دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی ایجاد حس امنیت در رابطه و شناخت نشانه های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

وجود حس امنیت در رابطه یکی از موضوعات چالش برانگیز و بسیار مهم در دنیای روابط امروزی می باشد. در این مطلب به ضرورت نیاز به حس امنیت در رابطه و روش های ایجاد این حس در رابطه می پردازیم.

یکی از فاکتورهای اصلی و مهمی که می تواند سبب تداوم و پایداری یک رابطه عاطفی باشد، وجود حس امنیت در رابطه است. با این مطلب همراه ما باشید تا لزوم وجود حس امنیت در رابطه و روش های ایجاد این حس در رابطه را بدانید.

حس امنیت در رابطه و روش های ایجاد آن

احساس امنیت در رابطه همیشه موضوعی چالش برانگیز و بسیار مهم می باشد. به ویژه در روابط امروزی که کمتر شاهد این موضوع در روابط هستیم. عدم وجود حس امنیت و اطمینان در رابطه می تواند سبب بروز رفتار اشتباه و آزار و اذیت طرفین گردد. در این مطلب سعی شده لزوم نیاز به حس امنیت و روش های ایجاد امنیت در رابطه را به صورت کامل شرح دهیم.

چرا به احساس امنیت در رابطه نیاز داریم؟

یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در یک رابطه عاطفی که می تواند به تداوم آن کمک شایانی نموده و سبب استحکام و عمیق تر شدن رابطه شود، احساس امنیت دو طرفه است. هر فردی نسبت به طرف مقابل در رابطه وظیفه ای دارد و آن تامین امنیت خاطر او می باشد. و اگر برای همسر سوء ظنی ایجاد شد وظیفه دارند نسبت به رفع شک ایجاد شده اقدام کرده و به صحبت بنشینند.

اینکه در رابطه حس امنیت تجربه شود به موارد مختلفی بستگی دارد. این که شخصیت فرد و طرف مقابل به چه صورت بوده و در چه شرایطی هستند. به طور مثال فرد در گذشته از اعتماد به دیگران چه نتیجه ای گرفته نیز می تواند بر میزان اعتماد او در حال حاضر به افراد تاثیر داشته باشد. یا این که فرد مقابل در طول رابطه تا چه حد این اطمینان خاطر را به وجود آورده و از نقاط ضعف طرفش سوء استفاده نکرده است.

همچنین مثلا بارها شنیده ایم که برملا کردن نقاط ضعف خودمان برای دیگران کلا کار ابلهانه ای است و تصمیم گرفته باشیم که به هیچ وجه این کار را انجام ندهیم و بسیاری موارد این چنینی. ولی موضوع این است که افراد در روابط خود به دلایل زیادی به حس امنیت نیاز دارند. از جمله:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • سبب ایجاد حس ارزشمند بودن شده و گویی فردی ما را همانطور که هستیم با تمام نقطه ضعفی که داریم، قبول دارد که این موضوع حس بی نظیری را به همراه دارد.
  • حس راحتی ایجاد می شود. بدون این که نیاز باشد انرژی زیادی بابت عدم لو رفتن نقطه ضعف هایمان داشته باشیم، خرج کنیم. یا مبادا خود را طوری جلوه دهیم که نیستیم و بعدها مورد سو استفاده واقع شده و موجب شکل گیری قضاوت شود
  • سبب تقویت حس پیوند بین هر دو طرف و اصالت بیشتر رابطه شده و کمک می کند، طرفین به دنیای درون یکدیگر آشنا تر شوند.

رابطه ای که در آن هیچ یک از طرفین، تمایلی به بروز نقطه ضعف های خود نداشته؛ یک رابطه سطحی باقی خواهد ماند که صمیمیت در آن کمتر راه پیدا می کند. در این روابط، ترس و اضطراب جایگزین حس امنیت شده و سبب شده نگاه طرفین به یکدیگر به جای دوست و خودی به غریبه و دشمن تغییر یابد. این تغییر نگاه می تواند سر منشا مشکلات زیادی در رابطه گردد.

چگونه در یک رابطه احساس امنیت ایجاد کنیم؟

داشتن یک رابطه سالم و ایجاد حس امنیت در رابطه به طرفین بستگی دارد. به این معنی که نباید یک طرفه تصمیم گرفته و همه نقاط ضعف خود را بیان کرده بدون این که از ظرفیت طرف مقابل نسبت به این آگاه شدن مطلع باشیم. ممکن است این رو کردن آسیب پذیری و نقطه ضعف، سبب وحشت و احساس ناامنی طرف مقابل گردد.

نکته ای که در تصمیم گیری می تواند کمک کننده باشد این است که بیان آسیب پذیری و رسیدن به صمیمیت عمیق تر شبیه بازی تنیس است. هر فرد یک نقطه ضعف نشان داده و به تدریج مرزهای صمیمیت جلوتر می رود. البته لزومی ندارد که حتما تمام نقطه ضعف ها در رابطه به طور کامل عنوان کنید. همین که شناخت نسبی از میزان حساسیت یکدیگر به مسائل به دست بیاورید کافی خواهد بود.

باید اشاره کرد هیچ صمیمیتی نباید بدون آمادگی و پختگی کافی در رابطه صورت گیرد. زیرا مانند یک میوه کال جز خسارت چیزی به دنبال نخواهد داشت. روش های ایجاد حس امنیت در رابطه متعدد است. در واقع می توان هر کاری که سبب بالا رفتن حس اطمینان، راحتی و پذیرش در رابطه شود و حس اضطراب و نگرانی را کاهش دهد می تواند احساس امنیت را تقویت کند. در ادامه به برخی روش ها و کارهایی که می توانید برای رسیدن به هدف خود انجام دهید، اشاره می شود.

۱. به رسمیت شناختن احساسات یکدیگر

احساسات طرف مقابل خود را به رسمیت شناخته و بدانید که همسر شما نیز احساساتی دارد که ممکن است از نظر شما غیر منطقی باشد ولی به هر حال این احساس وجود دارد. به رسمیت شناختن احساسات یکدیگر این پیغام را به طرف مقابل می رساند که او می تواند هر احساسی پیدا کند و یا آن را با شما در میان بگذارید بدون این که او را سرزنش کرده یا مورد انتقاد قرار دهید.

۲. اعتماد کردن

سعی کنید اعتماد را در رابطه به وجود آورید. اعتماد پایه و اساس احساس امنیت عاطفی در رابطه خواهد بود. البته بیان این موضوع ساده ولی عملی کردنش قدری دشوار است. برای ایجاد اعتماد سه کار اساسی باید صورت گیرد. اول این که متعهد بودن خود را نشان دهید. به طرف مقابل این اطمینان را بدهید که او را پذیرفته و قرار نیست از رابطه خارج شوید. تا همسر با دلگرمی بیشتری دنیای درونش را به روی شما بگشاید.

دومین مورد این است که شفاف بوده چرا که اعتماد با شفافیت رابطه مستقیمی دارد. شفافیت در رفتار و بیان مانع از بروز سوء ظن خواهد شد. مورد سوم قابل پیش بینی بودن برای همسر است. هنگامی که در رفتار و کارهای خود مداومت داشته باشید سبب پیش بینی پذیر بودن شما شده و طرف مقابل می تواند با خیال آسوده ای خود حقیقی اش را نشان دهد.

۳. عدم مقایسه کردن

از این که خود را با سایر زوج ها مقایسه کنید، اجتناب نموده و قیاس کردن را کنار بگذارید. برای همه پیش آمده که گاهی درباره دیگر زوج ها دچار حس حسادت شده و موضوعی را باب مقایسه رابطه خود با طرف مقابل قرار دهند. در حالی که کنکاش در روابط سایرین نتیجه ای جز ناراحتی خود و طرف مقابل نداشته و به خودتان آسیب می زنید.

۴. صحبت کردن با یکدیگر

به محض نیاز، بهتر است با یکدیگر به صحبت بنشینید. این که اختلافات یا نگرانی ها را به یکدیگر نگویید، کار بسیار اشتباهی بوده و مشکلات متعددی را به همراه می آورد. از این رو هرگاه حس ترس، خشم، ناامیدی یا هر احساس دیگری داشتید آن را با طرف مقابل در میان گذاشته تا از حمایت های وی حس امنیت پیدا کنید.

به عبارتی به محض وقوع هر موضوع ناخوشایندی آن را با همسرتان در میان گذاشته تا با هم به مقابله مشکل و رفع آن پرداخته و به این ترتیب رابطه استحکام بیشتری پیدا کند.

۵. عدم اهمیت به موضوعات بیهوده

در صورتی که فردی شما را ناراحت می کند، لزومی ندارد برای همیشه آن را در خاطر سپرد و دائما ناراحت ماند. باید قدرت مقابله با افرادی که سبب ناراحتی تان می شوند را داشته باشید. یکی از ملاک های کمبود اعتماد به نفس این است که نتوانید با موضوعاتی که سبب ناراحتی شما شده اند به مقابله پرداخته و قادر نباشید این مسائل بیهوده را فراموش کنید.

اجازه ندهید هر فرد یا هر موضوعی به راحتی سبب آزار و رنجش شما شود. باید بپذیرید که هیچ کس کامل نبوده و همه عیب هایی دارند و اشتباهاتی مرتکب می شوند. از این رو موضوعات بیهوده و پیش پا افتاده را چندان بزرگ جلوه ندهید تا امنیت رابطه بیشتر گردد. همچنین می توانید در این زمینه کارهایی که به  جبران اشتباه در رابطه  کمک می کند را انجام دهید.

البته نه این که به طرف مقابل اجازه دهید هر رفتاری داشته باشد ولی در صورتی که اشتباهاتش کوچک و قابل چشم پوشی است، سعی کنید آن ها را فراموش نمایید. به این ترتیب بدون داشتن دلخوری های کوچک همیشگی در گوشه ای از ذهن تان، حس امنیت و آرامش بیشتری در میان شما به وجود می آید.

۶. مثبت اندیش بودن

چنانچه رابطه خوب و شگفت انگیزی داشته باشید، اتفاقات مثبت و هیجان انگیز زیادی را تجربه می کنید. این می تواند یک دلیل خوب برای تداوم رابطه باشد. در حقیقت وجود حس آرامش در کنار فردی که از او انرژی مثبت دریافت می کنید، مهم ترین هدف در رابطه بوده و اگر این نیازها فراهم شود، رابطه ای پایدار و پر از انرژی مثبت خواهد بود.

از این رو اگر فاکتورهای مثبتی مانند عشق، صمیمیت، دوستی و … در رابطه وجود داشته باشد، طرفین حس امنیت بیشتری تجربه می کنند. بکوشید همدل طرف مقابل باشید و دنیا را از نگاه او ببینید. به این ترتیب می توانید احساسات و برداشت های وی را درک کرده و واکنش هایی متناسب با حس و حال او بروز دهید. واکنش هایی که به وی نشان دهد با تمام خوبی و بدی هایش مورد پذیرش شما است و برای شما ارزش زیادی دارد.

در فضایی پر از اعتماد، همدلی و پذیرش؛ طرف مقابل تان می تواند با خیال آسوده ترس ها و نگرانی های خود را با شما در میان گذاشته و شما را به نوعی محرم اسرارش بداند. آسیب پذیری های خود را با خیال آسوده نشان داده و در حضور شما خود واقعی اش باشد. این موارد سبب موفقیت در رابطه خواهد شد.

۷. عدم ملاک قرار دادن فضای مجازی

رابطه تان را با عکس ها و اخباری که در فضای مجازی می بینید، مورد مقایسه قرار ندهید. این عمل دقیقا شبیه موردی است که نباید خود را با زوج های دیگر مقایسه کرده و حتی بدتر هم می باشد. چرا که شما خود را با نسخه فیلتر شده و رویایی تر آن ها مقایسه نموده و با طبع حس ناخوشایندی ایجاد می شود.

نشانه های احساس امنیت در رابطه

موارد زیر نشان می دهد که در یک رابطه احساس امنیت وجود دارد:

  • طرفین احساس اضطراب خیلی پایینی دارند

همانطور که می دانید تمام مراحل آشنایی به نوعی اضطراب آور هستند. هر کی از مراحل از روزهای ابتدایی آشنایی تا تصمیم گیری به ازدواج به اندازه خود استرس زا می باشند. ولی هنگامی که رابطه با شناخت کامل از یکدیگر و سپری کردن مراحل متعدد به یک رابطه صادقانه و آزاد در سایه اعتماد و درک متقابل تبدیل شود؛ احساس امنیت بیشتری به وجود می آید.

  • هر یک خلوت شخصی خودش را دارد

در صورتی که رابطه ای مستحکم دارید، دیگر نیازی نیست همه روز را با هم بگذرانید. هر یک می تواند به امورات شخصی خودش پرداخته و حریم شخصی اش حفظ شود. باید اشاره کرد میزان رضایت از زندگی مشترک به میزان حفظ حریم شخصی بسیار وابسته است. اگر حس ناامنی یا حسادت در میان باشد، طرف مقابل به سختی می تواند از روابط خود با دوستانش با شما به حرف بنشیند.

  • روابط با سایر دوستان قطع نشده است

این طبیعی است که در ابتدای آشنایی، تمایل داشته باشید همه وقت خود را با طرف مقابل بگذرانید. ولی اگر همه انرژی تان را برای رابطه صرف کنید، ممکن است در روابط شما با خانواده، دوستان، اطرافیان و … آسیب جدی بگذارد. در صورتی که رابطه پایدار و مستحکم به تمام تمرکز طرفین نیاز ندارد.

بر اساس گفته کارشناسان، در یک رابطه امن و آرام، زمانی برای کنار هم بودن، زمانی برای بودن با دوستان، زمانی برای بودن با خانواده و … تخصیص می یابد. اگر بیش از حد روی رابطه تمرکز کنید، شما از دیگر روابط اجتماعی خود همچون ارتباط با دوستان باز مانده و سبب آسیب به دوستی های خودتان می شوید.

از این رو سعی کنید زمان و تایمی را برای دوستان و سایر اطرافیان خود در نظر بگیرید. از سویی برخی زوجین تصور می کنند رابطه شان افسانه ای و متمایز بوده به طوری که نیازی به سایر روابط ندارند. البته این تصورات طبیعی است ولی لازم است که به دیگران هم اهمیت بدهید. هر رابطه ای چه دوستانه و چه غیر دوستانه در جای خود و به اندازه اش، مهم شمرده می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *