دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

میزان آبیاری درختان در پاییز و زمستان و نکات مهم آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع آبیاری درختان در پاییز و زمستان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با دستورالعمل و همچنین توصیه های مهم برای مراقبت از درختان میوه و آبیاری مناسب آن ها آشنا شوید.

به طور کلی آنچه که تضمین کننده بقا و عملکرد گیاه در فصل گرما است مراقبت از گیاهان در فصل سرما خواهد بود. با شرع سرما گیاه دوره جدیدی از زندگی خود را تجربه خواهد کرد. یکی از نکات مهم در مراقبت از درختان در فصل سرما انجام آبیاری منظم و به موقع است که نباید از آن غفلت نمایید. در ادامه قصد داریم چگونگی و نکات آبیاری درختان در پاییز و زمستان را بیان نماییم.

نحوه آبیاری درختان در پاییز

بهتر است بدانید که آبیاری درختان یعنی هم درختان همیشه سبز و هم درختان برگ ریز را از اوایل فصل پاییز متوقف نمایید تا زمانی که برگ های درختان برگ ریز بریزید. این تغییر چشمگیر در درختان برگ ریز به عنوان یک نشانه ی مفید تلقی خواهد شد زیرا همتایان همیشه سبز آن ها نسبتا تغییر نکرده اند.

چگونگی آبیاری درختان در پاییز

این توقف در ابیاری نیز به درختان همیشه سبز و همچنین درختان برگ ریز اجازه می دهد تا وارد مرحله انتقال شوند که این بی شباهت به مقاوم شدن گیاهان گلخانه ای در بهار نیست. آنچه که در فصل پاییز بایستی از آن جلوگیری کنید رشد شاخه های جدید است که در برابر سرمای زمستان مقاوم نخواهند بود. اگر هوا در منطقه ی زندگی شما ناگهان هوا می شود احتمالا چنین شاخه های غیر مقاومی به شدت آسیب خواهند دید.

توصیه می شود که در اواخر فصل پاییز پس از ریزش برگ های درختان برگ ریز، هم درختان همیشه سبز و هم برگ ریز را عمیقا ابیاری نمایید. این کار بایستی پیش از یخ زدن زمین انجام شود. اگر بخواهید تا پس از یخ زدن زمین صبر کنید خاک کاملا یخ زده به عنوان مانعی برای ابیاری عمل خواهد کرد. توجه داشته باشید که این خاک یخ زده به عنوان یک مانع از فرورفت به موقع آب به مناطق ریشه ی درختان جلوگیری می کند.

آبیاری درختان میوه را روی خط تراوش انجام دهید:

شما بایستی درختان میوه تان را در نقاطی که درختکاران دریپ لاین یا خط تراوش می نامند آبیاری نمایید. برای تشخیص این خط تراوش بایستی زیر درخت خود بایستید و به درون آن سایبان آن نگاه کند. سپس طوری حرکت کنید که مستقیما زیر لبه های خارجی آن سایبان قرار بگیرد. اکنون روی بخشی از دایره ایستاده اید که خط تراوش را تشکیل خواهد داد.

دستورالعمل آبیاری درختان میوه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بیشتر آبی که ریشه درختتان از زمین می کشد از این ناحیه و از ناحیه بیرون از آن یعنی دور از درخت بیرون می آید. به عبارت دیگر افرادی که درخت را درست در نزدیکی تنه آن آبیاری می کنند یک سوء تفاهم اساسی در مورد چگونگی برداشت آب توسط ریشه ی درخت دارند.

معمولا ریشه های کوچک تر و به اصطلاح ریشه های تغذیه کننده، ریشه هایی هستند که بیشتری مقدار آب را از خاک بیرون می کشند و این ریشه های تغذیه کننده تمایل دارند از خط تراوش خارج شوند.

میزان آبیاری درخت میوه در پاییز:

توجه داشته باشید که ریشه های تغذیه کننده ی مهم عمدتا از عمق ۳۰ سانتی متر خاک قرار خواهند داشت و بنابراین هدف شما از آبیاری یک درخت مرطوب نمودن ۳۰ سانتی متر بالایی خاک در منطقه خط تراوش خواهد بود.

از این نکته غافل نشوید که شما قصد دارید خاک گیاهتان مرطوب باشد نه اینکه گیاه بیش از حد خیس باشد. این دستورالعمل آبیاری تا عمق ۳۰ سانتی متر مفیدتر از صحبت کردن در مورد اندازه گیری آب با لیتر خواهد بود زیرا مقدار لیتر مورد نیاز به عوامل مختلفی از جمله میزان نگهداری آب توسط خاک بستگی دارد.

برای اینکه به صورت دقیق بتوانید خاک بستر گیاه را تنها تا عمق ۳۰ سانتی متر مرطوب کنید، می توانید از ابزاری استفاده نمایید که به صورت خاص برای کمک به شما در انجام چنین آزمایش هایی طراحی شده است. این ابزار در درجه اول از یک میله فلزی تشکیل شده و نکته حائز اهمیت آن این است که پس از آبیاری درختتان بایستی میله را تا آنجا که می توانید به درون خاک فشار دهید.

نحوه تشخیص خاک مرطوب برای آبیاری درختان در پاییز درختان

چگونگی تشخیص خاک مرطوب درختان:

بهتر است بدانید که نفوذ پذیری خاک مرطوب از خاک خشک راحت تر است بنابراین میله بایستی به راحتی در سراسر هر خاکی به اندازه ی کافی آبیاری شده است به پایین بلغزد. اگر می توانید میله را تا عمق ۳۰ سانتی متر به پایین فشار دهید اما پس از آن با مانعی مواجه می شوید.

البته لازم به ذکر است که این مانع دلالت بر خشک بودن خاک دارد، احتمالا به هدف خود برای آبیاری درخت تا عمق تعیین شده رسیده اید. معمولا آبی که به پایین تر از این عمق نفوذ کند بدون استفاده می ماند و در نهایت هدر می رود.

نکات مهم در آبیاری زمستانه:

توجه داشته باشید که آبیاری درختان در پاییز و زمستان بایستی به صورت عمقی صورت بگیرد. در واقع اغلب درختان به اندازه ارتفاع شان در خاک ریشه می دوانند و به همین بایستی در روند آبیاری بایستی به عمق آن دقت زیادی داشته باشید.

درخت ها و درختچه های جوان برای رشد نیاز به آب بیشتری در طول فصل زمستان دارند و به همین خاطر هنگامی که هیچ پوشش باز برق بر روی زمین نیست بایستی هر چند هفته یکبار برای آبیاری اقدام نمایید.

معمولا درختان سوزنی برگ و درختانی که در فصل زمستان برگ های سبز دارند نسبت به سایر درختان که برگی ندارند به آب بیشتری در فصل زمستان نیاز دارند.

راه های آبیاری درختان در پاییز

بهتر است آبیاری گیاهتان را در اوایل روز انجام دهید زیرا این کار موجب می شود تا قطرات آب حرارت آفتاب را درون خود نگه دارند و در زمان افت دما نیز این گرمای جذب شده موجب بیشتر شدن دما در اطراف گیاه خواهد شد. البته که در این مواقع گیاهان کوچک به مراتب کمتر دچار پوسیدگی ریشه می شوند.

لازم به ذکر است که پاشیدن مالچ در سطح خاک از یخ زدن ریشه و خاک به شدت جلوگیری خواهد کرد.

از آبیاری بیش از اندازه به شدت پرهیز نمایید زیرا این کار موجب ماندابی شدن خاک شده و اکسیژن کافی به ریشه نمی رسد و در نهایت ریشه های درختان پوسیده خواهد شد.

دقت داشته باشید زمانی که سطح خاک تقریبا ۲ تا ۳ سانتی متر خشک شد زمان آبیاری فرا رسیده است.

در هنگام وزش بادهای خشک زمستان نباید آبیاری را انجام دهید زیرا باد مانع رسیدن آب به ریشه درختان خواهد شد.

در آبیاری درختان در پاییز دقت داشته باشید زمانی که دمای هوا به صفر درجه نزدیک شد بایستی آبیاری را کنار بگذارید.

نکات مهم برای آبیاری درختان در پاییز

همچنین استفاده از پوشش های مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی درختان به شدت توصیه می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *