دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

آیا به نظر شما روغن فقط یک ماده غذایی برای پخت‌وپز است یا ارتباط کامل با سلامتی بدن هم دارد؟ برخلاف باور عموم مردم، روغن فقط ماده‌ای برای آشپزی نیست و باتوجه‌به نقش آن در سلامتی بدن، باید با دقت انتخاب شود. برای مثال، یکی از علل بروز سکته، مشکلات قلبی و بیماری‌های کبدی، انتخاب نا‌درست روغن مصرفی است. برخی از افراد اعتقاد دارند که بدن به چربی حیوانی نیاز دارد و در نظر برخی دیگر از افراد، روغن‌های گیاهی از حیوانی سالم‌تر است؛ ولی از نظر علمی روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟ ما در این مقاله به بررسی فواید و خواص هر دو نوع روغن می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، می‌توانید پاسخی حتمی برای سوال «روغن حیوانی بخوریم یا نخوریم» پیدا کنید.

روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟

طبقه‌بندی روغن‌های مصرفی بر‌اساس مزایای آن‌ها برای سلامتی

روغن‌های گیاهی جزو پر‌فروش‌ترین روغن‌ها در جهان محسوب می‌شوند. در سراسر دنیا کشت دانه‌های روغنی برای تولید روغن گیاهی بسیار رواج دارد. همین امر نشان‌دهنده، مصرف بالای این نوع روغن به دلیل اسید‌های چرب ضروی آن‌ها است. کلزا، سویا، کنجد، زیتون و آفتابگردان از جمله دانه‌هایی هستند که برای تولید روغن گیاهی کشت می‌شوند. ولی با وجود خواص بالایی که روغن‌های گیاهی دارند، چرا هنوز برخی از افراد نمی‌دانند روغن حیوانی بهتر است یا روغن گیاهی؟

جواب این سوال به نحوه تولید این روغن‌ها بستگی دارد. اگر روغن با روش پرس سرد از دانه گرفته شود، منبع انواع ویتامین‌های E, A, D، K و اسید‌های چرب ضروری بدن خواهد بود. معمولا در مراکز خرده فروشی و عمده فروشی عطاری تهران می‌توانید انواع روغن‌های گیاهی را خریداری کنید. اما ما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب محصولی باکیفیت و مرغوب که قیمت مناسبی نیز داشته باشد، عطاری‌های معتبر و باتجربه را انتخاب کنید. در ادامه ۳ نوع روغن زیتون، روغن حیوانی و روغن جامد را بررسی می‌کنیم تا پاسخ مطمئنی برای سوال «روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟» پیدا کنید.

 

۱- روغن زیتون؛ بهترین روغن گیاهی موجود در دنیا

روغن زیتون در طب سنتی، سالم‌ترین روغن محسوب می‌شود. روغن زیتون علاوه بر طعم خوبی که به غذا می‌دهد، مزایای بسیار بیشتری برای سلامتی نیز دارد. این روغن به دلیل ساختار اسید‌های چرب اشباع نشده، سلامت قلب را تضمین و از سکته مغزی و قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین، روغن زیتون برای زیبایی پوست، درمان آکنه، رفع مشکلات گوارشی نیز کاربرد فراوانی دارد. مهم‌ترین نکته برای خرید روغن زیتون، روش تولید آن است. روش مکانیکی تولید روغن زیتون، بدون افزودنی‌های شیمیایی انجام می‌شود و خاصیت زیتون در طی مراحل تولید روغن حفظ خواهد شد. در مقابل، روش شیمیایی تولید روغن زیتون، با افزودنی‌های شیمیایی و در دمای بالا، باعث از‌بین‌رفتن خاصیت روغن می‌شود. از این رو، برای اطمینان از کیفیت روغن زیتون، بهتر است روغن گیاهی را از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که خرید روغن خوراکی عمده را از مراکز پخش معتبر خریده باشند.

روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟

۲- انواع روغن حیوانی؛ روغن شحم گاو بهتره یا دنبه؟

روغن حیوانی، روغنی است که از گاو یا گوسفند گرفته می‌شود و به چند شکل چربی میان بافتی، دنبه و چربی گرفته شده از شیر و لبنیات در دسترس مردم قرار می‌گیرد. ارزشمند‌ترین روغن حیوانی، روغنی است که از لبنیات به‌دست می‌آید. چربی میان بافتی، به عنوان روغن شحم گاو شناخته می‌شود که در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی نقش کالای اساسی را ندارد. زیرا روغن شحم گاو و دنبه را نمی‌توان برای سرخ‌کردن استفاده کرد و در‌صورت مواجهه با حرارت بالا، خواص خود را از دست خواهد داد. از‌این‌رو، خرید روغن‌های مایع از پخش عمده روغن خوراکی برای بسیاری از فروشگاه‌ها به‌صرفه‌تر است.

روغن حیوانی چیست؟ چربی گرفته شده از شیر یا لبنیات روغن گاوی یا گوسفندی

چربی‌های گرفته شده از لبنیات به روغن گاوی و گوسفندی شناخته می‌شوند. از آن‌جایی که چربی شیر گوسفند و گاو محدود است، برای به‌دست آوردن مقدار کمی از روغن، به جوشاندن حجم بالایی از شیر نیاز خواهیم داشت. نهایتاً از یک شیر گاوی یا گوسفندی فقط ۷ درصد چربی می‌توان استخراج کرد. منابع محدود تولید روغن حیوانی باعث شده است تا این روغن در بازار قیمت بالا و سهم محدودی از بازار را داشته باشد.

روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟

۳- روغن جامد گیاهی، مضر‌ترین روغن موجود در بازار

روغن های گیاهی، مانند روغن زیتون، اگر به روش پرس سرد استخراج شوند، بالاترین میزان ویتامین و اسید چرب ضروری بدن را دارند. ولی متاسفانه روش‌های غالب برای تولید روغن گیاهی، استفاده از پرس گرم، حلال‌زنی و تصفیه‌های شیمیایی است که باعث از بین رفتن خواص روغن گیاهی مانند روغن زیتون می‌شود. به همین دلیل، برخی از افراد تصور می‌کنند خاصیت روغن‌های حیوانی بیشتر از روغن گیاهی است. روغن‌های جامد گیاهی به‌طور‌کل، مضر‌ترین چربی خوراکی محسوب می‌شوند. روغن‌های مایع گیاهی را با روش‌های شیمیایی و غیر‌استاندارد به روغن‌های جامد اشباع تبدیل می‌کنند که ضرر بسیار فراوانی برای بدن به‌همراه دارد.

تفاوت روغن‌ زیتون مصرفی و روغن حیوانی از نظر خواص

روغن زیتون با زنجیره کربنی کوتاه، چگالی اسید‌چرب پایینی دارد. به همین دلیل هضم آن در بدن به‌راحتی انجام می‌شود. همین امر، جلوی رسوب روغن در رگ‌ها و بروز بیماری‌های قلبی عروقی را خواهد گرفت. روغن‌های غیر‌‌اشباع بهتر از سایر روغن‌ها در بدن تبدیل به انرژی می‌شود. درصد بالاتری از روغن های گیاهی در دسته چربی‌های غیر اشباع قرار می‌گیرند. هر‌چقدر روغن غیر اشباع‌تر باشد برای بدن مفید‌تر است.

یکی از نشانه‌های روغن اشباع‌شده، دمای ذوب بالای آن است. یعنی در دمای عادی حالت جامد خواهند داشت. مانند روغن های حیوانی، پالم و جامد. البته به این معنا نیست که نباید از روغن حیوانی استفاده کنیم. زیرا برخی از اسید چرب ضروری بدن در روغن‌های حیوانی وجود دارد. باتوجه‌به این توضیحات، پاسخ سوال «روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون»، کاملاً بستگی به میزان فعالیت شما دارد.

روغن حیوانی بهتر است یا گیاهی؟ چرا نباید از روغن‌های حیوانی استفاده کنیم؟

برخی از افراد نمی‌دانند که روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؛ آن‌ها اعتقاد دارند که مردمان گذشته با مصرف روغن‌های حیوانی بسیار سالم‌تر بوده‌اند. ولی باید توجه داشته باشید که روغن حیوانی مانند سوخت سنگین است. اگر شما نیز مانند مردمان قدیمی فعالیت بدنی بالایی داشته باشید، روغن حیوانی بهترین گزینه برای تامین انرژی لازم روزانه شما خواهد بود. ولی اگر فعالیت پایینی داشته باشید، میزان اضافه این روغن حیوانی در بدن تبدیل به رسوب خواهد شد. پس فراموش نکنید که در‌صورت میزان فعالیت بدنی پایین یا ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بهترین انتخاب برای شما، مصرف روغن‌های گیاهی ارگانیک مانند روغن زیتون خواهد بود.

با خرید روغن‌های گیاهی پرس سرد ویترین مارکت، دیگر نگران سلامت خود نباشید

در این مقاله، سوال «روغن حیوانی بهتر است یا روغن زیتون؟» را پاسخ دادیم. مهم‌ترین فاکتور انتخاب روغن، میزان فعالیت جسمی و سلامت عمومی بدن است. خواص روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، کنجد و به‌خصوص روغن زیتون، در دنیا اثبات شده است. افرادی که از سلامت جسمی بهره‌مند هستند، با مصرف هر دو نوع روغن حیوانی و گیاهی می‌توانند به تامین برخی اسید‌های چرب ضروری بدن کمک کنند. ولی مصرف روغن‌های حیوانی باید بسیار کمتر از روغن‌های گیاهی باشد. شما می‌توانید با خرید روغن‌های گیاهی ارگانیک، سلامت خود را تضمین کنید.

ویترین مارکت، فروشگاه عطاری آنلاین، با بیش از ۳۰ سال سابقه، تحت نظارت خانواده مقدسی، به نامی آشنا در زمینه عطاری و فروش روغن‌های گیاهی به روش پرس سرد تبدیل شده است. به دلیل کیفیت بالای محصولات عرضه‌شده در ویترین مارکت، حذف واسطه‌ها و ارائه قیمت مناسب، ارسال به سراسر کشور و تضمین بازگشت ۲۴ ساعته، مشتریان بیشترین رضایت را نسبت به خرید محصولات مختلف از این فروشگاه اعلام کرده‌اند. همین حالا می‌توانید برای مشاهده لیست کاملی از محصولات وارد سایت vitrinemarket.com یا برای خرید عمده و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۲۲۹۵۳۵۸۴ تماس بگیرید تا کارشناسان ویترین مارکت شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *