دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان میوپاتی و نشانه های خاص این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

درمان میوپاتی با روش های متفاوتی امکان پذیر است از این رو بهتر است اطلاعاتی در مورد این بیماری داشته باشید و روش های درمانی اش را بشناسید تا بتوانید آن را به موقع تشخیص داده و از بروز انواع مشکلات در این زمینه پیشگیری نمایید.

میوپاتی یکی از بیماری هایی می باشد که در اثر آسیب عضلانی ایجاد می شود و در این بیماری عضله دیگر کارآیی ندارد و عملکرد خود را از دست خواهد داد. در واقع در این بیماری رشته های عضلانی دیگر کارکردی ندارند و نمی توانند به درستی کار کنند. از مهم ترین عارضه های این بیماری ضعف شدید ماهیچه ها می باشد و ممکن است مشکلات بسیاری در کار های روزانه فرد ایجاد گردد. در ادامه شما را با درمان میوپاتی آشنا می کنیم و یک سری اطلاعاتی را در این زمینه به شما می دهیم.

 

درمان میوپاتی

درمان میوپاتی و اطلاعاتی در مورد آن

میوپاتی یکی از بیماری هایی می باشد که دارای انواع متفاوتی بوده و هر نوع آن می تواند مشکلات فردی را متفاوت سازد. از مهم ترین این بیماری نوع ارثی آن می باشد و کودک در بدو تولد از این بیماری برخوردار خواهد بود. نوع دوم این بیماری ناشی از نقص در میتوکندری ها بوده و بیش تر به دلایل ارثی رخ خواهد داد و گاها ممکن است بدون سابقه خانوادگی نیز در نوزادان شاهد آن باشید. نوع سیوم این بیماری در اثر مشکلات متابولیکی ایجاد خواهد شد و نوع چهارم آن میوپاتی نمالین بوده که اختلالاتی را در ساختار میله هایی به نام نمالین ایجاد می شود و با ضعف های شدید تنفسی همراه خواهد بود. از مهم ترین انواع این بیماری نوع اکتسابی آن می باشد. نوع اکتسابی میوپاتی به دلایل متفاوتی رخ می دهد که این دلایل عبارتند از:

  • بیماری های خود ایمنی
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • مشکل در غدد درون ریز
  • عفونت ها در بدن
  • عدم تعادل الکترولیت ها در بدن

درد های ناشی از میوپاتی را چطور درمان کنیم؟

نشانه های میوپاتی

این بیماری دارای یک سری نشانه های خاص می باشد که در ادامه این نشانه ها را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانید در تشخیص آن بهتر عمل کنید.

  •  آرون گروپس

خستگی

از ساده ترین این نشانه ها می توان به خستگی سریع اشاره کرد. این افراد زود تر از سایرین دچار خستگی می شوند و نمی توانند فعالیت های خود را مانند قبل ادامه بدهند از این رو در بیش تر کار های خود دچار مشکل می شوند.

ضعف عضلانی

افرادی که دچار میوپاتی می شوند عضلاتشان به شدت ضعیف خواهد شد و گاها برخی از عضلات دیگر توانایی قبلی را ندارند و نمی توانند کار خود را درست انجام دهند. معمولا افرادی که دچار این بیماری می شوند از نظر ماهیچه های پا ضعیف تر می شوند و این ماهیچه ها بیش تر از سایرین در این بیماری آسیب می بینند.

دگر شکلی

برخی از عضلات بعد از این که دچار این بیماری می شوند شکل دیگری به خود می گیرند و معمولا این مشکل زمانی که بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد خود را بروز می دهد.

درد و گرفتگی

یکی از ساده ترین مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می شود درد های شدید و گرفتگی عضلانی می باشد. اگر این گرفتگی ها تا چند روز ادامه دار شد بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا علت این مورد بررسی گردد.

ضعف تنفسی

اگر چندین و چند سال با این بیماری همراهی کرده باشید بعد از چند وقت متوجه خواهید شد که این بیماری می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات تنفسی گردد.

میوپاتی و عارضه های ان

تشخیص و درمان میوپاتی

معمولا زمانی پزشک به این مورد شک می کند که بیمار از انجام کار های خود ناتوان شده باشد. البته یک سری نشانه های دیگر نیز برای تشخیص این بیماری وجود دارد و این نشانه ها شامل مشکلات شدید تنفسی، لکه های پوستی و دردهای عضلانی می باشد که باید جدی گرفته شود. در ادامه روش های درمانی این بیماری را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانید آگاهی خود را نسبت به این کار بالا تر ببرید.

کاردرمانی

یکی از روش های درمانی کار درمانی بوده این روش به شما کمک می کند تا بتوانید ضعف های عضلانی را کاهش داده و دردها را نیز به حداقل برسانید. این روش نیاز به آموزش دارد از این نظر نیاز است تا از یک پزشک در این زمینه کمک بگیرید. در این روش شما می توانید فعالیت عضلات را تا حدودی برگردانید و درد و سفتی ماهیچه ها را تا حدودی کاهش داده و بتوانید کار های روزانه خود را به راحتی انجام دهید. از مهم ترین فواید این درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت عضلات
  • کشش ماهیچه ها
  • آموزش مجدد راه رفتن برای افرادی که این بیماری در آن ها بسیار پیشرفت داشته است.
  • برقراری تعادل
  • آموزش های مرتبط با انتقال و جا به جایی
  • کنترل و بهبود تنفس

ضعف عضلانی

هیدروتراپی

این روش می تواند درد های ناشی از بیماری را تا حدودی از بین برده و در نهایت فرد می تواند تحرک خود را افزایش دهد و برای این درمان باید حتما از استخر استفاده کنید تا بتوانید در آب و فضای باز ماهیچه های خود را بیش تر حرکت دهید.

در نظر داشته باشید که اگر فردی که دچار میوپاتی شده باشد برای درمانش راه های متفاوتی در نظر گرفته می شود از این رو نمی توانید از روش هایی که برای شما تجویز شده است برای دیگران نیز استفاده کنید. گزینه های درمانی ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد و برای هر فردی با توجه به بیماری های دیگری که دارد و سوابق پزشکی اش از روش های دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی استفاده می شود و یک فرد ممکن است این سه مورد درمانی را با هم دریافت نماید.

دارو برای میوپاتی

یکی دیگر از روش های درمانی این بیماری استفاده از دارو می باشد. البته که این روش برای همه افراد توصیه نمی شود با این حال زمانی که شما آزمایش های لازم را انجام داده باشید پزشک با توجه به نتایج بدست آمده از آزمایش ها و سایر داروهایی که مورد استفاده تان می باشد داروهایی را تجویز می نماید و دز آن ها را تعیین می کند. معمولا برای درمان از کورتیکواستروئیدها استفاده می شود. این دارو ها شامل پردنیزون و دفلازاکورت می باشد و می تواند به قدرت عضلات فرد بیمار کمک کند و از پیشرفت نوع خاصی از این بیماری پیشگیری می کند و بیماری را در همان مرحله ای که هست ثابت نگه می دارد.

در واقع تمامی داروهایی که برای شما داده می شود باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد در غیر این صورت ممکن است بیماری شما تشدید شود و نوع نادر این بیماری برایتان رخ دهد. بنابراین برای درمان میوپاتی باید از یک فردی متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید. باید این نکته را نیز به یاد داشته باشید که استفاده از کورتیکواستروئیدها عوارضی را با خود به همراه دارد و این عارضه ها می تواند از خود میوپاتی بیش تر باشد بنابراین بهتر است حواستان به داروهایی که استفاده می کنید باشد و در استفاده آن ها زیاده روی نکنید. از مهم ترین عارضه هایی که این داروها با خود به همراه دارد ضعف استخوانی و خطر شکستگی عضلات می باشد و بهتر است زیر نظر متخصص از این داروها استفاده شود تا تاثیر سوء آن ها کاهش یابد.

درمان میوپاتی

اگر از این مطلب رضایت داشتید به شما توصیه می کنیم مطالب دیگری که در این زمینه نوشته شده است مانند درمان آرتروز دست و روماتیسم قلبی را نیز مشاهده کرده و اطلاعات خود را تا حدودی افزایش دهید و برای این کار مافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *