دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تبخال مغزی چیست؟ علائم و راه‌کارهای درمان آن

  • فرهاد هاشمی
  • ۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

تبخال‌ها به‌هر دلیلی و در هر کجای بدن که حضور داشته باشند، مشخصا آزاردهنده هستند اما این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که فردی دچار تبخال مغزی بشود! نام این مشکل قدری عجیب به‌نظر می‌رسد و همان‌قدر هم نادر است اما به هر ‌جهت هرپس یا تبخال مغزی وجود داشته و به‌عنوان یک اختلال سیستم عصبی نادر از آن یاد می‌شود.

تبخال مغزی چیست؟ علائم و راه‌کارهای درمان آن

قطعاً این تبخال یکی خطرناک‌ترین انواع تبخال است که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند منجر به‌بیماری‌های خطرناک شده و حتی زندگی افراد را تهدید کند بنابراین حتماً باید در صورت مشاهده علائم آن برای درمان اقدام کنید.

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل برایتان تشریح کنیم که تبخال مغزی چیست و چه علائم و راه درمانی دارد.

تبخال مغزی یا هرپس چیست؟

بسیاری از افراد تبخال مغزی را با آنسفالیت مغزی اشتباه می‌گیرند اما این دو یکی نیستند بلکه تبخال مغزی یکی از عوامل ایجاد آنسفالیت مغزی است که در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تبخال مغزی یک اختلال سیستم عصبی است که به‌ندرت پیش آمده و عامل آن نیز یک ویروس است. این ویروس مانند تمامی ویروس‌های تبخال دیگر می‌تواند تا مدت‌ها در بدن به‌صورت خاموش بماند و حتی در ابتدا در قسمت‌های دیگر بدن مانند اندام تناسلی و روی لب‌ها و صورت بروز کند، بدون اینکه هیچ علائمی از بیماری هرپس مغزی وجود داشته باشد.

اما به‌مرور این ویروس راه خود را به‌مغز پیدا کرده و سیستم عصبی را به‌صورت مستقیم درگیر می‌کند. البته لازم به‌ذکر است که رفتار این بیماری هنوز به‌صورت کامل شناسایی نشده و تمام نتایجی که تا به‌امروز به‌دست آمده، اغلب بر اساس تست‌های حیوانی است.

علائم تبخال مغزی

نفوذ ویروس تبخال به مغز و درگیر کردن بافت‎‌های مغز و سلول‌های عصبی با علایم شدید و واضحی همراه است که این علائم به‌شرح زیر هستند:

  • گیجی
  • استفراغ
  • خواب‌آلودگی
  • سردرد شدید

در مراحل شدیدتر، این بیماری با علائم زیر همراه است:

  • توهم
  • مشکل در تکلم
  • مشکلات بینایی
  • اختلالات رفتاری
  • از دست دادن حافظه
  • از دست دادن حس بویایی

 

تبخال مغزی چیست؟ علائم و راه‌کارهای درمان آن

در برخی دیگر از بیماران مبتلا به‌تبخال مغزی، مشاهده می‌شود که سطح آگاهی و هوشیاری به‌شدت کاهش می‌یابد و تغییرات رفتاری بروز می‌کند. هم‌چنین در برخی موارد شدیدتر تب شدید و حملات تشنج یا صرع مشاهده می‌شود. از طرفی در نوار مغزی و آزمایش مایع مغزی – نخاعی برخی بیماران کاهش چشمگیر گلبول‌های سفید نیز دیده می‌شود.

یکی از بیماری‌های شایع که ناشی از تبخال مغزی است آنسفالیت مغزی نام دارد که بیماری بسیار خطرناک بوده که در آن مغز ملتهب می‌شود و با علائمی شبیه آنفولانزا اما شدید‌تر و جدی‌تر بروز می‌کند. البته لزوماً تبخال مغزی منجر به‌آنسفالیت مغزی نمی‌شود اما به‌هرجهت هرگونه علامت غیر معمول مانند موارد گفته شده نیازمند بررسی دقیق متخصص مغز و اعصاب است.

این بیماری چه کسانی را تهدید می‌کند؟

عفونت هرپس یا تبخال مغزی یک بیماری قابل انتقال است اما با این وجود خیلی همه‌گیر نبوده و طبق آمار‌های رسمی در ایالات متحده آمریکا حدود دو هزار نفر در سال به‌این بیماری مبتلا می‌شوند. تبخال مغزی معمولاً بین کودکان رایج‌تر است اما در بین مردان و زنان به‌صورت مساوی پخش می‌شود.

روش تشخیص هرپس مغزی

تبخال یا هرپس مغزی، معمولاً از طریق نوار مغزی یا آزمایش مایع مغزی – نخاعی تشخیص داده می‌شود البته که مواردی که به‌عنوان علائم تبخال مغزی با آن‌ها اشاره شد لزوماً به‌معنای این نیست که این بیماری در افراد وجود دارد بلکه علائم مذکور می‌توانند ناشی از دلایل و مشکلات دیگری هم باشند.

با توجه به‌این موارد، تشخیص بیماری و آزمایشات مربوطه بر عهده پزشک متخصص است.

درمان هرپس مغزی

مهم‌ترین اصل در درمان تبخال مغزی، مراجعه به‌موقع به‌پزشک است چرا که در غیر این صورت روش‌های درمانی معمول روی افراد نتیجه بخش نخواهند بود چرا که افراد دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند؛ حال که این آسیب‌ها تا چه حد شدید باشند بستگی به‌موارد مختلفی از جمله همین موضوع مراجعه زودهنگام به‌پزشک دارد.

اما برای افرادی که زودتر به‌پزشک مراجعه کنند معمولاً از داروی آسیکلوویر دوز بالا استفاده می‌شود که این روش معمولاً در ۷۰ درصد بیماران جواب‌گو است. اما بیمارانی که به‌این روش درمانی پاسخ مطلوب ندهند متأسفانه به‌احتمال زیاد دچار آسیب‌های مغزی ‌خواهند شد که از جمله این موارد می‌توان به‌اختلالات مغزی خفیف اشاره کرد.

به‌هر صورت مبتلایان به‌این بیماری در خطر آسیب‌های مغزی هستند اما در صورت درمان صحیح و هم‌چنین مراجعه به‌موقع، ترجیحا تا ۴۸ ساعت پس از بروز علائم بیماری، این احتمال بسیار کم خواهد بود.

لازم به‌ذکر است که در واگیردار بودن این بیماری شکی نیست اما بیماری که تحت درمان قرار بگیرد ممکن است هفته‌ها یا ما‌ه‌ها درگیر درمان باشد و در این مدت درمان فرد ناقل بیماری نخواهد بود.

تبخال مغزی چیست؟ علائم و راه‌کارهای درمان آن

 

جمع بندی

اختلالات سیستم عصبی اینچنینی بسیار نادر هستند و همان‌طور که مشاهده کردید آمار رسمی ابتلا به‌تبخال مغزی نیز به‌نسبت جمعیت آمریکا تقریباً مقدار ناچیزی است اما این موضوع دلیل بر بی‌خطر بودن بیماری نیست و باید آن را جدی گرفت. با توجه به‌همین موضوع ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا در رابطه با تبخال مغزی، علائم و راه درمان آن مهم‌ترین نکات را با شما در میان بگذاریم.

توجه داشته باشید که فارغ از نوع بیماری هر علائمی که مغز و سیستم عصبی شما را درگیر کرد، خطرناک به‌حساب آمده و حتماً باید برای بررسی‌های بیشتر به‌پزشک متخصص مراجعه کنید؛ بنابراین در صورت مشاهده این علائم به‌هیچ‌وجه بی‌اعتنایی نکنید.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری نیاز به‌مشاوره حضوری یا غیرحضوری پزشکان متخصص دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده، برای دریافت نوبت پزشکان متخصص از متخصص گوش و حلق و بینی گرفته تا مغز و اعصاب و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *