دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی چند تمرین مفید برای افزایش سرعت ذهن

  • سعیده ستاری
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

راه های زیادی برای افزایش سرعت ذهن وجود دارد. یادگیری مهارت های بیشتر، ورزش کردن، مطالعه کردن و خوابیدن به اندازه کافی از راه های تقویت سرعت ذهن می باشد.

راهکارهای زیادی برای افزایش سرعت ذهن وجود دارد. ما در این مقاله این راهکارها را برای بالا بردن سرعت ذهن بیان کردیم و هر کدام را به صورت جداگانه برای شما توضیح دادیم.

معرفی راهکارهای افزایش سرعت ذهن

راه های افزایش سرعت ذهن

مغز ما توانایی این کار را دارد که اطلاعات را با سرعتی میان ۲۴۰ الی ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت ارسال کند. درست است این سرعت در نگاه اول سرعت خیلی زیادی به نظر می رسد، ولی اگر در مقایسه مغز و مسئولیت هایی که که دارد در نظر بگیرید چنین سرعتی چندان بالا نیست. مثل اینکه زمانی که کسی چیزی به سمت شما پرتاب می کند، شما باید در کسری از ثانیه واکنش نشان دهید و خود را از مسیر پرتاب دور کنید. هنگامی که در جلسه کنکور قرار دارید باید با نهایت توان خود فکر کنید تا جواب سوالات را به دست آورید. این مثال هایی که بیان کردیم به سرعت مغز شما در تجزیه و تحلیل اطلاعات برمی گردد.

چگونه سرعت ذهن خود را بالا ببریم؟

بر خلاف باور مردم که فکر می کنند با جدول حل کردن و انجام کارهایی از این قبیل سرعت ذهن بالا می رود، بلکه اینطور نیست. با انجام کار های زیر با گذشت زمان سرعت و دقت مغز بالا می رود.

افزایش سرعت عملکرد مغز

صبحانه بخورید

اگر می خواهید ذهن شما هر روز بهتر عمل کند، حتما بعد از اینکه از خواب بیدار می شوید صبحانه بخورید. تحقیقات و مطالعات زیادی نشان داده است که میل کردن صبحانه به طرز معجزه آسایی بازدهی مغز را بالا می برد و به عملکرد مغز سرعت می بخشد. در وعده صبحانه می توانید از انواع لبنیات مانند شیر، کره، تخم مرغ و پنیر در کنار نان هایی مانند نان جو استفاده کنید. بدین صورت انرژی که مغز نیاز دارد تامین می شود و اصلی ترین نیاز مغز که پروتئین است، فراهم می شود.

خوب بخوابید

بهترین پیشنهاد ما برای بالا بردن سرعت مغز، این است که خواب کافی داشته باشید. ذهن ما تنها عضو بدن است که در هیچ شرایطی فعالیتش متوقف نمی شود. به این معناست که مغز در هنگام خواب هم فعالیت می کند. در حقیقت زمانی که ما خواب هستیم، مغز ما مسیر های عصبی جدیدی به وجود می آورد. این مسیر های عصبی تازه ایجاد شده باعث می شود پیام ها به واسطه نورون ها سریعتر منتقل شود. به همین سبب توصیه می شود در طول روز بین ۷ الی ۸ ساعت بخوابید. خواب کافی باعث بهبود گلبول های قرمز می شود که وظیفه دارند مواد غذایی را به مغز برسانند.

راه های افزایش سرعت ذهن چیست

  •  آرون گروپس

سیگار نکشید

یکی از بدترین عاداتی که یک انسان می تواند داشته باشد سیگار کشیدن است. علاوه بر اینکه سیگار کشیدن ضررهای زیادی برای قلب و ریه دارد، تحقیقات نشان داده است که کشیدن سیگار به صورت دائمی عملکرد مغز را پایین می آورد. نکته جالبی که وجود دارد این است که دود سیگار حاوی مواد سمی است که بر ناحیه هیپوکامپوس مغز تأثیر منفی می گذارد. به این صورت علاوه بر اینکه سرعت مغز را پایین می آورد، قدرت حافظه را کاهش می دهد. همچنین مغز افراد سیگاری سریعتر از افراد عادی ضعیف می شود و بیشتر در معرض بیماری های مغزی و اختلالات حافظه ای مثل آلزایمر قرار می گیرد.

یادگیری را متوقف نکنید

مغز انسان درست مثل یک ماهیچه است. پس همانطور که برای تقویت ماهیچه های بدن خود به تمرین کردن نیاز دارید، برای تقویت و افزایش سرعت و قدرت یادگیری مغز هم باید تمریناتی انجام داد. در این بین بهترین تمرینی که مغز را به چالش می کشد، یادگیری مهارت های جدید است. مغز ما در طول زندگی ارتباطات و مسیر های ارتباطی تازه ای را درون خود ایجاد می کند تا پیام ها و فرمان های عصبی خو را از این مسیرها انتقال دهد. یادگیری مهارت های بیشتر مساوی است با تولید مسیر های عصبی بیشتر. بدین صورت زمان انتقال پیام های عصبی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، مسیر های بیشتری پیش روی ما قرار دارد. به همین دلیل پردازش و انتقال آن ها در ذهن با سرعت بیشتری انجام می شود.

مطالعه از ره های افزایش سرعت مغز

به همین دلیل برای افزایش سرعت ذهن سعی کنید هر روز مهارت های بیشتری را بیاموزید. به طور مثال اگر با زبان انگلیسی آشنا هستید، حفظ لغات انگلیسی انتخابی عالی برای یادگیری بیشتر زبان انگلیسی هست. ولی شما در کنار آن می توانید یک ساز موسیقی را آغاز کنید یا نقاشی کردن را به صورت حرفه ای فرا بگیرید.

مطالعه کنید

اگر فقط قرار بود تنها یک راهکار برای تقویت و افزایش سرعت ذهن به شما پیشنهاد کنیم، قطع به یقین مطالعه کردن بود. مطالعه تاثیر بسیار بالایی در سرعت مغز و قدرت حافظه می گذارد. شما کافی است روزانه با ۳۰ الی ۴۰ دقیقه مطالعه حافظه و تمرکز خود را بیشتر کنید. مطالعه هم مانند دیگر راهکار هایی که برای افزایش سرعت ذهن معرفی کردیم، توانایی این کار دارد که مسیر های ذهنی جدیدی را درون مغز ما بسازد. به همین دلیل با افزایش مطالعه، سرعت عملکرد مغز بالا می رود. البته منظور ما از مطالعه این است که روزانه میزان مطالعه خود را افزایش دهیم نه اینکه یک کتاب را کامل بخوانیم. ولی چطور ممکن است در مدت زمان معینی مطالعه زیادی داشته باشیم؟

یادگیری تند خوانی و استفاده از این روش باعث می شود سرعت عملکرد مغز را بالا ببرد. تند خوانی مهارتی است که به ما یاد می دهد در مدت زمان کمی که داریم بیشترین میزان مطالعه را داشته باشیم حتی بدون اینکه ذره ای کیفیت مطالعه پایین بیاید. این به این معناست در زمان کم می توانیم بیشترین مطالعه با بهترین کیفیت را داشته باشیم. تمرین و تکنیک های تند خوانی توانایی این را دارند که به بهترین نحو بر روی نقاط مختلف مغز تأثیر بگذارند و باعث افزایش قدرت آن شوند. پس سعی کنید تند خوانی جزء اولین مهارت هایی باشد که برای افزایش سرعت ذهن یاد می گیرید.

فواید شگفت انگیز افزایش سرعت ذهن

مغز خود را تمیز کنید

مغز درست مانند خانه ای است که در آن زندگی می کنیم پس به گردگیری و نظافت احتیاج دارد. پس بهتر است روزانه تایمی را مختص تمیز کاری مغز خود در نظر بگیریم. برای این کار کافی است در روز این تمرین را به مدت یک ساعت انجام دهید:

  1. در ابتدا چشمان خود را ببندید و به مدت یک ربع الی بیست دقیقه مغز خود را آزاد بگذارید تا به هرچیزی که می خواهد فکر کند.
  2. سپس چشم های خود را باز کنید و مهم ترین موضوعاتی که به آن ها فکر می کردید را یادداشت کنید.
  3. بعد به مدت یک ربع تا بیست دقیقه درباره این موضوع بیندیشید که فکر کردن درباره چنین موضوعاتی تا چه اندازه مهم است و چه تأثیری بر زندگی ما دارد.
  4. در پایان هم به مدت بیست تا سی دقیقه به ذهنتان استراحت دهید. در این تایم به هیچ چیز فکر نکنید و مغزتان را راحت بگذارید. استفاده از چشم بند و گوش گیر می تواند انجام این کار را برای شما راحت کند.

افزایش سرعت ذهن چیست

ورزش کنید

اگر روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید، عملکرد مغز شما به صورت چشمگیری تغییر می کند. ورزش کردن علاوه بر اینکه سرعت پردازش اطلاعات در مغز و حافظه شما را زیاد می کند، بلکه سرعت ساخت ارتباط بین نورون های مغز شما را بالا می برد. بدین صورت اطلاعاتی که داخل مغز است با سرعت بیشتری پردازش می شوند. این افزایش سرعت مغز باعث می شود ما زمانی که با مسائلی روبرو می شویم که به فکر کردن بیشتری احتیاج است، به سرعت راه حل مناسبی را برای این مسائل پیدا کنیم. این خصوصیت زمان جواب دادن به سوالات امتحانی به ما کمک می کند. چون مغز توانایی این را دارد که بلافاصله حافظه را برای پیدا کردن پاسخ صحیح و مناسب جستجو کند و آن را بیابد. هرچه ورزشی را که به صورت جدی تر انجام می دهیم، باعث می شود مغز بهتر عمل کند و سرعت ذهن را افزایش دهد.

در انتهای این مطلب پیشنهاد می کنیم مطالب مرتبط دیگر نظیر روش های تقویت ذهن ناخودآگاه و تقویت حافظه بلند مدت از این لینک ها استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *