریت افکار و جلوگیری از خودنمایی افکار مزاحم وجود دارد این است که درست فکر کنید و نگذارید که تاثیرات افکار منفی باعث خراب شدن زندگی شما شود. به صورت شفاف فکر کنید. فکر خود را باز کنید و تلاش کنید به آن منطقی نگاه کنید. در یک نگاه واقع بینانه در می یابید که آیا این افکار واقعی می باشد یا فکرهای پوچ و تو خالی هستند که فقط باعث آزار شما می شوند.

گفتگو با افکار منفی

می توانید با افکار خود صحبت کنید، به آن ها بگویید که می دانید آن ها در ذهن شما حضور دارند و در فرصتی مناسب به آن ها رسیدگی می کنید و بعد از اتمام دغدغه های اصلی خود، درباره افکار مزاحم فکر کنید و تصمیم بگیرید و برای رهایی از تکرار این افکار مزاحم، چندین بار به مرور و تکرار آن بپردازید تا از ذهن شما بیرون بیاید. هنگامی که افکار مزاحم را مخاطب قرار می دهید متوجه می شوید که در حقیقت حرفی برای گفتن ندارید. به صورتی منطقی از دوباره فکر کردن درباره این افکار پرهیز کنید.

گفتگو با افکار مزاحم

به افکار مزاحم مانند یک نجوای موسیقی گوش دهید

بگذارید افکار مزاحم بیایند و بروند. یک در خروجی را در فرض شده در ذهنتان برای آن ها باز کنید که هنگامی که می آیند از آن در خارج شوند. جلوی ورودشان را نگیرید به دلیل آنکه سرکوب افکار منفی باعث می شود فشار بیشتری به ذهن وارد شود. پس فقط اجازه دهید مانند مسیر آب یک رودخانه بیایند و بروند.

انجام کار های نیمه تمام

اگر تا به حال درگیر افکار مزاحم بودید و به وسواس فکری دچار شدید، زمانی که کاری را نیمه تمام می گذارید، زمانی که می خواهید بر روی یک کار تمرکز کنید، ذهن شما تمام حواس شما را به سمت کارهای نیمه تمام می کشاند و از تمرکز شما بر موضوعات دیگر جلوگیری می کند. پس یکی از راه های کنترل افکار مزاحم، رسیدگی به کارهایی می باشد که که انجام نشده است، آن ها را انجام دهید تا ذهن شما آرامش پیدا کند و بر روی موارد دیگر متمرکز شود.

نوشتن افکار مزاحم

یکی دیگر از روش های کنترل افکار مزاحم این می باشد که آن ها را بر روی کاغذ بیاوریم. این افکار تا زمانی که در ذهن ما به این طرف و آن طرف در حرکت هستند، مانند گلوله های سرگردان می باشند. ولی زمانی بر روی کاغذ می آورید به شکل منسجم از ذهن شما خارج می شود. تلاش کنید افکار آزار دهنده ای که به ذهن شما هجوم می آورد را بنویسید. این کار به روشن شدن آن ها کمک می کند. نوشتن باعث منظم شدن افکار می شود و باعث نمی شود فکر درست از نادرست آن تفکیک شود. ضمن اینکه بعد از مدتی به بیهودگی آن ها پی می برید و از پیگیری آن ها خسته می شوید.

فواید کنترل افکار مزاحم

تشخیص زمان هجوم افکار

شما باید ببینید بیشتر این افکار در چه زمانی، چه ساعتی از روز و در چه شرایطی بیشتر به سمت شما خطور می کند و به این وسیله پایگاه حضور آن ها را تخریب کنید. به عنوان مثال ممکن است، هنگامی که شما به رخت خواب می روید، شاهد هجوم بی وقفه آن ها باشید. در این زمان می توانید با انجام فعالیت های گوناگون و خسته کردن خود، هنگامی که به رخت خواب رفتید، دیگر ذهن شما خسته می باشد و فرصتی برای بروز افکار منفی نمی ماند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *