دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان زگیل آبکی و نشانه های این نوع ضایعات پوستی

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برای درمان زگیل آبکی روش های زیادی وجود دارد و بر اساس شرایطی که فرد دارد می تواند برای درمان از روش هایی که به او پیشنهاد می شود استفاده نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

زگیل آبکی یک عفونت پوستی می باشد که منشا آن ویروسی به نام مولوسکوم بوده و دانه ها و ضایعات خوش خیمی را روی پوست ایجاد می نماید. درمان زگیل آبکی را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

درمان زگیل

درمان زگیل آبکی با روش های متفاوت

دانه های این نوع زگیل ها آبکی بوده و به مرور زمان از بین می روند. تنها تفاوتی که این نوع زگیل ها در بدن سایر افراد دارد این است که زمان از بین رفتن آن ها با یک دیگر متفاوت می باشد. یک سری از این زگیل ها بین دو ماه از بین می روند و یک سری دیگر از آن ها ممکن است تا چهار سال روی پوست بمانند. جالب است بدانید که جای این زگیل ها به ندرت ممکن است بر روی پوست بماند و بیشتر آن ها از روی پوست به راحتی از بین می روند.

نشانه های این بیماری

نشانه ها و علائم این بیماری ممکن است برای یک سری از افراد تا ۶ ماه نهفته باشد ولی در بسیاری دیگر از افراد این نشانه ها تا حدود ۵ الی هفت هفته پنهان می ماند. جالب است بدانید که بعد از مدتی به صورت ناگهانی این دانه ها بر روی پوست ایجاد می شوند و برخی از آن ها ممکن است بیش از چند دانه و حدودا ۲۰ دانه باشند که در کنار یکدیگر قرار دارند. علامت های این بیماری عبارتند از :

  • ریز و شفاف بودن دانه ها
  • دارای رنگ های متفاوت مانند همرنگ گوشت، سفید و صورتی
  • دانه هایی سفت با تورفتگی های زیاد در وسطشان
  • وجود مایع مومی در آن ها
  • دارا بودن قطری حدود ۲ الی ۵ میلی متر
  • در هر ناحیه بدن طاهر می شوند.
  • این دانه ها در کف دست و یا کف پا ایجاد نمی شوند.
  • ابن نوع ویروس ها معمولا پوست صورت، شکم،بدن، بازوها و پاها را درگیر می کند.
  • ممکن است بر روی اندام های تناسلی نیز ظاهر گردند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف منجر به تشدید این نشانه ها خواهد شد.

درمان زگیل آبکی

علت ایجاد شدن این ضایعات

علل زیادی وجود دارد که ممکن است این ضایعات را روی پوست ایجاد نماید و در ادامه این علل را برای شما بررسی می کنیم و یک سری از مهم ترین علت ها را در این زمینه به شما یادآور خواهیم شد.

  •  آرون گروپس

لمس کردن

یکی از دلیل هایی که ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشید این است که ضایعه روی پوست فرد بیمار را لمس کرده اید. کودکان نیز ممکن است در برخورد و لمس کردن بزرگسالان به این مشکل مبتلا شده باشند.

وسایل آلوده

این بیماری ممکن است از طریق حوله، وسایل بازی کودکان و وسایل افراد آلوده به شما منتقل شود. وسایل ورزشی نیز می تواند عامل اصلی این انتقال باشد.

تکثیر ویروس از روی بدن خود فرد

اگر شما به این بیماری مبتلا شده باشید ممکن است با لمس کردن بدن خود آن را به سایر نقاط منتقل نمایید. در واقع خارش بدن و یا اصلاح کردن آن نیز می تواند منجر به انتقال این ویروس در بدن گردد.

زگیل آبکی و علل ایجاد شدنش

عوامل احتمالی برای ورود این ویروس به بدن

یک سری عواملی هستند که اگر در معرض آن ها قرار بگیرید بیشتر از سایرین ممکن است به این ویروس مبتلا شوید. در واقع تمامی افراد در معرض این ویروس هستند ولی یک سری از افراد بیشتر در معرض این مشکل هستند و این افراد عبارتند از :

  • کودکان بین ۱ الی ۱۰ سال
  • افرادی که محل زندگی آن ها در مناطق گرمسیری می باشد.
  • افرادی که به بیماری هایی مانند ایدز مبتلا می باشند و سیستم ایمنی آن ها ضعیف است.
  • افراد دچار اگزما و یا درماتیت های دیگر پوستی
  • افرادی که ورزش هایی مانند کشتی، فوتبال و ورزش های این چنینی را انجام می دهند.

تشخیص

معمولا این ضایعات پوستی را باید به پزشک نشان دهید تا بتوانید آن ها را به درستی تشخیص دهید. در واقع این ویروس ها شکل متفاوتی روی پوست دارند از این رو پزشک به راحتی می تواند آن ها را از یکدیگر تشخیص دهد.

اطلاعاتی در مورد زگیل آبکی

روش های درمانی

معمولا این بیماری بر اساس روش های متفاوتی درمان می شود و برای درمان آن شما می توانید از یکی از روش های درمانی که متناسب  با شما می باشد را انتخاب کنید. ولی باید بدانید که اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد می توانید در کم ترین زمان ممکن از پس این بیماری بر آمده و دیگر نیاز به درمان خاصی نمی باشد ولی در برخی از شرایط پزشک با توجه به ویژگی های سیستم ایمنی شما و پیشینه پزشکی شما یک سری روش های درمانی را برای شما در نظر می گیرد که این روش ها را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

دارو درمانی

از ساده ترین روش ها استفاده از داروهای خالص می باشد. این داروها کمک می کنند تا این ضایعات پوستی را در کم ترین زمان ممکن از بین ببرید. مهم ترین این داروها عبارتند از :

  • اسید تری کلرو استیک
  • کرم های موضعی مانند کوندیلوکس
  • داروی کانتارون که توسط پزشک استعمال می گردد.
  • ایمی کوئیمود
  • استفاده از داروهای ضد ویروسی
  • تقویت سیستم ایمنی با داروها

کورتاژ

این روش یکی از فرایند های زمان بر می باشد و مدت ها طول می کشد و باید طبق بیهوشی فرد انجام شود. در واقع در این روش پزشک درون این زگیل ها را تخلیه می کند و ضایعات پوستی را بر می دارد. این روش را از موثرترین روش ها برای درمان می دانند و عوارض جانبی شدیدی برای فرد ندارد.

روش درمان زگیل با لیزر

فریز کردن

از مایع نیتروژن برای این روش استفاده می شود و پزشکان از این مایع استفاده می کنند تا بتوانند زگیل ها را فریز کرده و بعد از این درمان فرد دیگر نیازی به درمان های دیگر ندارد ولی ممکن است فرد نوعی سوزش روی پوست خود احساس نماید ولی بعد از این که پوست گرم می شود این سوزش ها از بین می رود و درمان زگیل آبکی انجام خواهد شد. معمولا بعد از این روش محل درمان کمی گرم می شود و پوست این ناحیه قرمز و متورم خواهد شد. تا بهبودی کامل ۲ هفته طول می کشد و پوست ناحیه درمان ممکن است به رنگ قرمز و کبود دیده شود ولی بعد از این مدت زمان دیگر روی پوست خود چنین مشکلاتی را تجربه نخواهید کرد.

درمان های موضعی

این درمان ها باید هر سه الی شش ماه تکرار شود. در این روش پزشک از داروهایی برای شما استفاده می کند که حاوی اسید می باشند و لایه رویی زگیل ها به صورت کلی در یک جلسه برداشته می شود. این روش درمان نیاز به تکرار دارد و زمانی که شما زگیل هایی را از روی پوست خود بر می دارید ممکن است نوعید جدید از آن ها ظاهر شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روش های متفاوتی دارد ولی لیزری که با پالس های خشک انجام می گیرد یکی از روش های نسبتا جدیدی می باشد که شما می توانید از آن برای رفع این ویروس و درمان زگیل آبکی استفاده کنید. در این روش از پرتو نوری قوی استفاده می شود و سلول هایی که منجر به ساخت این نوع زگیل ها شده اند به صورت کلی از بین می روند. در این روش ممکن است رنگ پوست تغییر کرده و یک سری مشکلاتی برای شما ایجاد گردد با این حال این مشکلات تا چند هفته ماندگار بوده و بعد از آن از بین خواهند رفت و دیگر زگیلی روی بدن شما نخواهد ماند. برای از بین بردن تمامی زگیل ها نیاز است تا این روش چندین و چند بار تکرار گردد در غیر این صورت این روش درمانی نیز موثر نخواهد بود و شما شاهد زگیل های بیشتری روی پوست خود خواهید بود.

درمان زگیل آبکی

روش های پیشگیری

همیشه در بسیاری از بحث ها ممکن است با روش های پیشگیری برخورد کرده باشید و باید بدانید که این روش ها به شما کمک می کند تا از بروز یک بیماری پیشگیری کرده و برای درمان آن هزینه ای اضافی خرج نکنید. حال که با روش های درمانی زگیل آبکی آشنا شدید در ادامه قصد داریم روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به شما بگوییم و بهتر است ادامه مبحث را با دقت بیش تری بخوانید تا بتوانید از بروز این بیماری در بدن خود و کودک تان پیشگیری نمایید.

  • سعی کنید همیشه دستان خود را با استفاده از آب و صابون بشویید.
  • به کودک خود یاد بدهید که بتواند دست های خود را به درستی بشویید و با افراد به درستی ارتباط داشته باشد و در حین بازی سعی کند زیاد با بدن کودکان دیگر در تماس نباشد.
  • سعی کنید وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و سعی کنید وسایل آنها را نیز برای استفاده نگیرید. وسایل شخصی مورد نظر شامل انواع لباس ها، حوله، شانه و صابون بدن می باشد.
  • سعی کنید با وسایل ورزشی که دیگران با آن ارتباط داشته اند کار نکنید.
  • سعی کنید اگر به این زگیل ها مبتلا شدید تا زمان درمان شدنش از دست زدن به این ناحیه خودداری نمایید.
  • زگیل های بدن خود را پوشیده و تمیز نگه دارید. با این کار ها می توانید از انتقال آن پیشگیری گرده و سریع تر آن ها بهبود پیدا می کند.
  • اگر این نوع زگیل ها در اندام های تناسلی شما وجود دارند بهتر است تا زمان درمان کامل از انجام رابطه خودداری نمایید. این نوع زگیل ها به سرعت انتقال می یابند از این رو بهتر است تا مدتی رابطه نداشته باشید تا بتوانید از پیشرفت این مشکل پیشگیری نمایید.

پیشگیری از ایجاد زگیل آبکی

درمان زگیل آبکی به سادگی و با روش های متفاوتی امکان پذیر می باشد از این رو اگر به این مشکل دچار شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا یکی از روش های درمانی برای شما انجام شود. در ادامه می توانید روش های درمان زگیل دهانی و درمان زگیل کف پا را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *