دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ایسوس زنفون ۹ و رونمایی از این اسمارتفون پرچمدار با ابعاد کوچک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی ایسوس زنفون ۹ با نمایشگر زیبای آمولد، پردازنده قوی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و دوام باتری بالا می تواند تقریبا رقبای متعددی را شکست دهد. این مطلب به بررسی ایسوس زنفون ۹ می پردازد.

اگر طرفدار اسمارتفون های پرچمدار با ابعاد کوچک و خوش دست هستید که به راحتی در جیب قرار بگیرد و با هزینه آن مشکلی ندارید، می توانید نگاهی به ایسوس زنفون ۹ بیندازید.  این گوشی ویژگی های جالب و پر از انتقادی دارد و با قیمت بالایی همراه است. در این مطلب قصد داریم به بررسی ایسوس زنفون ۹ بپردازیم

نقد و بررسی ایسوس زنفون ۹

نسل اسمارتفون های کوچک رو به انقراض است و حتی شرکت اپل اعلام نموده که مدل مینی را از سری آیفون ۱۴ حذف خواهد کرد. ولی ایسوس همچنان با امید پیش می رود و تسلیم نخواهد شد. در حقیقت ایسوس تصمیم دارد با ارائه گوشی های هوشمند کوچکی که به راحتی در جیب شلوار جا می شود، نگاه های بسیاری را به سمت خود مجذوب نماید.

در همین راستا در جولای ۲۰۲۲ از گوشی ایسوس زنفون ۹ رونمایی کرد و به زودی آن را روانه بازار خواهد نمود. این گوشی احتمالا یکی از بهترین اسمارتفون ها با ابعاد کوچک ولی عملکرد فوق العاده باشد. اسمارتفون ایسوس زنفون ۹ با نمایشگر ۵.۹ اینچی آمولد، تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و دوام شارژ بالا می تواند تقریبا رقبای زیادی را شکست دهد.

لازم به ذکر است ایسوس زنفون ۹ با نمایشگر ۵.۹ اینچ در حال حاضر یکی از تنها گوشی های اندرویدی معرفی شده با سایز صفحه نمایش زیر ۶ اینچ در سال ۲۰۲۲ می باشد. در ادامه به بررسی کاملتر ایسوس زنفون ۹ می پردازیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی و کیفیت ساخت

به طور معمول اسمارتفون های پرچمدار با مشخصاتی مانند نمایشگر بزرگ و قابلیت های شگفت انگیز شناخته می شوند. ولی اکنون ایسوس کاربران را غافلگیر نموده است. این شرکت مدعی است زنفون ۹ پرچمداری در بسته بندی کوچک خواهد بود. اگرچه بررسی ها نشان می دهد این گوشی هوشمند به اندازه آیفون ۱۳ مینی؛ کوچک نیست ولی نسبت به دیگر گوشی های هوشمند بزرگ دیگر، سایز کوچکی دارد.

با انتخاب سایز کوچک برای اسمارتفون، با مشکلاتی مثل جلب توجه بزرگی لنزها مواجه می شویم. در پنل پشتی گوشی ماژول دوربین دوگانه به کار رفته که قسمت قابل توجهی از این نما را به خود اختصاص داده است. این دو لنز بزرگ در پشت گوشی تقریبا بزرگ و نامناسب به نظر می رسد به ویژه در مقایسه با گوشی زنفون ۸ که لنزهای کوچکتری به کار گرفته بود.

بررسی ها حاکی از آن است اگر ابعاد ایسوس زنفون ۹ (۹.۱*۶۸.۱*۱۴۶.۵ میلی متر) تا این حد کوچک نبود، کاملا شبیه یک اسمارتفون معمولی دیده می شد. ولی این کوچکتر از سایر گوشی های اندرویدی موجود در بازار بوده که آن را به گزینه ای خاص تبدیل نموده است.

اگرچه این روزها برندهای کمی به ساخت گوشی های کوچک مشغول هستند و احتمالا به این دلیل که خریداران کمی برایشان هست ولی یقینا برای این دستگاه های کامپکت، مخاطبان پرطرفداری هم وجود دارد. این گوشی دارای ویژگی های جالب و منحصر به فردی است. به طور مثال دوبار ضربه روی تلفن یا روی کلید خاموش و روشن به طرف بالا و پایین میانبرهایی برای کارهای خاص خواهد بود.

همچنین زنفون ۹ دارای جک هدفون ۳.۵ میلی متری است که امروزه در بیشتر گوشی های رده بالا حذف شده و برخی کاربران آن را ضروری می دانند. در قاب گوشی نیز ماده لمسی نرمی به کار رفته که سبب ایجاد حس چسبندگی در پشت گوشی شده و فریم آلومینیومی با لبه های مسطح می تواند حس خیلی خوب و امنی را هنگامی که گوشی را به دست می گیرد، ایجاد کند.

لازم به ذکر است که نمایشگر ایسوس زنفون ۹ با گوریلاگلس ویکتوس محافظت می شود. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد همه چیز درباره پرچمدار بودن این گوشی رعایت شده، حتی عدم حضور اسلات کارت اس دی که در بسیاری از پرچمداران شاهد آن هستیم. البته با توجه به قاب کوچکی که برای زنفون ۹ در نظر گرفته شده ، عدم حضور اسلات اس دی منطقی خواهد بود.

علاوه بر هدفون ۳.۵ میلی متری یک پورت یو اس بی سی نیز برای گوشی در نظر گرفته شده و طرفداران هدست های قدیمی تحت تاثیر قرار می گیرند. در طرف راست گوشی، کلیدهای ولوم و اسکنر اثر انگشت تعبیه شده که استفاده آسان و نسبتا سریعی دارند. چیدمان درشت دوربین های پشتی با برآمدگی دایره ای بزرگ نیز از ویژگی های متمایز محصول به شمار می رود.

در ضمن ایسوس زنفون ۹ شبیه بسیاری از گوشی های هم قیمت با شیشه پوشیده نشده و از یک قاب پلاستیکی بهره می برد. این گوشی در چهار رنگ مشکی، قرمز، سفید و آبی ارائه می شود. و دارای استاندارد IP68 در برابر آب و گرد و غبار می باشد. از این رو باید در برابر پاشش آب یا خاک دوام بیاورد.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

در بررسی ها مشخص شد ایسوس زنفون ۹ به نمایشگر با سایز ۵.۹ اینچ از نوع آمولد و نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز بهره می برد. این نمایشگر با نسبت تصویر ۲۰:۹ رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۴۵ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد و حدود ۸۴.۶ درصد نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است.

ایسوس موفق شده در نمایشگر گوشی زنفون ۹، زمان پاسخگویی یک میلی ثانیه و نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز را به کار برد که حداقل تاخیر لمسی در اجرای بازی ها خواهد داشت. متوسط روشنایی گوشی نیز تقریبا ۷۶۰ نیت گزارش شده که اندکی کمتر از ۷۸۸ نیت در آیفون ۱۳ مینی می باشد.

البته باید دقت کنید که نمایشگر این گوشی رنگ های تند، مشکی عمیق، زوایای دید عالی و روشنایی کافی برای بیشتر موقعیت ها را ارائه می دهد. شایان ذکر است این نمایشگر فول اچ دی حداکثر روشنایی ۱۱۰۰ نیت را ارائه می دهد. این همان موضوعی است که از نظر قیمتی انتظار می رفت. هر چند تعدادی گوشی در این رنج قیمتی در بازار وضوح بالاتری داشتند.

به این ترتیب نمایشگر زنفون ۹ هر آنچه که شما نیاز دارید از جمله وضوحی که با خروجی بیشتر برنامه ها مطابقت داشته و نرخ تازه سازی که کاربری روانی را به همراه دارد، ارائه می دهد ولی کاری بهتر از سایر گوشی های رقیب انجام نمی دهد.

دوربین دوگانه

در بخش دوربین، شرکت سازنده تمام تلاش خود را به کار بسته تا ایسوس زنفون ۹ به یک اسمارتفون پرچمدار نزدیک شود. دوربین اصلی شامل یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی سونی و دوربین فوق عریض آن به یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض مجهز شده است. برای دوربین سلفی نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و ای آی اس استفاده شده است. این گوشی با دو دوربین پشتی قطعا قادر به رقابت با بسیاری از گوشی های هم قیمت خود نیست.

دوربین اصلی عملکرد خوبی دارد و تنها مشکل جزئی این است که برخی از تصاویر مسطح دیده می شوند. در حالی که برخی بیش از حد اشباع شده و بیش از حد اغراق آمیز به نظر می رسند. دوربین فوق عریض با میدان دید ۱۱۳ درجه تقریبا شبیه بسیاری از لنزهای با فاصله کانونی کوتاه تر، با حداقل اعوجاج لبه کار می کند.

با آن که بیشتر رقبای هم قیمت دارای دوربین ماکرو هستند بررسی ها نشان می دهد در ایسوس زنفون ۹ خبری از دوربین ماکرو نیست. به این مفهوم که اگر بخواهید به سوژه نزدیک شوید باید زوم دیجیتال یا برش انجام دهید. این قابلیت جالب به نظر نمی رسد و اگر بیش از اندازه زوم شود، سریعا سبب ایجاد نویز می گردد.

با این وجود بزرگترین نقطه ضعف دوربین این است که اغلب بعد از فشردن کلید شاتر، گرفتن تصویر زمان بر است. پیش از پی بردن به این مشکل هنگام پایین آوردن گوشی عکس های تار زیادی ثبت شد. از این رو اطمینان حاصل کنید که تصویر شما واقعا پیش از حرکت دست ها گرفته شده است.

معلوم نیست که این نوعی باگ است یا این که سرعت شاتر به طرز انتقاد آمیزی پایین است یا خیر. اما هر چه هست عملکرد دوربین را با چالش مواجه می کند. همانطور که اشاره شد در پنل جلو یک دوربین سلفی ۱۲ حضور دارد که کارکرد خوبی داشته و با جزئیات و نور کافی سلفی می گیرد. این دوربین در نور کم هم عملکرد خیلی خوبی دارد، هر چند در حالت پرتره اندکی تاری مصنوعی پس زمینه ایجاد می شود.

هنگامی که از ویدیو صحبت می شود، ایسوس زنفون ۹ از قابلیت ضبط ۴k و ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند که بیشتر گوشی ها از آن پشتیبانی دارند. ولی دیدن حالت پرو ویدیو ما را شگفت زده نمود. گزینه ای که تنها تعداد کمی از گوشی ها آن را دارند. این حالت ماند فتوپرو است ولی به شما امکان می دهد سرعت شاتر، ایزو، تعادل رنگ سفید و سایر موارد برای ضبط ویدیو را تغییر دهید و در فیلم های گرفته شده تطبیق پذیری زیادی ایجاد شود.

سخت افزار و نرم افزار

برای ایسوس زنفون ۹ تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس ۱ در نظر گرفته شده که این گوشی را از نظر عملکرد فوق العاده نموده و جزو قدرتمندترین گوشی های اندرویدی خواهد بود. زنفون ۹ در عملکرد چند هسته ای نسبت به گلکسی اس ۲۲ اولترا که دارای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ می باشد، با برتری همراه است. در حقیقت این محصول ایسوس، از لحاظ مشخصات نسبت به هر گوشی اندرویدی غیر گیمینگ همچون آیفون ۱۳ مینی نزدیک می باشد.

حضور این تراشه در زنفون ۹ جای انتقاد دارد. همانطور که می دانید اسنپدراگون ۸ پلاس ۱ قدرتمندترین تراشه حال حاضر گوشی های هوشمند محسوب می شود. که حقیقتا به اجرای فرایندهای فشرده و سنگین مانند بازی یا ویرایش ویدیو کمک می کند در حالی که به کارگیری این پردازنده در این جا واقعا ضروری به نظر نمی رسد.

یقینا با این نمایشگر کوچک، زنفون ۹ را برای بازی خریداری نمی کنید. اگرچه این پردازنده قوی است ولی نمایشگر به اندازه کافی فضای مفید در اختیار نمی گذارد. هنگامی که دست ها را دوربین گوشی قرار دهید، اساسا نیمی از صفحه پوشانده می شود و به سختی می توان بازی انجام داد. به صورت مشابه ، این نمایشگر ویرایش ویدیو را هم بیش از حد نادقیق نموده که ارزش آن را ندارد.

از این رو این توان پردازشی منطقا غیر ضروری است. همچنین مشکل بیش از حد گرم شدن تراشه های سری ۸ کوالکام هم وجود دارد حتی اگر فرایند فشرده ای اجرا نشود. ناگفته نماند برای این گوشی یک نسخه با رم ۱۶ گیگابایتی نیز در نظر گرفته شده که حتی در غول های بزرگ سامسونگ گلکسی اس ۲۲ نیز ضرورتی ندارد. فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایت برای این حافظه رم وجود دارد. و نسخه دیگر زنفون ۹ دارای حافظه رم ۸ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ می باشد.

در بررسی بخش نرم افزاری ایسوس زنفون ۹ نیز باید گفت از اندروید ۱۲ استوک بهره می گیرد، بدون این که تغییرات زیادی در آن وجود داشته باشد. از این رو برنامه های پخته شده گوگل و مزایای سفارشی سازی این نسخه اندروید، تجربه خوبی به همراه دارد.

باتری

ایسوس زنفون ۹ به باتری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که بررسی ها حاکی از آن است به لطف نمایشگر کوچک، مشکلی ایجاد نمی شود. عمر این باتری متوسط تخمین زده می شود و در اکثر مواقع تا یک روز کامل دوام می آورد.

جمع بندی

بررسی ها نشان می دهد با آن که زنفون ۹ در بیشتر جنبه ها خوب دیده می شود ولی انتقاد اصلی به قیمت آن وارد است. عمر باتری، نمایشگر، دوربین سلفی همه جزو گزینه های خوب و نه عالی این دستگاه هستند. البته سایز کوچک آن برای افرادی که طرفدار چنین گوشی هایی هستند، خوشایند به نظر می رسد زیرا می توان به راحتی به همه بخش های نمایشگر دسترسی پیدا کرد و به راحتی آن را درون جیب قرار دارد. از این رو زنفون ۹ مناسب افرادی است که به گوشی های مدرن سایز بزرگ تمایلی ندارند.

این گوشی ویژگی های جالب متعددی دارد ولی در مجموع قیمت بالایی(حدود ۸۰۰ یورو) برای آن در نظر گرفته شده است. ایسوس قیمتی در حدود پرچمداران اپل و سامسونگ، وان پلاس ۱۰ پرو و شیائومی ۱۲ پرو برای زنفون ۹ تعیین کرده ولی بررسی ها حاکی از آن است تجربه کاربری این گوشی، هزینه مذکور را توجیه نمی کند.

این موضوع بیشتر در مورد دوربین ایسوس زنفون ۹ محسوس است. جایی که تنها لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی به کار گرفته شده و از لنز سومی مانند ماکرو شیائومی یا تله فوتو سامسونگ در آن خبری نیست. این به مفهوم تجربه عکاسی بسیار محدودتر در این رنج قیمتی می باشد.

تراشه استفاده شده برای این مدل گوشی نیز منطقی به نظر نمی رسد. تراشه بسیار قوی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ برای کاربری هایی مانند گیمینگ یا ویرایش ویدیو عالی است. در حالی که یکی از ویژگی های اصلی زنفون ۹ سایز کوچک آن بوده که استفاده از آن را تنها با یک دست آسان نموده و این محصول حقیقتا جیبی است.

اما هنگامی که نمایشگر سایزی کوچک دارد، چطور آن را برای بازی خریداری نمود؟ حضور این تراشه معنای خاصی نداشته و بهتر بود از یک پردازنده میان رده استفاده می شد تا قیمت دستگاه منطقی تر شود. به این ترتیب این گوشی برای افرادی که طرفدار اسمارتفونی کوچک و خوش دست هستند و با هزینه آن مشکلی ندارند؛ می تواند گزینه خرید جدی محسوب شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *