دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلیل التهاب صورت و روش های مناسب درمان این عارضه پوستی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

به طور کلی می توان گفت التهاب پوستی زمانی رخ داده که سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت ها و میکروب های وارد شده به بدن تحریک شده و پاسخ نشان دهد. دلیل التهاب صورت امکان دارد ناشی از عوامل مختلفی باشد.

یکی از انواع عارضه های پوستی که امکان دارد هر فردی را درگیر نماید قرمزی و التهاب پوستی بوده که با یک سری علائم مخصوص به خود همراه بوده و دلایل مختلفی می تواند در بروز این امر نقش داشته باشد. به منظور رفع و درمان این وضعیت بایستی در ابتدا علت اصلی ایجاد آن شناسایی شده و سپس با روش های مربوطه برطرف گردد. بر همین اساس تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی دلیل التهاب صورت و راه های درمان این عارضه بپردازیم.

بررسی دلیل التهاب صورت

پوست انسان در برابر شرایط و عوامل مختلفی از خود واکنش نشان داده و دچار عوارض و مشکلات متعددی می شود که از جمله آن ها می توان به التهاب پوستی اشاره کرد. این عارضه ممکن است به شکل های مختلفی ظهور پیدا کند. دلیل التهاب صورت متفاوت بوده و احتمال دارد بخاطر بیماری های خاصی باشد بدین ترتیب برای درمان به موقع و درست باید علت اصلی آن تشخیص داده شود.

مهمترین علل التهاب پوست

التهاب پوستی امکان دارد به شکل لکه های قرمز رنگ، آلرژی، تورم، خارش و درجه حرارت بالا خود را نشان دهد. وقتی که سیستم ایمنی بدن به یک محرک عکس العمل نشان دهد موجب به وجود آمدن التهاب می گردد و اغلب سلول های بدن دچار این التهاب می شوند. وقتی که سلول ها درگیر التهاب شده ترکیباتی را رهاسازی نموده که موجب شده رگ های خونی حالت گشادی بگیرند تا پاسخ دفاعی خیلی سریع به دستگاه ایمنی بدن برسد که همین امر سبب ایجاد خیلی از نشانه های مربوط به التهاب می گردد.

مهمترین علل قرمزی صورت

نشانه های قرمزی پوست صورت

بروز این نوع نشانه ها بر اساس علت ایجاد امکان دارد خفیف یا شدید باشد و در هر شخصی نیز فرق دارد. در ادامه یک سری از این علائم مهم را شرح داده ایم.
  • ایجاد کهیر
  • راش یا بثورات پوستی که بسته به دلیل التهاب متفاوت بوده
  • ایجاد تاول یا جوش
  • قرمز شدن پوست
  • ضخامت یافتن پوست در محل صدمه دیده
  • حالت صاف یا پوسته پوسته شدن پوست
  • تورم یافتن پوست
  • ایجاد خارش و سوزش و وجود لکه بر روی پوست

دلایل اصلی و رایج التهاب صورت

پوست صورت به علل گوناگونی درگیر التهاب و قرمزی می شود که مهم ترین آن ها را در ادامه شرح داده ایم.

علائم و دلیل التهاب صورت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روزاسه

ملتهب شدن پوست امکان دارد به خاطر بیماری روزاسه باشد. روزاسه نوعی بیماری مزمن پوستی می باشد که با التهاب پوست صورت در مناطقی مثل بینی، پیشانی، گونه و چانه همراه می باشد. آکنه روزاسه اغلب در افرادی که میان سال می باشند رخ می دهد. در حال حاضر درمان قطعی برای این نوع بیماری وجود ندارد ولی لیزر درمانی، ژل بریمونیدین و آنتی بیوتیک ها می توانند موجب کاهش شدت نشانه های اصلی گردد.

وجود درماتیت تماسی آلرژیک

این نوع ضایعه پوستی زمانی اتفاق می افتد که پوستتان در برابر تماس با ترکیبات آلرژی زا و محرک هایی همچون وسایل آرایشی، صابون، بعضی از گیاهان و فلزات و بعضی از رایحه ها قرار بگیرد. این مشکل خیلی راحت و با فاصله گرفتن از ترکیبات محرک و آلرژی زا درمان می گردد. افرادی که درگیر خشکی پوست در فصل پاییز می باشند و به سرما حساسیت دارند بیشتر دچار این بیماری می شوند.

نحوه التیام قرمزی صورت

بروز آفتاب سوختگی

از جمله رایج ترین علل التهاب پوست صورت آفتاب سوختگی می باشد. در صورتی که از پوست خود در مقابل آفتاب مراقبت نکنید و کرم ضدآفتاب استفاده نکنید درگیر آفتاب سوختگی می شوید. بجز آفتاب سوختگی یک سری سوختگی دیگر همچون سوختگی حرارتی، الکتریکی، تابشی، شیمیایی و … موجب التهاب و قرمزی پوست می گردند.

بیماری زونا

دلیل دیگر التهاب صورت زونا می باشد. زونا در واقع نوعی عفونت ویروسی بوده که به دلیل آن بثورات قرمز رنگ یا تاول روی پوست به وجود می آید. این نوع راش پوستی اغلب در قسمت بالاتنه به وجود آمده ولی در بخش های دیگر بدن همچون صورت و چشم ها نیز امکان دارد ایجاد شوند.

فولیکولیت

فولیکولیت در واقع نوعی بیماری پوستی رایج بوده که موجب قرمز شدن پوست می گردد. در این بیماری فولیکول های مو دچار التهاب می شوند. علت این بیماری عفونت باکتریایی یا قارچی می باشد. از نشانه های دیگر این بیماری می توان به خارش، حساسیت پوست صدمه دیده به لمس شدن و به وجود آمدن تاول چرکی اشاره نمود.

راه های درمان قرمزی صورت

بیماری لوپوس

دلیل التهاب پوست صورت امکان دارد بیماری لوپوس باشد. لوپوس یک نوع بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم دفاعی بدن به صورت غلط به اعضای بدن و بافت های خودی حمله می کند. افراد ابتلا یافته به این بیماری قسمت پوست صورت، گردن و سرشان درگیر التهاب و تورم پروانه ای شکل می گردد.

عفونت سلولیتیس یا عفونت بافت

این عفونت باکتریایی خیلی خطرناک بوده و بر روی بافت های عمیق پوست اثر می گذارد و موجب التهاب پوست و ایجاد تورم و آلرژی می شود. در صورتی که این عفونت درمان نگردد مشکلات فراوان و پیامدهای مختلفی همچون عفونت خونی را در پی خواهد داشت.

وجود حساسیت دارویی

استفاده از بعضی داروها می تواند موجب به وجود آمدن واکنش های پوستی گردد که از جمله این داروها می توان به دارو های ضدصرع، داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک ها و پنی سیلین، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین و ایبوپروفن اشاره کرد.

علل اصلی قرمزی پوست

مشکل پوستی پسوریازیس

پسوریازیس نیز از دیگر علل التهاب پوست می باشد. این نوع اختلال پوستی موجی تولید شدن بیش از اندازه سلول های پوستی تازه شده و نتیجه این قرمزی بیش از اندازه پوست مشکلاتی همچون خشک شدن، پوسته پوسته شدن پوست همراه با فلس های نقره ای رنگ می باشد. این ضایعه پوستی اغلب در قسمت آرنج ها، زانو و یا پوست سر مشاهده می شود. اما می تواند در بخش های دیگر بدن نیز ایجاد شود.

آلرژی داشتن به بعضی مواد غذایی

حساس بودن نسبت به بعضی غذاها همچون غذاهای تند و پرادویه نیز می تواند علت بروز این مشکل باشد. به منظور ممانعت از قرمز شدن پوست باید از مصرف این نوع غذاها خودداری کرد.

وجود استرس و اضطراب

بروز احساساتی همچون خجالت، اضطراب و خشم می تواند سبب التهاب و قرمزی پوست صورت گردد.

روش های درمان التهاب پوست

نحوه درمان قرمزی پوست صورت

رفع و درمان التهاب پوستی بر اساس علل و نشانه های ناشی از آن صورت می گیرد. در صورتی که مشکل ایجاد شده بخاطر حساسیت باشد بایستی از محرک هایی که موجب قرمزی پوست می شود ممانعت نمود. به منظور درمان موضعی قرمزی پوست امکان دارد پزشک پماد یا کرم هایی متناسب با دلیل بیماری تجویز نماید که باید بر روی پوست بزنید. از جمله این پمادها می توان به پماد های کورتیکواستروئید، پماد های ضدباکتری یا ضدقارچ و پماد های ضدخارش همچون لوسیون کالامین و هیدروکورتیزون اشاره نمود. روش های دیگری نیز برای درمان این مشکل پوستی وجود دارد که در ادامه شرح داده ایم.

دلیل اصلی التهاب صورت

  • استفاده از دارو های کنترل کننده التهاب و قرمزی پوست
  • توجه به محرک های آلرژی زا
  • مصرف قرص داپسون که می تواند در رفع و التیام قرمزی و خارش همراه با کهیر کمک کننده باشد.
  • استفاده از مکمل های ویتامین دی به منظور درمان التهاب همراه با بیماری اگزما
  • استفاده از آنتی هیستامین برای رفع حساسیت
  • پوشیدن لباس های دارای جنس نرم
  • بکارگیری روش لیزر درمانی
  • بکار بردن کمپرس یخ
  • استفاده از روغن درخت چای که حاوی مواد ضدالتهاب و ضدمیکروب می باشد.
  • مصرف آنتی بیوتیک یا ضدقارچ برای رفع التهاب پوستی ایجاد شده در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی

مهمترین دلایل التهاب پوست

در مطلب ارائه شده علائم و دلیل التهاب صورت و راه های درمان این مشکل پوستی را شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *