دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید رینگ اسپرت و نکاتی که باید به آن توجه کرد

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

با داشتن یک راهنمای خرید رینگ اسپرت می توانید بهترین نوع رینگ اسپرت را برای خودروی خود تهیه نمایید. یک انتخاب صحیح کمک می کند تا حرکت چرخ های خودرو حین رانندگی با مشکلی روبرو نشود.

با انتخاب درست رینگ اسپرت برای خودرو حرکت چرخ های ماشین با هیچ نوع مشکلی حین رانندگی روبرو نمی شود. در این مطلب راهنمای خرید رینگ اسپرت ارائه می شود. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید رینگ اسپرت خودرو

یکی از قطعات یدکی ضروری و مهم در خودروها رینگ می باشد. خودرو بدون حضور رینگ و لاستیک عملا بی استفاده می شود و توان جابجایی ندارد. برای این که لاستیک باد شده و از آن به عنوان چرخ جهت حرکت خودرو بتوان استفاده کرد، به رینگ نیاز است. در حقیقت بعد از لاستیک، رینگ مهمترین قطعه ای می باشد که وزن ماشین را تحمل می کند.

رینگ ها توسط پیچ روی توپی چرخ اتصال می یابند. رینگ را پیش از استفاده به همراه لاستیک ماشین باید بالانس نمود وگرنه خودرو از شدت لرزش توان حرکت نخواهد داشت و به ستون فقرات سرنشین صدمه می زند. این جاست که اهمیت رینگ خودرو آشکار می شود.

جالب است بدانید رینگ و لاستیک، در مصرف سوخت خودرو نیز نقش مهمی بازی می کنند. داشتن رینگ و لاستیک استاندارد و تنظیم شده تا ۴ درصد می تواند مصرف سوخت ماشین را کاهش دهد. پس از سیستم تعلیق در ماشین، رینگ و لاستیک بیشتر ضربات ناشی از زمین به اتومبیل و سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می دهند. هنگام خرید رینگ اسپرت باید به جنس آن نیز دقت نمایید. چرا که در صورت نامرغوب بودن ممکن است بترکد. و اگر رینگ مقاومت لازم را نداشته باشد، خودرو واژگون می شود.

به این ترتیب داشتن یک راهنمای خرید رینگ اسپرت می تواند به عنوان نقشه راه به شما کمک کرده تا بهترین نوع رینگ اسپرت را برای خودرو تهیه نمایید. با انتخاب درست رینگ، از بروز مشکلات چرخ خودرو حین رانندگی جلوگیری می شود. البته  باید اشاره کرد بهترین رینگ اسپرت برای اتومبیل شما لزوما بهترین رینگ برای خودروی دیگر نخواهد بود.

  •  آرون گروپس

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید رینگ اسپرت خریداری نمایید ما در این مطلب یک راهنمای خرید رینگ اسپرت را در اختیار شما قرار می دهیم. همچنین یک سری نکات مهم که باید هنگام خرید رینگ به آن توجه کنید، ارائه می شود.

رینگ چرخ خودرو

رینگ در حقیقت یک رابط کاربری میان تایر با چرخ خودرو می باشد. رینگ چرخ به طور معمول از ترکیب آلیاژ دو فلز آلومینیوم و منیزیم ساخته می شود. البته برای افزایش مقاومت آنها با فلزات دیگری نیز ترکیب می شود. به طور کلی رینگ از فلزاتی درست شده که علاوه بر داشتن مقاومت بالا باید از زیبایی هم بهره مند باشد. مرسوم ترین رینگ های خودرو از جنس فولاد بوده که ترکیبی از آهن و کربن می باشند.

رینگ اسپرت و تاثیر آن بر خودرو

رینگ اسپرت یک رینگ آلیاژی می باشد که ترکیبی از فلز و دیگر عناصر است. رینگ اسپرت یکی از محبوب ترین انواع رینگ های موجود در بازار بوده که ظاهر خودرو را زیباتر و جذابتر می کند. همانطور که از اسم این رینگ پیداست، برای خودروهای اسپرت و مسابقه ای به کار گرفته می شود. چرا که فرمان پذیری خودرو را بیشتر کرده و سبب کنترل راحت تر ماشین به ویژه در پیچ های خطرناک می شود.

معمولا رینگ اسپرت از آلیاژهای آلومینیومی ساخته می شود زیرا هم می توان به راحتی آن ها را شکل داده و هم طراحی متنوع تری با آن ها ایجاد کرد. البته برخی افراد عقیده دارند رینگ اسپرت صرفا تزئینی بوده و خرید آن تاثیری بر عملکرد خودرو ندارد. اما رینگ اسپرت دارای تاثیرات فراوانی بر عملکرد خودرو می باشد. چه از لحاظ فنی و چه ایمنی. از جمله:

  • بهبود فرمان پذیری ماشین
  • چرخیدن راحتتر فرمان
  • افزایش قدرت مانور ماشین هنگام حرکت
  • افزایش زیبایی و جذابیت ماشین
  • بهبود عملکرد سیستم ترمز به علت افزایش سطح تماس چرخ با آسفالت

به عبارتی رینگ اسپرت با افزایش سطح تماس تایر با آسفالت، موجب کاهش زمان ترمز گیری  و خط ترمز بخصوص در ترمزگیری های شدید می گردد. البته این کاهش به مواردی مانند جنس تایر و نوع و سایز آج آن بستگی دارد.

انواع رینگ اسپرت خودرو

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید رینگ اسپرت باید به آن دقت شود، انتخاب نوع مناسب از میان انواع رینگ اسپرت ها می باشد. دو نوع رینگ برای خودروها وجود دارد. یکی رینگ اسپرت آلیاژی و دیگری رینگ اسپرت فولادی که هریک دارای ویژگی های خاص خودش می باشد.

رینگ اسپرت آلیاژی

نخستین گروه از رینگ اسپرت خودرو که می توانید برای ماشین خود خریداری نمایید، رینگ آلیاژی می باشد. علاوه بر رینگ فولادی از آلیاژ آلومینیوم نیز در مدل های مختلف قالب گیری و ریخته گری نموده که استحکام کافی را دارد. آلیاژ آلومینیوم، نیکل از فولاد سبکتر بوده و سبب می شود لاستیک ماشین سریعتر و با شتاب بیشتر حرکت نماید. رینگ اسپرت آلیاژی در برابر ضربه هنگام رانندگی مقاومت کمتری داشته و در صورت بروز آسیب، به راحتی ترک خورده یا تغییر شکل می دهد.

شایان ذکر است میزان انعطاف پذیری یا شکنندگی رینگ اسپرت خودرو آلیاژی تا حدود زیادی به نسبت درصد نیکل به آلومینیوم در آلیاژ مربوط است. اگر نیکل بیشتر باشد، خاصیت شکنندگی آلیاژ بیشتر می شود. این نسبت برای ریخته گری رینگ خودرو مدل آلیاژی خیلی مورد توجه است. انواع رینگ خودرو با پوشش جلادهنده، رنگ یا آبکاری کروم ساخته می شوند و اگر این نوع را برای خودرو برگزینید، باید همواره آن را تمیز نموده یا مورد بررسی قرار دهید که اطمینان یابید ترک یا خراشیدگی پیدا نکرده باشد.

رینگ اسپرت آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم ساخته می شوند که وزن آن نسبت به رینگ فولادی کمتر بوده و زیبایی بیشتری دارد. به طور معمول از این رینگ در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود. البته به علت این که زیبایی زیادی به خودرو می دهد، شرکت های خودروسازی بر محصولات جدید خود این رنگ ها را به کار می گیرند.

از این رو اگر اهل رانندگی در جاده خاکی نیستید و زیبایی کار برای شما مهم است، رینگ اسپرت آلیاژی گزینه مناسب خودرو شما خواهد بود.

رینگ اسپرت فولادی

قدیمی ترین و شناخته شده ترین نوع رینگ در خودرو، رینگ فولادی است. این رینگ در بازار به رینگ شرکتی نیز معروف می باشد. اگر با خودرو قصد رانندگی در جاده خاکی را دارید و رینگی می خواهید که کارکرد خوبی در این جاده ها داشته باشد، این مدل، گزینه مناسبی خواهد بود.

رینگ فولادی معمولا مقاومت زیادی داشته و در برابر ضربه عملکرد خوبی دارد. این نوع رینگ در شرایط جاده ای مختلف شما را همراهی خواهد کرد. چرخ فولادی از آلومینیومی سنگین تر بوده از این رو هنگامی که این رنگ را درون تایر قرار می دهید، متوجه سنگین بودن چرخش لاستیک ها هنگام رانندگی می شوید. این موضوع سبب می شود وزن اضافی در مرکز ثقل خودرو ایجاد شده و در نتیجه شتاب و سرعت کاهش یابد.

احتمالا رانندگی در تابستان با رینگ اسپرت فولادی سخت تر باشد. ولی می تواند یک مزیت برای رانندگی در فصل زمستان محسوب شود. رینگ فولادی نسبت به چرخ های آلیاژی مقاوم تر بوده و به راحتی ترک بر نمی دارند و در مقابل شوینده ها هم مقاومت خوبی دارند.

یکی از مسائل مهم برای رینگ اسپرت فولادی، اصطکاک آن می باشد که در طولانی مدت می تواند با دردسر همراه شود. سایز رینگ بر اساس اینچ یا سانتی متر با توجه به کشور سازنده اعلام می شود تا خریداران بتوانند مدل رینگ لاستیک را با مدل خودرو کنترل نماید.

کدام رینگ اسپرت بهتر است؟

این که کدام رینگ اسپرت بهتر است بستگی به نوع نیاز شما و استفاده تان از رینگ چرخ دارد. اگر به زیبایی خودرو اهمیت می دهید، رینگ اسپرت آلومینیومی مناسب تر است چرا که رینگ های فولادی، معمولی بوده و به خودرو زیبایی خاصی نمی دهند. اما اگر می خواهید یک رینگ قوی برای رانندگی در جاده های خاکی و ناهموار تهیه کنید، رینگ فولادی گزینه مناسب خواهد بود. رینگ فولادی در هر شرایطی قابل استفاده می باشد. در حالی که رینگ آلومینیومی را فقط در سطوح صاف و هموار می توان به کار برد و ظاهر زیباتری دارد.

در مجموع برای افرادی که به زیبایی ظاهر رینگ اسپرت اهمیت می دهند، رینگ آلیاژی مناسب بوده ولی رینگ فولادی مقاوم تر است. هر چند زیبایی ظاهر آن کمتر است.

نکات مهم انتخاب رینگ اسپرت خودرو

یکی از نکاتی که در خرید و انتخاب رینگ اسپرت خودرو دارای اهمیت است، قیمت آن می باشد. از آنجا که از مواد اولیه مختلفی برای ساخت این قطعه استفاده می شود، قیمت مواد اولیه بر قیمت محصول نهایی تاثیر دارد. برای خودروهای سنگین، رینگ فولادی توصیه می شود ولی برای خودروهای شخصی یا لوکس رینگ آلیاژی پیشنهاد می گردد. برای دریافت قیمت رینگ اسپرت خودرو در فروشگاه های مختلف، بهتر است مدل های رینگ را بررسی کنید و مدلی که با خودرو شما در تناسب است، انتخاب کنید.

از دیگر نکاتی که باید هنگام خرید رینگ اسپرت خودرو به آن توجه کنید، نحوه اتصالات پیچ و مهره به لاستیک ماشین می باشد. هنگامی که می خواهید رینگ را نصب نمایید، باید اطمینان یابید که به راحتی از لحاظ اتصالات، روی چرخ اتومبیل قرار می گیرد. در غیر این صورت نه تنها خوب نصب نمی شود بلکه هزینه هم به هدر رفته است.

هنگامی که می خواهید یکی از مدل های رینگ اسپرت را خریداری نمایید باید به همه جوانب از شکل ظاهری تا مراحل نصب یا نگهداری آن دقت نمایید. بیشتر رینگ برای تایر ماشین دارای یک پوشش آبکاری شده روی سطح شان می باشند که سبب می شود جلای بیشتری داشته باشد و درخشان تر دیده شود.

هنگامی که می خواهید رینگ تایر را تمیز کنید، هرگز شوینده های قوی و اسیدی به کار نبرید، همچنین از ابزار نوک تیز استفاده نکنید. زیرا سبب آسیب بیشتر به رینگ می گردد. می توان این قطعه را به صورت اینترنتی نیز سفارش دهید به شرطی که بدانید تایر خودرو شما چه نوعی بوده و قطر یا ضخامت تایرها چه اندازه است.

در صورتی که می خواهید تایر خودرو را در آینده تعویض کنید.، در حال حاضر رینگ را خریداری نکنید و این کار را به موقعی واگذارید که تایرهای نو را خریداری نموده اید. شایان ذکر است قطر چرخ خودرو، مشخص کننده مدل رینگ آن می باشد. اهمیت انتخاب صحیح رینگ اسپرت ماشین به اندازه ای است که می تواند در شتاب و کیفیت رانندگی تاثیر بگذارد. حتی می تواند بار منفی یا اضافه به خودرو وارد کند. به این ترتیب رینگ مناسب، کار را ساده تر نموده و از مشکلات بیشتر حین رانندگی در جاده پیشگیری نماید. در ادامه به نکات زیر نیز توجه نمایید.

  • به طور معمول سایز مناسب رینگ چرخ برای ماشین ها در دفترچه راهنمای اتومبیل ذکر می شود.
  • به سایر تایر خودرو دقت کرده و اگر سایز لاستیک شماره ۱۴ است تنها مجاز به استفاده از رینگ سایز ۱۴ می باشید.
  • سایز رینگ را همواره نزدیک به سایز رینگ استاندارد خودرو در نظر گرفته و تنها به زیبایی کار اهمیت ندهید. چرا که کیلومتر ماشین را را با خطا مواجه می کند.
  • به تعداد پیچ جهت اتصال رینگ به توپی چرخ دقت کنید. در صورتی که توپی چهار پیچ است، حتما باید رنگ ۴ پیچ انتخاب شود.
  • پهنای رینگ چرخ خودرو را نیز چک کنید. در صورتی که رینگ از یک حد مشخصی پهن تر بود، چرخش فرمان با مشکل روبرو می شود.

به این ترتیب در صورتی که می خواهید خودرو خود را اسپرت کنید، پیشنهاد می شود سراغ رینگ هایی رفته که ارزش خرید و کیفیت بالایی داشته باشند تا در طولانی مدت کارکرد و دوام آن ها بیشتر حفظ شود.

دلیل کوبیده شدن رینگ اسپرت

باید اشاره کرد دلیل کوبیده شدن رینگ اسپرت خودرو با وزن و سایز رینگ ارتباط مستقیمی دارد. رینگ اسپرت غیر استاندارد معمولا وزن بالایی داشته و این امر می تواند میزان کوبش تایر با سطح مدنظر مانند آسفالت را چند برابر نماید. همچنین برای رینگ های سایز ۱۷ و مشابه فاق تایر به طور قابل توجهی کاسته شده که این نکته نیز می تواند از دلایل کوبیده شدن رینگ اسپرت گردد.

 در پایان از همراهی شما عزیزان با این مطلب کمال تشکر را داریم. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی به بررسی لاستیک های ایرانی و اطلاع از خودروهای مشهور اسپرتی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *